Nekromanti DoD6 framtid?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,888
Location
Stockholm
Re: Det är jag inte alls! :)

Självklart kan man hitta på världar utan regler. Det är ju inga problem där. Problemen kommer när man vill spela rollspel i världen i fråga. Om världen inte är väldigt stereotyp kommer man att vara tvungen att göra någon form av regelmodifikationer/tillägg.

Och själva poängen med denna diskussion var ju någon hävdade att det är mycket svårt att göra världar, avsedda för _rollspel_, utan att ha något specifikt system i åtanke. Att blanda in världsskapande i romaner, eller för regellöst rollspelande (viket inte är så utbrett), är att komma bort lite från ämnet.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,888
Location
Stockholm
Re: Moduler i fel spel

Själv försöker jag särskilja på regler och spelvärld när jag skriver till mina egna grejor.

Men ibland smälter de ihop, eller hur? Om du vill att världen ska vara på ett visst sätt på ett visst ställe, t.ex. att det ska finnas någon form av teknologi/magi/whatever som du hittat på, då måste du ju också göra _någon form_ av regeltolkningar för att få in det.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Moduler i fel spel

"Men ibland smälter de ihop, eller hur? Om du vill att världen ska vara på ett visst sätt på ett visst ställe, t.ex. att det ska finnas någon form av teknologi/magi/whatever som du hittat på, då måste du ju också göra _någon form_ av regeltolkningar för att få in det."

Eller så kan jag skriva en beskrivning som beskriver hur det är, och ett separat stycke med en regeltolkning för spelet ifråga. I så fall kan de som inte har regelsystemet fortfarande ha glädje av den textmässiga beskrivningen.

I många fall behövs dock inte någon regeltext. I Consaber finns det ett litet ynkans appendix med en sida regler för rollpersonsgenerering som knappt behövs. I Geografica Vistfarthi finns det en kluns frivilliga regler om Samvetskval som jag funderar på att stryka. Och så vidare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bra system

Eller så kan jag skriva en beskrivning som beskriver hur det är, och ett separat stycke med en regeltolkning för spelet ifråga. I så fall kan de som inte har regelsystemet fortfarande ha glädje av den textmässiga beskrivningen.

Jag tycker detta tillvägagångssätt är rätt trevligt även för de som använder reglerna. Det ger ofta en mer målande bild av hur en företeelse (t.ex. ormläkare i Skymningshem) upplevs än vad en regeluppblandad beskivning skulle gjort. Man kan läsa det mer som en "in-game" beskrivning...

Dessutom är det rätt praktiskt att inte behöva plöja igenom flera paragrafer av beskrivande text när man jagar efter den rena regelmekaniken för något.

Mer sånt :)
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Det är jag inte alls! :)

*fniss* Låt mig korrigera min tidigare utsaga, eftersom den varit upphov till allt det här:
Jag anser alltså att man, för att skapa en balanserad och rimlig spelvärld som man ska spela rollspel i, undantaget friform (i alla fall för sakens skull, det är inte den diskussionen jag vill åt), måste parallellskapa regler och värld.
Detta gäller framför allt spel som inte utspelar sig i vår egen värld, alltså främst fantasyspel.
Anledningen till att jag anser att man måste göra på det här viset är att reglerna på ett sätt fungerar som naturlagar för en fantasyvärld, de bestämmer vad som är möjligt och inte i en viss värld, och alltså måste det finnas en korrelation mellan reglerna och världen.

Problemet som jag tror finns för mig med nya drakar är alltså att reglerna inte har några beröringspunkter med den värld jag visualierar utifrån Riotminds hintar. För hur kan man spela nordiskt sagorollspel med muskelstinna levelkaraktärer eller världshotande mäktiga magiker?


[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,968
Location
Barcelona
Fan, du har ju rätt!

Hela den här debatten har varit fullkomligt meningslös från det att jag skrev den allra första bokstaven. Och jag har inte ens insett det *själv*. Fy tusan, jag håller på att bli senil.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,888
Location
Stockholm
Re: Moduler i fel spel

Öh. Hur man delar upp det hela på pappret spelar inte så stor roll (annat än estetiskt). Det förändrar ju inte det faktum att de där reglerna behövdes.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
í tilläggen menar jag det jag hittils sett från riotminds som beskrivningarna av slps och de heliga krigarna och Trudvang S U G E R!
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Moduler i fel spel

"Det förändrar ju inte det faktum att de där reglerna behövdes."

Inte särskilt mycket. "Behövs" är en relativ term. De underlättar, men är inte nödvändiga. Bara det faktum att jag spellett en kampanj i GURPS The Prisoner utan att äga GURPS (och inte ens ha en aning om hur regelsystemet fungerade) borde bevisa den tesen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top