Skador och CL
"
...och halverad cl för att man är skadat..."
Hmm.. Jag har inte sett några sådana regler.. Var står dem? Skadereglerna för DoD91 är ju pisskrångliga, vad jag vill minnas.. Varje skada i armen ger -2 på CL för allt som använder armen, varje skada i benet ger -2 på allt som har med benet att göra.. Jättekrångel.. Fast nu tänker jag nog på de skaderegler som finns i Tjuvar och Lönnmördare (om det finns några där - det kanske bara var en avancerad träfftabell?) samt Krigarens Handbok..
Fast visserligen..
Kritiska skador har jag alltid kört med att de halverat FV.. Men det är det enda minuset jag kört med, när det gäller skador.. Om man tar med skador i strid så kan strider ta skitlåång tid.. Behövs verkligen skador? Jag menar.. DoD premierar ju hjälteäventyr och om du vill spela på det sättet, passar verkligen skador in i stämningen? Tänk på Bruce Willis i Femte Elementet eller Die Hard.. Han är skadad, men verkar inte nämnvärt påverkad utav det.. Kanske är det adrenalinet som sparkar in och gör att han glömmer det (om man vill ha en ful förklaring)?
Annars gillar jag
Deadlands smärtsystem.. Den största skadan påverkar alla SMI- och STY-baserade färdigheter.. Så om man har 2 i skada i armen, 4 i magen och 3 i huvudet så får man -4 (magens skada) på alla färdigheter som påverkas.. Jag körde själv med den regeln ett tag, men förkastade den.. Nog för att den är riktigt enkel, men bara -3 ger svåra konsekvenser till rollpersonerna.. Jag ville inte att de skulle känna sig tvungna att köpa FV 15-19 (eller än högre) i vapenfärdigheterna när de börjar köra med sina gubbs (Nej, jag kör inte med restriktioner så de får köpa hur högt de vill)..
"
Vad kommer fört? Halveringen av CL eller CL ökningen?
I detta fallet gissar jag på att man lägger ihop allt och sen delar."
Jo, jag kör(de) på samma sätt..
Numera ger jag endast minus och plus.. Jag halverar aldrig.. Anledningen? Jo, för att andra tycker att det är lättare.. Själv har jag inga som helst problem med huvudräkning (delade både med 2, 3 och 5 när jag körde) men andra har det.. Så numera kör jag lite mer konsekvens och endast
adderar modifikationerna (minusmodifikation ger ju då minus).. Jag ändrade också sättet att se på FV..
<TABLE><TR><TD>Extremt lätt: +15</TD><TD>Kasta macka med högst en studs.</TD></TR><TR><TD>Mycket lätt: +10</TD><TD>Träffa någon med en snöboll i nacken på 5 meter.</TD></TR><TR><TD>Lätt: +5</TD><TD>Träffa tavlan med en dartpil på 8 meters avstånd.</TD></TR><TR><TD>Normalsvårt: ±0</TD><TD>Träffa papperskorg med tuggat tuggummi på 8 meters avstånd</TD></TR>
<TR><TD>Svårt: -5</TD><TD>Träffa tavla med dartpil på 8 meters avstånd och är rätt berusad.</TD></TR><TR><TD>Mycket svårt: -10</TD><TD>Blir tillknuffad när man försöker träffa tavlan med pilhelvetet</TD></TR><TR><TD>Extremt svårt: -15</TD><TD>Träffa darttavla med pil på 8 meter, efter att ha blivit snurrad med förbundna ögon</TD></TR></TABLE>
FV över 20: Lyckas automagiskt (om inte motståndsslag, som exempelvis i strider)
FV under 1: Automagiskt misslyckade. Inte ens en 1:a räddar dagen.
Normalt brukar jag väl ge modifikationer på 2, 3 och 5.. 10 brukar sällan förekomma..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderade på att skriva ett roligt händelseförlopp från Extremt lätt till Extremt svårt, men som hade tidspress och därmed inte hann att tänka ut något