Nekromanti DoD -91; frågor och svar

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Tänkte skapa den här tråden som en allmän tråd, där alla får posta (Duh) sina egna frågor angående DoD -91, DoD 4, DoD Ereb Altor (Första frågan, är det samma spel allihop, det är det väl?)

Det kan gälla regeltolkningar...
Tja, just nu kommer jag bara på regeltolkningar, men lite vad som helst går att posa.
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Första frågan: Vapentekniker

En del vapentekniker ska man slå först för vapentekniken och sedan för vapnet (Hugg, Dubbelhugg) men för vissa står det inget om att göra ett extra slag med vapnet för att se om man lyckas (Flygande hugg, knähugg med flera)

Hur gör ni? Är det alltid ett kontrollslag som gäller, eller slår ni inget kontrollslag (med vapnet alltså) om det inte står så.

T.ex Bob använder vapentekniken Hugg, han har 10 i hugg och 12 i skäggyxa. Han måste då lyckas med BÅDE Hugg och skäggyxa för att träffa.
Om Bob använder flygande hugg istllet, som han OCKSÅ har fv 10 i så behöver han bara lyckas med flygande hugg.

Det troligaste är ju att man bara slår slag för både vapen och treknik när detta nämns, men jag tycker det känns som att en del vapentekniker har de glömt att skriva att man ska slå/inte slå igen.
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
+ tankar över avväpna/dödande anfall

Ngt jag har funderat lite över när det gäller vapentekniker är att vissa av dom är nästan "för" bra. Ett avväpna som inte går att undvika, så länge man inte har just vapentekniken undvika. Dödande anfall, som gör max skada. Mycket har det diskuterats runt dödande anfall, och oftast kommer man till slutsatsen att den är för bra. Men om man tittar lite närmare på den så kostar den faktiskt 3 ep att höja ett steg, det är som att höjja sin vapenfärdighet 2ggr. Sedan så måste man lyckas med BÅDE dödande anfall OCH vapnet, vilket ger större chans att misslyckas. t.ex om man har 10 i vapen och dödande anfall så har man ju 25% chans att lyckas istället för 50%. man har större chans att fumla (en 20 på antingen vapnet eller vapentekniken)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Första svaret: Vapentekniker

För svara på frågorna får man väl? Bra idé, men jag vet inte om den är lite poänglös.. Jag förstår att du vill samla alla frågor under en och samma tråd så att man med lätthet kan hitta frågor.. Å andra sidan så kan man lika gärna söka, fråga igen (och då får länkar av forumiter till lämpliga trådar) eller skicka in vanligt förekommande frågor i FAQ:en..

"En del vapentekniker ska man slå först för vapentekniken och sedan för vapnet (Hugg, Dubbelhugg) men för vissa står det inget om att göra ett extra slag med vapnet för att se om man lyckas (Flygande hugg, knähugg med flera)

Hur gör ni? Är det alltid ett kontrollslag som gäller, eller slår ni inget kontrollslag (med vapnet alltså) om det inte står så.
"
Bra fråga.. Eftersom det står "...påminner om de tekniker som lärs ut inom stridskonster, /.../ De läggs inte ihop till en enhet med samma färdighetsvärde." (s. 38) så antar jag vapenteknikerna också följer samma regler som stridskonsterna.. Undantagen är de fall du räknar upp, där det står tydligt att man ska slå för båda färdigheterna.. Jag är dock för att använda allting på samma sätt så jag kräver slag från båda färdigheterna.. I vissa tekniker är det logiskt, såsom Distrahera och Kanes Manöver.. Visserligen finns det ett undantag - Härskri..

Nu är detta kanske inte svaret du vill höra, men jag har sammanställt stridskonster och vapentekniker i en enda färdighet (22 kb) och slängt fram lite regler för hur man ska hantera dessa.. Jag gjorde så för jag var trött på enskilda, specifika färdigheter i DoD som alla skulle behandlas på olika sätt för hur man använde dem.. Samma tankesätt bakom reglerna använde jag dessutom till gycklarkonster (71,4 kb)..

Välkommen till forumet, förresten.. Roligt att se någon som spelar något annat än DoD6..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har sin DoDsida med husregler på http://dod.slurk.cjb.net
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Re: Första svaret: Vapentekniker

Det är möjligt att den är lite poänglös... JAg har fortfarande svårt att navigera på forumet, och har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar, men om ingen annan vill ställa frågor i tråden, så kan ju lika gärna jag göra det kanske. Kan försöka göra det till min egna DoD 4 tråd... =)

Ja, för man slår (normalt) inte för både krossslag och slagsmål, utan öfr denena eller andra.
Samma sak med vapenteknikerna (rimligtvis)

Detta med när man ska slå dubbla slag eller inte är nog något man får ta upp med sin SL mestadels, men jag tycker att man bara bör slå dubbelt för de som ska slå dubbelt enligt texten, men ibland tycker jag man ska slå dubbelt för alla.

Jag har lite svårt att bestämma mig här.

Men låt oss säga att man alltid sår två slag. Slår man först för att lyckas med tekniken, sen för att lyckas med attacken? Lyckas man med tekniken men missar attacken händer inget, men om det blir tvärtom? Man gör inget Flygande hugg, men lyckas med attacken t.ex.
bör det funka?


Apropå undantag;
Ett annat undantag jag gillar är Psykisk Duell =)
I stort sett alla där man inte använder vapnet til en attack.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Första svaret: Vapentekniker

"Slår man först för att lyckas med tekniken, sen för att lyckas med attacken? Lyckas man med tekniken men missar attacken händer inget, men om det blir tvärtom? Man gör inget Flygande hugg, men lyckas med attacken t.ex.
bör det funka?
"
Ja, det är så jag alltid kört.. Jag kan ge ett litet citat från mina husregler..

<blockquote><font class="small">Citat från mitt stridskonsthäfte:</font><hr />
Med Stridskonster ska man slå ett extra slag innan attacken för att se om den särskilda manövern lyckas. Misslyckas Stridskonstslaget så ska man ändå slå för vapenfärdigheten om man lyckas med anfallet eller försvaret. Fumlar man i Stridskonster så misslyckas båda slagen automagiskt. Misslyckas vapenfärdigheten så bortser man från effekten av stridstekniken, även om den lyckades. Stridsteknikerna kan bara användas under strid eller när ett vapen används, man kan i regel inte använda två eller fler stridstekniker i samma handling och eftersom stridsteknikerna görs samtidigt med ett vapenfärdighetsslag så avvärjs stridsteknikens effekt om attacken avvärjs.[/quote]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har 57 <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/stridstekniker.rtf>stridstekniker</A> att välja från
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: DoD -91; frågor och svar -Kraftstöld

Har et spørsmål om tolkning av en besvergelse.
Har den desverre ikke fremfor meg. Men regner med at de som svarer er kjent med den.

Besvergelsen er Kraftstöld (24), nekromanti.
Den er beslektet med "stjele livskraft" (18) (mulig jeg blander navnet eller er feil navn, den står iallefall på siden foran).
"psyene som nekromantikern stjeler forsvinner ikke i takt av en pr time, men legges til permanent" (eller noe sånt).

Spørsmålet er om nekromantikeren får disse psyene permanent eller ikke; altså om de kommer tilbake når de er brukt, eller ikke?

Noen som har studert den besvergelsen og har noen formeninger?
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: Första frågan: Vapentekniker

Vi spiller med at da en velger hva en vil gjøre i handlingen,så velger en hvem evnt våpenteknikk en vil bruke.
Så må en slå først for våpenteknikken, feks hugg, eller dödandes anfall. Så må en etterpå slå et vanlig ferdighetsslag for våpenet.
Misslykkes våpenteknikken, så blir det et vanlig angrep, med våpenet.
Lykkes våpenteknikken, men ikke våpenslaget, så skjer sef. ingenting, siden en bommer.

Våpenteknikker som en ikke bruker våpenet i, slipper en selvfølgelig å slå noe våpenslag på. (står vel også under hver teknikk hvem en må slå våpenferdighetslag etter med).
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Får man låna det mesta?

Kikar lite på dina stridstekniker nu, det är bra skrivet. Mycket bra.

Får man låna det mesta?

En sak jag störde mig lite på var att det var svårt att hitta kostnaden för rätt teknik.
Tänkte ta mig friheten att skriva in kostnaden efter varje teknik eller göra en till lista, med alla tekniker i namnordning.
Går det bra?
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Kraftstöld, ett svar eller bara en tanke?

kikar på den nu, och det verkar som att magikern får de permanent, och offret blir av med de permanent.
Psyken överförs ju, och magikern får den permanent.
Den stora skillnaden är att med kraftstöld kan man bara suga ut en tiondel (10%) av offrets psy.
Därför, skulle jag tro, går det bara att suge ut t.ex 1 psy ur en person med ett PSY på 10-19, 2 psy av en person med PSY 20-29.
Och jag skulle nog säga att det bara går att göras en gång per offer, fast det inte står så klart i texten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Får man låna det mesta?

Visst.. Så länge du har kvar mitt namn och/eller ger en länk till sidan om du lägger upp listan någon annanstans.. Listan är inte direkt klar, men har funkat väl i speltest.. Det som är kvar att göra är att lista in i vilka vapengrupper man bara får använda en viss vapenteknik i.. Många tekniker kan användas till alla vapen, men vissa är lite specifika..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv har funderat lite med det där med kostnaden efter varje teknikbeskrivning
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Sådär tolkar jag det också [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock inte skulle ha några problem med att en magiker dödar en människa för att denne har sugit ut hela offrets själskraft
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: + tankar över avväpna/dödande anfall

Bet är typ det jag ockso upptäckt .....dyra teknkern må vara bra....men de är just dyra...så de funkar...enligt mig iaf.
Ett exempel är Molerisk undan manöver (från Chronopia visserligen, men det är inte direkt av vikt här)
Den låter en undvika ett anfall för att seda slå tillbaks i en handlig.
Går baratt använda en gång per SR och har grund kostnad 3.
Välkommern föresten
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Re: DoD -91; frågor och svar - CL

CL=FV +/- olika modifikationer, eller hur?
Men i vilken ordning kommer modifikationerna? Kan vara svårt att svara på utan att få ett exemnpel att titta på, men jag kommer inte på något.
Men låt oss säga att man har slagsm¨ål fv 15, och så har man +2 i cl för att men druckit en dryck, och halverad cl för att man är skadat blit det då (15/2 +2) eller (15+2)/2
Vad kommer fört? Halveringen av CL eller CL ökningen?
I detta fallet gissar jag på att man lägger ihop allt och sen delar.

Men när det står CL=Halva FV, då lägger man till CL modifikationer efter, va?

Kortfattat, CL=halva FV räknas (FV/2) + eventuella modifikationer,
CL halveras räknas fv+eventuella modifikationer /2

eh.... ja...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: DoD -91; frågor och svar - CL

Kortfattat, CL=halva FV räknas (FV/2) + eventuella modifikationer,
CL halveras räknas fv+eventuella modifikationer /2
Mitt råd:

Gör det lätt för dig, strunta i vad som är officiellt, välj en variant (den du gillar bäst) och kör konsekvent på den. Skillnaden är oftast marginell i vilket fall, det är viktigare att det är enkelt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Skador och CL

"...och halverad cl för att man är skadat..."
Hmm.. Jag har inte sett några sådana regler.. Var står dem? Skadereglerna för DoD91 är ju pisskrångliga, vad jag vill minnas.. Varje skada i armen ger -2 på CL för allt som använder armen, varje skada i benet ger -2 på allt som har med benet att göra.. Jättekrångel.. Fast nu tänker jag nog på de skaderegler som finns i Tjuvar och Lönnmördare (om det finns några där - det kanske bara var en avancerad träfftabell?) samt Krigarens Handbok..

Fast visserligen.. Kritiska skador har jag alltid kört med att de halverat FV.. Men det är det enda minuset jag kört med, när det gäller skador.. Om man tar med skador i strid så kan strider ta skitlåång tid.. Behövs verkligen skador? Jag menar.. DoD premierar ju hjälteäventyr och om du vill spela på det sättet, passar verkligen skador in i stämningen? Tänk på Bruce Willis i Femte Elementet eller Die Hard.. Han är skadad, men verkar inte nämnvärt påverkad utav det.. Kanske är det adrenalinet som sparkar in och gör att han glömmer det (om man vill ha en ful förklaring)?

Annars gillar jag Deadlands smärtsystem.. Den största skadan påverkar alla SMI- och STY-baserade färdigheter.. Så om man har 2 i skada i armen, 4 i magen och 3 i huvudet så får man -4 (magens skada) på alla färdigheter som påverkas.. Jag körde själv med den regeln ett tag, men förkastade den.. Nog för att den är riktigt enkel, men bara -3 ger svåra konsekvenser till rollpersonerna.. Jag ville inte att de skulle känna sig tvungna att köpa FV 15-19 (eller än högre) i vapenfärdigheterna när de börjar köra med sina gubbs (Nej, jag kör inte med restriktioner så de får köpa hur högt de vill)..

"Vad kommer fört? Halveringen av CL eller CL ökningen?
I detta fallet gissar jag på att man lägger ihop allt och sen delar.
"
Jo, jag kör(de) på samma sätt..

Numera ger jag endast minus och plus.. Jag halverar aldrig.. Anledningen? Jo, för att andra tycker att det är lättare.. Själv har jag inga som helst problem med huvudräkning (delade både med 2, 3 och 5 när jag körde) men andra har det.. Så numera kör jag lite mer konsekvens och endast adderar modifikationerna (minusmodifikation ger ju då minus).. Jag ändrade också sättet att se på FV..
<TABLE><TR><TD>Extremt lätt: +15</TD><TD>Kasta macka med högst en studs.</TD></TR><TR><TD>Mycket lätt: +10</TD><TD>Träffa någon med en snöboll i nacken på 5 meter.</TD></TR><TR><TD>Lätt: +5</TD><TD>Träffa tavlan med en dartpil på 8 meters avstånd.</TD></TR><TR><TD>Normalsvårt: ±0</TD><TD>Träffa papperskorg med tuggat tuggummi på 8 meters avstånd</TD></TR>
<TR><TD>Svårt: -5</TD><TD>Träffa tavla med dartpil på 8 meters avstånd och är rätt berusad.</TD></TR><TR><TD>Mycket svårt: -10</TD><TD>Blir tillknuffad när man försöker träffa tavlan med pilhelvetet</TD></TR><TR><TD>Extremt svårt: -15</TD><TD>Träffa darttavla med pil på 8 meter, efter att ha blivit snurrad med förbundna ögon</TD></TR></TABLE>
FV över 20: Lyckas automagiskt (om inte motståndsslag, som exempelvis i strider)
FV under 1: Automagiskt misslyckade. Inte ens en 1:a räddar dagen.

Normalt brukar jag väl ge modifikationer på 2, 3 och 5.. 10 brukar sällan förekomma..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderade på att skriva ett roligt händelseförlopp från Extremt lätt till Extremt svårt, men som hade tidspress och därmed inte hann att tänka ut något
 
Top