KH Drakar och Demoner till Kopparhavets Hjältar

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Undrar lite vad som motsvarar vad i DoD, det vill säga om man vill konvertera saker från DoD till KH.
Just nu är det främst Upptäcka fara jag funderar på, vilken färdighet motsvarar den i Kopparhavets Hjältar?
Finns det ens en färdighet som motsvarar Upptäcka fara.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Undrar lite vad som motsvarar vad i DoD, det vill säga om man vill konvertera saker från DoD till KH.
Här finns lite stöd: https://docs.google.com/document/d/1nfgbzjQ9ecNCDj5NhEjG9VVMrMsbIWUSFHLviJCZVrg/edit?usp=sharing

Det är fortfarande WIP, dock. När vi kommer åt skall vi förfina och utveckla det här.

Just nu är det främst Upptäcka fara jag funderar på, vilken färdighet motsvarar den i Kopparhavets Hjältar?
Finns det ens en färdighet som motsvarar Upptäcka fara.
Det finns ingen direkt motsvarighet, men i de flesta fall är Spana bäst ersättning - särskilt om det handlar om att ana ett bakhåll eller se något i ögonvrån. Om Upptäcka Fara används för att känna av något övernaturligt (att det vilar en förbannelse över platsen eller att personen du pratar med i själva verket är en demon etc etc) skulle jag även tillåta att använda Insikt.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Upptäcka fara används vid lite olia tillfällen, just denna gång var det att upptäcka fäller (inte magiska).
Lutade också mot Spana men blev osäker när jag läste beskrivningen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Upptäcka fara används vid lite olia tillfällen, just denna gång var det att upptäcka fäller (inte magiska).
Lutade också mot Spana men blev osäker när jag läste beskrivningen.
Man kan även tänka sig Jakt om det är en fälla som har sina rötter i just jakt. Eller Hantverk om man kan tänka sig att RPn har någon erfarenhet av den typen av fällmekanismer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker att upptäcka fara ofta används passivt, dvs SL noterar färdighetsvärdena i början av spelet, och slår sedan dolt för upptäcka fara. Jag har varit SL på det viset, man sitter och nervöst rullar tärningar på låtsas hela tiden för att spelarna inte ska misstänka något när man väl rullar för upptäcka fara.

Så har utvecklingen av rollsspel gått fram mycket sedan DoD. En del spel (KH, tror jag, men jag kan ha fel) är byggda så att bara spelarna rullar tärningar (nästan aldrig SL).

Så jag skulle gissa att Upptäcka Fara (om den nu saknas i KH) saknas därför att man helt enkelt inte vill uppmuntra, rent av undvika, hur den i praktiken kom att användas i DoD.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Upptäcka fara är väl mer som spindelmannens spindelsinne som var kanon i serietidningen men som lyfts fram dåligt i filmerna.
Som en superkraft än någon "riktig" färdighet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tänker att upptäcka fara ofta används passivt, dvs SL noterar färdighetsvärdena i början av spelet, och slår sedan dolt för upptäcka fara. Jag har varit SL på det viset, man sitter och nervöst rullar tärningar på låtsas hela tiden för att spelarna inte ska misstänka något när man väl rullar för upptäcka fara.
Kan man inte bara slå slagen i förväg istället och skriva ned dem, så använder man dem när det blir dags?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kan man inte bara slå slagen i förväg istället och skriva ned dem, så använder man dem när det blir dags?
Det är en bra ide! Man kan ha en liten lista med slumptal som man bara stryker när man använder den. Risken är ju att man som SL då tittar på listan och ändå blir lite biased... typ: det vore roligt om de lyckas om en stund, så nu förbrukar jag de här dåliga slagen på något mindre viktigt.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag brukar använda Wyrd (till HT) eller Insikt (till KH) för sjätte sinne-typen av Upptäcka fara. Det finns ju även förmågan Sjätte Sinne i Hjältarnas Väg som är precis Upptäcka fara ifall man vill att det endast ska vara förbehållet riktiga hjältar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det är en bra ide! Man kan ha en liten lista med slumptal som man bara stryker när man använder den. Risken är ju att man som SL då tittar på listan och ändå blir lite biased...
Om man har ett färdigt äventyr vet man när Upptäcka fara kommer göra sig gällande. När jag spelledde DoD hade jag alltid slagit saker som Lyssna och Upptäcka fara för spelarna i förväg och bara vävde in dem i beskrivningen direkt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag brukar använda Wyrd (till HT) eller Insikt (till KH) för sjätte sinne-typen av Upptäcka fara. Det finns ju även förmågan Sjätte Sinne i Hjältarnas Väg som är precis Upptäcka fara ifall man vill att det endast ska vara förbehållet riktiga hjältar.
Ja, precis. Insikt om man vill ha sjätte sinne/"magisk" instinkt. Spana om man vill se om man ser något i ögonvrån eller hör ett avslöjande prassel.

Upptäcka fara är (med all kärlek och välmening) en ganska konstig färdighetskombination.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag håller på att förbereda för att spela ett antal gamla Drakar och demoner-äventyr i Kopparhavets hjältar – det var faktiskt en av huvudanledningarna till att jag köpte KH: att BRP-basen gör att man kan spela en oändlig uppsjö av gamla äventyr med moderna, mindre kruftiga regler!

Därmed undrar jag: finns det en färdig version av det här konversionsdokumentet någonstans?

Det är väl inte så komplicerat att använda som det är (eller ens att konvertera utan några riktlinjer), men om det finns några mer väl uttänkta metoder än de jag kommer på på rak arm så skulle jag gärna använda dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag håller på att förbereda för att spela ett antal gamla Drakar och demoner-äventyr i Kopparhavets hjältar – det var faktiskt en av huvudanledningarna till att jag köpte KH: att BRP-basen gör att man kan spela en oändlig uppsjö av gamla äventyr med moderna, mindre kruftiga regler!

Därmed undrar jag: finns det en färdig version av det här konversionsdokumentet någonstans?

Det är väl inte så komplicerat att använda som det är (eller ens att konvertera utan några riktlinjer), men om det finns några mer väl uttänkta metoder än de jag kommer på på rak arm så skulle jag gärna använda dem.
Jag tror inte vi har kommit längre. @Leon får rätta mig om jag har fel.
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Jag tänker att upptäcka fara ofta används passivt, dvs SL noterar färdighetsvärdena i början av spelet, och slår sedan dolt för upptäcka fara. Jag har varit SL på det viset, man sitter och nervöst rullar tärningar på låtsas hela tiden för att spelarna inte ska misstänka något när man väl rullar för upptäcka fara.

Så har utvecklingen av rollsspel gått fram mycket sedan DoD. En del spel (KH, tror jag, men jag kan ha fel) är byggda så att bara spelarna rullar tärningar (nästan aldrig SL).

Så jag skulle gissa att Upptäcka Fara (om den nu saknas i KH) saknas därför att man helt enkelt inte vill uppmuntra, rent av undvika, hur den i praktiken kom att användas i DoD.
tips där är att slå 10-20 slag innan spelet o skriv upp resultaten, så slipper du det där med att rulla o rulla etc :)
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Här finns lite stöd: https://docs.google.com/document/d/1nfgbzjQ9ecNCDj5NhEjG9VVMrMsbIWUSFHLviJCZVrg/edit?usp=sharing

Det är fortfarande WIP, dock. När vi kommer åt skall vi förfina och utveckla det här.



Det finns ingen direkt motsvarighet, men i de flesta fall är Spana bäst ersättning - särskilt om det handlar om att ana ett bakhåll eller se något i ögonvrån. Om Upptäcka Fara används för att känna av något övernaturligt (att det vilar en förbannelse över platsen eller att personen du pratar med i själva verket är en demon etc etc) skulle jag även tillåta att använda Insikt.
ser fram emot mer i det där dokumentet.. :)
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
I veckan spelledde jag äventyret Dåligt vatten, ett gammalt äventyr till Drakar och demoner publicerat i Sinkadus år 1989, med Kopparhavets hjältars regler och värld! Det var till större del en enorm succé, och mina spelare hade hur kul som helst. Konverteringsdokumentet hjälpte mig dock inte. Jag försökte konvertera denna grip:

Sinkadus_20_-_Augusti_1989_Gothmog_0039~2.jpg

Följer man konverteringsdokumentet får den alltså 135(!) hälsa och 145(!!!) gard. Tanken var nog att de inte skulle multipliceras med 5, och då blir det ju 27 hälsa och 29 gard, vilket är lite rimligare, haha. Men det fattade inte jag. Det kanske kan vara värt att skriva på ett lite tydligare sätt.

Därför tog jag gripen ur KH:s regelbok istället, som har 45 hälsa och 25 gard. Trots det blev gripen alldeles för seglivad och dessutom svag – striden blev fyra timmar lång mot nybörjarrollpersoner som aldrig var i fara alls – så jag vet inte riktigt vad som hände där. Har ni några tips på hur man kan göra strider kortare och mer farliga?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
I veckan spelledde jag äventyret Dåligt vatten, ett gammalt äventyr till Drakar och demoner publicerat i Sinkadus år 1989, med Kopparhavets hjältars regler och värld! Det var till större del en enorm succé, och mina spelare hade hur kul som helst. Konverteringsdokumentet hjälpte mig dock inte. Jag försökte konvertera denna grip:

View attachment 12485

Följer man konverteringsdokumentet får den alltså 135(!) hälsa och 145(!!!) gard. Tanken var nog att de inte skulle multipliceras med 5, och då blir det ju 27 hälsa och 29 gard, vilket är lite rimligare, haha. Men det fattade inte jag. Det kanske kan vara värt att skriva på ett lite tydligare sätt.

Därför tog jag gripen ur KH:s regelbok istället, som har 45 hälsa och 25 gard. Trots det blev gripen alldeles för seglivad och dessutom svag – striden blev fyra timmar lång mot nybörjarrollpersoner som aldrig var i fara alls – så jag vet inte riktigt vad som hände där. Har ni några tips på hur man kan göra strider kortare och mer farliga?
Aj då! Det låter ju inte så roligt. Tack för att du lyfter det så att vi kan förtydliga och fixa.

Vad gäller Gard och Hälsa så har du helt rätt, de skall inte x5. Vi skall förtydliga detta.

Vad gäller striden - en grip skall ju vara ett formidabelt motstånd, så varningsklockan för mig är att den inte hotade dina RP. Var det vapenskadan som var för låg? Eller vad bedömmer du att problemet var?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
När jag SLat KH har jag märkt att motståndare med närstridsattacker på under säg 45% sällan är farliga för någon annan än sig själva. Färre fiender med högre värden i närstrid blir roligare. Avståndsattacker funkar ju inte riktigt likadant men det är lite samma där.

Gripen är ju OK här med 75% på klor och 60% på näbb, inte jättehögt men ändå. Jag anar att den har lite få attacker (och de gör inte tokigt mkt skada heller, iaf inte mot RP med rustning) och att RPna la en massa tid på att köra olika utmaningar för att hålla fast den så de kunde attackera (för gripen är ju Stor, så man kan bara attackera om den är Fastlåst). Jag ska erkänna att jag aldrig kört med den regeln, för jag tyckte det verkade segt i spel. Hellre mata på med mer gard och hälsa för farliga fiender (dvs så mkt att de inte blir instagibbade av RPna - YMMV), och sen ge dem en hög specialattacker, reaktionsattacker, att de gör skada på motståndaren om man attackerar dem med en viss typ av vapen, eller annat sånt.

Men det är möjligt att jag blir en fan av Utmaningar för Fastlåsning när jag väl kört det, nån vacker dag. Jag trodde inte på öppnade/stängda slag, men det är ju genialt och superenkelt, och funkar skitbra (utöver att mina spelare har totalt teflonminne på hur det funkar).
 
Top