DoD DoD tredjepart: vad vill ni se och/eller göra?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
Det lilla jag vet om Ligans tredjepartsplaner för DoD är följande saxat från min intervju med Tomas som gick i Fenix:

Vi har inte bestämt exakt hur det kommer att fungera. Vi vet att vi vill öppna upp så att alla kan skriva till spelet, och tänker oss en öppen licens, lite som Wizards of the Coast har med Dungeons & Dragons 5e. Det skulle ge andra spelskapare möjlighet att göra nästan vad som helst bara de ställer upp på vissa grundregler. Och om man följer licensen kan man sätta en logga som visar att det är kompatibelt med vårt DoD på omslaget. Troligen inte den stora loggan, men en mindre variant. Man kommer inte att behöva gå via DriveThruRPG för att få ut sina verk utan kan ge ut sin PDF på det sätt som man vill, eller trycka en produkt och sälja den själv. Det vore roligt om folk ville skriva sina äventyr till DoD och trycka dem och sälja dem till exempel på konvent. Det vill vi uppmuntra! Sedan letar vi ju mer specifika samarbeten med frilansare, både för nytt och gammalt material, och kanske till och projekt tillsammans med andra förlag. Som med mycket annat med nya DoD får vi se exakt var det landar. Vi hoppas och tror att det kommer att bli väldigt bra!
Med det som underlag, vad vill ni se att tredjepart gör till DoD? Vad kan vi göra, för oss själva eller tillsammans, som kanske inte Ligan kommer att göra? Eller är det egna monsterböcker och egna äventyr som gillas bäst?

Jag själv vill se en eller två kampanjvärldar som har egen känsla, och som inte är "standard-DoD", gärna med några äventyr till. Behöver inte vara enorma publikationer, kort är gott. Kanske en undervattensvärld? Det vore coolt (inget jag själv skulle göra, men vore coolt att se).

En SLP-bok också, med stats på gubbar och gummor och porträtt. En SLP per sida, 100 sidor. Färdiga att kastas in i vilket äventyr som helst.

Rymdfantasy? Spacejammer eller Starfinder, typ. Utrustningsbok?

Vad vill just du se?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Och om man följer licensen kan man sätta en logga som visar att det är kompatibelt med vårt DoD på omslaget.
Notera dock att man behöver inte följa en licens i Sverige för att säga att sin produkt är kompatibelt med DoD. Det är konsumentupplysning. Licensen inbegriper bara användandet av den där logan i så fall.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Skrev inte @Mekanurg ett gäng artiklar i Sinkadus om rymdfärder i DoD? Det hade varit coolt 😁

Kanske en kampanjbok om gudarnas hemvist och intriger där, en om inferno etc.

Sen är episka äventyr alltid kul!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag vill att någon tar och gör en vettig version av Chronopia, med serienumren avfilade.

För egen del är jag lite sugen på att göra något typiskt krankskt, bara för att liksom ha gjort och släppt något till DoD någon gång i livet. Kanske en garderobsvärlds-variant; jag har ju gått och grunnat på ett par såna rätt länge nu. Ereb Altor som ett slags Orq'with eller Carcosa, som invaderar drömmar och sedan kanske den fysiska verkligheten, medan rollpersonerna är oneironauter, drömriddare, som likt i Die har både en IRL-persona och ett drömjag.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,410
Location
Nirvana
Jag kommer själv inte att skriva tredjepartsmaterial till Drakar & Demoner, men tror ändå att det kan finnas stort intresse för det. Förmodligen funkar material som bygger på spelets gamla moduler och grepp bäst. Kanske med lite nyare varianter. Några uppslag:

- Äventyrspaket 3-20. Kort, effektivt, enkelt. Kanske med modulära äventyrsplatser som kopplas ihop enligt några olika valbara koncept.
- Monsterboken 3. Men då får det fasen vara riktiga, användbara fantasymonster och inga älgar och björnar eller varelser från grekisk mytologi.
- En kinesiskt inspirerad fantasysetting. Med städer, varelser, yrken och regler för fältslag.
- 20 slumpmässiga möten. Lite mer detaljerat än ”Fem stråtrövare anfaller.” Kartor och karaktärer ingår.
- Stadsmodul. Som klassiska Kandra, men mer användarvänligt. Frågan ”men vad gör man?” besvaras med gruppkoncept och utförligare äventyrsuppslag. Staden är en stor och tämligen färdig äventyrsplats. Inget krångel, bara att sätta igång.
 
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
A "world sim" book that covers any of the following, if not in the main rulebook:

Weather effects.
Travel rules.
Running a shop.
Running a domain.
Mass warfare.
Acquiring, training and retaining companions, animals and servants.
Crafting things.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
En av de mest logiska sakerna att göra som tredjepart torde vara en lokal setting (en by med omnejd, kanske) med beskrivning och äventyr. Den kan sedan vara plug’n’play i den lösa, implicita värld som verkar vara tanken.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
Notera dock att man behöver inte följa en licens i Sverige för att säga att sin produkt är kompatibelt med DoD. Det är konsumentupplysning. Licensen inbegriper bara användandet av den där logan i så fall.
Är du säker? Varumärket torde väl vara skyddat? Jämför med hur D&D-kompatibla produkter ofta säger att de är kompatibla med världens största största fantasyrollspel” snarare än ”med Dungeons & Dragons”, just av trademarkskäl.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Är du säker? Varumärket torde väl vara skyddat? Jämför med hur D&D-kompatibla produkter ofta säger att de är kompatibla med världens största största fantasyrollspel” snarare än ”med Dungeons & Dragons”, just av trademarkskäl.
Ja, jag är säker, annars hade jag väl inte skrivit det? Vi har Gillette-fallet, där Gillette försökte stämma en rakhyveltillverkare för att de sade att deras hyvlar var kompatibla med, bland annat, Gillette-blad. Sedan vet jag inte hur varumärkeslagen är annorlunda i USA, men märk väl att jag skrev "Notera dock att man behöver inte följa en licens i Sverige" för om du publicerar något i Sverige är det svenska lagar du följer (ofta i samklang med europeiska).

Här är mer information om just varumärken, från en rollspelande advokat. Alla som funderar på att publicera något rollspelsaktigt borde läsa hela bloggen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,410
Location
Nirvana
Ja, jag är säker, annars hade jag väl inte skrivit det? Vi har Gillette-fallet, där Gillette försökte stämma en rakhyveltillverkare för att de sade att deras hyvlar var kompatibla med, bland annat, Gillette-blad. Sedan vet jag inte hur varumärkeslagen är annorlunda i USA, men märk väl att jag skrev "Notera dock att man behöver inte följa en licens i Sverige" för om du publicerar något i Sverige är det svenska lagar du följer (ofta i samklang med europeiska).

Här är mer information om just varumärken, från en rollspelande advokat. Alla som funderar på att publicera något rollspelsaktigt borde läsa hela bloggen.
Kan det inte vara varumärkesintrång? PRV skriver följande på sina hemsida: ”Om ett varumärke är skyddat för en vara eller tjänst så får ingen använda ett identiskt eller liknande märke för samma eller liknande varor och tjänster. Gör man det kan det innebära att man begår ett varumärkesintrång, enligt Varumärkeslagen.”

Jag är alltså inte själv hundra på hur det här ska tolkas. Vet inte hur pass bokstavligt talat ”märke” ska tolkas. Logo eller något mer?
 
Top