DoD DoD tredjepart: vad vill ni se och/eller göra?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan det inte vara varumärkesintrång? PRV skriver följande på sina hemsida: ”Om ett varumärke är skyddat för en vara eller tjänst så får ingen använda ett identiskt eller liknande märke för samma eller liknande varor och tjänster. Gör man det kan det innebära att man begår ett varumärkesintrång, enligt Varumärkeslagen.”

Jag är alltså inte själv hundra på hur det här ska tolkas. Vet inte hur pass bokstavligt talat ”märke” ska tolkas. Logo eller något mer?
Det är kanske skillnad på at använda sig av någon annan produkts namn eller logga och att säga att den egna produkten är kompatibel med nämnda produkt tänker jag .

Om jag säljer en bil med Volvo logga och kallar den voblo så är det ett uppenbart varumärkesintrång men om jag skapar en bilstol och säger att den är kompatibel med samtliga Volvomodeller så skulle jag tro att det är en annan sak . Endast en tanke dock
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det är kanske skillnad på at använda sig av någon annan produkts namn eller logga och att säga att den egna produkten är kompatibel med nämnda produkt tänker jag .

Om jag säljer en bil med Volvo logga och kallar den voblo så är det ett uppenbart varumärkesintrång men om jag skapar en bilstol och säger att den är kompatibel med samtliga Volvomodeller så skulle jag tro att det är en annan sak . Endast en tanke dock
Precis så är det. Iaf tills någon blir sur och bestämmer sig för att testa och använda just dig som avskräckande exempel. I fallet Fria Ligan är det dock helt meningslöst att inte följa den generösa licens vi kan förmoda. Och jag tror att vinsten av att vara en del av produktlinjen, om än inofficiellt, är större än att haka på den på egen hand.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Kan det inte vara varumärkesintrång? PRV skriver följande på sina hemsida: ”Om ett varumärke är skyddat för en vara eller tjänst så får ingen använda ett identiskt eller liknande märke för samma eller liknande varor och tjänster. Gör man det kan det innebära att man begår ett varumärkesintrång, enligt Varumärkeslagen.”
Så här skrev jag från första början: "Notera dock att man behöver inte följa en licens i Sverige för att säga att sin produkt är kompatibelt med DoD. Det är konsumentupplysning. Licensen inbegriper bara användandet av den där logan i så fall."

Varumärkeslagen inbegriper först och främst inte privat bruk och företag får använda varumärken om det är "enligt god sed". Vad det inbegriper är upp till domstolen att avgöra från fall till fall. Att smäcka upp "Volvo" i stor text på framsidan är missvisande. Att skriva "Går att sätta in i en Volvo" är det inte. Behöver ingen licens för att göra det.

Jag har förvisso bara läst en kurs i immaterialrätt, men det gjorde att jag fick läsa lagtexterna om upphovsrättslagen, tryckfrihetsförordningen, varumärkeslagen och patentlagen samt tolkningar av lagtexterna.
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
Jag vill se (och här vet jag att jag skiljer mig från många andra) färdiga äventyr/sandlådor (gärna äventyrspaket 3-20 som någon skrev ovan)! När man har fått begränsat med tid är detta mer värdefullt för vår spelgrupp än bakgrundsmoduler.

Nu vet jag ju inte vad FL planerar men eftersom äventyr generellt säljer sämre än kampanjmoduler så är det väl troligt att det mesta officiella material som kommer att dyka upp kommer vara just kampanjmoduler.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Jag vill se (och här vet jag att jag skiljer mig från många andra) färdiga äventyr/sandlådor (gärna äventyrspaket 3-20 som någon skrev ovan)! När man har fått begränsat med tid är detta mer värdefullt för vår spelgrupp än bakgrundsmoduler.

Nu vet jag ju inte vad FL planerar men eftersom äventyr generellt säljer sämre än kampanjmoduler så är det väl troligt att det mesta officiella material som kommer att dyka upp kommer vara just kampanjmoduler.
Just sådant här är ju också osedvanligt tacksamt som community content.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Jag vill oxå ha en äventyrsplats (med ton av fisktank) med en massa kufar och påstådda magiska saker som bara är vidskepelse, fantastiskt och down to earth samtidigt liksom. Liten by men knepig och färgstark, liksom.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag vill oxå ha en äventyrsplats (med ton av fisktank) med en massa kufar och påstådda magiska saker som bara är vidskepelse, fantastiskt och down to earth samtidigt liksom. Liten by men knepig och färgstark, liksom.
Man kan ta byn i Dimön, heter den kanske Utkante, och bygga ut. Den har mycket bra saker i sig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag hade lite tankar på att ge mig in i att göra DoD-grejer när Riotminds-DoD var på gång. Men jag blev så besviken på det genomförandet att jag glömde bort alltsammans.

Om det kommer en ny DoD som får mitt hjärta att bulta kan jag tänka mig att jag blåser liv i de tankarna igen.

Mina funderingar var på "mindre äventyrsmoduler" av det slag som intresserar mig själv med ett område att äventyra i, några regler för att modellera speciella egenheter med det området, några monster/skatter/SLP:er, ett äventyr och några trådar att spinna vidare på för de som vill. Så något som har ett "värde" även efter att äventyret är spelat. Förmodligen dubbelstattar jag till Knape/Knave eller liknande. Min grupp spelar med OSR-regler, men jag tror att KSR-grupper med en fantasirik SL hade tyckt att det var tillräckligt likt för att de skulle kunna svälja det med hull och hår.

FL har ju testat vattnet på öppna licenser både i formen av sin egen OGL och den mer tillåtande modellen i Mörk Borg. För mig diskvalificeras deras OGL av punkt 6, samtidigt som jag nickar gillande åt MB-modellen. Och "Man kommer inte att behöva gå via DriveThruRPG för att få ut sina verk utan kan ge ut sin PDF på det sätt som man vill, eller trycka en produkt och sälja den själv." ger ju hopp om att DoD-licensen kommer vara närmare den för Mörk Borg på den fronten.

Så jag är hoppfull. Men jag sitter lugnt i båten tills jag sett hur FLDoD blev i slutändan.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Hade kanske varit coolt om reglerna till nya dod var utan spelvärld så kan vem som helst släppa olika världsböcker till dom :)
Jag tycker DnD har hittat den gyllene medelvägen, där det finns en officiell spelvärld men att den är extremt enkel att byta ut för den som vill.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Jag tycker att Kopparhavets Hjältar har en såpass bra spelvärld i DoD-anda att jag inte behöver en till. Då hoppas jag hellre på intressanta städer och områden, mer i stil med dels de tidigare äventyren som Döda Skogen, Marsklandet och Svavelvinter. Kanske nån bok i stil med Monster och män i Ereb Altor.
 
Top