Nekromanti DoD Retro: introäventyr, vad fan ska det innehålla?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Basenanji;n141441 said:
Jag fattar inte heller riktigt vilka premisser du bör/måste/vill/funderar på att utgå från, så jag drar till med:

Kråkslottet
Älskar titeln. Känns dock som ett betydligt större äventyr än jag tänkt mig ... :grin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
zonk;n141577 said:
Jepp, gravvalv (helst med noggrannt personifierade skelett/andra minions) känns både klassiskt och straightforward. Det riktigt ber om en juste subversion, där man vänder upp och ner på nåt i konceptet. Det låter som en utmaning att göra det fräscht och nyskapande men utan att man tappar bort den klassiska känslan! Sen känns strid i gravvalv som något ovanligt handgripligt och tydligt i DoD för den delen. Kan nog funka bra för nybörjare på båda sidor SL-skärmen. Man kan ju strö in lite grejer som kan vända striden för snabbtänka spelare... Ja, mumierna är farliga - om ni inte tänder eld på allt det eldfängda, närmast fnöske-aktiga gravgodset som ligger i drivor framför dem! Effektivt och såklart fullständigt livsfarligt för spelarna med, var och en sin egen brand-i-alptunnel-skapare. Sedär brott mot fornminneslagen på mer än ett sätt samma förmiddag.

Ok jag har nog snöat in lite på gamla klassiska dungeoncrawls, det får erkännas..
Det första jag minns av rollspelande var att slåss mot skelett. Det var ashäftigt tyckte jag då. Och det var väl i nått gravvalv, i Skelettbyn tror jag. Så det kan jag tänka mig att spinna vidare på.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Peter;n141568 said:
- en demon som suttit fängslad i tusen (minst!) år och är redo att förhandla för sin frihet
- malbahars skelett som fortfarande håller äventyrets macguffin i sina beniga händer
- krokodiler?
Demoner och skelett, ett tema i önskningarna.

Krokodiler? Kanske jag ska förlägga det i en djungel som någon föreslog.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Magnus Seter;n142212 said:
Demoner och skelett, ett tema i önskningarna.

Krokodiler? Kanske jag ska förlägga det i en djungel som någon föreslog.

Eller ännu bättre! Krokodildemon som går på två ben SAMT krokodilzombies och krokodilskelett! :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Krokodiler eller ödlemän vore kul, skelett gillar jag också, öken är coolt då klimatet i sig är en fiende. Så kör på det tycker jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Skelett med krokodilhuvuden!

(Jag är väldigt svag för mänskliga skelett på vilket magikern satt på ett skeletthuvud från ett djur för att göra det extra otäckt. Hästhuvuden är bäst, eftersom de ser helt knäppa ut.)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Å det bästa är att eftersom det är en krokodildemon kan man ingå i en krokodeal med den ;)

... Jag är lite trött :p
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hmmm ... fick en idé om en klippskreva som ligger i en djungel, som är en portal in i ett ökenpalats. Hmmmm ... kanske kan kombineras, och skapa lite mystik. Öken i djungeln, vafalls?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Eller tvärtom, en djungel under marken i en klippskreva mitt i öknen :) i vilket fall går det ju kombi era absolut
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
.113;n142286 said:
Eller tvärtom, en djungel under marken i en klippskreva mitt i öknen :) i vilket fall går det ju kombi era absolut
Ja jo men då blir det ju "bara" en oas. Vilket inte behöver vara fel, men kanske inte lika häpnadsväckande på sitt sätt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hmm kom på en bra titel tyckte jag men så tänkte jag "den finns väl redan"

Och mycket riktigt, "Apgudens tempel" till Svärd och Svartkonst. Måste kolla upp det så att jag inte gör en likadan!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Magnus Seter;n142294 said:
Ja jo men då blir det ju "bara" en oas. Vilket inte behöver vara fel, men kanske inte lika häpnadsväckande på sitt sätt.

En öken som inverterad oas är ju cool. Kanske fängelse för Sobekhoth - den odöda krokodildemonen, uttorkarkad och berövad djungelns vatten....

Varför tänker jag på Mumien 2?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Magnus Seter;n142306 said:
Haha jag hann söka på "Munken 2" och tänkte att det skulle vara nån japansk fantasygrej! :)

Eller katolsk?

"Han har avlagt ett kyskhetslöfte,
han har avlagt ett lydnadslöfte,
han har avlagt ett tystnadslöfte,
men han har inte avlagt något fredslöfte!
Munken 2 - Pax vo-nix-um!"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Magnus Seter;n142306 said:
Haha jag hann söka på "Munken 2" och tänkte att det skulle vara nån japansk fantasygrej! :)
Nu tror jag det är svårt att hitta rätt ingångsvinkel på japansk fantasy ur ett svenskt retroperspektiv men japanfantasy är ju faktiskt också en fin gammal gren av gamla DoD (i synnerhet i Sinkadus fick man se dessa influenser).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Är det retro och intro vill jag mörda orker. För jag älskar att mörda orker, även om jag försöker vara mer sofistikerad för det mesta :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Ja, vad mäktigt att möta Drakar och Demoner i introäventyret! Även en del av gamla skolan, att inte ha någon som helst chans i en fair fight med fienden
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Jag är ett stort fan av att tillåta spelarna att lägga sina darrande vantar på en game-breaking artefakt tidigt i en kampanj, som riskerar att allvarligt rubba eller till och med förstöra stora delar av spelvärlden och kampanjen.
Det skapar en ordentlig buy-in till att fortsätta spela "ÅH! VI MÅSTE TESTA KAOS-ORBEN MER!" och gör att spelarna verkligen känner att dom kan påverka världen (på ett positivt eller negativt sätt).
essutom bra för framtida spel eftersom det blir lätt att smälla in en massa intriger, äventyr osv.Trollkarlar som är intresserade av att lägga SINA darrande vantar på artefakten, heliga krigare som med alla medel försöker förstöra artefakten, kraftfulla väsen som intresserar sig för den, avudsjuka gudar osv osv.
 
Top