Nekromanti Drakar och Demoner

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Jag bläddrade igår genom mina gamla DoD böcker, läste och begrundade materialet en hel del. Det är bra.
Faktiskt.
Kanske lite kort, inte så extrem layout som dagens RPGn. Men det håller.
Faktiskt.
Jag har läst på www.hobbyspel.com, själv deltagit i diverse budgivningar och upptäckt att dom gamla DoD prylarna har ett rejält värde. Folk vill ha tag i dom. Att betala 500 kronor för en 10 år gammal grundbox känns verkligen som överpris. Borde man inte kunna "reprinta" alla klassika moduler? Och även tjäna en hacka på det hela?
Visst Äventyrsspel kanske gick i KK, fast det var då. Nu är rollspel helt plötsligt någonting som är inne. Det är fart på hobbyn igen. Bara nu under den sista tiden har jag ofta invigt nya medlemmar i våran rollspelsgrupp. Vi har spelat spel som DnD och DoD, men även wastelands, sida vid sida. Det känns som kvaliten inte är så dålig.

Jag kan tänka mig, att om DoD skulle reprintas( NEJ jag menar inte DoD6, det är en nykonstruktion), så skulle intresset finnas. Jag vet att jag hade köpt det mesta, inte för att det är gammalt och nostalgiskt, utan för att det är bra.

God Natt, (om det är några stavfel, ursäkta mig, sömnen segrar alltid).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tja, jag vet inte...

...Jag undrar om man verkligen skulle kunna sälja en DoD-regelbok i nyutgåva... De som köper de där gamla prylarna gör det nog inte för att de vill läsa i böckerna, utan gör det snarare för samlarvärdet och för nostalgins skull. Det har man ju inte direkt i en nyutgåva.

Jag skulle köpa de två första monsterböckerna, Kandra och Svavelvinter om de trycktes i nyutgåva, för det är böcker jag vill ha men aldrig har ägt. En ny expertbok skulle sitta fint också. Jag har tappat bort min. Nå, jag tror dock att jag är en av ytterst få som skulle köpa dessa böcker bara för att få läsa i dem. De flesta skulle nog rynka på näsan åt nyutgåvor och gå efter de gamla dyrgriparna istället.

Egentligen undrar jag om inte vem det nu är som sitter på rättigheterna till exempelvis Kandra inte kunde vara lite schysst och släppa det fritt på nätet som en sorts abandonware. Det här är ju inga prylar som han tjänar några stålar på idag ändå, eller?

/Rising

som kommer ihåg första gången han läste om Monsterboken i en leksakskatalog från Stor & Liten. I beskrivningstexten stod det något i stil med; "I den här boken finns 58 stycken monster till Drakar och Demoner, allt från råttor till eldsprutande drakar" och jag trodde att det betydde att första monstret i boken var "råtta" och sista monstret "eldsprutande drake" och så skulle de övriga 56 monstrena (eller hur många de nu var) vara olika steg i en gradvis övergång från råtta till drake. Av någon helkonstig anledning tyckte jag att det var jättehäftigt och gjorde min egen monsterbok (för jag fick inte den riktiga i julklapp) där det var just på det viset. Det fanns "reptilråttor", "bevingade råttödlor" och "råttsvansad elddrake" bland annat. Skulle ge vad som helst för att hitta den boken idag...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nja, jag vet inte det... så bra är det väl inte? Drakar och Demoner är ju inte direkt världens bästa rollspel, det är inte ens den bästa fantasyvarianten av BRP. Sedan finns det onekligen en hel del bra material (Svavelvinterserien, Barbia, Marsklandet, Kandra, Gigant) men också mycket skit (många av handböckerna, Dödens Väg, Magilre, Härskarserien).

Men det är klart, de bra böckerna skulle garanterat gå att sälja, eftersom det är bra rollspelsmaterial på svenska. Ett riktigt överambitiöst projekt vore att redigera om materialet och anpassa till ett annat regelssystem som faktiskt finns tillgängligt idag. Varför inte D20?

Och som svar till Rising så har jag faktiskt köpt flera gamla DoD-saker som jag alltid velat ha men inte haft just för att läsa och spela med dem (för att vara ärlig köpte jag hela Svavelvinterserien, utom Kristalltjuren, scannade in, skrev ut på jobbet, och sålde sedan böckerna igen).
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Re: Tja, jag vet inte...

Jag skulle köpa regelbökerna... Om det var ett rimligt pris på dom, och det har garanterat inget med nostalgi att göra - jag menar jag var ju fanimej inte född när bökerna gick i orginaltryck :gremtongue:.
Nä, jag skulle köpa eftersom alla säger "det var bättre för" och "DoD6 är mycket sämre än föregångarna" jag har iofs. spelat DoD5 (Chatastrofia) men då föredrar jag 6:an. Eftersom jag tycker att DoD6 är bra eller åtminstonde hyfsat, borde jag ju tycka ännu bättre om de äldre versionerna eller hur?

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som inser att resonemangets brister har att göra med ordet N-O-S-T-A-L-G-I...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jag är en tråkmåns

Den här idén dyker upp med jämna mellanrum. Den faller oftast på två saker: 1. intresset ÄR inte så stort för gammalt material. I begagnathyllorna i Stockholm finns fortfarande en massa Drakar-prylar, och de står där, vecka ut och vecka in. Ytterligare en svårighet är vad man ska reprinta? Okej Svavelvinter är väl de flesta med på, men sen...? Och det skulle aldrig vara fråga om att reprinta ALLT. 2. Hur kul är det att ge ut nån annans material när det kostar lika mycket att ge ut sitt egna material? /M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Det var ett coolt...

...missförstånd. Jag skulle också vilja se din första monsterbok, den verkar cool! /M
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tror det faller på på tillgång och efterfrågan. Efterfrågan på gamla dodprodukter är just nu högre än tillgången så priset går upp. Det behöver dock inte innebära att efterfrågan är särskilt _hög_ (hög då i storleksordningen av den mängd ex man skulle behöva trycka för att en nytryckning skulle löna sig). Snarare är det så att tillgången är absurt låg på de riktiga godbitarna. Folk var inte särskilt försiktiga med de stackars mjuka häftena :gremsmile:... De som har kvar sakerna _och_ intresset _vill_ inte sälja. De som har kvar sakerna men inte intresset _vet_ inte att någon vill köpa.

Därtill kommer kanske problemet att en _samlare_ knappast skulle vara intresserad av en nytryckt version :)

Jag har mer hopp för att någon kommande version av DoD samlar de bra bitarna från hela linjen, uppdaterat efter utvecklingen på rollspelsmarknaden och utvecklingen av andra BRP-versioner...
 

james bond

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
22
Location
Stockholm (sundbyberg, lajvarens mecka)
Jag hade lustigt nog en disskution med min tio år äldre bror (jag är 14) om just det här, att släppa nytt material till EDD.

Vi kom fram till att det skulle vara intressant om Riotminds (de är de med rättigheterna va?) tog initiativet och började pumpa ut nya grejjor till butikerna.

Han säljer sina gamla dammiga böcker för typ 300 spänn styck (och nu är det äventyr och moduler i klass med "döda skogen" etc. etc.), vilket visar på ett intresse bland köpare.

Jag tycker definitivt man borde ge ut DoD igen. Man skulle ju kunna börja lite lätt med att släppa grundboxen, och typ Ereb Altor igen, dels för att få upp intresset för en potentiell spelvärld (att bygga vidare på alltså), och dels för att visa gröngölingar som mig vart skåpet skall stå (EDD rulez!) ;-).

Man skulle därefter sucessivt kunna släppa de gamla produkterna i nyutgåvor, och även nytt material. Jag menar, bara tanken på en modul enbart om tex. Krun ger en gåshud på armarna.

Och ang. det här med att modifiera gamla produkter, och anpassa dem efter ett nytt system tycker jag låter hädiskt. Så det så!


//Love
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Och ang. det här med att modifiera gamla produkter, och anpassa dem efter ett nytt system tycker jag låter hädiskt. Så det så!"

Enda chansen att få dem att sälja. Jag tror inte att det finns plats för två stycken Drakar och Demoner på marknaden. Riotminds kommer knappast ge ut något som konkurrerar med sin egen produkt (och som Magnus Seter helt korrekt påstår så är det roligare att trycka saker man gjort själv).

Ereb Altor är dessutom en ganska kass värld och usel som första produkt. Det finns redan minst 4 bra svenska fantasy-spelvärldar.

Nej, ska man ge ut något gammalt material så måste det vara det allra bästa, och dessutom fungera med regelverk som finns att köpa i butik. Det måste dessutom skrivas om samt layoutas (Dante! Dante!) och illustreras på nytt.

Att trycka exakta kopior på gammalt DoD-material vore visserligen coolt, men knappast ekonomiskt genomförbart. Då tror jag mer på ett slags abandonware-arkiv med böckerna för nedladdning.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Jag tycker en re-print skulle vara på sin plats... Främst med bättre hållbarhet... Alternativt slå ihop flera böcker till större, mer hårdramade häften. Tex. Krigarens, Magikerns & Tjuvar och Lönnmördare i en bok. Kaos, Drakar och Svartfolk i en....

Men jag vet inget om att trycka ut sakerna, om det är per upplaga eller sidantal...

På så vis får man ju ett bredare utbud av konsumenter/bok.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Jag tror inte att det finns plats för två stycken Drakar och Demoner på marknaden. Riotminds kommer knappast ge ut något som konkurrerar med sin egen produkt"
De tjänar ju pengar på båda produkterna.. Detta ämne har varit på tråden två gånger tidigare.. Här kan vara den första tråden (samtalet äger rum lite längre ner)..

Förslaget kom att de kunde skanna in och släppa det som e-böcker men anledningen varför de inte kunde var att de måste ha upphovsmännens godkännande.. Fast de har ju rättigheterna (som är upphovsrätten? kan det inte så bra)..

Fast det är ju bara annars att vänta.. Upphovsrätten går ut 75 år efter upphovsmannens död..

/[color:448800]Han</font color=448800> som har för sig det och orkar inte kolla upp om det stämmet
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tror du det? Jag tror att marknaden är för liten för moduler till ett spel som inte finns att köpa.

Rättigheterna till namnet har de, men inte till textmaterial, kartor, illustrationer osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Ja, men då konkurrerar de iaf. inte med varandra...? Liten och liten... Marknaden är knappast utdöd.. Baldyr kanske kan ge lite bättre info än jag.. Själv skulle jag nog efter ett tag köpa de moduler jag tappat bort.. Magiboxen t.ex..
Sedan kanske nya DoD6:are vill ha tag på gamla saker för att se hur de är...

Riotminds behöver knappast ge ut allt i nytryck.. E-böcker, e-böcker, e-böcker.. De säljer bra... Antar jag iaf., men Pinnacle (som ger ut Deadlands) säljer en del (antar jag igen).. Själv har jag inget emot att kolla på dataskärmen, men det är för att jag vet vad jag är ute efter i modulerna.. Det är knappast praktiskt (i mina ögon) att sitta och läsa en hel regelbok från skärmen.. Fast som sagt.. Folk köper modul-e-böcker i USA.. Varför skulle man inte göra't här?

"Rättigheterna till namnet har de, men inte till textmaterial, kartor, illustrationer osv."
/[color:448800]Han</font color=448800> som säger "k, då vet jag hur det ligger till"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fast de har ju rättigheterna

<hr></blockquote>


Som jag förstått tidigare diskussioner så har Riotminds rättigheterna till namnet "Drakar och Demoner" samt DoDs regelsystem. Vad gäller andra saker så är rättigheterna ett ämlans gytter - Target köpte tydligen endast relativt begränsade rättigheter i de flesta fall, vilket gör att upphovsrätten tillhör upphovsmännen (eller om rättigheterna återgick till upphovsmännen vid Targets konkurs). Detta kanske inte låter så komplicerat, men betänk hur många som är inblandade i varje bok - någon har skrivit själva texten, någon annan har gjort illustrationerna, en tredje (oftast Ann-Sofie Qvarnström, om jag minns rätt) har ritat kartor, och så vidare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Upphovsrättskrångel ...

Jag hade planer på att (i samförstånd med upphovsmännen, givetvis) ge ut Tvillingbergen i en gratis pdf-version.

Jag lade ner en ansenlig mängd tid för att spåra alla inblandade. Alla jag talade med var odelat positiva och försåg mig dessutom med allehanda anekdoter från »way back when«. Det var ok med Riotminds och jag fick tillåtelse att använda namnet »Drakar och Demoner«.

Tyvärr gick projektet i stöpet på grund av att jag inte lyckades komma i kontakt med de två illustratörer som var med och gjorde Tvillingbergen.

Nu ligger det halvfärdiga originalet och möglar på min hårddisk i väntan på att få illustratörernas godkännande (vilket aldrig någonsin lär inträffa).

Tråkigt men sant.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Världar (½ot)

"Ereb Altor är dessutom en ganska kass värld och usel som första produkt. Det finns redan minst 4 bra svenska fantasy-spelvärldar."

Nu gör du mig nyfiken, vilka världar e bra? enligt dig dvs... :gremsmile:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Upphovsrättskrångel ...

"Nu ligger det halvfärdiga originalet och möglar på min hårddisk i väntan på att få illustratörernas godkännande (vilket aldrig någonsin lär inträffa)."

Nu vet inte jag hur sånt här funkar, men borde det inte gå att få någon annan illustratör att måla nya bilder och sedan ge ut den fast de med "nya" och "häftiga" bilder?
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Tja, jag vet inte...

"Egentligen undrar jag om inte vem det nu är som sitter på rättigheterna till exempelvis Kandra inte kunde vara lite schysst och släppa det fritt på nätet som en sorts abandonware. Det här är ju inga prylar som han tjänar några stålar på idag ändå, eller?"

JA!! PDF PDF PDF! EN PDF TILL ALLA!

Det var onödigt å skrika vaa??
Fast folk ser nog vad jag vill ialla fall... :gremsmile:
 
Top