DoD DoD23 Husregeltråden

Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Vi har kanske inte husreglat bort den regeln men då vi kör helt utan miniatyrer och förflyttningar på det sättet har den glömts bort när folk sagt att de rör sig. Men ingen har saknat den så den kanske kan anses vara borttagen.
Spelar man theater of mind så blir det ju ändå i princip SL som avgör när det uppstår läge för frislag (förutom när man retirerar från närkamp med en aktiv fiende).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Frislagsregeln har inte dykt upp så mycket i spel ännu för oss (har inte blivit så många spelmöten ännu). Men jag tycker att den ger ett lager av taktisk förflyttning till striderna, eftersom man vill undvika att ge bort frislag.
Det finns ju flera sätt att undvika att aktivera frislagen, följande förflyttningar ger inte några frislag:
  • Knuffa motståndaren 2 m, vilket är möjligt vid varje lyckad närstridsattack (om den inte har högre STY-SB)
  • Paradförflyttning. Vid lyckad parad kan man flytta både sig själv och motståndaren 2m åt valfria håll.
  • Ducka. Vid lyckad duckning kan man förflytta sig 2m.
Dessa taktiska förflyttningar blir ju intressanta och viktiga just för att frislaget hägrar. Tar man bort att det är en fri handling tror jag man förlorar en hel del av detta. Men vill man ha snabbare strider och inte kör med de frivilliga reglerna, så kanske det är rätt väg att gå.
Yes, bra poänger också.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Intressant. Det är nedanstående effekter du menar?
View attachment 13434
Man skulle ju kunna förenkla samma metod till DoD genom att man utser den bäste smygaren och låter de övriga påverka dennes Smyga-slag med sina egna Smyga-slag enligt följande:
Drakslag: 2 fördelar
Lyckat: 1 fördel
Misslyckat: 1 nackdel
Demonslag: 2 nackdelar

Räkna ihop nackdelar/fördelar och slå för den dedikerade smygaren.
Personligen tycker jag att detta faller lite på att det blir lättare att lyckas för en grupp skickliga smygare än en ensam skicklig smygare. När en grupp smyger hjälper man ju inte varandra, alla smyger själva.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Jag är lite benägen att tycka att det skall vara omöjligt för en blandad grupp att smyga - i bemärkelsen att förflytta sig utan att bli upptäckt om man inte har idealiska förhållanden. Vill man reka eller ta sig bakom fiendens linjer, skicka de som kan sånt, inte n00bs. Det blir split party, visst, men det får man ta i så fall.
Så har vi resonerat också. Ska det smygas skickar man helst enbart den person som är skickligast. Det känns ganska rimligt. Visst uppmuntrar det till party split, men det kan bli rätt spännande situationer. :)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Personligen tycker jag att detta faller lite på att det blir lättare att lyckas för en grupp skickliga smygare än en ensam skicklig smygare. När en grupp smyger hjälper man ju inte varandra, alla smyger själva.
Inte så svårt att tänka sig en i gruppen som ”leder” de andra; smyger aningen före, ger klartecken, pekar ut torra kvistar etc.

Att låta en person smyga först och om hen lyckas, ge fördel till de andra tycker jag är en rätt trevlig variant på smygandet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Inte så svårt att tänka sig en i gruppen som ”leder” de andra; smyger aningen före, ger klartecken, pekar ut torra kvistar etc.

Att låta en person smyga först och om hen lyckas, ge fördel till de andra tycker jag är en rätt trevlig variant på smygandet.
Och risken är ju att om den ensamme som smyger först misslyckas och blir upptäckt så är denne just ensam. Så ibland vill man kanske smyga hela gänget, eller åtminstone några stycken.

Det jag kan tycka är problematiskt med slag av typer "den som är sämst slår". Är att det är tråkigt att ha högt. "Jaha, så till skillnad från typ alla andra färdigheter så innebär högt i smyga att jag nästan aldrig får slå. Kul system."

Man vill ju kunna använda sina styrkor för att hjälpa gruppen, precis som alla andra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,344
Och risken är ju att om den ensamme som smyger först misslyckas och blir upptäckt så är denne just ensam. Så ibland vill man kanske smyga hela gänget, eller åtminstone några stycken.

Det jag kan tycka är problematiskt med slag av typer "den som är sämst slår". Är att det är tråkigt att ha högt. "Jaha, så till skillnad från typ alla andra färdigheter så innebär högt i smyga att jag nästan aldrig får slå. Kul system."

Man vill ju kunna använda sina styrkor för att hjälpa gruppen, precis som alla andra.
Medhåll! Det är såklart mer simulatoriskt korrekt att den med lägst FV slår. Men är det kul? Passar det spelstilen "mirth and mayhem"?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Det jag kan tycka är problematiskt med slag av typer "den som är sämst slår". Är att det är tråkigt att ha högt. "Jaha, så till skillnad från typ alla andra färdigheter så innebär högt i smyga att jag nästan aldrig får slå. Kul system."
Men så funkar det ju inte i DoD.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Inte så svårt att tänka sig en i gruppen som ”leder” de andra; smyger aningen före, ger klartecken, pekar ut torra kvistar etc.

Att låta en person smyga först och om hen lyckas, ge fördel till de andra tycker jag är en rätt trevlig variant på smygandet.
Absolut, det låter som en trevlig husregel. :)
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
122
Ett önskemål jag har är att det vore gött med läntagar regler och regler för fältslag. Någon kreatör som har något på G?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Ja faktiskt. Jag kanske får göra ett försök att konvertera dessa. Hade dock hoppats på att slippa. ^^
Det borde finnas några sådana BRP-regler med modernare stuk? Kanske i Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Det borde finnas några sådana BRP-regler med modernare stuk? Kanske i Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar?
I Kopparhavets hjältar finns regler för sjöslag som går lätt att applicera på fältslag. Grundprincipen är att rollpersonerna slår för konflikten i form av en Utmaning, till exempel mot Taktik, Spana, Utstrålning och Uthållighet. Beroende på truppkvalitet och styrkeförhållanden kan de här slagen få för- eller nackdelar. Utmaningens kvalitet avgör utfall - allt från full reträtt och manfall (Undermålig) till ärorik seger (Överlägsen).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Efter lite kort testspel kommer här en ytterligare husregel!

Vresig: Gäller enbart STY-baserade färdigheter i närstrid, inkl dock att bryta sig loss ur besvärjelse-effekter eller nät mha STY.
 
Top