Dubbelyxa
Warrior
Har lite frågor till er som spelade det här när det begav sig. Jag lämnade Äventyrsspel för ICE och GW efter min EDD-fas, så genomgick aldrig den senare utvecklingen. Jag provspelade dock DoD91 lite för något år sedan, det funkade bra och var i vissa hänseenden en förbättring av EDD, men jag tyckte köpsystemet för grundegenskaper var väldigt obalanserat (fastän en fin tanke). Alldeles för lätt att min-maxa. Framslagningssystemet ser dock bra ut, ett av de bästa för BRP-spel jag sett. Det jag definitivt hängde upp mig på var dock regeln för perfekta träffar i strid: max skada, ingen rustning och går inte att parera. Jag antar att de ändrade det sista ifrån EDD (där man kan parera en perfekt träff på vanligt sätt) som ett sätt att avsluta ping-ponget. Men borde inte det leda till en avseväd mängd lemlästade eller döda rollpersoner (om man använder kroppsdelsträffar, vilket verkar vara standard)? I EDD minskas den risken av att rollpersoner kan ha höga FV i att parera, men i -91:an är det kört. En orch med 10 i kroksabel hugger av de flesta rollpersoners kroppsdelar i 2,5% av fallen (5% chans att slå 1 på 1T20, 50% chans att bekräfta). 1 slag på 40, förr eller senare kommer det oundvikligen att hända. Hur blev det i verkligenheten? Fick SL fubba med tärningarna?