Nekromanti DoD och Riot..

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
solvebring said:
... solvebring som i Arferts fall hade blivit glad att någon ens betalat för bilderna en gång. Teckna för pengar är ju fan lyxigt... :gremsmile:
...Tankenotering: Om jag vill få bilder tecknade gratis, be Solvebring.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Värt att påpeka är att Erik Granström hade ett skrivet kontrakt där han själv sett till att han hade romanrättigheter till Svavelvinter. Som framgått tidigare, de flesta andra frilansare hade inga eller dåligt skrivna kontrakt.
Det är en avgörande skillnad.

I frånvaro av det, kan vem som stod för initiativet ha betydelse. Om man (vilket också var fallet med Svavelvinter) erbjuder ett förlag en produkt man tydligtvis själv gett upphov till (även om den senare bearbetas) är det också ställt utom allt tvivel att man kan räknas som upphovsrättshavare till idéer och innehåll (utom givetvis eventuellt material man lagt till genom samarbetet...)

Om man däremot, som i mitt fall, blivit ombedd att skriva, är det inte alls lika glasklart vad det är jag bidragit med och vad jag fått i uppdrag att utföra (som alltså i bästa fall kan vara en bearbetning av någon annans idé...)

Just i sådana fall som vi diskuterar, när Riotminds vill hävda att de tagit över Targets befintliga rättigheter, så kommer detta att bli en gråzon där tolkningarna kan gå isär.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Bergting said:
Men då dök Nisse Gulliksson upp och sa att jag inte fick ta med dem, för Target hade köpt alla rättigheter inklusive rättigheterna till originalen utifall just något sånt här skulle hända. Lite snopet och jag kunde inte påminna mig om att jag skrivit på ett sånt avtal. Men enligt Nisse så följde det avtalet med från Target till Paradox och alltså till Riot gissar jag om dom köpte hela licensen.
Om man som frilansare utför hyfsat självständigt arbete utan avtal (som t.ex. en illustration) så har man själv rätten till framtida publikationer medan företaget inte har det. De kan ju däremot ha "köpt" originalen men det är inte samma sak som publiceringsrätten.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Recca said:
solvebring said:
... solvebring som i Arferts fall hade blivit glad att någon ens betalat för bilderna en gång. Teckna för pengar är ju fan lyxigt... :gremsmile:
...Tankenotering: Om jag vill få bilder tecknade gratis, be Solvebring.
Hahaha!
Tja, jag tecknar inte åt folk igen på år och dagar (med vissa undantag, t.ex. Medusa Games osv). Lär jag mig teckna (på en nivå jag kan stå för) en dag så... Fast då kostar det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bergting said:
Jag var på Paradox och hittade mina bilder till Target. Rubbet, allt som jag gjort. Jag samlade ihop det i en hög och tänkte tacka för mig, det var ju mina bilder. Men då dök Nisse Gulliksson upp och sa att jag inte fick ta med dem, för Target hade köpt alla rättigheter inklusive rättigheterna till originalen utifall just något sånt här skulle hända. Lite snopet och jag kunde inte påminna mig om att jag skrivit på ett sånt avtal. Men enligt Nisse så följde det avtalet med från Target till Paradox och alltså till Riot gissar jag om dom köpte hela licensen. Bajskorvigt, men också en läxa för oss illustratörer. Sedan kan jag säga att det var så länge sedan att jag skiter i det. Men om någon annan tänker göra sig pengar på mina prylar – eller till exempel Vildhjarta som jag och de andra inblandade gjorde för en billig penning för att det finns ett svårtolkat kontrakt så är det klart man surnar till.
Underligt, för jag har fått tillbaka det mesta från Target.. utom sånt som försvunnit på tryckeriet..
 
Top