DoD was pretty good actually. Long post about evaluating retro games.

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Som jag ser det så är Drakar och Demoner inte ett komplett spel. Det är inte ett dåligt spel för det, men kanske det endast blir komplett i kombination med äventyr och det saknas tydliga råd för att skapa dem?

Framförallt om vi tittar på Drakar i jämförelse med säg Classic Traveller (oavsett utgåva) eller Basic D&D, här ges vi allt. Vi får regler för att spela spelen, vad vi ska göra, men framförallt ges vi regler för att skapa saker, i Basic D&Ds fall extremt detaljerat, i Classic Travellers fall lite mer abstrakt. Men oavsett känns det med dessa spel som att jag fått redskap att skapa saker, färg, penslar, knivar, duk, allt. I Drakars fall känns det mer som att någon har visar mig penslarna, men inte gett mig varken färg eller duk eller instruktioner för vad jag ska göra (men färdiga tavlor kan köpas i närmaste hobbybutik). Det betyder ju inte att jag inte kan sno åt mig lite färg från annat håll och måla direkt på väggen, men det är ändå en känsla av att det är saker som saknas.

Edit: Detta säger jag som någon som gillar drakar, men skulle vilja älska det än mer! Jag skulle vilja ha de här delarna jag saknar, regler för vildmarken, för att designa äventyrsplatser, skapa egna monster, osv.
That's a really interesting point.
Would you say that DoD + Expert (which had extensive GMing advice) would make it complete or is that still lacking?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
That's a really interesting point.
Would you say that DoD + Expert (which had extensive GMing advice) would make it complete or is that still lacking?
I would say it is still lacking. The Expert chapter I feel does not add that much on how to write an adventure. I feel it primarely helps with when one is not adventuring or perhaps a bit filling out gaps when adventuring. Even Gigant does not tell you how to write an adventure even if it adds quite a bit interesting information.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
På samma sätt, lyfter man fram DoD, Marsklandet, Dimön etc, alltså DoD v1 så hittar du, föga förvånande, samma speltankar.
Jag måste bara fundera lite högt... Vi ser inte Dimön som räls...?
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I would say it is still lacking. The Expert chapter I feel does not add that much on how to write an adventure. I feel it primarely helps with when one is not adventuring or perhaps a bit filling out gaps when adventuring. Even Gigant does not tell you how to write an adventure even if it adds quite a bit interesting information.
I actually wonder if the inclusion of a pack-in adventure might have hurt it in this regard: "They can see what we did, so we don't need to explain it".
Of course a packed in adventure in the box was a good thing but I wonder.

Though even today, a lot of games don't teach at all.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Vilken utgåva av DoD är det du har i åtanke?
För i '84/'85 års upplaga fanns det vad jag minns inget i reglerna som ens antydde att rälsning skulle vara en bra sak. Jag vet inte om uttrycket ens hade uppfunnits på den tiden. Flera av de tidiga äventyren uppmuntrade heller inte direkt rälsning. Jag tänker då på äventyr som Dimön, Döda Skogen, Maktens Portar.
På Äspelskontoret kallade vi rälsning för "spårvagn", förmodligen därför att jag växte upp i Göteborgs närhet. Jag var starkt emot spårvagnar och refuserade flera äventyr av just den anledningen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
I actually wonder if the inclusion of a pack-in adventure might have hurt it in this regard: "They can see what we did, so we don't need to explain it".
Of course a packed in adventure in the box was a good thing but I wonder.

Though even today, a lot of games don't teach at all.
I think a good introduction scenario is a lot better than the corresponding amount of pages on adventure design. "Show, don't tell."
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
I think a good introduction scenario is a lot better than the corresponding amount of pages on adventure design. "Show, don't tell."
And I am of the opposite, I like instructions. If I am going to draw art I would like instructions how to do it, not a piece of art to study. In the best case I have both, an art and an explanation of how the specific pice of art was created step by step.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jag måste bara fundera lite högt... Vi ser inte Dimön som räls...?
Nu var det några år sedan jag läste igenom det äventyret senast, men jag minns det inte alls som rälsat.
I stort sett är Dimön en klassisk dungeon med monster, fällor, och skatter där rollpersonerna vill hitta skatter utan att bli dödade av monstren eller fällorna.
Men ingenting som spelarna måste göra i en viss ordning, eller händelser som måste ske, eller något krav på att utforska allting, eller att hitta något särskilt föremål. Så i princip raka motsatsen till ett rälsat äventyr.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
På Äspelskontoret kallade vi rälsning för "spårvagn", förmodligen därför att jag växte upp i Göteborgs närhet. Jag var starkt emot spårvagnar och refuserade flera äventyr av just den anledningen.
Det behövdes uppenbarligen, med tanke på äventyren i Krilloan, Nidländska reningen, etc. DoD 91 verkar ha fått avsevärt fler rälsade äventyr.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Nu var det några år sedan jag läste igenom det äventyret senast, men jag minns det inte alls som rälsat.
I stort sett är Dimön en klassisk dungeon med monster, fällor, och skatter där rollpersonerna vill hitta skatter utan att bli dödade av monstren eller fällorna.
Men ingenting som spelarna måste göra i en viss ordning, eller händelser som måste ske, eller något krav på att utforska allting, eller att hitta något särskilt föremål. Så i princip raka motsatsen till ett rälsat äventyr.
Coolt! Om det funnits en bad guy i den (eller ett annat måste), var som helst, hade den varit rälsad då?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Coolt! Om det funnits en bad guy i den (eller ett annat måste), var som helst, hade den varit rälsad då?
Inte automatiskt, nej.
Men om man måste hitta en hemlig dörr för att nå slutbossen och SL tvingas fudga med tärningarna för att de ska hitta dörren eftersom alla rollpersonerna är usla på att Finna Dolda Ting, eller om rollpersonerna alltid kommer fram till bossen precis när han skall avsluta sin ritual för att frammana en demon, oavsett hur kort eller lång tid rollpersonerna tog på sig för att nå dit, då börjar det komma in rälsning.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
So while the talk about räls can go on forever, I wanted to talk about something that I always found really cool: How cosmopolitan DoD was in supporting playing a batch of different creatures. Our last game had a duck, a varg and an orc going on a pirate adventure and it went perfectly.
Now Runequest technically had this as well, but the setting prohibits many possible combinations, whereas DoD keeps it more open-ended.

Expert built on this by specifically talking about things like social standing, skill bonuses, age etc. for non-human characters like lizardmen and minotaurs.

With most fantasy games aiming at a very limited range of playable species, it was (and is) a very nice and fun touch.
You might argue that the races are just different stats and that's true, but BRP isn't generally a system for extensive mechanical modifications. A vargmann gets his stats and the player roleplays what a varg would be like in their mind, driven by the monster book info and the world you have created.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Det jag påstår här är att har man en spelledare som "spelar världen" och spelare som spelar sina rollpersoner så är rälsning ett ganska naturligt läge att hamna i. Man behöver inte aktivt uppmuntras till det. Jag tror att en stor del av vad som avgjorde spelledarstil, i alla fall i avsaknad av färdigskrivna scenarion, var den spelkultur man var en del av. Att folk inte rälsade i gammel-DoD eller i Eon tror jag mest har att göra med att det var så de hade lärt sig att spela rollspel från andra som spelat så, på grund av den spelkultur som växt ut från gammel-D&D. Det är inte spelens förtjänst.
Jag säger inte emot dig. Så är det naturligtvis. Dock vill jag poängtera att för oss var rälsning något ovälkommet och trist när det dök upp. Vi hade inte riktigt verktygen för att analysera mer än att det roliga hände "mellan äventyren" så till slut spelade vi enbart "mellan äventyr". Aka Sandlåda.

Spelen/äventyren var dock inte alls utan problem och jag kritiserar gärna deras fel och brister. Men inte i den här tråden :)

Min poäng här är bara att tråkrälsning kom med äventyr, och det verkar vara din med så vi är nog överens :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Jag måste bara fundera lite högt... Vi ser inte Dimön som räls...?
Ärligt så minns jag inte Dimön. Nån nämnde det ovan eller så hittar jag bara på. Byt mot Marsklandet om du vill :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
So while the talk about räls can go on forever, I wanted to talk about something that I always found really cool: How cosmopolitan DoD was in supporting playing a batch of different creatures. Our last game had a duck, a varg and an orc going on a pirate adventure and it went perfectly.
Now Runequest technically had this as well, but the setting prohibits many possible combinations, whereas DoD keeps it more open-ended.

Expert built on this by specifically talking about things like social standing, skill bonuses, age etc. for non-human characters like lizardmen and minotaurs.

With most fantasy games aiming at a very limited range of playable species, it was (and is) a very nice and fun touch.
You might argue that the races are just different stats and that's true, but BRP isn't generally a system for extensive mechanical modifications. A vargmann gets his stats and the player roleplays what a varg would be like in their mind, driven by the monster book info and the world you have created.
Id add the skill Woodcarving 13 (if thats a skill) also helps the player to visualize his Charchter and could be a most defining skill even if the player never rolls it. Its all in the mind! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Ärligt så minns jag inte Dimön. Nån nämnde det ovan eller så hittar jag bara på. Byt mot Marsklandet om du vill :)
Det är en dungeon (eller ett "underjordskomplex" för att avgöra den debatten en gång för alla, vilket ju kan, som i det här fallet, innebära en sorts rälsning. Det finns bara en väg igenom och ett tydligt klimat på slutet
 
Top