Drakar och Demoner-pocket

En ursäkt till trådskaparen om jag glider iväg från ämnet, men jag skulle gärna vilja veta vad andra tycker om översättningarna i DDP.
Nån gång i januari påbörjade jag Elric-serien för X:de gången och slogs av hur många märkliga översättningar och rena tryck-/redigeringsfel det fanns. Mer frekvent i vissa böcker än i andra (minnet är som sagt inte vad det varit, men jag har för mig att Vita vargens öde är den värsta). Jag har genom åren läst merparten av DDP men kan inte minnas att jag haft några anmärkningar utöver just Elric.

En ursäkt till trådskaparen om jag glider iväg från ämnet, men jag skulle gärna vilja veta vad andra tycker om översättningarna i DDP.
Nån gång i januari påbörjade jag Elric-serien för X:de gången och slogs av hur många märkliga översättningar och rena tryck-/redigeringsfel det fanns. Mer frekvent i vissa böcker än i andra (minnet är som sagt inte vad det varit, men jag har för mig att Vita vargens öde är den värsta). Jag har genom åren läst merparten av DDP men kan inte minnas att jag haft några anmärkningar utöver just Elric.
Ganska ojämna som jag minns dem. Ibland bra, ibland lite styltiga. Men jag har inte läst så många.

Tidigare nämnda Fantasyfredag berör frågan ganska noggrant i sina genomgångar.

Värt att notera om du tänker samla och läsa dem alla, är att åtminstone Elric-serien gavs ut i fel ordning. Jag tror att det är 2:an och 3:an (av Elricböckerna alltså, inte numrena på ryggarna) som bytt plats. Conan kom väl i rätt ordning om tror jag..?
Att ge ut Elric i "rätt" ordning är lite knivigt, eftersom Michael Moorcock inte skrev berättelserna i kronologisk ordning. Går man i den ordning berättelserna skrevs skulle ordningen vara följande:
  1. Vita vargens öde (Vilken dock också inkluderar en novell som skrevs senare)
  2. Det svarta svärdets bane
  3. Elrics sista strid
  4. Slottet vid världens kant
  5. Elric av Melniboné
  6. Elric på Ödets hav
Men det förstår man ju blir konstigt – boken som är Elrics "origin story" kommer först som femma i ordningen, och då har han redan utkämpat sin sista sorgliga strid. Så då får man ta det i kronologisk ordning efter hans liv istället, och då blir det:
  1. Elric av Melniboné
  2. Elric på Ödets hav
  3. Vita vargens öde
  4. Slottet vid världens kant
  5. Det svarta svärdets bane
  6. Elrics sista strid
Ä-spel höll sig inte till någon av dessa, vilket gjorde att det blev ett rätt drastiskt hopp mellan att Elric seglar iväg från Imryrr och sedan rätt av ska anfalla staden.

Back