Björn Hellqvist
Swordsman
Ähum...
- Björn, ägare till halvdussinet dolkar.
Det där var för mig ny information. Kan du ange en källa? Dolkar ansågs oridderliga på 1100-talet, men under senare halvan av 1200-talet kan man se illustrationer av riddare som använder dolkar. Hillebarder (så som vi tänker oss dem) dyker upp på 1300-talet, men dessförinnan fanns det en hel del mindre invecklade stångvapen.På 1200talet ville riddarna få både dolk och hillebard förbjudna för att de var för farliga.
Det ska till rätt bra kraft och ett orörligt mål för att kunna penetrera en plåtrustning. Givna mål för dolkar är armhålorna, ljumskarna och halsen, vilka inte kunde ha heltäckande plåtskydd.Dolken kan lätt slå igenom en rustning (leta sig in i springor om inte annat) och hillebardens krokar kunde haka sig fast i delar och slita av dem.
Eh...? Har du provat det, eller gissar du bara?Vad gäller stormning av slott så kunde man inte gärna bära med sig tyngre vapen än dolken när man klängde upp för belägringsstegar,
Det kan jag absolut hålla med om!så även jag tycker det är dags att ompröva denna lilla stridens och mordets hjälpreda...
- Björn, ägare till halvdussinet dolkar.