DoD DoD-91

Dubbelyxa

Warrior
Har lite frågor till er som spelade det här när det begav sig. Jag lämnade Äventyrsspel för ICE och GW efter min EDD-fas, så genomgick aldrig den senare utvecklingen. Jag provspelade dock DoD91 lite för något år sedan, det funkade bra och var i vissa hänseenden en förbättring av EDD, men jag tyckte köpsystemet för grundegenskaper var väldigt obalanserat (fastän en fin tanke). Alldeles för lätt att min-maxa. Framslagningssystemet ser dock bra ut, ett av de bästa för BRP-spel jag sett. Det jag definitivt hängde upp mig på var dock regeln för perfekta träffar i strid: max skada, ingen rustning och går inte att parera. Jag antar att de ändrade det sista ifrån EDD (där man kan parera en perfekt träff på vanligt sätt) som ett sätt att avsluta ping-ponget. Men borde inte det leda till en avseväd mängd lemlästade eller döda rollpersoner (om man använder kroppsdelsträffar, vilket verkar vara standard)? I EDD minskas den risken av att rollpersoner kan ha höga FV i att parera, men i -91:an är det kört. En orch med 10 i kroksabel hugger av de flesta rollpersoners kroppsdelar i 2,5% av fallen (5% chans att slå 1 på 1T20, 50% chans att bekräfta). 1 slag på 40, förr eller senare kommer det oundvikligen att hända. Hur blev det i verkligenheten? Fick SL fubba med tärningarna?

Det var så det gick till.

Jag tycker därför perfekta slag bara ska förbehållet rollpersonerna i nästintill alla system. Många äventyr krävde strid och ha motståndaren att slå en etta är bara otur utan att ha något att säga till om.

Det finns system där man kan överleva perfekta träffar, exempelvis Pendragon och The One Ring, och då får åtminstone spelaren valet i nästföljande rundor att vara försiktig eller till och med dra sig ur striden.

Men borde inte det leda till en avseväd mängd lemlästade eller döda rollpersoner (om man använder kroppsdelsträffar, vilket verkar vara standard)? I EDD minskas den risken av att rollpersoner kan ha höga FV i att parera, men i -91:an är det kört. En orch med 10 i kroksabel hugger av de flesta rollpersoners kroppsdelar i 2,5% av fallen (5% chans att slå 1 på 1T20, 50% chans att bekräfta). 1 slag på 40, förr eller senare kommer det oundvikligen att hända. Hur blev det i verkligenheten? Fick SL fubba med tärningarna?
Även om man använder Detaljerad strid (i EDD och DoD91) så är rådet att begränsa det till typ enviger. För strider mot många eller mindre viktiga motståndare anbefalls vanlig strid.

OK, så det krävdes husregler. Detta är den springande punkt som skulle tvinga mig att välja EDD om jag ska leva upp till min ansats att aldrig husregla. Vilket är svårt!

En orch med 10 i kroksabel hugger av de flesta rollpersoners kroppsdelar i 2,5% av fallen (5% chans att slå 1 på 1T20, 50% chans att bekräfta). 1 slag på 40, förr eller senare kommer det oundvikligen att hända. Hur blev det i verkligenheten? Fick SL fubba med tärningarna?
Att slå 1 på 1T20 är 1 chans på 20 oavsett vad FV är, så det är till och med oftare än så.

Även om man använder Detaljerad strid (i EDD och DoD91) så är rådet att begränsa det till typ enviger. För strider mot många eller mindre viktiga motståndare anbefalls vanlig strid.
Ja, och jag undrar hur man gör med rustning här. Om spelarkaraktärer har olika rustningar på olika kroppsdelar t tex, använder man den bästa? Den man har på bålen? Den man har mest av? Hur gjorde folk (om någon använde det här)?

Jag har med tiden kommit mer och mer att överge synen på kroppsdelsträffar som det ultimata stridssystemet (quelle horreur!) till fördel för totala KP/HP plus något Major Wounds-system. Främst för att SL ska slippa ha åtta HP-summor att hålla reda på för varje motståndare, men även för att spelarkaraktärer ska bli något mindre fragila.

Värt att notera att utan MW blir missilvapen blir väldigt svaga, det är sällan man kan oskadliggöra någon med en enda pil t ex. Som bäst kan man försvaga dem innan de hinner fram och klubbar ner en.

Ifråga om 91:an kan man ju kombinera totala KP plus kritiska träffar från Krigarens Handbok så får man någonting liknande (fast missilvapen kräver fortfarande extremt flyt för att vara effektiva).

Att slå 1 på 1T20 är 1 chans på 20 oavsett vad FV är, så det är till och med oftare än så.
Glöm inte att man måste bekräfta med ett lyckat slag mot FV också.

Glöm inte att man måste bekräfta med ett lyckat slag mot FV också.
Jaha, måste man slå mindre eller lika med FV efter att man fått 1? Det mindes jag inte (och nu förstår jag vad du menade med bekräfta i ditt inlägg), ja, då är det självklart som du skriver. Det är ändå väldigt ofta...

Jaha, måste man slå mindre eller lika med FV efter att man fått 1? Det mindes jag inte (och nu förstår jag vad du menade med bekräfta i ditt inlägg), ja, då är det självklart som du skriver. Det är ändå väldigt ofta...
Ja, det blir väldigt ofta och därför ser jag det som ett (rätt allvarligt) strukturellt problem i DOD-91. Helt klart kampanjdödande. En lösning vore som sagt totala KP plus kritiska träffar från KH. Där slumpar man kroppsdel vid kritisk träff, slår 1T20, och inget resultat är omedelbart dödande, däremot kräver 18-20 i de flesta fall Hela E5 för att rädda den skadade. Det verkar spelbart.

Den här tråden väcker en sån där orimlig lust att försöka spela DoD-91 RAW, samtidigt som jag innerst inne känner att det är lika bra att diverse praktiska skäl gör detta mindre troligt..

Den här tråden väcker en sån där orimlig lust att försöka spela DoD-91 RAW, samtidigt som jag innerst inne känner att det är lika bra att diverse praktiska skäl gör detta mindre troligt..
DO EET! (samma här)

Ja, och jag undrar hur man gör med rustning här. Om spelarkaraktärer har olika rustningar på olika kroppsdelar t tex, använder man den bästa? Den man har på bålen? Den man har mest av? Hur gjorde folk (om någon använde det här)?
För olika rustningsdelar på olika kroppsdelar vill jag minnas att man kollar var man träffar , alltså vilken kroppsdel som träffas och så ser man vad för rustningadel som täcker den delen av kroppen. Träffar man i armen och har ringbrynja där så är det ringbrynjas värde som är det aktuella och träffas man i huvudet och har en tunnhjälm på huvudet så är det det rustningsvärdet som är det aktuella

Det var iaf så vi körde

OK, så det krävdes husregler. Detta är den springande punkt som skulle tvinga mig att välja EDD om jag ska leva upp till min ansats att aldrig husregla. Vilket är svårt!
Memen med DoD-91 är att det är bästa regelsystemet som finns om man husreglar det. :D

Men ja, jag är i den båten, det är definitivt i Top-2 av alla system i min bok.

För olika rustningsdelar på olika kroppsdelar vill jag minnas att man kollar var man träffar , alltså vilken kroppsdel som träffas och så ser man vad för rustningadel som täcker den delen av kroppen. Träffar man i armen och har ringbrynja där så är det ringbrynjas värde som är det aktuella och träffas man i huvudet och har en tunnhjälm på huvudet så är det det rustningsvärdet som är det aktuella

Det var iaf så vi körde
Bara för att vara övertydlig: jag menar om man växlar mellan vanlig och detaljerad strid. Använde ni alltså kroppsdelsträffar men totala KP, inte separata KP för kroppsdelarna i det här fallet? Det kunde vara en intressant variant, särskilt om man kombinerar med kritiska träffar från KH.

Vi körde alltid det detaljerade systemet och folk hade normalt bättre skydd på armarna då dom hade en KP mindre och därmed kunde bli kapade lättare.

Om man körde med omslag för perfekta slag kunde det ändå bli särskilt slag, vilket gav full skada. Nu blandade vi friskt regler från EDD och 91:an.

DoD91 och tidigare versioner försökte simulera en verklighet som inte var kul rent spelmässigt. Det är bara att acceptera eller köra DoD23 som är ett bättre system i grund, runt spelmässigt.

Vi körde alltid det detaljerade systemet och folk hade normalt bättre skydd på armarna då dom hade en KP mindre och därmed kunde bli kapade lättare.

Om man körde med omslag för perfekta slag kunde det ändå bli särskilt slag, vilket gav full skada. Nu blandade vi friskt regler från EDD och 91:an.

DoD91 och tidigare versioner försökte simulera en verklighet som inte var kul rent spelmässigt. Det är bara att acceptera eller köra DoD23 som är ett bättre system i grund, runt spelmässigt.
Jag körde igenom Dimmornas Dal som spelare och hade fruktansvärt kul, men jag skulle nog inte vilja spela en utdragen kampanj med DoD23. De slaktar lite för många heliga kor för att det ska kännas som en fullvärdig ersättning för gamla DoD, och jag tyckte det hade en del strukturella problem som också visade sig med tiden (t ex att alla efter ett tag hade mer eller mindre samma specialförmågor). Men det är en utsökt produkt. En ljus känsla av glädje och nostalgi infann sig, det var som en present till oss som spelade Döda Skogen på 80-talet. Rekommenderas varmt.

. De slaktar lite för många heliga kor för att det ska kännas som en fullvärdig ersättning för gamla DoD
Vad hade varit en fullgod ersättning eller är det en för stor fråga?

Intressant synpunkt kring det med strukturella problem. Just det där med att spela med samma karaktärer under längre tid är svårt att speltesta utan att det ska vara extremt tidskrävande med tiotals externa spelgrupper.

Vad hade varit en fullgod ersättning eller är det en för stor fråga?

Intressant synpunkt kring det med strukturella problem. Just det där med att spela med samma karaktärer under längre tid är svårt att speltesta utan att det ska vara extremt tidskrävande med tiotals externa spelgrupper.
Lite mer av de djupare strukturerna i originalspelen. Liksom EDD växte organiskt ur DoD, -91 ur EDD. De nyare DoD-spelen, 2016 och -23, känns mer som att man har tagit skalet men gått rätt radikalt fram med innehållet. Några saker som gör att det känns mindre DoD än D&D för mig: inga egenskapsmodifikationer för folkslagen. Det är en sån där grundläggande BRP-estetik, att olika arter av humanoider har meningsfulla strukturella skillnader. Det är en del av flavören för mig. Någonting med specialförmågorna, de blir så ständigt närvarande att blir lite 3e över det. Jag gillar att de finns, men jag skulle vilja att de vore lite mindre framträdande, att de inte användes så ofta och inte hade så dramatiskt inflytande på utgången av t ex strider. De minskade färdigheternas betydelse, som jag minns det (var ett tag sedan jag spelade). Och man fick för många av dem, det kanske är det huvudsakliga problemet. Hel vila, halv vila, det känns lite datorspelsaktigt och inte så DoD, som är mer simulation. Viljepoängsekonomin, kul men samma som föregående. Allt det här är inte kritik, bara exempel på hur det känns mindre som fortsättning på DoD och mer som ett spel anpassat till dagens smak och efterfrågan. Och jag gratulerar konstruktörerna till deras mycket lyckade produkt, det är tveklöst. Jag hade som sagt väldigt kul.

Ovanstående aspekter framstod för mig under det att vi spelade Dimmornas Dal, så det krävdes inte jättelång tid att göra de här iakttagelserna. En mer konservativ variant hade varit mer som en ersättning, eller fortsättning snarare, av DoD för mig.

Back