Nekromanti Drakar och Demoner - var finns demonerna?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Jag slogs av en sak idag, angående Sveriges mest kända rollspel. Drakar och Demoner har i alla deras inkarnationer innehållit mängder med drakar, men hur är det med demonerna? Jag kan på rak arm inte komma på en enda namngiven demon. Alls. Jag minns demonstaden, en stadsdel i Chronopia, där det fanns gott om demondyrkare och demonbesatta proteser (tänk cybernetik), men inga riktiga demoner. Är jag den enda som funderar över att Drakar och Demoner kanske egentligen borde heta Drakar och Demoner?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Jag vet att det är demoner i några av de gammla äventyren från när jag recenserade allihop. Men minns inte vilka.
 

marat

Veteran
Joined
26 May 2017
Messages
10
Kaos väktare har ju en hel demonkosmologi! och demonkrigare, demonhattar, demonfärdigheter, demonvapen, demontatueringar osv.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Oktagonen (8 st av de mäktigaste demonerna) är närvarande i flera olika böcker, tex. Krilloan & Monturerna. Det finns till och med ett artefaktsvärd som hör ihop med dem Kred-bar-Onabyss (kan ha fel på stavningen?)
Synd att inte Oktagonen fick en egen kampanj!

Sedan har du ju både Ebrahing & Rabdoramas demonhärskare i Svavelvinter.

Dessutom är ju Demonbilden i ”gamla” monsterboken en av de bästa demonbilderna som gjorts i mitt tycke...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Är det inte en demon som bor på nån av öarna i Marsklandet också?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Bra jobbat, Lightshy! Tyckte oxå mig minnas en sabla massa demoner.

God45: Ah, är det inte dags för en procentuell breakdown? % äventyr med demoner, och % äventyr med drakar? Mina pengar är på att det blir högre % demoner!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Det finns nog betydligt fler demoner än drakar faktiskt. Blatifagus, draken i Marsklandet...? Vilka fler?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Måns;n302380 said:
Det finns nog betydligt fler demoner än drakar faktiskt. Blatifagus, draken i Marsklandet...? Vilka fler?
Döda daken i Krilloan.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jag spelade en väldans massa DoD under fyra år klass 6-9, med en blandning av hemgjorda, publicerade och tysköversatta äventyr. Tror inte vi träffande en enda demon.

That said, demonerna i DoD ÄR skitcoola, om man nu använder dem. Kaos Väktare är dope. Eller, ja. Jag minns att jag gillade boken när jag senast läste den för typ tio år sedan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Försöker komma på ett äventyr som INTE har en demon...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Måns;n302380 said:
Det finns nog betydligt fler demoner än drakar faktiskt. Blatifagus, draken i Marsklandet...? Vilka fler?
Ur-draken i Barbia (va hon nu heter)... det finns nog några till men inte i närheten lika många som demoner som du säger. Antagligen främst eftersom demoner är betydligt mer mångsidiga och skalbara än drakar...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag håller med. Det är ju demoner i nästan vartenda äventyr, medan drakarna lyser med sin frånvaro.

Om jag skulle göra ett spel som heter Drakar och Demoner skulle jag hitta andra sätt att låta drakarna vara närvarande än som fiender att slåss med. Som en del av religionen, eller magin, eller som maktspelare i bakgrunden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Drakar och Demoner refererar till rollpersonerna. Draksr som i draknästet; movers and shakers som påverkar sammhället runt omkring sig. Demoner som i de inre demonerna som hemsöker deras drömmar och ligger bakom deras missdåd.

Eller har jag överannalyserat det här? =P
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är likt andra i tråden ganska säker på att det finns fler namngivna demoner än drakar i materialet. Men någon av er nerds borde kanske räkna på det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Rymdhamster;n302401 said:
Drakar och Demoner refererar till rollpersonerna. Draksr som i draknästet; movers and shakers som påverkar sammhället runt omkring sig. Demoner som i de inre demonerna som hemsöker deras drömmar och ligger bakom deras missdåd.

Eller har jag överannalyserat det här? =P
<3
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Hm, mystiskt. Jag kan ärligt talat inte förstå vad jag gjort för att få den här bilden om så många andra tänker tvärtom? Kanske att de aldrig använde demonerna ordentligt i RiotMinds version... Är det någon som har tillgång till samtliga DoD-moduler som kan kolla igenom?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
I Drakar och demoners barndom förekom det ungefär en demon per äventyr. Drakar var det väldigt sällsynt med. Hur det ser/såg ut i Riotminds äventyr vet jag inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Khan;n302425 said:
Hm, mystiskt. Jag kan ärligt talat inte förstå vad jag gjort för att få den här bilden om så många andra tänker tvärtom? Kanske att de aldrig använde demonerna ordentligt i RiotMinds version... Är det någon som har tillgång till samtliga DoD-moduler som kan kolla igenom?

Tror inte det var så många demoner i RM:s version men jag har dålig koll. Några drakar vill jag minnas iaf.

Sedan vet jag inte om demonerna var så intressanta i äldre DoD. Det var väl bara Gumghakk och Ebharring (stavning?) som inte mest bara var "onda monster"? Men jag kan ha fel här med.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Det finns i vilket fall som helst en demon i Marsklandet. Hur är det med demoner i Torshem? Jag minns inte och har inte mitt ex tillgängligt.

Drakar, tja, då talar vi om Svavelvinter.
 
Top