Nekromanti DoD6- kampanjvärlden

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
klimatet om man tänker på var i trudvang som en ekvator i sådana fall skulle rymmas... eller tycker du att trudvangs och Asiens klimat stämmer ungefär lika?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Förutsatt att Trudvangs planet har samma avstånd till en lika stark sol som Jorden till Solen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Klimat kan man ju lösa på andra sätt. Hela Asiens landmassa ligger ju norr om ekvatorn. Sedan finns det ju havsströmmar som kan hjälpa till (som till exempel Golfströmmen). Som Eksem säger kan man ju också placera planeten ganska långt från sin sol, eller låta solen vara liten och svag, eller varför inte gammal och döende? Okej, den döende världen kanske inte passar så bra in i just Trudvang, så jag får väl försöka hålla mig den här gången. I sådana fall kan ju ekvatorn gå genom den varmaste delen av det Trudvang som visas på Jorges-kartan.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Sedan finns det ju havsströmmar som kan hjälpa till (som till exempel Golfströmmen).
Och om man bara vill finjustera klimatet lite så kan man använda minigolfströmmen!

Jag tror dock att det enklaste är att ignorera problemet. Karaktärerna vet inget om klimat, det vet inte hur stor världen är eller om den är rund, de känner inte till astronomiska naturlagar. Klimatet funkar kanske annorlunda, det behöver inte lyda våra lagar. Blanda in några gudar i det hela och alla naturlagar är kastade överbord.

Ingen kommer att märka skillnaden.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Nej... men vi är knäppa rollspelare som tänder på att regeltolka(slakta) och att jämföra... speciellt eftersom varje rollspelares favoritcitat (generalisering utav bara den) är att: "allting är relativt"... *ler* det är sådana här diskussioner som gör mig på g... gäller inte det dig Troberg? eller är det som de säger, mäns sexuella top är vid 20... =)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Eftersom den har samma atmosfär och i många fall samma livsformer med liknande sätt att leva och fungera i symbios så förutsätter det vissa grund"inställningar"... ett av dessa är värmen på planeten. Det behöver itne vara så att Trudvang är på samma avstånd från sin sol som tellus är från våran sol, men det förutsätter att avståndet är ungefär proportionsenligt med storleken på solen.

Sedan att detta inte eg. har något att göra med trudvang i sig eller hur det rollspelas där (om jag nu inte startar någon soldyrkar kult med mystiska forskarböjelser: "Är det en papyrusrulle du har i fickan, eller är du glad att se mig?") men det är en kul diskussion om man gillar detta... frågan är väl om denna fortsättningen på tråden hör hemma i detta forum. Har vi något forum för faktaofiler?*undrar nyfiket*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
är det som de säger, mäns sexuella top är vid 20...
Det är vad man tror när man är 20. Sedan lär mig sig att man hade fel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Eftersom den har samma atmosfär och i många fall samma livsformer med liknande sätt att leva och fungera i symbios så förutsätter det vissa grund"inställningar"... "

Och i väldigt många fall helt annorlunda livsformer och helt olika sätt att leva och fungera. Nu förutsatt att Trudvang är ett klot i rymden som vi ser den. I Trudvang kanske man kan segla över himlavalvet? Det kanske bara inte är någon som provat ännu?

Fast jag har ju inte grundregelboken, Osthem eller ens Jorges, så jag kan ju ha missat några ledtrådar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,702
Location
Värnhem, Malmö
Det skulle väl bara förklara att klimatet var kallare? Grejen med Trudvang är att det inte är lika stor skillnad mellan klimatet i områden som ligger långt från varandra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ahaaa, jag missförstod dilemmat, d'oh!
Men jag är ingen Trudvang-expert, så låt mig ställa dessa frågor: Är det fastställt huruvida planeten Trudvang existerar på är ett klot som färdas genom en rymd, eller inte? En värld fylld av monster inlåsta i isblock, enorma slott skulpturerade utan fogar, skogar som får folk att gå vilse och dödsriken som går att besöka torde ha någon nivå av gudomlig inblandning, eller? Har Trudvang etablerad metafysik från konstruktörshåll? (jfr Altor, där Granströms lysande artikel i Sinkadus inte på långa vägar var representativ för allas tolkning av multiversum, såvitt jag vet. Hade man inte diskussioner om Altor var platt eller rund på brevsidorna nån gång också?).

Nåväl, poängen är att, tills jag vet mer om saken tänker jag inte ge mig djupare in i diskussionen, jag kommer ju uppenbarligen stå med rumpan bar. :gremtongue:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Trudvangs ursprung

>Det enda jag har emot Trudvang är namnet. Jag hatar när mytologiska namn används på nya (och lite lätt felaktiga) sätt.

Jag antar att detta mer än något annat illustrerar min egen okunskap, men varifrån är namnet Trudvang lånat?

/Anders (som sedan länge slutat leva i illusionen att han har koll)
 
Top