DoD DoD23 Husregeltråden

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Gillar hur du tänker här! :devilish:
Den klassiska "hur balanserar vi något men gör det fortfarande till ett hot?

Eventuell mod jag också hade gjort: Låt det räcka så alla som potentiellt blkr bitna av huggormen kan läka, men att det är RP-1 eller -2 kvar när de ska möta basilisken. Kan också bli extra spännande om Gunhill blir biten…
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tänkte på att så gott som alla slag som görs är lågt = bra, högt = dåligt (skada är ett undantag).
Om man vill behålla det tänket även för förbättringsslagen så kan man istället för att man ska slå över ens FV för att öka ska man slå under eller lika med 20-FV.
Chansen att öka färdigheten är den samma men istället för att högt är bra håller man kvar vid att lågt är bra.
Dvs har du FV 15 ska du slå under eller lika med 5 (20-15=5).

Det gör så klart ingen stor skillnad på spelets i sig utan min tanke är mer att det är konsekvent att alla slag med T20 är lågt = bra, och högt = dåligt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Yrket Präst har väl lyst med sin frånvaro historiskt i DoD har jag för mig. Såg att den fanns en Munk i Karkion, men den var mer en krigarmunk.
Vad skulle ni hitta på för lämplig yrkesförmåga/-or till nya DoD för en präst, om man håller magin borta från yrket?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
UPPDATERAD EFTER FEEDBACK OCH FRÅGOR PÅ FACEBOOK

För den som vill ha en liten krockkudde när det gäller dödligheten (som i sociala media jag läser upplevs som hög). Inspirerat av WFRP.

Ödespoäng
Alla rollpersoner har T3 ödespoäng när spelet börjar (eller ge alla 1,2 eller 3 poäng). Dessa kan användas för att undvika en säker död. Välj en av följande:

1. Undvik all skada från en attack.
2. Om rollpersonen misslyckats med tre dödsslag kan spelaren genast använda ett ödespoäng för att KÄMPA PÅ och få 3 nya dödsslag.
3. Automatiskt lyckas med ett färdighets- eller attackslag, eller ett slag för DUCKA eller PARERA.
4. Tar bort effekten av ett Drak- eller Demonslag (eget eller annans riktat mot sig själv). Ett Drakslag blir ett vanligt lyckat & ett Demonslag blir ett vanligt misslyckande.

När ett ödespoäng används försvinner det för evigt. Spelledaren kan välja att belöna rollpersoner med nya ödespoäng om den så önskar. Det bör vara sällsynt, till exempel om en rollperson överlevt hela kampanjen i äventyrsboken.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Yrket Präst har väl lyst med sin frånvaro historiskt i DoD har jag för mig. Såg att den fanns en Munk i Karkion, men den var mer en krigarmunk.
Vad skulle ni hitta på för lämplig yrkesförmåga/-or till nya DoD för en präst, om man håller magin borta från yrket?
Meditation från DoD5 kanske, men den är också för ˋmunkigˋ; en munk kan spendera en SR på att meditera. Detta höjer en valfri färdighets FV med en poäng. Munken kan fortsätta meditera i princip hur många SR som helst för att höja ett FV till hur högt som helst. Dock kan ett FV bara höjas till det dubbla normala värdet genom Meditation. När munken slutar meditera kommer det förstärkta FV:et att sänkas till originalvärdet efter en minut, eller efter första försöket att använda färdigheten i fråga.

Kom på denna variant på Tonkonst.

BÖNESTUND
✦ Krav: Uppträda FV 12 ✦ Viljepoäng: 3
Din tro kan genom bön gjuta mod i dina vänner eller sätta skräck i dina fiender. När du aktiverar denna förmåga (en handling i strid) kan du ge en vän inom 30 meter två fördelar på nästa slag, eller en fiende två nackdelar på nästa slag. Du kan även alternativt distrahera ett monster, genom att välja vilken monsterattack som utförs.

Heliga föremål/Reliker kan påverka räckvidd och VP-kostnad.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Munkar som kan meditera har ju även DoD-historia, och introducerades i Gigant
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
För den som vill ha en liten krockkudde när det gäller dödligheten (som i sociala media jag läser upplevs som hög). Inspirerat av WFRP.

Ödespoäng

Alla rollpersoner har T3 ödespoäng när spelet börjar. Dessa kan användas för att undvika en säker död. Välj en av följande:

1. Undvik all skada från en attack.
2. Om rollpersonen misslyckats med tre dödsslag kan spelaren genast använda ett ödespoäng för att KÄMPA PÅ.
3. Automatiskt lyckas med ett färdighets- eller attackslag, eller ett slag för DUCKA eller PARERA.
Kanske göra en Hjälteförmåga av den?
ÖDETS UTVALDE.
✦ Krav: - ✦ Viljepoäng: 6
Varje punkt ovan är valbar, men kostar utöver VP en permanent poäng grundegenskap eller ngt liknande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Kanske göra en Hjälteförmåga av den?
ÖDETS UTVALDE.
✦ Krav: - ✦ Viljepoäng: 6
Varje punkt ovan är valbar, men kostar utöver VP en permanent poäng grundegenskap eller ngt liknande.
Ska fundera på om/hur det kan göras!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Meditation från DoD5 kanske, men den är också för ˋmunkigˋ; en munk kan spendera en SR på att meditera. Detta höjer en valfri färdighets FV med en poäng. Munken kan fortsätta meditera i princip hur många SR som helst för att höja ett FV till hur högt som helst. Dock kan ett FV bara höjas till det dubbla normala värdet genom Meditation. När munken slutar meditera kommer det förstärkta FV:et att sänkas till originalvärdet efter en minut, eller efter första försöket att använda färdigheten i fråga.

Kom på denna variant på Tonkonst.

BÖNESTUND
✦ Krav: Uppträda FV 12 ✦ Viljepoäng: 3
Din tro kan genom bön gjuta mod i dina vänner eller sätta skräck i dina fiender. När du aktiverar denna förmåga (en handling i strid) kan du ge en vän inom 30 meter två fördelar på nästa slag, eller en fiende två nackdelar på nästa slag. Du kan även alternativt distrahera ett monster, genom att välja vilken monsterattack som utförs.

Heliga föremål/Reliker kan påverka räckvidd och VP-kostnad.
Lånade lite inspiration från Preachern i Walking Dead.

HÖGRE MAKT
✦ Krav: Uppträda FV 12 ✦ Viljepoäng: 3
Din tro kan skydda dig. När du aktiverar denna förmåga (en handling) kan du välja att själv slå om ett slag, eller tvinga fram ett omslag för en fiende inom 30 meter. Det nya slaget gäller. Kan gälla vapenskada också.

Heliga föremål/Reliker kan påverka räckvidd och VP-kostnad.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Lånade lite inspiration från Preachern i Walking Dead.

HÖGRE MAKT
✦ Krav: Uppträda FV 12 ✦ Viljepoäng: 3
Din tro kan skydda dig. När du aktiverar denna förmåga (en handling) kan du välja att själv slå om ett slag, eller tvinga fram ett omslag för en fiende inom 30 meter. Det nya slaget gäller. Kan gälla vapenskada också.

Heliga föremål/Reliker kan påverka räckvidd och VP-kostnad.
Det uppstår timing-problem här. Det är lätt att säga att det är en reaktiv handling vad gäller motståndare, men hur kan du använda en handling för att slå om något som med all sannolikhet redan varit din handling för den rundan?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Det uppstår timing-problem här. Det är lätt att säga att det är en reaktiv handling vad gäller motståndare, men hur kan du använda en handling för att slå om något som med all sannolikhet redan varit din handling för den rundan?
Jo, tänkte på det, men hur lösa? Kanske ta bort handlingskravet, och låta det vara "försynen" som agerar. Max en gång per runda?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Som absolut minimum ska det inte gå att slå om Drak- eller Demonslag då.

Sedan är 3 VP för ett helt fritt omslag för dig eller valfri fiende väldigt brett.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Som absolut minimum ska det inte gå att slå om Drak- eller Demonslag då.

Sedan är 3 VP för ett helt fritt omslag för dig eller valfri fiende väldigt brett.
Kanske kan prästen ge någon som slår ett slag en nackdel för 3 VP, utan att det är en handling?
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Hm, monsterattacker som slår mot en rollperson. Om det inte är definierat (den med högst KP etc) så kan man ju låna en regel från Walking Dead:
Random die (och reversera den). Alla slår en D20. Högst blir drabbad av attacken. Så slipper SL känna sig ond/behöva välja och slumpen får styra. Demonslag så kommer monstret att välja samma offer nästa gång, om tillämpbart. Drakslag, så får man en fördel nästa gång det kommer en monsterattack.

RANDOM DIE: In some situations – for example when you fight a swarm and the rules state that someone in the group has been bitten – you and the other players may be asked to roll a random die. This means that everyone rolls a die. High is good. The one with the lowest result is the one that gets bitten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Yrket Präst har väl lyst med sin frånvaro historiskt i DoD har jag för mig. Såg att den fanns en Munk i Karkion, men den var mer en krigarmunk.
Vad skulle ni hitta på för lämplig yrkesförmåga/-or till nya DoD för en präst, om man håller magin borta från yrket?
För mig är präst bara en variant på "lärd". Ty vad säger beskrivningen om inte:

"De söker efter sanningen för att nå insikt i de dolda krafter och djupare strukturer som binder världsalltet samman i en enhet."

Sure, man skulle kunna se det som ett rent mundant sökande i politiska flöden. Men skulle enlgit mig lika gärna kunna ha en andlig innebörd. Och deras yrkesförmåga "intuition" är ju baske mig helt perfekt för en präst.

Ty vad är SL om inte en gud ur rollpersonernas synvinkel?
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Förra måndagen introducerade jag husregeln "drick för fördel" för att göra rollpersonerna lite mer långlivade, i tron att spelarna skulle använda regeln för viktiga slag. Jag insåg att det hade spårat ur när jag gick med på att ge animisten fem fördelar om han tömde en kvarte whiskey. Tror inte att någon på riktigt lyckats återhämta sig ännu.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
För mig är präst bara en variant på "lärd". Ty vad säger beskrivningen om inte:

"De söker efter sanningen för att nå insikt i de dolda krafter och djupare strukturer som binder världsalltet samman i en enhet."

Sure, man skulle kunna se det som ett rent mundant sökande i politiska flöden. Men skulle enlgit mig lika gärna kunna ha en andlig innebörd. Och deras yrkesförmåga "intuition" är ju baske mig helt perfekt för en präst.

Ty vad är SL om inte en gud ur rollpersonernas synvinkel?
Jo, lärd man är templaten man kör från, det jag tänker mig är några valbara hjälteförmågor som ger liiite mer prästliknande fördelar bara.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Om du inte är en landstrykare skulle du kunna ha fördel på att Bluffa eller Övertala när du använder vikten av ditt ämbete...

Kanske passar bättre som en hjälteförmåga man får spela sig till. Grattis, nu när Khorm är Primark i Solens tempel får du skriva upp "Vördat ämbete".
 
Top