Nekromanti Drakar och Demoner historia.

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Drakar och Demoner som rollspelsnamn har som många vet varit med i matchen ett tag... I olika former och skepnader och bara gudarna vet hur många som har lagt tid och energi på de olika utgåvorna.

Men exakt vilka produkter är släppta och till vilken "verision"? Jo, jag vet att många olika moduler är mer eller mindre kompatibla med olika verisioner, om inte annat så har folk moddat så att det har funkat. Men kort och gått, vad har släppt till vilken utgåva?(Regelboxar, moduler, äventyr etc).

Dessutom kan man ju ta upp en annan och nästan ännu mer spännande fråga, vilka moduler som det fanns planer/skisser på men som det aldrig blev något av? Till exempel bör ju hela äventyrssviten som Target Games påbörjade i och med Altors Baksida tas upp här..

Och för alla soim älskar sökmotorn så har jag gjort ett litet försök och söka lite, utan ngn större framgång, och sitter dessutom idag på ett gammalt hederligt "taxametermodem" vilket kommer ge mig en dryg räkning om jag stannar online för länge... Skulle ju bara kolla arbetsförmedlingens sida... :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En gång i tiden fanns ett rollspelsmuseum över svenska rollspel, som på Drakar och Demoner-fronten var nästan komplett. Nu finns inte längre detta fantastiska projekt kvar på internet, vilket är otroligt synd. För listan är båd lång och komplicerad att minnas.

Sleepwalk skrev en gång en essäartad genomgång av Drakar och Demoners historia, som finns här på www.rollspel.nu, nånstans. Närmare bestämt HÄR .
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Minns dem bägge, nu när du påminner mig... Men att muset är borta..? Tråkigt! Varför inte upprätta något nytt?

Nåja, den lista som jag fick ihop ifrån Sleepwalk´s text kommer nedan, men är den helt 100% "rätt"? (jag är lite för ung för att kunna de hela.. )

Drakar och Demoner 1.0
Spindelkonungens Pyramid ut

Drakar och Demoner 2.0
Sarkath Hans Gravvalv
Dimön

Drakar och Demoner 2.1
Expert
Monsterboken
Havets Vargar
Döda Skogen
Maktens Portar
Mörkrets Hjärta
Svart Duell
Äventyrspaket 1:Skönheten och Odjuren
Rösten från Forntiden
Kandra


Drakar och Demoner 3.0
Gigant
Monsterboken 2
Äventyrspaket 2:Novastenen + Jeraz
Svavelvinter
Samuraj
Trakorien
Marsklandet
Ivanhoe
Ereb Altor
Monturerna
Monster & Män i Ereb Altor
Torshem
Djupets Fasor
Barbia
Shoguns Vrede
Nara
Dödens Väg
Magi
Monster
Enhörningshornet
Oraklets Fyra Ögon
Magilre
Handelsfursten
Tempelherren
Demonprinsen

Drakar och Demoner 4.0
Svartfolk
Helvetesfortet
Melindors Återkomst
Krilloan - äventyrens stad
Nidland
Kopparhavets Kapare
Krigarens Handbok
Kristalltjuren
Tjuvar och Lönnmördare
Drakar
Kaos Väktare
Magikerns Handbok
Alver
Hjältarnas Handbok
Den Femte Konfluxen
Ereb Altor

Drakar och Demoner - Chronopia
Spelledarskärmen + Hyrsvärdets Handbok
Vapen och Rustningar i Chronopia, Svarta Nätter
Magi i Chronopia , Mördarens Önskan
Dvärgar i Chronopia, en död mans heder
Svärd & Svartkonst, Kalabalik i Chronopia
Mörkrets Väktare, Mörkt Budskap
Alver i Chronopia, Förlorade Bland Molnen
Mörkrets Krigare, Förvandlingen
Svartblod i Chronopia, Av jord är du kommen,
Väsen i Chronopia, inget äventyr med
Cirkus Kad( + Handelsfursten)
Blodshämnd ( + Tempelherren )
Altors Baksida, Ödeshjulet
De Fördömdas Armé( + Demonprinsen)

Som adrig kom till Chronpia
Frostviddernas Härskare
Drakarnas Söner
Eldshavens Betvingare
Demonernas Folk
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Och även hela Drakar och Demoner v6.... :gremblush: Men det borde ju inte vara några större problem och kartlägga...

Men vilka produkter blev aldrig av nu da? Jag vägrar tro att precis alla ideér utom de 4 sista delarna i target games äventyrskampanj blev till verklighet.... Så kan det bara inte vara. Vilka ideér har slopats? Vilka han aldrig innan nån annan tog över? Kanske har till och med Riotminds något som dom gömmer i en mörk hörna och aldrig kommer släppa ifrån sig? Eller så kanske ni kom på vilken barnslig idé de va, kanske va intresset svalt?

Okej, nu babblar jag. Men nån måste ju veta nått om vad de olika förlagen planerat för i framtiden, innan dom la ner allting.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nja, helt rätt är den inte. I princip alla tillbehör som listas under 2.0-3.0 kan användas till vilken 2-0 eller 3.0 som helst. En del av dem, exempelvis Shoguns Vrede, var dessutom uttalat en modul till en exansion (dvs Shoguns Vrede var en modul till DoD Samuraj, som var en utbyggnad av DoD2/3). Listan tar inte heller upp de dual-stats-moduler som var till Sagan om Ringen Rollspelet, men som hade värden för Expert.

Däremot listar listan vilka tillbehör som kom ut under vilken epok.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
I princip alla tillbehör som listas under 2.0-3.0 kan användas till vilken 2-0 eller 3.0 som helst. En del av dem, exempelvis Shoguns Vrede, var dessutom uttalat en modul till en exansion (dvs Shoguns Vrede var en modul till DoD Samuraj, som var en utbyggnad av DoD2/3).
Men då kanske nån som vet kan berätta för oss andra vilka moduler som funkar/var tänkt till vad?

Listan tar inte heller upp de dual-stats-moduler som var till Sagan om Ringen Rollspelet, men som hade värden för Expert.
Och vilka var det? Hör ju hört talas om Sagan om Ringen Rollspelet ifrån Äventyrsspel, men aldrig lagt ögonen på det... Vilka "duel-stats"-moduler finns? Och inom vilka olika epoker kom de?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Rollspelsmuseum

Stadsintermezzo och... öhm, vad hette den andra? Skattkammarön(?) saknade jag, men de modulerna var inte specifikt till DoD så det är väl därför de inte finns med.. Likaså Grymkäfts fällor..

För att göra det enkelt för sig så kan jag säga att gamla moduler funkar till nyare versioner.. Så Sarkath Hans Gravvalv kan spelas till Chronopia.. Jag är lite osäker på DoD6 dock.. Däremot är det lite halvsvårt att använda exempelvis Krigarens Handbok till EDD.. Det skär sig i yrken, pengar, skador med mera.. Man kan väl använda boken till 70% eller något..

Jag tycker det är skitsynd att Rollspelsmuseumet har gått i graven, för sidan hade så oerhört mycket information.. Det ballaste var nog att den hade med bilder på alla böcker.. Jag förstår inte hur personen kan ha fått tag på alla..

Men ponera att någon helt teoretiskt skulle slänga upp ett nytt rollspelsmuseum.. Vad skulle vara vettigt att ha på den sidan? Jag gillade rollspelsmuseumets rullistor och man kanske skulle kunna ha någon sorts databassökning.. Det skulle vara bra att veta så att <STRIKE>jag</STRIKE>.... eh, någon kan välja vilket sätt sidan ska göras på.

Man skulle kunna tänka sig någon sorts Wikipedia som går igenom en kontroll först.. På så sätt behöver programmeraren inte göra allt informationsökningsjobb och allting kan fyllas ut mycket lättare..

/Han som säger att det i första hand blir DoD-prylar men som sedan ska kunna utökas till andra rollspel rätt enkelt

PS. Jag ska börja <A HREF=http://www.itn.liu.se/~ivani/inet2005/kursinfo.htm>den här kursen</A>, så jag behöver ett projektarbete.. :gremsmile: DS

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till PS:et</FONT>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Sleepwalk skrev en gång en essäartad genomgång av Drakar och Demoners historia, som finns här på www.rollspel.nu, nånstans. Närmare bestämt HÄR .
Ja ja... Där kom den igen. Nåja, nu kom jag ihåg den igen och skall börja peta igenom den igen så dne blir läslig. :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Den glömdes inte då artikeln skrevs - jag visste inte att den fanns. Det skall dock åtgärdas till version två.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Och även hela Drakar och Demoner v6.... Men det borde ju inte vara några större problem och kartlägga...
Den skrevs innan version sex hade kommit, så det är inte så konstigt att den saknas :gremwink:

Men vilka produkter blev aldrig av nu da? Jag vägrar tro att precis alla ideér utom de 4 sista delarna i target games äventyrskampanj blev till verklighet....
Inte bara äventyr - kampanjmoduler i stil med Altors Baksida.

Så kan det bara inte vara. Vilka ideér har slopats? Vilka han aldrig innan nån annan tog över?
Det finns en del som fått annrolunda form - t.ex. äventyret Skönheten och Odjuret skulle bli en egen modul, Mörkrets Hjärta blev antagligen annorlunda eftersom Michael Petersén tog över uppgiften från Roger Undhagen. Fler saker finns, borde stå lite mer om det i de gamla Sinkaduserna.

Skall försöka inkludera så mycket sådant som jag kan till revideringen av artikeln.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Jag saknar helt information om vad Nara är för ett tillbehör. Om någon kan beskriva det vore jag tacksam, eftersom jag sitter inne med allt annat på listan tack vare en viss ålder och samlarmani :gremgrin: Dante nämnde också Tvillingbergen som jag inte heller har lagt vantarna på; är det ett gammalt äventyr?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Eftersom artikeln var tänkt som en genomgång av Drakar och Demoner genom tiderna löper dne kronologiskt, inte till regelversion.

Listan tar inte heller upp de dual-stats-moduler som var till Sagan om Ringen Rollspelet, men som hade värden för Expert.
Eftersom de gavs ut till Sagan om Ringen, och inte till Drakar och Demoner anser jag inte att det behövde beröras i en artikel om DoD. Men det kanske vara en sidnotis vid uppdateringen av artikeln.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Men då kanske nån som vet kan berätta för oss andra vilka moduler som funkar/var tänkt till vad?
I stort sett alla som släppts till 2.0-3.0 kan spelas oavsett regelversion. Det är inga större förändringar.

Och vilka var det? Hör ju hört talas om Sagan om Ringen Rollspelet ifrån Äventyrsspel, men aldrig lagt ögonen på det... Vilka "duel-stats"-moduler finns? Och inom vilka olika epoker kom de?
Alla moduler som släpptes till Sagan om Ringen (SRR) var anpassade att kunna användas med Drakar och Demoner Expert (har i alla fall för mig att det var alla).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Nara var arbetsnamnet på Shoguns Vrede. Det står fortfarande kvar på baksidan av den färdiga modulen.

Tvillingbergen släpptes av Titan Spelverkstan och var ett ganska ordinärt äventyr för dne tidiga erans rollspelande.Tror det släpptes 83-84 någon gång (orkar inte kolla exakt årtal just nu).
 

kalix

Veteran
Joined
1 Feb 2005
Messages
1
Location
Göteborg
Jag har en komplett lista över rollspelsmuseets DoD avdenling. för tillfället finns den bara uppskriven på min
lunarstorm ml_svenne , om intresse finns kan ja slänga upp en sida, tror även jag har sparat alla bilder från DoD
avdelningen på alla böcker boxar etc, är inte helt säker dock, MVH /Micke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Runda arkivet

nån måste ju veta nått om vad de olika förlagen planerat för i framtiden, innan dom la ner allting.

De som var där, och inte ens de har nog en heltäckande bild... När Lancelot Games gick i graven satte jag mig och gjorde en lista över allt som inte hade blivit gjort/utgivet till Khelataar (dvs, allt som jag råkade känna till). Den blev lång, trots att det var till ett så litet spel.
Fast då löpte den också över hela skalan från bubblor (produkter som bara hade diskuterats lite löst, och eventuellt noterats in i nån utgivningsplan) till färdigskrivna grejor klara för tryck -- och allting däremellan, så det är ruskigt svårt att säga hur mycket saker man egentligen talar om.

Sen skrivs ju många produkter av frilansare som sitter och jobbar på dem hemma, och när såna rinner ut i sanden har företaget oftast ingen aning om hur mycket som egentligen blev gjort. En får bara fram en lista med namnen på de 18 städer han har tänkt detaljbeskriva. En annan skriver alltihop färdigt och tycker sen att det inte blev så bra som han hade tänkt sig, så han ska bara fixa till det först... senare.
(När gammalt arbete och gamla idéer inte blir utgivna har konstruktörer dessutom en tendens att återanvända dem - det finns många publicerade spelgrejor med material som egentligen var gjort för nånting helt annat från början.)

--
Åke
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Runda arkivet

Tack för ett upplysande svar och välkommen hem - för du är väl i Sverige? Eller?
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Det finns en del som fått annrolunda form - t.ex. äventyret Skönheten och Odjuret skulle bli en egen modul, Mörkrets Hjärta blev antagligen annorlunda eftersom Michael Petersén tog över uppgiften från Roger Undhagen. Fler saker finns, borde stå lite mer om det i de gamla Sinkaduserna.
T.ex. så har Ereb Altor vol. 1 ett annat namn under nästan hela produktionstiden. Kaliz eller något sådant.

Något som jag saknade ifrån Target var inte någon egentlig DoD produkt (ojoj - halva inlägget är OT och nästan Off-Forum) utan Partisan .

Någon annan som saknar något?
 
Top