Nekromanti DoD6 framtid?

Joniserad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
21
Location
Lund
DoD6, en andlig upplevelse eller tärningar och tabeller?
Jag är en gammal rollspelare (i dubbel bemärkelse!) som anser att en debatt om DoD6:s framtid är viktig. När jag gick in på riots hemsida där DoD6 presenteras fylldes jag med en känsla som liknar den jag fick när jag var liten och väntade på julklapparna. Hemsidan är fylld med mystik och ger ett intryck att spelet ska vara förföriskt förtrollande. När jag öppnade grundreglerna några dagar senare såg jag (inte till min förvåning) hur mina förhoppningar om något specielt krossades medan jag bläddrade i boken. Jag önskade mig beskrivningar och rikliga illustrationer (all cred till Bergting, snyggt!, du ligger på min 10-i-top lista). Bara det faktum att man trycker den helt i svart och vitt, anser jag sänker betygen.
För mig så känns det som att det redan finns tillräckligt med regler för hur man ska sätta ihop karaktärer och hur man genomför strid(!!!!!!!!!!!!!!!). Det är inte intressant om man spelar rollspel, det är mycket intressantare med världsliga beskrivningar som trollbinder en och för en in i den värld spelskaparna vill förmedla. Jag hoppas att den nya Bestiarium kommer i 4-färg och är rikligt illustrerad och kommer med mycket skönlitterär text(inte en massa tabeller över monsters kroppspoäng och övriga egenskaper).
Jag hoppas på att kunna få en rättvis debatt om ämnet och hoppas på att möjligen vi konsumenter med våra inlägg kan påverka skaparna i rätt riktning (även om det innebär att de flesta vill ha 'tabeller'. Få er röst hörd och svara (långt och sakligt)!!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>För mig så känns det som att det redan finns tillräckligt med regler för hur man ska sätta ihop karaktärer och hur man genomför strid(!!!!!!!!!!!!!!!). Det är inte intressant om man spelar rollspel,</I>

Den skulle alltså ha släppts som "en rollspelvärld till valfritt spelsystem"?  Njae, det finns ett otal såna ute på marknaden (inte på svenska, dock) och ingen har nånsin blivit nån succé vad jag vet. Ska man ge ut ett spel och göra det ordentligt får man vackert ge ut ett <I>komplett</I> spel. Och världen kommer ju.

--
Åke
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Dessutom är det näst intill omöjligt att skapa en fantasyvärld utan regler och tvärt om. Det blir helt enkelt obalanserat och ofärdigt.
Däremot kan man välja att fokusera på olika saker, och eftersom Riotminds regler ändå inte verkar ha något med deras antydda värld att göra så skulle de kunna välja att fokusera på världen. Jag håller med om att det är världen som är viktig för att skapa bra rollspelsupplevelser, men reglerna måste liksom understödja världen, skapa den som den är tänkt osv, osv.



[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
"För mig så känns det som att det redan finns tillräckligt med regler för hur man ska sätta ihop karaktärer och hur man genomför strid(!!!!!!!!!!!!!!!)."

Tja, spring iväg och köp nån Gurps-modul då. DoDv6 innehåller vad vi har saknat i flera år, grundregler till DoD (att de sedan inte har mycket likheter med gamla DoD är en helt annan debatt), eller om man så vill till ett klassiskt fantasyspel lämpligt för nybörjare. Sedan DoD91 har det ju inte funnits något vettigt IMO, Eon är ju faktiskt en aning komplicerat och Västmark hur bra det än är har ju inte någon större spridning.

DoDv6 är något dyrt, dock inte så dyrt att man inte kan önska det av föräldrarna i julklapp, eller köpa själv för veckopengen om det är så, ytterligare ett skäl till att det är lämpligt att föra in nybörjare i hobbyn. Att ha tryckt hela rasket i fyrfärg hade nog höjt priset väldigt mycket, och därmed uteslutit många nybörjare.

Vad gäller beskrivningarna så är texten, även om den är något luddig på sina ställen, ändå överskådlig och nybörjaren kan lätt plöja sig igenom den inför sina första spelmöten. Något som inte är helt trivialt i Eon.

Veteranerna med 10+ år av DoD i ryggen kommer ändå att spela vidare på sitt EDD med fyra pärmar med houserules, de behöver inget nytt spel, och när det kommer till kritan bryr de sig nog inte heller, egentligen, de spelar ju bara med andra veteraner (något stereotypt uttalande, men inte allt för långt från sanningen i mina ögon.) Nybörjarna däremot har fått ett alldeles perfekt spel att börja med, inte för långt, inte för svårt, robusta pärmar för ev "regel diskussioner" :) och till ett ganska överkommligt pris.

Själv tillhör jag EDD generationen, men kommer att spela DoDv6 ändå när andan faller på, maken till trevligt stridssystem har jag inte sett tidigare, och magin är mysig.

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
<I>Dessutom är det näst intill omöjligt att skapa en fantasyvärld utan regler</I> -snipp- <I>Det blir helt enkelt obalanserat och ofärdigt</I>

Du menar alltså att alla de stora fantasyförfattarna, som fått hela världar att framträda i sina romansviter, är något som vi allihop har drömt om? Egentligen behövs det ett ordentligt rollspelssystem för att skapa en värld, även om världen är tänkt att användas i treans barnprogram. det är väl ingen större skilland på om en värld används i ett rollspel eller i en skönlitterär skapelse av något slag?


/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Hear, hear Dnalor! (nt)

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by snygglo on 2000-11-30 18:40.</EM></FONT></P>
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Problemet som jag ser det är den usla kvaliten på texterna,utan denna blir det inte lika bra stämning som i gamla DoD ,till och med i Chronopia hade man lyckats skapa texter med bra kvalite fast världen var ju så sjuk så det föll på det. ett rollspel som det inte finns någon stämning överlever inte det är den enkla sanningen.Fast DoD är ju DoD det säljer ju liksom automatiskt, eller som någon på forumet sa,"för vissa är DoD synonymt med rollspel" Själv började jag spela rollspel med en vidareutvecklad version av drakriddarna det helt klart mest stämningsfyllda och actionpackade spelet jag spelat hittils.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Veteranerna med 10+ år av DoD i ryggen kommer ändå att spela vidare på sitt EDD med fyra pärmar med houserules, de behöver inget nytt spel, och när det kommer till kritan bryr de sig nog inte heller, egentligen, de spelar ju bara med andra veteraner (något stereotypt uttalande, men inte allt för långt från sanningen i mina ögon.)"

Inte lite stereotypt :)
Är själv en sådan veteran som du talar om, trots detta så är jag glad över den nya utgåvan även om den är ganska brutalt annorlunda än tidigare versioner. Det jag finner tilltalande är att det verkar finnas en riktning på vart speltillverkarna vill ta spelet denna gång, något som saknades i de första utgåvorna totalt (82+), ereb var inte mer än ett lapptäcke som inte passade ihop och inte blev riktningen bättre med DoD'91 där allt blev extremt och förlorade all riktning. Chronopia (som jag inte är förtjust i) lyckades delvis med att få en riktning men misslyckades IMHO med att få en vettig spelvärld. Anledningen till att jag är glad över den nya utgåvan är att den är mer tillbaka till grunderna (DoD grund + EDD) fast med en riktning till vart speltillverkarna vill ta spelet i dess utveckling.
Det är med spänning som jag inväntar mer information om spelvärlden, det är med denna som jag anser spelet står eller faller.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
vilka stämningsfulla texter menar du i gammla dod?
Det var ju en regelbok helt enkelt, så där värst med stämmningsfulla texter var/är det ju inte. Nya DoDv6 är ju en regelbok det med.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,466
Location
Stockholm
Nu är du bara dum

Hörru. När man skriver en roman behöver man inte ta hänsyn till att världen ska gå att spela i. Man behöver inte fundera över hur magin man beskriver ska fungera regelmässigt, eller vilka stats alla olika raser man beskriver ska ha. Det spelar ingen roll. Men i en rollspelsvärld måsta man ta hänsyn till liknande saker. Man kan inte beskriva en värld vars, exempelvis, magi helt skär sig mot reglerna. Försök använda AD&Ds magisystem i värld där magin består av nån typ av förhistoriska ritualer involverade långa trancer, danser och trummande.

Det blir helt enkelt inte bra.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Re: Nu är du bara dum

Det är bra som fan, Dila! Du skriver skitbra inlägg! Keep the good work up, son!

Hygglo was here | KoRn Rules
/images/icons/cool.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Det är jag inte alls! :)

Notera vad han sa:

<I>Dessutom är det näst intill omöjligt att skapa en fantasyvärld utan regler</I>

Det handlar alltså om en fantasyvärld som är skriven utan hänsyn till att de ska kombineras med ett regelsystem senare. Skriver man en fantasyvärld som är tänkt att spelas tillsammans med AD&D-reglerna, så skriver man inte en värld utan regler. Om en fantasyvärld skrivs med baktanken att den ska spelas med ett (regelbaserat) rollspel, så är det sålunda inte att skapa en fantasyvärld utan regler. Däremot kan jag förstå att man inte bör skriva en fantasyvärld och sedan säga "Heyy, mannen! Spela i den här världen med ett random regelsystem, så kommer det nog att gå äckelbra!", eftersom mannen ifråga då måste arbeta en hel del på att anpassa reglerna till världen/tvärtom. Vare sig det var det som dream menade eller inte, tycker jag att jag har en viss poäng. Speciellt med tanke på det faktum att rollspel går att spela helt utan regler. (Jag lovar! det är helt sant! och ingen av er visste ett skvatt? ;)

/Dnalor, skriver två signaturer idag, för omväxlings skull.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Riotmind kommer att släppa världen på nätet (dumt att skriva det, alla vet väl ändå om det) och baka in vissa delar av den i äventyr. Det tycker jag är helt sjysst. Jag hatar att leta i böcker om en viss sak (även om jag kan nästan alla EDD-böcker m. värld nästintill utantill) och tycker det är skitbra kunna söka efter en sak på datorn.

Det där med fyra pärmar husregler var otroligt kul och träffande. Men trots att jag har det så vet jag att DoD inte är perfekt men jag sväljer det. "Äh. det har varit så, så länge jag kan minnas och jag har trots allt gjort lite förbättringar". Likadant kommer det att vara med DoD6 så lev med det.
Om 10 år så kommer ni (om ni fortfarande spelar) att ha 4 pärmar husregler och tycka att 6:an är det bästa RPG som nå'nsin gjorts.

Själv undrar jag om Riotmind över huvude taget testspelat sin version eller ännu bättre. Låtit andra testspela det och ge <EM>sina</EM> synpunkter. Speltestar de det själva så hittar de inte de regelmissar /felformuleringar som gjorts. Men, men, men.. Lätt att säga efteråt. Synbd bara att de inte frågade mig om råd när de gjorde spelet /images/icons/smile.gif och låtit mig speltesta det. /images/icons/laugh.gif

[color:green]Han</font color=green> som älskar när han uppfylls av en stämnings/mystikkänsla (pirrig känsla i magen och skallen uppfylls av diverse bilder och idéer) vilket tyvärr inte inträffar ofta när han sysslar med RPG
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,466
Location
Stockholm
Re: Det är jag inte alls! :)

Det är klart att om man spelar utan regler så kan man använda vilken värld som hellst, oavsett hur den ser ut. Men det är dock en väldigt liten procent av alla rollspelare som spelare helt utan regler.

Skriver man en värld till ett rollspel, måste man ta hänsyn till reglerna. Vill man ha primitiv ritualmagi passar inte AD&Ds regelsystem utan man får helt enkelt lov att hitta en mer lämpad uppsättning regler.

Annars blir det bara konstigt, det kan du väl hålla med om?

Rätt värld till rätt system.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,466
Location
Stockholm
*misstänker ironi* ;) [NT]

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Smakar det så kostar det ...

»Jag hoppas att den nya Bestiarium kommer i 4-färg och är rikligt illustrerad»

Hur mycket skulle du vara villig att betala för en sådan bok? 800 spänn? Min uppskattning är att priset skulle landa där någonstans.

Att trycka i färg är dyrt (film- och plåtkostnader fyrdubblas, tryckningen tar längre tid etc.), speciellt i de små upplagor det handlar om (ett par tusen ex.). Att WotC kan göra det beror på att de trycker en fantasiljon exemplar av sina böcker så att alla fasta kostnader påverkar varje exemplar i mindre grad. I Sverige finns inte ens en fantasiljon invånare och ännu färre rollspelare.

/Dante
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Förslag..

Jag skulle kunna tänka mig att skriva ut den på skolans färgskrivare annars. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som hellre spyr än illa fäktar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Förslag..

"Jag skulle kunna tänka mig att skriva ut den på skolans färgskrivare annars."

Ditt ex, eller alla tusen :)))

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Det är jag inte alls! :)

Jag kan hålla med, men jag anser fortfarande inte att "skriva en värld avsedd för att spela rollspel i med ett regelsystem" är lika med "skriva en värkld utan regler", vare sig regelsystemet är specificerat ännu. För då kommer den SL som försöker kombinera ett regelsystem med den världen att vara tvungen att anpassa regelsystemet på något sätt, vilket ger upphov till regelsystemsarbete.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moduler i fel spel

"jag anser fortfarande inte att "skriva en värld avsedd för att spela rollspel i med ett regelsystem" är lika med "skriva en värkld utan regler", vare sig regelsystemet är specificerat ännu. För då kommer den SL som försöker kombinera ett regelsystem med den världen att vara tvungen att anpassa regelsystemet på något sätt, vilket ger upphov till regelsystemsarbete."

Det beror helt på hur modulen är upplagd. Jag har använt GURPS Special Ops, Espionnage, Middle Ages Vol 1 och The Prisoner med framgång utan att använda GURPS, eftersom reglerna är förvisade till sina tydliga sektioner och sidospalter. Däremot var det bra mycket svårare att använda US Military Vehicles till Twilight 2000 utan att ha T2000, eftersom modulen var så hårt knuten till T2000s regler.

Själv försöker jag särskilja på regler och spelvärld när jag skriver till mina egna grejor.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top