Nekromanti Drakar och demoner i Aftonbladet

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Hm.. Eller ska det här ligga i promotion-forumet?

Hursomhelst: Jag skriver om Drakar och demoners 30-årsfirande på Aftonbladet Kultur i dag. Artikeln finns online här: http://www.aftonbladet.se/kultur/article14425897.ab

Klicka in, läs och skriv massor av kommentarer. :)

Gillar man papper så får man köpa tidningen, där det ser ut så här:
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Kul! Bra artikel. Jag ska gå och köpa aftonbladet också!

Drakar och Demoner kommer tillbaka. Det är som vinyl :gremsmile:.

Hoppas

Christian
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
+1

Jättebra artikel.

Det är sällsynt att möta rollspelare under 25 – de flesta är en bra bit över 30 – och risken är stor att Drakar och demoner i framtiden blir en angelägenhet för en liten skara åldrande entusiaster.

Det här stämmer nog rätt bra. Har inte tänkt så mycket i de banorna tidigare, men jag känner då ingen under 25 som spelar rollspel. Min grupp pöbelmän är ju föråldrade gubbsluskar hela högen och det lär ju ta ett tag innan våra söner och döttrar är mogna för rollspel så återväxten är ju som sagt kass.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
men jag känner då ingen under 25 som spelar rollspel. Min grupp pöbelmän är ju föråldrade gubbsluskar hela högen och det lär ju ta ett tag innan våra söner och döttrar är mogna för rollspel så återväxten är ju som sagt kass.
Ju, de rollspelare under 25 som jag kommer på är faktiskt barn till äldre rollspelare och har på så sätt fått rollspelandet med modersmjölken.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Gamla rollspelsgubbar brukar göra den analysen. Kanske är det för att de inte umgås med folk under 25 överhuvudtaget. :gremtongue:
Så återväxten är med andra ord god? Det låter betryggande. Jag håller med om att det finns en betydande risk att enbart se i sitt eget umgänge när man drar slutsatser, och om det finns många under 25 som spelar rollspel, till och med fler än vi gamla gubbar, så är ju det kanoners!

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Magnus Seter said:
Svarte faraonen said:
Gamla rollspelsgubbar brukar göra den analysen. Kanske är det för att de inte umgås med folk under 25 överhuvudtaget. :gremtongue:
Så återväxten är med andra ord god? Det låter betryggande. Jag håller med om att det finns en betydande risk att enbart se i sitt eget umgänge när man drar slutsatser, och om det finns många under 25 som spelar rollspel, till och med fler än vi gamla gubbar, så är ju det kanoners!

/M
God och god vet jag inte, men man träffar definitivt fortfarande gymnasister som spelar rollspel, så mycket har jag erfarit. "Ingen under 25" känns som en stor överdrift.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Typiskt att ha med den felaktiga uppgiften att Paradox satt på rätten till varumärket Drakar & Demoner. Journalister och fakta är nog oförenliga ting...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Svarte faraonen said:
Gamla rollspelsgubbar brukar göra den analysen. Kanske är det för att de inte umgås med folk under 25 överhuvudtaget. :gremtongue:
Kanske är dumt att kapa Magnus tråd här så en moderator får gärna flytta bort mitt svar.

Jag har varit tränare i innebandy Pojkar 12-18 (numera är de grabbarna 21), Flickor 14-17 (numera är bruttorna 23). Genom åren har det således varit rätt mycket kontakt med folk under 25 som fortfarande är under 25 och ingen av dessa har spelat rollspel.

I mitt fall tror jag det handlar om att jag bor i en lite håla som Söderhamn. Jag känner ingen under 25 som spelar rollspel, men jag känner rätt mycket folk som är under 25. I Söderhamns-fallet tror jag att det är så illa och inte alls någon överdrift. Däremot så hoppas jag ju att det finns personer under 25 som lirar rollspel här i trakterna utan att jag vet om det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Hunk said:
Typiskt att ha med den felaktiga uppgiften att Paradox satt på rätten till varumärket Drakar & Demoner. Journalister och fakta är nog oförenliga ting...
Om det var det enda faktafelet i artikeln så håller den betydligt högre standard än annat redaktionellt material. Obetydlig detalj i vilket fall.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Konrad Konvalj said:
Jag har varit tränare i innebandy Pojkar 12-18 (numera är de grabbarna 21), Flickor 14-17 (numera är bruttorna 23). Genom åren har det således varit rätt mycket kontakt med folk under 25 som fortfarande är under 25 och ingen av dessa har spelat rollspel.
Then again säger min erfarenhet (ja, jag är rollspelare under 25 :)) att folk som är mycket intresserade i sport, t.ex. innebandy i den åldern sällan är intresserade i rollspel. Det låter som en stereotyp, men är i mångt och mycket sant. Om de mot förmodan är intresserade skyltar man sällan med det. Nu var inte jag i kontakt med rollspel förrän i gymnasiet, men jag är nästan 100% på att jag hade fått en hel del pikar, utfrysningar osv om jag spelat rollspel i högstadiet. Tyvärr var det så i alla fall på min skola.

Men, rollspel har olika mycket popularitet på olika platser i Sverige. Jag bor visserligen i den lilla Luleå, som knappast är en stor stad, men vi har det trevliga att ha ett tekniskt universitet, som jag misstänker drar folk med rollspelsintressen.

Jag kan även rapportera att rollspelshobbyn är ganska välmående i Luleå med omnejd. I Boden finner vi runt fem rollspelare under 25 som jag vet om (och Pete Nash naturligtvis), och bara i min sällskapskrets känner jag ytterligare ett tjugotal. Dessa känner i sin tur kanske ytterligare tio stycken (som jag inte känner direkt)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,511
Location
Helsingborg
Konrad Konvalj said:
Det här stämmer nog rätt bra. Har inte tänkt så mycket i de banorna tidigare, men jag känner då ingen under 25 som spelar rollspel. Min grupp pöbelmän är ju föråldrade gubbsluskar hela högen och det lär ju ta ett tag innan våra söner och döttrar är mogna för rollspel så återväxten är ju som sagt kass.
Jag tycker mig se nyrekrytering på universitetet, där vi hade ett gäng folk som var under 25 i min gamla spelgrupp. Fast det kanske bara är jag?

/Hans spelgrupp var nog rätt annorlunda med tanke på att av 10-12 personer så var hälften tjejer och hälften tränade på gym
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Vitulv said:
Hunk said:
Typiskt att ha med den felaktiga uppgiften att Paradox satt på rätten till varumärket Drakar & Demoner. Journalister och fakta är nog oförenliga ting...
Om det var det enda faktafelet i artikeln så håller den betydligt högre standard än annat redaktionellt material. Obetydlig detalj i vilket fall.
Men satt inte Paradox på rättigheterna? Som Riot senare köpte loss? Har jag missuppfattat allting?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Magnus Edlund said:
Vitulv said:
Hunk said:
Typiskt att ha med den felaktiga uppgiften att Paradox satt på rätten till varumärket Drakar & Demoner. Journalister och fakta är nog oförenliga ting...
Om det var det enda faktafelet i artikeln så håller den betydligt högre standard än annat redaktionellt material. Obetydlig detalj i vilket fall.
Men satt inte Paradox på rättigheterna? Som Riot senare köpte loss? Har jag missuppfattat allting?
Enligt wikipedia har du rätt, i varje fall.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Nyrekrytering vet jag inte, däremot så verkar rollspelarna ackumuleras på vissa utbildningar. Bland studenterna på mitt masterprogram (innan det delades i två) var så vitt jag vet fyra av sexton aktiva rollspelare (två av dessa dessutom under tjugofem!). Men att rollspelare blir historiker är väl inte så underligt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Vitulv said:
Magnus Edlund said:
Vitulv said:
Hunk said:
Typiskt att ha med den felaktiga uppgiften att Paradox satt på rätten till varumärket Drakar & Demoner. Journalister och fakta är nog oförenliga ting...
Om det var det enda faktafelet i artikeln så håller den betydligt högre standard än annat redaktionellt material. Obetydlig detalj i vilket fall.
Men satt inte Paradox på rättigheterna? Som Riot senare köpte loss? Har jag missuppfattat allting?
Enligt wikipedia har du rätt, i varje fall.
Och efter mer än 10 års häng på det här forumet, med årliga "vem äger Drakar/Mutant/Kult-varumärket"-trådar så trodde jag att jag hade koll.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Enligt wikipedia har du rätt, i varje fall.
Lita inte på Wikipedia. I det här fallet har de fel. Jag litar i alla fall mer på intervjusvar från Smaug än på Wikipedia i det här fallet.

Varifrån kommer uppgiften att Paradox någonsin ägt DoD-varumärket, förutom från nämnda dubiösa källa? Inte från Riot eller Paradox i alla fall.

Boulevardpressen...
 
Top