Berserk
Warrior
Många (stora köttberg till krigare) skulle inte ens bry sig om någon försöker hugga dem med en dolk, men en dolk och speciellt de större modellerna som testikeldolken, är ju egentligen fruktansvärda och alldeles livsfarliga. Detta återspeglas emellertid inte riktigt i skadan den lilla stiletten kan tillfoga någon. I vanliga fall skulle spelaren säkert svara med "Ok, jag har 2 Kp kvar i bröstkorgen. Jag slår tillbaka."
Okej för att en dolk är ganska harmlös i öppen strid, speciellt om man möter någon med svärd, men som ett litet dolt vapen man kan ta till när någon minst anar det borde den ju vara mycket kraftigare. Tänk t.ex. om du stöter upp en stilett under revbenen på en intet ont anande bordskamrat - det kan lätt hända att han mister livet om något viktigt organ punkteras. Men detta är knappast möjligt om skadan blir 1T3 Kp och 1T3 Sp.
Därför funderar jag nu på en regelmodifikation som gör det möjligt för andra än lönnmördare att ta livet av sina offer med hjälp av en dolk. Att döda någon i sömnen eller därmed jämförbart har sedan tidigare varit möjligt, man har inte ens behövt slå skada. Men detta tillvägagångssätt tycker jag inte riktigt är lämpligt i alla sammanhang. Därför föreslår jag följande:
En person som vill döda sin motståndare genom överraskning måste först och främst komma i rätt läge. Detta kan vara hurudant som helst, men SL avgör. Den som ska knivhuggas får slå för Upptäcka Fara, han kanske anar något, eller ser en rörelse i ögonvrån. Om det slaget misslyckas ökas skadan från dolksticket till det dubbla. Stiletten ger då 2T3 kp +2*SB, testikeldolken 2T6, osv. Detta medför en bra chans att tillfoga offret en kritisk skada i bröstkorg eller mage, men det ger även en risk att misslycklas och kanske träffa snett eller i ett ben. Med detta system kan man även bryta igenom ringbrynja, något som testikeldolken (om jag inte minns fel) är ämnad att göra.
Om Upptäcka Fara lyckas blir det som i vanlig strid, offret får försöka undvika, parera eller annat, och skadan från dolken är normal.
Vad tycks? Ett lätt och okomplicerat system, tycker jag. Jag har saknat ett dylikt regelsystem.
Okej för att en dolk är ganska harmlös i öppen strid, speciellt om man möter någon med svärd, men som ett litet dolt vapen man kan ta till när någon minst anar det borde den ju vara mycket kraftigare. Tänk t.ex. om du stöter upp en stilett under revbenen på en intet ont anande bordskamrat - det kan lätt hända att han mister livet om något viktigt organ punkteras. Men detta är knappast möjligt om skadan blir 1T3 Kp och 1T3 Sp.
Därför funderar jag nu på en regelmodifikation som gör det möjligt för andra än lönnmördare att ta livet av sina offer med hjälp av en dolk. Att döda någon i sömnen eller därmed jämförbart har sedan tidigare varit möjligt, man har inte ens behövt slå skada. Men detta tillvägagångssätt tycker jag inte riktigt är lämpligt i alla sammanhang. Därför föreslår jag följande:
En person som vill döda sin motståndare genom överraskning måste först och främst komma i rätt läge. Detta kan vara hurudant som helst, men SL avgör. Den som ska knivhuggas får slå för Upptäcka Fara, han kanske anar något, eller ser en rörelse i ögonvrån. Om det slaget misslyckas ökas skadan från dolksticket till det dubbla. Stiletten ger då 2T3 kp +2*SB, testikeldolken 2T6, osv. Detta medför en bra chans att tillfoga offret en kritisk skada i bröstkorg eller mage, men det ger även en risk att misslycklas och kanske träffa snett eller i ett ben. Med detta system kan man även bryta igenom ringbrynja, något som testikeldolken (om jag inte minns fel) är ämnad att göra.
Om Upptäcka Fara lyckas blir det som i vanlig strid, offret får försöka undvika, parera eller annat, och skadan från dolken är normal.
Vad tycks? Ett lätt och okomplicerat system, tycker jag. Jag har saknat ett dylikt regelsystem.