[DoD] Har du använt brytvärde?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag förstår resonemanget.

Så här då:

- Alla skjutvapen har ett AMMO-värde. Det är så mycket som ryms i ett generiskt koger eller magasin till vapnet. När vapnet har avlossats lika många gånger som AMMO under samma strid måste man ladda om (en handling) och vapnet räknas som OMLADDAT. Skjuter man slut igen är magsinet tomt och man kan inte använda vapnet igen.

Det går att bli av med OMLADDAT genom att leta pilar på slagfältet, köpa extra ammo, skafta nya pilar etc mellan striderna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är det inte så i MUA redan?
Hette pål vilket betyder pålitlighetsfaktor/värde och funkade enligt följande om jag inte minns fel . typ en skarprättarpistol har 99% procent Pål och slår du lika med eller över 99 så får du Eldavbrott . Sedan skall man spendera en runda med att åtgärda Eldavbrottet sedan slå ett slag igen och om det är lika med eller över 99% i skarprättarpistolens fall slår man 1t10 och pål sänks med så många poäng om man inte slår 10 då går pistolen sönder helt och hållet .
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det tycks stå samma sak som förra gången jag läste, och taget som svar till Dimfrost verkar det i allra högsta grad ha med det jag skrev att göra.

Dvs att jag tycker att Dimfrost har helt rätt i att det är en betydligt högre nivå av abstraktion att reducera antalet pilar man har till en resurstärning än vad det är att ha brytvärde på vapnen.
Rickard har en poäng i att kaoset i stridssituationen gör det rimligare att abstrahera ammo. Jag vidhåller dock att det ändå är mer abstraherande än motsvarande för vapnens tålighet (eller rustningars, egentligen; det borde ju finnas brytvärde/tålighet där också, för att inte tala om sköldar). Det är en avvägning man måste göra. Numera gillar jag i allmänhet att låta så mycket som möjligt vara diegetiskt (dvs konkret i fiktionen), och det gäller nog ännu mer med en DoD- eller BRP-bas där ett grundantagande för mig är att omvärlden är verklig, visat exempelvis genom att monster har (ungefär) samma värden som rollpersoner och inte är nerabstraherade till enbart level/HD.

Vad jag inte gillar med originalreglerna för brytvärde är just det här att man slår skada för att se om ett vapen skadar ett annat. Skillnaden mellan BV 15 och BV 10 blir oerhört stor när det tidigare nästan aldrig kommer att kunna nötas ned. Samt att man slår skadeslag som väldigt ofta är meningslösa. Att man slår under BV för att undvika att vapnet bryts av ett perfekt slag är en sak, men nednötningsreglerna känns lite opolerade. Jag får fundera på det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rickard har en poäng i att kaoset i stridssituationen gör det rimligare att abstrahera ammo.
Det verkar som proffesionella vapenviftare idag förväntas räkna sin kulor när de skjuter under aktiv strid. Bågskytte sker ju betydligt långsammare tempo, så att hålla räkningen torde vara enklare där. Eftersom ens liv ligger i vågskålen så känns det som en högprioriterad sak att hålla koll på. I synnerhet när man börjar närma sig slutet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag är inget fan av pendragonslag från början, men jag förstår inte hur det skulle fungera med pål.
Sorry, inverterat PÅL ska det vara. Det var en klassisk husregel på MUA-forumet. Du vänder på slaget för att avläsa PÅL. På så sätt kan vapen klicka när man inte vill.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sorry, inverterat PÅL ska det vara. Det var en klassisk husregel på MUA-forumet. Du vänder på slaget för att avläsa PÅL. På så sätt kan vapen klicka när man inte vill.
Ah, absolut. Det körde jag med ganska länge, och det är verkligen oförskämt mycket bättre än orginalregeln. Men det betyder att varje slag man slår måste man komma ihåg att kasta om siffrorna och kolla PÅL:en, och Pål behöver fortfarande vara typ 60+ för att ett föremål ens ska kännas värt att försöka använda. Och bara det är för mycket pill för mig just nu =) Så Lemurs idé låter ännu mycket mer bättre, för det låter som något jag faktiskt orkar stoppa in och köra med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Men det betyder att varje slag man slår måste man komma ihåg att kasta om siffrorna och kolla PÅL:en
I mitt Mutant-hack lät jag PÅL gå från 0-9, 00 och slaget misslyckades om man slog lika med eller över PÅL på entalet på T100:an. Var väldigt smidigt. Fick förvisso följdeffekten att PÅL gjorde mindre inverkan på lägre färdighetsvärden, men jag tyckte det inte gjorde något. Det är redan bestraffning att ha lågt värde. Behöver inte sparka mer på dem.

Ogillar extra-slag, särskilt när det kommer till bokföring, varpå jag faktiskt gillar när man jämför mot flera värden - när vapen har olika crit-värden, olika värden för att göra massiv skada, etc. Nästan tur att jag spelar The One Ring, med andra ord. :p
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Alltså, är det de 30 pilarna i ditt koger + de 100 pilarna i din packning du vill räkna, eller bara de sista 6 pilarna när du börjar få slut?

Så här:
Varje skjutvapen har ett värde i AMMO. Kanske 6 för en pilbåge eller ett armborst.
I vanliga fall kan rollpersonen fylla på sin AMMO mellan strider, och man behöver inte tänka på det, men under vissa omständigheter kan rollpersonen få LÅG AMMO. Tex efter en lång resa genom öknen, under en belägring eller efter ett fummlat slag för Skjuta. Då har RPn bara AMMO skott kvar och måste börja räkna.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Då minns jag helt enkelt fel!
Det är också möjligt att du minns helt rätt, men att ni, precis som nästan alla andra, spelade med husregler snarare än de som stod i regelboken. Vi gjorde det i alla fall.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag hittade ett användningsområde till för brytvärde: när man anfaller en Salamander tar vapnet 1T6/grad i skada. Det här känns som lite outnyttjad potential.
Man kan göra mycket kul med elementarerna i DoD. Tycker de är jättebra besvärjelser. Synd bara att de är så svåra att spelarmagiker aldrig kommer att bli bra på dem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag hittade ett användningsområde till för brytvärde: när man anfaller en Salamander tar vapnet 1T6/grad i skada. Det här känns som lite outnyttjad potential.
Ja, det är intressant att använda som specialförmåga på monster och på attacker.
 
Top