Nekromanti DoD 87+ (inte DDR)

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
wilper;n215869 said:
Hur skulle ditt + se ut
Jag vill se en hög grad av bakåtkompatibilitet så att spelet går att spela med de äldre äventyren. Det är liksom det som gör Drakar och Demoner till Drakar och Demoner.

Grundegenskaper och deriverade värden ska därför vara ifred, detta gäller både rollfigurer och monster.

Färdigheterna behöver städas upp; en del behöver en tydligare tillämpning för äventyrande (zoologi = monsterkunskap, botanik = läkande örter), andra är bortom räddning och de hade jag gärna sett försvinna. Överlag vill jag att färdigheterna ska vara mer jämlika och tydlig kopplade till grottröj och utforskande. (Eftersom färdigheter sällan används till konflikter i BRP och SLP:er sällan slår sina färdigheter påverkar en städning bland färdigheterna inte bakåtkompatibilitet i någon större grad).

Bakgrunderna vill jag se uppstyrda så att alla faktiskt blir spelbara och kan generera fungerande karaktärer (Köpman och Lärd är värdelösa i DoD; och det går inte att bygga en Jägare eller Tjuv som faktiskt kan göra det en jägare eller tjuv ska kunna göra, för de kräver för många färdigheter; magiker är för dåliga). Alla startkaraktärer utom magiker ska kunna slåss.

Stridssystemet behöver piffas upp, förslagsvis med pendragonslag och någon slags manövrar eller specialeffekter. Jag kan inte RQ6, men det nämndes mycket när kickstartern kom och av det lilla jag läste tror jag att det finns bra saker att hämta där. (Och "stanser" och exploderande tärningar vill jag inte se i något spel, minst av allt ett som det står DoD på).

Mitt DoD87+ hade haft ett mer intressant magisystem (jag har inga konkreta idéer, men det som finns är rätt trist och gör magiker för dåliga).

Spelet ska självklart tryckas i svart-vitt, och om inte Gulliksson ställer upp får det gärna vara illustrerat av Niklas Brandt.

Förutom några besvärjelser, regler för magiska föremål och kanske, kanske hjältereglerna (omarbetade) har mitt DoD87+ inte lånat något från EDD. Av DoD-91 syns inga spår.

Spelet kan med fördel skrivas av Krille eller Fria Ligan, så att det blir genomtänkt, välskrivet och fungerande.

------

Var hittar jag mer information om "gullikssonspelet"?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag kollade igenom -87:an igår och... kom lite förvånande fram till att jag inte såg så mycket jag skulle ändra ögonblickligen. Istället blev jag nyfiken på att testa hur tusan det funkar egentligen, för jag har bara spelat -91 och senare, samt -84:an en gång i Krilles konventsäventyr.

Det som skavde mest var magiker. Det känns som att de inte kommer bli bra på nåt på ett bra tag, inte ens knyta skorna. Men... ja... det kanske inte är helt omöjligt att ha det så heller, om man bara hade någon annan förebild än Gandalf, Gråkatt eller Elric som alla är bra på något vis som DoD-magikern inte gärna kan vara förrän efter en jäkla massa speltid och tur med förbättringsslagen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Skarpskytten;n216208 said:
(Sammanfattning: Bakåtkompatibilitet, grundegenskaper/deriverade värden, färre och mer äventyrliga färdigheter, balanserade yrken, uppiffat stridssystem, mer intressant magisystem, inget från Expert/DoD-91)

Spelet kan med fördel skrivas av Krille eller Fria Ligan, så att det blir genomtänkt, välskrivet och fungerande.
Förutom bakåtkompatibiliteten med DoD, är det inte i princip Krilles Hjältarnas Tid du beskriver?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Kul tankar! Tänker lite vidare nedan :)

Skarpskytten;n216208 said:
Färdigheterna hade behöver städas upp; en del behöver en tydligare tillämpning för äventyrande (zoologi = monsterkunskap, botanik = läkande örter), andra är bortom räddning och de hade jag gärna sett försvinna. Överlag vill jag att färdigheterna ska vara mer jämlika och tydlig kopplade till grottröj och utforskande. (Eftersom färdigheter sällan används till konflikter i BRP och SLP:er sällan slår sina färdigheter påverkar en städning bland färdigheterna inte bakåtkompatibilitet i någon större grad).
Helt med på att förtydliga färdigheter och göra dem mer praktiskt användbara. Däremot känns inte en renodling mot grottröj särskilt DoD för mig.

Skarpskytten;n216208 said:
Bakgrunderna vill jag se uppstyrda så att alla faktiskt blir spelbara och kan generera fungerande karaktärer (Köpman och Lärd är värdelösa i DoD; och det går inte att bygga en Jägare eller Tjuv som faktiskt kan göra det en jägare eller tjuv ska kunna göra, för de kräver för många färdigheter; magiker är för dåliga). Alla startkaraktärer utom magiker ska kunna slåss.
Ang. Jägare och Tjuv - är detta alltså en fråga om för många färdigheter att välja mellan i din mening? (Hoppa, Klättra, Jaga, Gillra Fällor, Finna Dolda Ting etc etc - och jag greppar poängen isf.)

Att ha en Lärd som är värdelös i strid tycker jag är helt ok så länge de fungerar som vandrande uppslagsböcker.

Skarpskytten;n216208 said:
Stridssystemet behöver piffas upp, förslagsvis med pendragonslag och någon slags manövrar eller specialeffekter. Jag kan inte RQ6, men det nämndes mycket när kickstartern kom och av det lilla jag läste tror jag att det finns bra saker att hämta där. (Och "stanser" och exploderande tärningar vill jag inte se i något spel, minst av allt ett som det står DoD på).
Specialeffekter i RQ6 är väl någon form av bonuseffekter vid perfekt slag. Inte säker på att jag är såld på att ha en lång lista man sitter och väljer ifrån, men principen går ju att ha kvar med mer friform/GM fiat. Manövrar är jag inte särskilt såld på. Det spel där jag använt sådana mest är nog Conan d20, och det blev i min mening ganska klunkigt utan att tillföra så mycket strategiskt val.

Skarpskytten;n216208 said:
Mitt DoD87+ hade haft ett mer intressant magisystem (jag har inga konkreta idéer, men det som finns är rätt trist och gör magiker för dåliga).
För mig är det klassiska Besvärjelser som Färdigheter som gäller om det skall kännas DoD (även om jag också lekt med DDRs lösning med 1 Magifärdighet). Däremot köper jag helt att Magiker kanske inte blir tillräckligt kompetenta (för få färdighetspoäng). Kanske kan man också jobba med besvärjelserna för att göra dem mer praktiska och användbara.


Skarpskytten;n216208 said:
Var hittar jag mer information om "gullikssonspelet"?
Kolla kickstarern, och Fria Ligans näst sista pod. Men jag tror inte vi vet mer än "Det skall bli ett rollspel inspirerat av och med känslan från Nils Gullikssons klassiska bilder"
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Peter;n216265 said:
Kul tankar! Tänker lite vidare nedan :)



Helt med på att förtydliga färdigheter och göra dem mer praktiskt användbara. Däremot känns inte en renodling mot grottröj särskilt DoD för mig.


"
Ja det där, drakar har aldrig varit ett rent grottröjar spel för mig, då skulle man spela D&D, utan man kunde lixom göra lita allt möjligt, ränna runt mellan byarna som köpman och handla och fly från stråtrövare. Springa runt i gränderna som tjuv och jagas av stadsvakten. Ge sig ut på expeditioner och träffa på exotiska stammar osv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Peter;n216191 said:
Det känns ju snarare som att det var efterkommande produkter (både Ligan och bredare rollspelsboomen) som överskuggade det.
Jo precis, men rimligen blev det heller aldrig tillräckligt populärt. Syns ju t.ex. på de kvartalsvisa omröstningarna härinne.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
anth;n216168 said:
Nu har jag inte läst någonting om det nya Nils Gullikssonspelet och inget ont om Fria Ligan - men jag tror att de är precis lika dåliga på att göra retrospel som Riotminds.
Är det ens uttalat att Nisse-spelet ska vara retro mer än bildmässigt? Det kan då knappast bli lika slarvigt gjort som DDR. Vad gäller DoD 87+ tänker jag i korthet att man skulle komma långt med ett uppdaterat språk, bättre balanserade yrken, magiskolor som färdigheter istället för enskilda besvärjelser samt möjligtvis några små justeringar i stridsreglerna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Peter;n216265 said:
Kolla kickstarern, och Fria Ligans näst sista pod. Men jag tror inte vi vet mer än "Det skall bli ett rollspel inspirerat av och med känslan från Nils Gullikssons klassiska bilder"
Det har även antytts här på forumet att det ska utgå från en tydlig karta utan att för den skull bygga på en massa "färdig" värld från konstruktörerna. Ett plus i min bok det visar sig vara så.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Bifur;n216277 said:
Det har även antytts här på forumet att det ska utgå från en tydlig karta utan att för den skull bygga på en massa "färdig" värld från konstruktörerna. Ett plus i min bok det visar sig vara så.
Ja just det, det har du ju rätt i! Det kan bli riktigt fett. Som jag förstått det är det alltså inte ett hexcrawl, utan snarare en uppritad karta med olika äventyrskrokar (och antagligen ganska brett tolkningsutrymme).

Den stora frågan blir hur mycket av kartan är "fast" och till hur stor del de kommer att köra på öppna äventyrsmiljöer lite a la M0s zonsektorer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Bifur;n216273 said:
Jo precis, men rimligen blev det heller aldrig tillräckligt populärt. Syns ju t.ex. på de kvartalsvisa omröstningarna härinne.
Ah, OK. Jag har ju inte sett de resultaten men det stämmer säkert. Jag håller med om att det är synd på ett utmärkt spel.

Hoppas på lite nytändning. Osäker på var de är med den konfluxkampanj det talats om.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Peter;n216282 said:
Ah, OK. Jag har ju inte sett de resultaten men det stämmer säkert. Jag håller med om att det är synd på ett utmärkt spel.

Hoppas på lite nytändning. Osäker på var de är med den konfluxkampanj det talats om.
Tror de just nu prioriterar år noll och Stålenhag: the rpg. Där finns det gott om spelare och de har utlovat en jättekampanj efter Elysium.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Om jag skulle försöka göra en nytolkning av Drakar och Demoner så skulle jag först och främst välja att utgå från EDD. Det är Expert som är juvelen i kronan i mina ögon, inte grundreglerna. Jjag skulle också försöka göra anknytningen till spelvärlden (läs Ereb Altor) mer markant, kanske köra något i stil med Lifepaths från Burning Wheel fast i Drakar och Demoner/Ereb Altor-tappning. Eller varför inte ett altorifierat Life board i stil med Fallen Reich?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Grisodlar'n;n216348 said:
Om jag skulle försöka göra en nytolkning av Drakar och Demoner så skulle jag först och främst välja att utgå från EDD. Det är Expert som är juvelen i kronan i mina ögon, inte grundreglerna. Jjag skulle också försöka göra anknytningen till spelvärlden (läs Ereb Altor) mer markant, kanske köra något i stil med Lifepaths från Burning Wheel fast i Drakar och Demoner/Ereb Altor-tappning. Eller varför inte ett altorifierat Life board i stil med Fallen Reich?
Det låter som ett ascoolt projekt, men lite bortom scopet på tråden. :) (Och jag håller med om att Expert-eran var toppen på DoD-produktionen.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Hmm. Träffområden? A- och B-färdigheter? Socialt stånd? Magiskolor?

Jag är inte helt övertygad :/

Och då har jag ändå spelat mycket mer EDD än bas-DoD
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Peter;n216367 said:
Hmm. Träffområden? A- och B-färdigheter? Socialt stånd? Magiskolor?

Jag är inte helt övertygad :/

Och då har jag ändå spelat mycket mer EDD än bas-DoD
Om jag nu skulle spela den generella typen av spel skulle det vara Rolemaster. :)

Men DoD87+ skulle vara mitt svenska oldschool fantasy-spel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
wilper;n216368 said:
Om jag nu skulle spela den generella typen av spel skulle det vara Rolemaster. :)

Men DoD87+ skulle vara mitt svenska oldschool fantasy-spel.
Jag har väldigt goda minnen av MERP (om än inte full Rolemaster) tack vara en regelkunnig och sadistisk spelledare (och allvarliga skadetabellerna). Minns särskilt när vi stapplade genom trollkullarna på brutna ben och alla permanenta lyten våra karaktärer hade mot slutet!
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Göra en uppdatering av Drakar och Demoner känns som ett "farligt" projekt då det finns så mycket olika tankar om vad som är rätt.

Jag skulle ta DoD87 o städa bland färdigheterna (lite som DDR gjort), införa pendragonslag, slopa motståndstabellen, magi skulle jag nog mest låta magiker starta bättre.

I övrigt röra så lite som möjligt o vara mycket noggrann med korrektur (väldigt viktigt för många uppenbarligen)
 

Arioch

Veteran
Joined
3 Nov 2016
Messages
14
Hmm. I mångt och mycket hade jag gjort vad de gjorde med DoD'16, men korrekturläsningen är rätt viktig. Jag hade inte tagit bort STO, och jag hade inte dubblerat KP eller bara kört T6or på det sätt som de gjort. Mest för att göra det kompatibelt med gamla versioner av Drakar och Demoner. Sedan så har jag ju en hel hög med husregler som testats i 30 år för att köra de olika versionerna av DoD. Att utgå från DoD87 som det är rakt av skrivet, känns som det behöver färre fixar än vad DoD'16 gjort, då främst i beskrivning av hur besvärelserna fungerar.

Jag gillar både det gamla och det nya DoD. Men av olika anledningar. DoD'16 känns mera i nivå med WFRP1 eller D&D level 1-3, medans DoD87 känns som en perfekt balans mellan dödlighet och möjlighet att få en rollperson som i slutet blir heroiskt skicklig, utan att det totalt bryter sönder förmågan att utmana rollpersonerna.

När det gäller yrken så körde jag utan dem i DoD'87, varje spelare fick välja 10st färdigheter att börja med (3x bas värde) och sedan 2 färdigheter de var experter i (bas x 5). För att bli magiker så var man tvungen att slå 1T100 under sin INT+PSY, och om man lyckades med det så fick man välja magiskolor som färdigheter (jag använda magiskolorna ifrån magiboxen, och omvandlade FV kravens skala för att passa 1-100).
 
Top