Nekromanti Drakar och Demoner 2.0 revisited

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det var nog nåt sånt jag menade. :gremwink: och tänkte inte på Expert, redan där är det för mycket regler.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Enkelheten har till viss del försvunnit hos "vanliga rollspel". Den där"plocka upp och lira"-känslan.
Jepp, just det man saknar - utifrån Rams tillägg.
Bekymmersfriheten har försvunnit, och när jag försökt hålla det kort, enkelt och utan en massa extra trams så kommer spelarna hela tiden med kommentarer, förslag och dylika så kort och gott talar för att lägga till en massa.

Som:
"Jag saknar regler för det, det finns ju i den och den handboken."
"Jag saknar de här magierna, kan vi inte lägga till dem?"
"Det blir ju helknas att spela utan ditten och datten. Men det finns ju dina 91-böcker. Kan du inte använda dem så att jag kan göra si och så?"

... Och mitt gillande för att helt enkelt bara hitta på skiten och berätta om det, utan regelstöd - eftersom regelstöd egentligen inte behövs för extra kryddor - är därmed inte uppskattat. Så sitter vi där som trygga, duktiga vuxna med en hel drös av skit att hålla reda på, istället för att bara ta en handyxa och dra ut i världen. =)

Så egentligen är det väl inte direkt "plocka upp och lira"-känslan jag menar. Mer "spela mer fritt och obekymrat" jag saknar. Regler var inte så viktigt förr, och det är det inte nu heller - för mig. Men andra som spelar trad tycks gilla att lägga till fler regler ju äldre de blir, för att avancera möjligheterna. Jag ser istället möjligheterna i att inte ha så mycket regler. Det är för mig en befriande känsla.
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Kördes inte dessa på ett Stockholms spelkonvent - jag lirade dä va bättre förr 2 - jakten på mer pengar där har jag för mig! Nostalgiskt, men karaktären jag hade var bättre än jag ens minns att man var i Drakar... kunde inte missa med bågen...
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Jag hade hoppats att Riotminds onlinesatsning skulle göra det enkelt att:plocka upp ett spel och bara lira, fixa en rollperson lite snabbt och snabbt plocka ihop några grejer för att spela en kväll..
verkar som jag hade fel....
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Razzo said:
Jag hade hoppats att Riotminds onlinesatsning skulle göra det enkelt att:plocka upp ett spel och bara lira, fixa en rollperson lite snabbt och snabbt plocka ihop några grejer för att spela en kväll..
verkar som jag hade fel....
Med risk för att låta dryg, fast jag inte alls vill det, men jag undrar verkligen: Vad i hela fridens namn gav dig de förhoppningarna i det projektet?
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Det skulle finnas karaktärsgenerator, allt skulle vara samlat på samma ställe vilket underlättar och alla tunga böcker krävs ej... men nu verkar det inte spela någon roll längre...
 
Top