Nekromanti DoD6- kampanjvärlden

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Usch, det känns lite läskigt att starta en ny tråd, då jag alltid misstänker att det jag vill diskutera är alldeles för tråkigt och intetsägande.

Å andra sidan är det enda sättet att få höra vad ni tycker.

Jag tycker väl till slut att DoD6 är...ok.
Jag hade nog helst sett en replika av nån gammal tidigare version, men utvecklingen borde ju iofs gå framåt.

Att RiotMinds tar avstånd ifrån Ereb Altor märks när man kollar på kampanjmaterialet till DoD6 (tex Osthem).
Som jag förstår det verkar konstruktörerna ha velat beskriva en mer homogen värld än vad Ereb är. Alltså är det huvudsakligen John Bauer och vikingar som tjänar som inspirationskällor, om jag inte har missat något.

Fråga 1) Men...finns det fler på forumet som tycker att det kan kännas begränsande? Att fördelen med en värld som Ereb är att om man vill köra vikingarollspel kan man dra till Jorduashur, om man vill ha medelhavs-antik-världen drar man till Felicien, osv

Fråga 2) Vet någon om man planerar andra produkter som skiljer sig starkare från tex Osthem-miljön?

I all välmening,
/Basenanji
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Att fördelen med en värld som Ereb är att om man vill köra vikingarollspel kan man dra till Jorduashur, om man vill ha medelhavs-antik-världen drar man till Felicien, osv"

Jag tror den synen på spelvärldar är utdaterad. Den kan dock komma att få en revival, som det mesta annat. Men just nu... det är nog vanligare att folk antingen strävar åt totala universalsystem eller så långt bort från det som möjligt. Vad menar jag nu med det?

Jo, de flesta tycker ju att det är trist att spela i samma värld hela tiden, men de får inte sin omväxling genom att spela i ett konstigt inkonsekvenslapptäcke till värld utan genom att spela olika spel.
Antingen gör man en GURPS/D20-variant och kör med i stort sett identiskt regelsystem hela tiden, men byter spelvärldar.
Eller också så vill man att reglerna verkligen skall vara skrivna för spelvärlden man vill leka i, så man köper en massa olika rollspel som skiljer sig åt på alla sätt och vis.

Fördelen med en värld som Ereb är egentligen bara att man sparar pengar på att bara köpa en bok/box istället för en massa. Men det är ju lite trist det också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Men...finns det fler på forumet som tycker att det kan kännas begränsande?
Jo, jag kan tycka att det kan kännas lite instängt. Ibland vill man köra det som en road movie och leka med olika kulturer och sedvänjor. Att upptäcka underliga nya länder och underliga nya civilisationer. To boldly go where no man/one (beroende på hur politiskt korrekt man är eller vilken serie man sett) has gone before!

Det finns naturligtvis också fördelar med en strikt enhetlig värld.

Det beror på vilket humör man är på.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Trudvang = heterogen ...

Vikinganissarna håller till i Osthem, det stämmer.

Men Osthem är ju bara en liten ynka pyttedel av hela Trudvang.

Såvitt jag vet kommer de olika världsböckerna att beskriva varierande kulturer (dock inte hur varierade som helst: inga forntida egyptier granne med feodalstater från tidig medeltid eller antika nordsemitiska sjöfararnationer med andra ord).

Mittland ska enligt utsago vara inspirerat av det gamla Ryssland, med vida slätter och ryttarfolk och sånt.

Ergo: Jag tror du har rätt när du säger att Riotminds vill beskriva en mer homogen värld än Ereb Altor (i och för sig inte särskilt svårt); det betyder dock inte att Trudvang kommer att vara helt homogen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Usch, det känns lite läskigt att starta en ny tråd, då jag alltid misstänker att det jag vill diskutera är alldeles för tråkigt och intetsägande.
Så illa är det väll inte.... :gremlaugh: Alltid trevligt att se hur andra ser på saker & ting.

Fråga 1) Men...finns det fler på forumet som tycker att det kan kännas begränsande? Att fördelen med en värld som Ereb är att om man vill köra vikingarollspel kan man dra till Jorduashur, om man vill ha medelhavs-antik-världen drar man till Felicien, osv
På frågan så är mitt svar ett bestämmt Nej !!
Jag tycker att det här världen är klart mycket bättre & mer fantasieggande än vad som getts ut förut. Inget ont om Ereb & co, men Trudvang passar mig bättre än nått annat.. Det passar in mer på jag ser som fantasy. Men det är ju som sagt högst personligt vad man gillar.

Fråga 2) Vet någon om man planerar andra produkter som skiljer sig starkare från tex Osthem-miljön?
Eepp, bra fåga.. Tror de ska ge ut några världsmoduler till, men om de skiljer sig frånt Osthem i utformning är ju en bra fråga. Det ger sig när de släpps..
Jag ser iaf välldas massa ifram emot när de ska släppas !!
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Jo, de flesta tycker ju att det är trist att spela i samma värld hela tiden, men de får inte sin omväxling genom att spela i ett konstigt inkonsekvenslapptäcke till värld ...
vill inte misstolka dig på något vis, men behöver verkligen det ena utesluta det andra... i skapandet av min värld har jag hela tiden haft våran värld framför ögonen, inte på så vis att jag försökt plagiera den utan istället försökt se de samband och "lagar" den tycks följa. Om ett visst område är homogent så måste det ha en förklaring, vad har gjort att det inte kommer influenser utifrån?, vad gör att de olika folken inte skiljer sig från varandra? Egentligen samma frågor som man måste ställa om där är en heterogen värld, svaren kan vara vilka som helst, bara dom finns där, men jag håller verkligen med dig är att där måste finnas en konsekvens mellan olika länder, regioner etc...så vad jag egentligen försöker säga är att både homogenitet och heterogenitet kan rymmas i samma värld, bara där finns vettiga förklaringar (geografi, kultur, språk, religion, gudaingripande eller vad som) till att det ser ut som det gör....
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som Dante tidigare sagt så kommer inte hela Trudvang vara Viking inspirerat. Mittland skall vara lite ugriskt ryskt och kosack liknande. Västdelen(Vad heter den?) Skall vara inspirerad av kelterna och skottsk folklore. Det är vad jag hört i alla fall. Men jag tror nog att trots att de olika delarna skiljer sig från varandra så kan man få en liten instängd stämning då delarna kanske inte skiljer sig tillräckligt från varandra. Men hur det blir får väl tiden utvisa antar jag.

Tzimisce
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Till viss del känns Trudvang begränsande i det avseendet till vikingar och john bauer. Men det är nog mest på grund av att det material som släppts hittills endast har fokuserat på en del av världen. Jag misstänker att jag kommer att gilla Mittland och Vastermark betydligt mer än Osthem.
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Personligen tycker jag just att DoD6-världen är var man har lagt ner den extra mödan och att det är precis där den borde lagts. Jag älskar nordisk mytologi, Bauer, vikingasamhällena, den trollska skogen, de mäktiga bergen i norr, inslagen av skandinavisk folklore mm. Är det något man ska köra spelet för så är det världen och omgivningen, reglerna är lätt och nästintill omärkt bortbytbara (intressant ord).

Visst har väll Ereb en hel del att erbjuda och kanske även den plats som Riotminds presenterat i DoD6 men endast beskrivet i en mycket liten utsträckning. Som några i tråden nämnt bör man väll då välja om man ser tjusningen i att resa kontinenter och världar runt för att ena dagen besöka ryttarfolkets nomadsamhällen och sedan genast bege sig iväg mot det renässansinflurerade låglandet där muskötens intåg klingar lika högt som revolutionärernas glåpord.

Mer koncist kan jag svara att:
- Nej jag tycker inte att Trudvang är speciellt begränsande, speciellt inte med tanke på vad som komma skall.
- Hänvisar bara till de övriga i tråden då verkar säkrare på just vad som komma skall.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Fråga 1) Men...finns det fler på forumet som tycker att det kan kännas begränsande? Att fördelen med en värld som Ereb är att om man vill köra vikingarollspel kan man dra till Jorduashur, om man vill ha medelhavs-antik-världen drar man till Felicien, osv
Nu för tiden tycker jag att det är en fördel om spelvärlden håller sig mer eller mindre till en kultur. Man vet vad man får. Om man vill spela i någon annan miljö får man spela ett annat spel.
Viss skillnad ska naturligtvis finnas mellan olika områden, men jag vill inte få den lapptäckeskänsla som Ereb Altor (och många andra spelvärldar med för den delen) ger, där vikingalandet ligger bredvid riddarlandet som ligger bredvid arablandet som ligger bredvid kineslandet osv... Det jag sett hittills av Trudvang tycker jag ser bra och lagom varierat ut. Jag har visserligen inte läst någon av modulerna, men planerar att göra det när jag blir rik och berömd, och rik!

Det enda jag har emot Trudvang är namnet. Jag hatar när mytologiska namn används på nya (och lite lätt felaktiga) sätt. I Warhammer görs det i parti och minut.

/tobias
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
1. Nä inte än. själv så ser jag Trudvang som en kontient med ett hårt och kargt klimat med hårda karga miljöer samt stora områden täckta av stora mörka och ogästvänliga skogar där stock och sten är täckte med lavar och mossor. Själv låter jag Bauer vara en större inspiriations källa än vikingar, snarare är det föreställningen om hårda livsförhållande under vikingatiden som är vikingarnas bidrag till "mitt" Trudvang än vikingarna själva.

2. Har andra redan svarat på.

En sak som jag undrar över är om Trudvang är en kontient och om det finns fler i sådana fall och hur ser i sådana fall klimat och kultur m.m ut på de kontinenterna? Och oavsett det finns fler kontinenter än Trudvang, är världen ett runt/ovalt klot, platt eller varför inte en fyrkantigt värld?
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
En sak som jag undrar över är om Trudvang är en kontient och om det finns fler i sådana fall och hur ser i sådana fall klimat och kultur m.m ut på de kontinenterna? Och oavsett det finns fler kontinenter än Trudvang, är världen ett runt/ovalt klot, platt eller varför inte en fyrkantigt värld?
Har själv tänkt på detta och då jag en vän började jämföra avstånd samt diverse skalor vi plockat från bland annat Jorges kom vi fram till att Trudvang i sig är ENORMT! Börjar man tänka logiskt så borde detta innebära att, om Trudvang är en kontinent belägen på ett klot som jorden skulle det precis som oss ha en ekvator då klimatet tydligt ändras från norr till söder. Detta skulle innebära att Trudvang endast kan utgöra runt en fjärdedel av världen. Detta sig innebära att själva planeten måste vara närmare GIGANTISK snarare än enorm. Frågan är huruvida folk faktiskt kan ha någon kunskap om andra delar av världen då avstånden är så otroliga medan kommunikationen är klart klanderlig. E-posten är ju inte riktigt ett faktum bland våra yxsvingande vänner.

Någon annan som tänkt på detta och kanske tillochmed räknat lite på siffrorna? Hade väll något nedkluddat men de är sedan länge förmultade någonstans i komposten man kan kalla mitt rum.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Har själv tänkt på detta och då jag en vän började jämföra avstånd samt diverse skalor vi plockat från bland annat Jorges kom vi fram till att Trudvang i sig är ENORMT!
Spelar det någon roll? Hur ofta är karaktärerna lantmätare? Det är fantasy, ignorera problemet.

E-posten är ju inte riktigt ett faktum bland våra yxsvingande vänner.
Nej, men det finns ju D-post (duva) och M-post (magi).
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Visst kan man ignorera det faktumet och det är inte så att vi brukar använda oss av dessa ofantliga sträckor í spel men det är en lite rolig grej att tänka på. Hur många människor skulle existera i en så pass stor värld och om man jämför glesbefolkningen i Trudvang och dess storlek kanske man kommer fram till att det finns lika många invånare där som på jorden bara mer glesbefolkat. Har någon egentligen besökt andra delen av kontinenten och återvänt för att berätta om det? Är sådana långa resor vanliga eller kanske nästintill omöjliga? Leder avstånden till inskränkning och ovetskap om omkringliggande områden och framförallt avlägsna sådana? Man märker tydligt att vissa kampanjer faktiskt tar ett par år att genomföra och detta till en mycket stor del pågrund av resor. Personligen ser jag detta relativt positivt då det hela får en lite realistisk stämpel.

Är det någon som använder sig av avstånden i alla avseenden eller gör ni som jag och troberg att antingen ignorerar dem eller använder dem när de passar situationen?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Kartan i Jorges tycks visa ett område ungefär 1500 mil i öst-västlig riktning. Jag har ingen kartbok här, men det är ju lite drygt en tredjedel av jordens omkrets. Därmed bör Trudvang vara en bit större än Asien, men inte så otroligt mycket större. Det finns inte mycket i denna karta som säger att planeten måste vara större än Jorden.

/Dimfrost
 
Top