Nekromanti Drakar och demoner i Aftonbladet

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Oldtimer said:
En sökning i Svensk Varumärkesdatabas på "drakar och demoner" ger en helt fascinerande läsning. :gremsmile:
Riotminds utökade alltså varumärket Drakar och Demoner med rätten till brädspel, kortspel och dataspel i januari i år...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Magnus said:
Och efter mer än 10 års häng på det här forumet, med årliga "vem äger Drakar/Mutant/Kult-varumärket"-trådar så trodde jag att jag hade koll.
Lästips 1: copyrighttexten i Riots DoD6-böcker
Lästips 2: Runan nr 39

Det är flera som spridit villfarelsen att Paradox ägde DoD-varumärket på det här forumet. De borde skämmas.

Kult och Mutant är en annan femma.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Hunk said:
Magnus said:
Och efter mer än 10 års häng på det här forumet, med årliga "vem äger Drakar/Mutant/Kult-varumärket"-trådar så trodde jag att jag hade koll.
Lästips 1: copyrighttexten i Riots DoD6-böcker
Lästips 2: Runan nr 39

Det är flera som spridit villfarelsen att Paradox ägde DoD-varumärket på det här forumet. De borde skämmas.

Kult och Mutant är en annan femma.
Alltså, det är fortfarande en bagatell i sammanhanget. Var glad för en bra artikel istället och sluta vara så aggro. Ingen behöver skämmas här.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Bra skrivet! Roligt att läsa om rollspel i en av de större tidningarna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Intressant att DoD ägdes av Brädspelsbolaget, vad nu det är, men att "Chronopia" ägs av Paradox.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Och fattar jag det rätt Riotminds fått AVSLAG på sin ansökan att regga varumärket "Ereb altor"?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Hunk said:
Jag litar i alla fall mer på intervjusvar från Smaug än på Wikipedia i det här fallet.
Åh, en som använder det namnet torde tillhöra det riktigt gamla gardet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Från den gamla ärevördiga spelföreningen DMF har vi erfarenheten att det till och från dyker upp ungdomar (snarare 14-15 än äldre) och testar rollspel. Men de flesta slutar, antingen när fester och liknande blir viktigt, eller när de börja läsa på universitet. Kvar är gubbarna - de som ofta började spela rollspel på 80-talet, och en och annan yngre förmåga.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Alltså, det är fortfarande en bagatell i sammanhanget. Var glad för en bra artikel istället och sluta vara så aggro. Ingen behöver skämmas här.
Jag kan hålla med om att jag har varit onödigt aggro. Jag skyller detta på ett par grejer. För det första stör det mig oerhört när faktarutor i tidningtexter är felaktiga. Har man med en faktaruta bredvid en artikel skall man se till att det som står där stämmer. Annars är det bättre att inte ha med en faktaruta alls. I senaste presidentvalsrapporteringen var det t.ex. en stor mängd fel i faktarutor både i GP och i kvällspressen (nej, Maine och Nebraska har inte proportionell allokering av elektorer).

Dessutom har jag länge stört mig på att folk har spritt påståendet att Paradox ägde rättigheterna till Drakar och Demoner på bl.a. det här forumet. Har försökt rätta detta ett par gånger, men ingen tycks lyssna. Jag tycker också att det är en skillnad på vad en vanlig gamer får för sig att sprida på ett forum och vad journalister i Sveriges största dagstidning skriver. Journalister borde lära sig att faktakolla sina påståenden.

Om själva artikeln kan jag säga att det var kul att det skrivs om Drakar och Demoner i Sveriges största dagstidning. Jag har inte själv samma erfarenheter av att det förekom någon verklig moralpanik utanför vissa delar av frikyrkorörelsen mot rollspel. Jag tror faktiskt att mycket av moralpanikdiskussionen har förstorats upp av rollspelarna själva och att det har funnits en offermentalitet bland många Sverok-aktiva. Anledningen att jag inte läste rollspelsböcker på spårvagnen under gymnasiet var inte att jag trodde att folk skulle se mig som satanist, utan att de helt enkelt (på goda grunder) skulle se mig som en nörd. Man kan väl enkelt säga att jag fick mer skolstatus av att vara ordförande i festkommittén än av att vara gamer :gremsmile:.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Totte said:
Hunk said:
Jag litar i alla fall mer på intervjusvar från Smaug än på Wikipedia i det här fallet.
Åh, en som använder det namnet torde tillhöra det riktigt gamla gardet.
Jag tillhör inte det gamla gardet, utan koboldgenerationen som kom efter (började spela först 84 eller 85). Däremot har min vokabulär nog påverkats av folk i det gamla gardet :gremsmile:.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Hunk said:
Jag tillhör inte det gamla gardet, utan koboldgenerationen som kom efter (började spela först 84 eller 85). Däremot har min vokabulär nog påverkats av folk i det gamla gardet :gremsmile:.
Ännu ett bevingat ord. Jag är nog ganska medskyldig till att dom då unga spelarna främst dom 13-15 blev kallade kobolder, jag började säga så när vi spelade på CSS lokaler och på diverse konvent. ;-)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Kul läsning. Det finns väl folk under 25 som spelar rollspel, men inte särskilt många.

Som rollspelare får man arbeta aktivt på att försöka se till att hobbyn inte dör ut med vår generation. Jag tycker barnrollspelet Äventyr är ett bra initiativ, till exempel.
 

Slaktarfisken

Veteran
Joined
27 Feb 2012
Messages
13
Konrad Konvalj said:
Kanske är dumt att kapa Magnus tråd här så en moderator får gärna flytta bort mitt svar.

Jag har varit tränare i innebandy Pojkar 12-18 (numera är de grabbarna 21), Flickor 14-17 (numera är bruttorna 23). Genom åren har det således varit rätt mycket kontakt med folk under 25 som fortfarande är under 25 och ingen av dessa har spelat rollspel.

I mitt fall tror jag det handlar om att jag bor i en lite håla som Söderhamn. Jag känner ingen under 25 som spelar rollspel, men jag känner rätt mycket folk som är under 25. I Söderhamns-fallet tror jag att det är så illa och inte alls någon överdrift. Däremot så hoppas jag ju att det finns personer under 25 som lirar rollspel här i trakterna utan att jag vet om det.
Jag tror att det kan variera ganska kraftigt.
jag hålls på mycket med lajvande så därigenom känner jag många som även rollspelar och är under 25, men även utanför min lajvbekantskap känner jag ca 15 andra ungdomar som rollspelar.
vet inte om det är jag som har enorm tur eller om det faktiskt finns mer ungdomar som gör det än vad som tros.
jag har lite problemet att när jag anordnar rollspels kväll så är det för många som vill komma...
och vi vet alla hur svårt det är att spelleda 8-10 stycken grabbar.
Jag tänker i alla fall inte försöka igen, hahahaha!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Magnus Edlund said:
Faktarutan kommer att korrigeras så fort jag kommer in till jobbet i morgon.
Skaru rätta i alla tryckta tidningar också?

:gremgrin:

/M
Näää ... men det är ändå ingen som köper papperstidningar idag. Så no biggie.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Nu vet jag inte om det är jag som har läst dåligt, så du kanske redan har skrivit det, men vem var det då som ägde rättigheterna till Drakar och Demoner innan Riotminds köpte loss dem?
 
Top