Nekromanti DoD och Riot..

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Bergting said:
Hur stor del av filmen Mutant Chronicles bör jag, Seter och Stenmark kompenseras för t ex? Med tanke på hur mycket vi bidrog till att utforma världen. Pengar? En "thanks to credit?" En "fuck you, we don't give a shit about creators credit på DVD'n?"
Som hopplös MC-fan tycker jag givetvis att ni skulle ha fått pengar... (Särskillt eftersom dina illustrationer alltid för mig kändes mer MC än Bonners grejer)

Tråkigt nog vet jag också lite om hur uppfuckad hela copyright/avtal/rättighetsgrejen är. Det finns en anledning till att jag använder amatörillustratörer och gärna betalar det de vill ha för komplett friköpande, så att både de och jag slipper en massa grief senare...

//Krank, som påminner sig om att han däremot kanske borde fixa ordentliga avtal om det där...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Bergting said:
. Hur stor del av filmen Mutant Chronicles bör jag, Seter och Stenmark kompenseras för t ex?
"We would like to thank the original creators of The Mutant Chronicles Universe, whose sterling work we totally ignored whilst making this movie."

:gremgrin:

/M
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Nej, såklart han inte hade det. Men jag orkade inte stri. Vad skulle jag använda mina gamla mökiga Mutant Chronicles bilder till, tänkte jag.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
"For reasons unknown to us, some of the creators behind the original property have asked to have their names removed from this movie."
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Bergting said:
"For reasons unknown to us, some of the creators behind the original property have asked to have their names removed from this movie."
Hehe, äsch jag hade gärna varit med i credits!

/M
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Thomas Jane började följa mig på Twitter för nån vecka sedan. Ska vi lobba för en tvåa. Du skriver manus, jag gör koncept. Såg att dom spelat in scener till Avengers med iPhone. The sky's the limit, Magnus!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bergting said:
Jag var på Paradox och hittade mina bilder till Target. Rubbet, allt som jag gjort. Jag samlade ihop det i en hög och tänkte tacka för mig, det var ju mina bilder. Men då dök Nisse Gulliksson upp och sa att jag inte fick ta med dem, för Target hade köpt alla rättigheter inklusive rättigheterna till originalen utifall just något sånt här skulle hända. Lite snopet och jag kunde inte påminna mig om att jag skrivit på ett sånt avtal. Men enligt Nisse så följde det avtalet med från Target till Paradox och alltså till Riot gissar jag om dom köpte hela licensen. Bajskorvigt, men också en läxa för oss illustratörer. Sedan kan jag säga att det var så länge sedan att jag skiter i det. Men om någon annan tänker göra sig pengar på mina prylar – eller till exempel Vildhjarta som jag och de andra inblandade gjorde för en billig penning för att det finns ett svårtolkat kontrakt så är det klart man surnar till.
Tråkigt, fast i Riotminds fall lär det inte gälla originalen, eftersom det finns sådana som sålts vidare? Bland annat så har ju jag bilder från Jorges på min vägg. Och Alvaro har väl på egen väg sålt massor av sina teckningar, tycker jag mig ha sett. Inte minst när han ställde ut för ett par-tre år sedan. En bekant köpte till exempel Helhästen av honom vid det tillfället.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bergting said:
Hel rätt Andreas. Men den andra sidan av det är att någon annan hanterar dina texter, någon annans bilder och på sikt också gör sig en hacka på det. Om filmen som tydligen ska baseras på Vildhjarta blir en framgång och jag och Seter som "skaparna" av boken inte får en spänn för att vi sålt alla rättigheter till Riot så är det naturligtvis tråkigt. Kanske inte för att vi förlorar pengar för det som vi ändå inte skulle tjänat om det inte blev en film, men för att någon annan väldigt cyniskt utnyttjar det vi gjort. Jag har spenderat flera år på att trixa loss Portentlicensen från först Kickstart och sedan Image comics – och så fort det är film eller TV inblandat vaknar vampyrerna. Min agent sa att avtalet med Image och Kickstart var bland det mest drakoniska hon sett. Så, med mina erfarenheter så är det tyvärr inte så rosenskimrande ädelt eller oskyldigt som det kan verka, även i den här marginaliserade branschen. Hur stor del av filmen Mutant Chronicles bör jag, Seter och Stenmark kompenseras för t ex? Med tanke på hur mycket vi bidrog till att utforma världen. Pengar? En "thanks to credit?" En "fuck you, we don't give a shit about creators credit på DVD'n?"
Åh, jo, det är sant. Och i filmbranschen finns det dessutom pengar - i alla fall i betydligt större utsträckning än i svenska rollspelsbranschen i alla fall. KLart man vill ha cred för sitt jobb, i alla fall när andra gör en massa pengar på det. Men det kanske är där man kan göra en skillnad för - görs det inga märkvärdiga summor på det antar jag väl att det inte spelar någon roll, medan det helt klart spelar roll att andra tjänar pengar på sådant som någon annan har gjort. Ett stort bolag och en ensam liten illustratör har ju helt klart olika förutsättningar och pengarna spelar olika roll, och den förre kör helt klart gärna över den senare.

Btw, har Seter varit med på Vildhjarta?
Det har du väl inte va, väl, Magnus?
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Den var så bra så jag blandade ihop den med gratispotatisäventyret vi gjorde.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Äventyrsspel använde ofta samma inköpta bild som omslag på Sinkadus, en bok och en rollspelsprodukt. Någonstans i kommentarerna till mina Sinkadusmåndagar (fan vad jag hatar att man inte kan söka i kommentarerna på wordpress) berättar en gammal äspel-räv att de "antog" eller "tolkade det som" att de hade rätt använda en bild hur mycket som helst efter att de köpt den en gång. Ordval som får mig att misstänka att de egentligen inte hade den rätten, men att de körde på ändå.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Kul detalj i sammanhanget då.

Jag gjorde en A3 bild som skulle var ett uppslag i en bok. Fick betalt för en bild stor som ett frimärke. Jag blev "upprörd" och fick till svar att de betalar för hur stor bilden blir när den är publicerad (såklart) och inte hur stort originalet är. I nästa bok var den över ett uppslag, men då hade jag ju redan fått betalt för den.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
I och med att Riotminds inte lyckades stoppa Erik Granströms Svavelvinter och Slaktare Små så borde väl det egentligen bara gälla själva varumärket DoD? Vad skulle exempelvis hindra Sapient ovan att få skriva romaner om Jorduashur om hans kontakt med Äventyrspel varit av samma natur som Granström?

Jag tror helt enkelt RM köpt grisen i säcken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror helt enkelt RM köpt grisen i säcken.
Det tror inte jag. Jag tror helt enkelt att de inte vet vad de egentligen sitter på och tagit saker för givna utan att kolla på det - alternativt att de låtsas som de äger allt och kör på. Antagligen det senare eftersom de borde ha kontrakt och papper och skit som kan stödja antingen det ena eller andra. ... Vilket tyder på att de bara äger varumärket, för annars hade de ju kunnat släpa fram en advokat och några papper i fallet Svavelvinter. Eller?

... Fan, kan inte Fredrik Malmberg eller något dyka upp och dunka näven i bordet så att man en gång för alla vet hur tusan det här stora, kvaddade, navigationsdefekta skeppet ska styras? ... Ingen tycks ju veta, likväl är det både relevant och intressant.

Edit: Jag vill inte att någon läser in något mer än bolagen i mitt inlägg. Om de berörda personerna i fråga vet jag inte ett skit mer än att de få av dessa som jag haft kontakt med är trevliga gubbs.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bergting said:
Kul detalj i sammanhanget då.

Jag gjorde en A3 bild som skulle var ett uppslag i en bok. Fick betalt för en bild stor som ett frimärke. Jag blev "upprörd" och fick till svar att de betalar för hur stor bilden blir när den är publicerad (såklart) och inte hur stort originalet är. I nästa bok var den över ett uppslag, men då hade jag ju redan fått betalt för den.
Fyfarao! Med andra ord borde en illustratör alltid ta betalt efter nedlagda timmar och inte efter bildens storlek i något sammanhang. För det senare låter riskabelt och diffust. :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Värt att påpeka är att Erik Granström hade ett skrivet kontrakt där han själv sett till att han hade romanrättigheter till Svavelvinter. Som framgått tidigare, de flesta andra frilansare hade inga eller dåligt skrivna kontrakt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson said:
Värt att påpeka är att Erik Granström hade ett skrivet kontrakt där han själv sett till att han hade romanrättigheter till Svavelvinter. Som framgått tidigare, de flesta andra frilansare hade inga eller dåligt skrivna kontrakt.
Ja, just ja. Det berättar han ju bl.a. om i senaste Fenix.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magnus Edlund said:
Äventyrsspel använde ofta samma inköpta bild som omslag på Sinkadus, en bok och en rollspelsprodukt. Någonstans i kommentarerna till mina Sinkadusmåndagar (fan vad jag hatar att man inte kan söka i kommentarerna på wordpress) berättar en gammal äspel-räv att de "antog" eller "tolkade det som" att de hade rätt använda en bild hur mycket som helst efter att de köpt den en gång. Ordval som får mig att misstänka att de egentligen inte hade den rätten, men att de körde på ändå.
De hade nog inte en susning, och det var nog ren tur att de publicerade grejerna på en liten marknad och på ett konstigt språk i ett land nära nordpolen. Ingen orkade bry sig. Eller visste. Det var ju innan Internet.
 
Top