KH Drakar och Demoner till Kopparhavets Hjältar

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
PXL_20230416_1823085042.jpgÄNTLIGEN! Efter att ha grubblat på saken i två månader har jag nu spelat om striden med gripen fyra hela gånger med olika förändringar, och kommit fram till vad det är jag gjorde fel.

Stridskartan här är mycket relevant här för att förstå vad det var som gick fel. Den föreställer en inaktiv vulkankrater, med en sjö i botten. Zon C är grunt vatten, D är djupt vatten, och F är en liten ö man kan stå på. Runt omkring kratern finns tre avsatser högt upp på kraterväggen som är zoner var för sig (tyvärr går det inte att se, men de är A, B, och E). På avsatsen på vänster sida finns gripens näste, och är där gripen dyker upp.

Jag har kommit fram till fyra slutsatser att ha med sig som spelledare:

  • Spela med exploderande tärningar.
    Vi spelade utan. Statistiskt borde det inte göra stor skillnad, men nog kändes striden betydligt farligare med.
  • Fråga dig själv: Måste man röra sig mot fienden?
    Sättet striden utspelade sig på i tre av fem försök var som så: Bågskytten stod stilla och sköt en pil varje runda, medan de andra stod omkring och vaktade så att gripen inte kom in, och använde Stötta på varandra. Jag fixade detta genom kombinationen av att:
    • Jag lade till skydd i vissa zoner. (För att vara exakt så gjorde jag så att man inte kunde skjuta upp på avsatserna nedifrån, eftersom de stack ut för långt, och inte heller mellan vissa avsatser.) När skyttens siktlinje hindrades blev han så illa tvungen att flytta på sig.
    • Jag gjorde att gripen använde Hämta andan. När gripen hämtade andan så ville spelarna såklart stoppa den – och det satte eld i baken på dem. (Detta skapade dock ett annat problem – mer om det i punkt #4.)
    • Det behövdes inte den här gången, men jag tror att det också kan vara en bra idé att bygga många strider så att det finns någonting som rollpersonerna aktivt vill hindra fienderna från att åstadkomma.
  • Fråga dig själv: Kan man röra sig mot fienden?
    På kartan har endast en avsats en väg upp – de andra måste man slå för Smidighet för att kunna klättra upp till. Det trodde jag skulle göra striden mer intressant, men eftersom det var lätt för gripen (och inte för rollpersonerna) att ta sig upp till dem så hade det motsatt effekt. Gripen kunde fly upp på en avsats, och rollpersonerna kunde misslyckas med att klättra upp gång på gång. Där uppe kunde gripen hämta andan om och om igen – och även om den inte gjorde det så drog det bara ut på tiden i onödan. Ingen action.
  • Flygande fiender är för bra.
    Reglerna för flygande fiender förvirrade mig tyvärr mycket, och det tog mig ett tag att få ihop det i huvudet. Men till slut förstod jag reglerna som så (det är några antaganden inbyggda här, så jag är inte helt säker på att det var helt rätt): 1) Du kan endast anfalla en flygande fiende i närstrid om den handlade på marken (t.ex. gjorde en närstridsattack) under sin senaste tur. 2) Detta innebär att om en flygande fiende börjar sin tur i samma zon som en rollperson så kan den anfalla, fly till en angränsande zon (kanske t.o.m. en zon man bara kan ta sig till genom att flyga), och genast vara i luften så att ingen får anfalla tillbaka. Det är ett enormt problem, för det har effekten att man aldrig vill gå in i en zon med en flygande fiende – för då ger man den möjligheten till en ”hit and run”.

    Jag märkte även att det var alldeles för optimalt att Hämta andan i luften – då kunde striden bli hur lång som helst, eftersom de flesta av rollpersonerna var oförmögna att följa efter och anfalla (bara en hade en vettig avståndsvapenfärdighet).

    Dessa svårigheter har jag nu rått bot på med följande husregler (och den första kanske var det som menades i regelboken?):
    • ”Varelser med egenskapen Flygare kan endast gå till väders om de inte redan har handlat på marken under den rundan. (Edit: Eller bara gör det till en huvudhandling att gå till väders. Se inlägget nedan.)
      Detta omöjliggör en “hit and run”, och säkerställer att närstridsrollpersoner får en chans att anfalla en flygande fiende när den anfaller med närstrid. Det behåller även möjligheten för fienden att lyfta i början av sin tur, flyga till en annan zon, och landa och utföra en handling där.
    • ”Varelser med egenskapen Flygare måste landa för att Hämta andan.”
      Inget mer ”haha, jag är i luften och återfår all min Gard, och ni kan inte göra någonting åt saken.” (Såklart har jag som spelledare makten att helt enkelt inte göra det, men jag märkte att det lätt råkade bli så. Bäst att ha det skriftligt!)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tror att du är inne på något som kanske inte alltid regler kan hjälpa; hur man gör strider intressanta och dynamiska. Flera saker nämner du:
  • Låt något stå på spel, utöver att klara livhanken
  • Låt "arenan" vara intressant och föränderlig - Stenblock rasar ner, väggar rivs, slukhål uppenbarar sig, skyfall etc
  • Låt motståndarens intellekt påverka handlingarna. Fight/flight, kall list etc
  • Låt något stå på spel för motståndaren (om inte, varför försöker de inte bara sätta sig i säkerhet?)
  • Etc
Angående flygare så hade jag inte kört på hit & run. Att ta till väders skulle jag betrakta som en handling.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag tror att du är inne på något som kanske inte alltid regler kan hjälpa; hur man gör strider intressanta och dynamiska.
Jomen precis – till större del var ju det jag gjorde fel inte att misstolka regler eller dylikt, utan att jag helt enkelt råkade designa en jobbig strid. Live and learn!

Att ta till väders skulle jag betrakta som en handling.
Det hade jag inte ens tänkt på. Det låter ju enklare än husregeln jag föreslog. Jag testar nog det – tack för idén! (Det står dock inte i regelboken, så det är möjligt att jag inte är den enda som begått det misstaget!)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det hade jag inte ens tänkt på. Det låter ju enklare än husregeln jag föreslog. Jag testar nog det – tack för idén! (Det står dock inte i regelboken, så det är möjligt att jag inte är den enda som begått det misstaget!)
Vi kan lägga upp det som en errata/förtydligande
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Vi kan lägga upp det som en errata/förtydligande
Det skulle vara jättetrevligt! 😊 Jag vill också bara nämna att jag inte menar att nedvärdera systemet på något sätt – jag älskar hur spelet fungerar, och försöker mest lära mig hur jag blir en bättre spelledare till det.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Angående flygare så hade jag inte kört på hit & run. Att ta till väders skulle jag betrakta som en handling.
Ibland låter jag flygande motståndare ha en bättre attack när de kommer flygande, och om/när de vill flyga iväg igen så får de en mesigare attack (typ en svanssnärt) rundan som de lyfter och flyger iväg.
 
Top