DoD DoD23 Husregeltråden

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
"Everybody's playing the game, but nobody's rules are the same."
-Nobody's Side, från musikalen Chess

Det är ju ett välbekant faktum att väldigt få grupper spelar Drakar och Demoner exakt så som det är skrivet, och det vore märkligt om det blev på ett annat sätt med den nya versionen. Av det jag läst hittills verkar de flesta regler bra och vettiga, och jag kan hålla med om att det är bra att testa reglerna innan man ändrar dem, men jag räknar med att de flesta av oss kommer hitta en, eller ett par regler som vi inte riktigt gillar, och skulle vilja ändra.

Berätta om det här, och räkna med att andra inte kommer hålla med er. :)
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Så orsaken till att jag startade tråden är regeln om "Frislag" (sid 43), som är mycket likt "Attack of Opportunity" i D&D.

För den som inte vet vad det är: Om du går förbi en fiende, eller iväg från en fiende måste du lyckas med ett slag för Undvika. Vid miss får fienden utföra en attack mot dig. Och det låter relativt vettigt, förutom det faktum att den här attacken inte räknas som en handling, och alltså är helt gratis. Av det jag läst hittills är det enda gången något sådant dyker upp. I övrigt har man ett bestämt antal handlingar (en för vanliga personer, och fler för tuffa monster), och kan inte få några extra. Det finns till och med en taktikruta som handlar om att man bara har en handling och att det är viktigt att använda den rätt.

Så jag skulle genomföra den uppenbara ändringen att frislaget visst räknas som en handling. Det känns mer konsekvent, och ökar dessutom de taktiska möjligheterna, eftersom det kan bli viktigt att avvakta tills fienden handlat innan man springer förbi.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Här är några husregler som vi kör eller ska köra med.

Motståndsslag
Att slå högst under sitt FV vinner. Drakslag på 1 trumfar ändå.

Specialattacker
Hitta glipa - halverar rustningen på fienden istället för att ignorera den helt.

Rustningar
Fler rustningstyper.
  • Tjockt tyg: Kraftig tyg i flera lager.
  • Läder: Garvat skinn och läder.
  • Nitläder: Läder med ihopnitade förstärkta lager.
  • Cuir Bouilli: Läder härdat i kokande vatten eller vax.
  • Gambeson: Kallas även Aketon. Linne eller ulltyg i många täta lager som sytts ihop med randigt eller rutigt mönster.
  • Ringpansar: Ringar eller runda plattor fastsydda på tyg eller läder.
  • Fjällpansar: Överlappande metallfjäll fästa mot tyg eller läder.
  • Ringbrynja: Tätt länkade metallringar, som bildar en ringväv. Oftast buret tillsammans med ett vadderande undre tygplagg.
  • Brigantin: Täckta, större eller mindre metallplattor fastnitade mellan två lager tyg eller läder.
  • Halvplåt: Blandning av plåtrustning och ringbrynja, eller ringbrynja med delar förstärkta av metallplåtar eller skenor.
  • Plåtrustning: Helrustning av plåt med ledade och segmenterade delar för maximal rörlighet.
  • Öppen hjälm: Hjälm av plåt eller förstärkt läder som lämnar ansiktet bart. Mängder av varianter.
  • Tunnhjälm: Heltäckande hjälm av plåt. Mängder av varianter.
  • Hjälm med visir: Plåthjälm med uppfällbart visir. Mängder av varianter.


RUSTNINGSKYDDHUGGKROSSSTICKPRISTILLGÅNGEFFEKT
Läder/Tjockt tyg11312Vanlig
Nitläder/Cuir Bouilli/Gambeson224210OvanligNackdel på slag mot SMYGA.
Fjällpansar/Ringpansar343340OvanligNackdel på slag mot UNDVIKA och SMYGA.
Ringbrynja464450OvanligNackdel på slag mot UNDVIKA och SMYGA.
Brigantin/Halvplåt5655250OvanligNackdel på slag mot HOPPA & KLÄTTRA, UNDVIKA och SMYGA.
Plåtrustning6666500SällsyntNackdel på slag mot HOPPA & KLÄTTRA, UNDVIKA och SMYGA.
Öppen hjälm+112OvanligNackdel på slag mot UPPTÄCKA FARA.
Tunnhjälm+2100SällsyntNackdel på slag mot UPPTÄCKA FARA och avståndsattacker.
Hjälm med visir*+1/+2125SällsyntNackdel på slag mot UPPTÄCKA FARA/UPPTÄCKA FARA och avståndsattacker
*Låter en växla mellan Öppen hjälm och Tunnhjälm med en fri handling
Mästersmidex5SällsyntTar bort en valfri Nackdel.
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
"Frislag" (sid 43), som är mycket likt "Attack of Opportunity i D&D.
Vi har kanske inte husreglat bort den regeln men då vi kör helt utan miniatyrer och förflyttningar på det sättet har den glömts bort när folk sagt att de rör sig. Men ingen har saknat den så den kanske kan anses vara borttagen.

En annan husregel är att vi tagit bort de hjälteförmågor som ger extra handlingar i strid (för spelare) då vi tycker striderna är bra som de är och är rädda att om alla börjar med extra handlingar kommer det sakta ner striderna. Man kan kanske se det som att de förmågorna är pausade för tillfället men kan komma att återinsättas om vi skulle vilja ha in lite mer komplexitet senare.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
När jag lirar fantasy så vill jag ha känslan att allting är möjligt och inte att reglerna sätter upp ramar som begränsar det. Så generellt kommer jag att husregla alla begränsningar. Tex att man bara kan slåss från en stridshäst och inte från en vanlig. Lägga max 3 effektgrader på en besvärjelse osv. Vill rollpersonerna slåss från en vanlig häst eller lägga en 4:e effektgraden så kommer det finnas en möjlighet. Inte för att det kommer att bli lätt att lyckas.
Risken är ju förstås att det blir lite obalans men det är det värt! :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Så orsaken till att jag startade tråden är regeln om "Frislag" (sid 43), som är mycket likt "Attack of Opportunity" i D&D.

För den som inte vet vad det är: Om du går förbi en fiende, eller iväg från en fiende måste du lyckas med ett slag för Undvika. Vid miss får fienden utföra en attack mot dig. Och det låter relativt vettigt, förutom det faktum att den här attacken inte räknas som en handling, och alltså är helt gratis. Av det jag läst hittills är det enda gången något sådant dyker upp. I övrigt har man ett bestämt antal handlingar (en för vanliga personer, och fler för tuffa monster), och kan inte få några extra. Det finns till och med en taktikruta som handlar om att man bara har en handling och att det är viktigt att använda den rätt.

Så jag skulle genomföra den uppenbara ändringen att frislaget visst räknas som en handling. Det känns mer konsekvent, och ökar dessutom de taktiska möjligheterna, eftersom det kan bli viktigt att avvakta tills fienden handlat innan man springer förbi.
Frislagsregeln har inte dykt upp så mycket i spel ännu för oss (har inte blivit så många spelmöten ännu). Men jag tycker att den ger ett lager av taktisk förflyttning till striderna, eftersom man vill undvika att ge bort frislag.
Det finns ju flera sätt att undvika att aktivera frislagen, följande förflyttningar ger inte några frislag:
  • Knuffa motståndaren 2 m, vilket är möjligt vid varje lyckad närstridsattack (om den inte har högre STY-SB)
  • Paradförflyttning. Vid lyckad parad kan man flytta både sig själv och motståndaren 2m åt valfria håll.
  • Ducka. Vid lyckad duckning kan man förflytta sig 2m.
Dessa taktiska förflyttningar blir ju intressanta och viktiga just för att frislaget hägrar. Tar man bort att det är en fri handling tror jag man förlorar en hel del av detta. Men vill man ha snabbare strider och inte kör med de frivilliga reglerna, så kanske det är rätt väg att gå.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Har inte SLat än, men jag tror jag kommer husregla ett par saker:
* Alver åldras inte bortom vuxen, och kan inte åldras bortom vuxen av magi eller effekter
* Alver är immuna mot sjukdomar

* Man kan inte ta av hela sin rustning på en stridsrunda. Det tar en kvart att ta av eller på rustning, ish - lite snabbare för läder/nitläder. Öppen hjälm kan man få av sig på en runda, möjligen.

Två jag funtar på, men inte är säker på
* Stryk 1 nackdel på samtliga rustningar med nackdel
* För att kunna dra nytta av lång vila, behöver man ta av sin rustning
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
En annan husregel:

Scenarion kan inte bara speca att RP automatiskt misslyckas upptäcka bakhåll / smygare, eller automatiskt missar, automatiskt inte hinner fatt någon, osv, om RP normalt skulle få testa (spoiler Ja, jag tittar på dig, Utkante). Let the dice fall where they may..
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Skrev om detta i en annan tråd men här kommer det igen.

Smyga i grupp
Om hälften av slagen lyckas så lyckas smygningen för alla. De som är bra på att smyga kompenserar för de som är sämre och hjälper dem att sätta fötter på rätt plats, eller vad det nu kan vara.

Annars blir chansen för att lyckas att smyga i grupp nästan obefintlig och de som har högt FV straffas ideligen av att den svagaste länken styr.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Skrev om detta i en annan tråd men här kommer det igen.

Smyga i grupp
Om hälften av slagen lyckas så lyckas smygningen för alla. De som är bra på att smyga kompenserar för de som är sämre och hjälper dem att sätta fötter på rätt plats, eller vad det nu kan vara.

Annars blir chansen för att lyckas att smyga i grupp nästan obefintlig och de som har högt FV straffas ideligen av att den svagaste länken styr.
Missade detta, kör nästan alltid med denna husregel oavsett system, det är ett måste..
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Skrev om detta i en annan tråd men här kommer det igen.

Smyga i grupp
Om hälften av slagen lyckas så lyckas smygningen för alla. De som är bra på att smyga kompenserar för de som är sämre och hjälper dem att sätta fötter på rätt plats, eller vad det nu kan vara.

Annars blir chansen för att lyckas att smyga i grupp nästan obefintlig och de som har högt FV straffas ideligen av att den svagaste länken styr.
Smyga är verkligen ett evigt härkel i BRP. Det typiska är att man kan dra slutsatsen att 20 personer aldrig kan lyckas med ett bakhåll mot 20 andra personer, eftersom en på bakhållarsidan fumlar sitt Gömma-slag och en hos dem som man skulle utföra bakhållet mot crittar sin Scan/Spot Hidden/Upptäcka fara.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Kul tråd

Efter 3 spelomgångar där vi spelat som reglerna är skrivna. Så har vi beslutat att införa 1 husregel

1 Parera och ducka mot icke monster är ett motståndsslag (som slaget är skrivna)

fler husregler kommer nog men får se. Önskar lite större skillnad mellan folkslagen egentligen men funderar på hur.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag är lite benägen att tycka att det skall vara omöjligt för en blandad grupp att smyga - i bemärkelsen att förflytta sig utan att bli upptäckt om man inte har idealiska förhållanden. Vill man reka eller ta sig bakom fiendens linjer, skicka de som kan sånt, inte n00bs. Det blir split party, visst, men det får man ta i så fall.

Vad gäller bakhåll tycker jag det är en helt annan situation. Man är stilla snarare än i rörelse, man har oftast gott om tid på sig istället för att behöva improvisera på studs. Så jag skulle säga att bara den som planerar bakhållet - pekar ut för de andra var de skall ligga etc. - behöver slå. Jag skulle heller inte låta alla i den andra gruppen slå, bara den designerade spejaren.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Så jag skulle säga att bara den som planerar bakhållet - pekar ut för de andra var de skall ligga etc. - behöver slå. Jag skulle heller inte låta alla i den andra gruppen slå, bara den designerade spejaren.
I RuneQuest brukar jag ibland tvinga alla andra att göra Augment med säg Hide, så att de dels får vara delaktiga (och får en chans att få sin XP-bock), dels att klantskallarna gör det i alla fall litet jobbigare medan de skickliga i stället hjälper till. Det här systemet saknas i DoD.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
I RuneQuest brukar jag ibland tvinga alla andra att göra Augment med säg Hide, så att de dels får vara delaktiga (och får en chans att få sin XP-bock), dels att klantskallarna gör det i alla fall litet jobbigare medan de skickliga i stället hjälper till. Det här systemet saknas i DoD.
Intressant. Det är nedanstående effekter du menar?
1691418207081.png
Man skulle ju kunna förenkla samma metod till DoD genom att man utser den bäste smygaren och låter de övriga påverka dennes Smyga-slag med sina egna Smyga-slag enligt följande:
Drakslag: 2 fördelar
Lyckat: 1 fördel
Misslyckat: 1 nackdel
Demonslag: 2 nackdelar

Räkna ihop nackdelar/fördelar och slå för den dedikerade smygaren.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Man skulle ju kunna förenkla samma metod till DoD genom att man utser den bäste smygaren och låter de övriga påverka dennes Smyga-slag med sina egna Smyga-slag enligt följande:
Drakslag: 2 fördelar
Lyckat: 1 fördel
Misslyckat: 1 nackdel
Demonslag: 2 nackdelar

Räkna ihop nackdelar/fördelar och slå för den dedikerade smygaren.
Ja, det är en enkel regel för kompetensmässigt krävande samarbete som man kan ta till. Möjligen är hela fördelar och nackdelar rätt mycket, men det finns en hygglig chans att det jämnar ut sig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker att smyga fungerar bäst i Svärdets sång och andra År0 spel med samma mekanik. Där man kan låna ut sina extra lyckade tärningar för att hjälpa andra lyckas. Både mekaniken och förklaringen i fiktionen är förträfflig.

I DoD23 så skulle jag nog vilja att de bestämmer vem eller vilka som smyger först. Och när de har smugit sig förbi så är det lättare för de som följer (man vet hur området ser ut, de som har smugit sig förbi vet var risker finns och kan spana och gestikulera till de andra). Dvs de som kommer efter får fördel på sina slag.

Annars tycker jag också att det ska vara svårt att smyga som en hel grupp. Det är ju svagaste länkens princip som gäller i verkligheten också.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Smyga. Den med sämst färdighetsvärde slår för hela gruppen om det är blandad grupp (dvs fler än en som inte tränat detta ihop).

Bakhåll. Bara den som är bäst i gruppen slår. Finns någon som saknar färdighet/är särskilt klumpig eller liknande, ger det minus på slaget.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Bra tankar i denna tråd!

Inget bestämt än men jag lutar åt att ändra i princip alla situationer där alla ska slå till att en slår. Andra karaktärer kan hjälpa till (Ge fördel), men BARA om den som hjälper till inte har mer än 5 lägre i FV än den som slår. (T ex Finna Dolt för att söka i ett rum, upptäcka att någon verkar ljuga osv.)

För Smyga är jag inne på att den som är sämst slår men att andra kan hjälpa till (ge Fördel). Jag tror det kan komma runt att någon alltid misslyckas men ändå göra att den som helt suger på Smyga lämnas utanför. ("Smyge, Skugge och Dimma smyger runt, Klumpfot och Herr Helrustning gör frontalanfall"). Kan även användas för situationer där en grupp ska Klättra uppför något osv.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Så orsaken till att jag startade tråden är regeln om "Frislag" (sid 43), som är mycket likt "Attack of Opportunity" i D&D.

För den som inte vet vad det är: Om du går förbi en fiende, eller iväg från en fiende måste du lyckas med ett slag för Undvika. Vid miss får fienden utföra en attack mot dig. Och det låter relativt vettigt, förutom det faktum att den här attacken inte räknas som en handling, och alltså är helt gratis. Av det jag läst hittills är det enda gången något sådant dyker upp. I övrigt har man ett bestämt antal handlingar (en för vanliga personer, och fler för tuffa monster), och kan inte få några extra. Det finns till och med en taktikruta som handlar om att man bara har en handling och att det är viktigt att använda den rätt.

Så jag skulle genomföra den uppenbara ändringen att frislaget visst räknas som en handling. Det känns mer konsekvent, och ökar dessutom de taktiska möjligheterna, eftersom det kan bli viktigt att avvakta tills fienden handlat innan man springer förbi.
Kul tråd! Angående frislag så är det en bra fråga. I en iteration under utvecklingen funkade det precis som du föreslår. Skälet till att vi ändrade på det är att vi inte vill dela upp förflyttning och handling - de sker alltid samtidigt, annars blir det snabbt väldigt mycket mer komplext att hålla ordning på vem som gjort vad. Men vi ville att man ska kunna springa fram till en position och sedan göra frislag mot den som passerar. Det funkar nu eftersom frislaget är en gratis handling. Det gör också frislaget mer effektivt, eftersom det kan utföras flera gånger i samma runda.
 
Top