Nekromanti DoD 87+ (inte DDR)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Nyligen så kördes ett projekt att blåsa liv i Drakar och Demoner från 1987. Det finns de som menar att det projektet gick lite i fel riktning.

Du som inte tycker att DDR var rätt väg att gå, utan du vill ha ett annat DoD 87+.

Hur skulle ditt + se ut? / Vad skulle du ändra på mot DoD från 1987 för att ge det nytt liv i 2010-talet?

(Det finns massor med sätt att spåra ur här, snälla gör inte det. Starta en ny tråd om det inte finns någon tråd redan för att diskutera det som du vill ha sagt.)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
I somras knåpade jag ihop ett eget BRP-T100-hack för att köra en Elfquestinspirerad kampanj under sommaren. Jag skrev ihop mina anteckningar och la upp den för de som känner för att titta i.

Det är ungefär såhär jag skulle göra spelet. BRP med T100 och lite lånat från Pendragon (såsom Pendragonslag, innan de blev coola).

http://www.icarusdream.se/spel/stalsokarna/
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
IcarusDream;n215877 said:
I somras knåpade jag ihop ett eget BRP-T100-hack för att köra en Elfquestinspirerad kampanj under sommaren. Jag skrev ihop mina anteckningar och la upp den för de som känner för att titta i.

Det är ungefär såhär jag skulle göra spelet. BRP med T100 och lite lånat från Pendragon (såsom Pendragonslag, innan de blev coola).

http://www.icarusdream.se/spel/stalsokarna/

Addendum, för att det skulle passa DoD 87 så skulle det så klart inte vara Elfquest-liknande miljö, utan mer klassiskt lapptäcka-Ereb.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Sätt ihop ett spel och ge ut det med namnet 1987 i en svart låda ????
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag skulle börja med språket. 87an är rätt spretig, och vi formulerar oss lite annorlunda idag. Under 30 år har det hänt en hel del när det kommer till att uttrycka sig pedagogiskt i rollspel. 87:an är inte som de glada amatörprojekten där reglerna presenteras i den ordning som de skrevs, men jag är övertygad om att det finns saker man kan göra även med 87an idag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Pendragonslag (alternativt omvända pendragonslag/zonkdragonslag) och exploderande skadetärningar (alla tärningar, för alla, RP såväl som SLP) är givet. Sen kanske putsa färdighetslistan lite, beroende på vilken stil man vill ha på spelet, så det känns som allt är relevant.

Apropå T100:n är jag splittrad. Den känns så jävla olika i olika spel. I vissa spel längtar jag hela tiden efter en T20 istället. Men i t.ex. WHFRP känns T100 SÅ jävla rätt. Kan evt bero på att vi hade ett jävla flyt och lyckades oftare än inte under första spelmötet, trots att vi hade färdigheter på 33-37%. Det känns jävligt annorlunda med strider där de flesta har större chans att misslyckas än lyckas, och det kan nog vara en rätt stor confounding factor i sammanhanget...
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag skulle nog av princip göra spelet sifferkompatibelt med de gamla äventyren (T20 eller T100, välj). Vad siffrorna betyder; hur färdigheter fungerar, hur strid går till etc, är fritt att omtolka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
OQDoD - nu Monster och Människor - kommer från samma ambition.

Jag har kanske inte utgått specifikt från 87an - snarare alla versioner av svarta lådan.

Skillnader:
- Det är inte en ren port of DoD, utan ett försök att uppdatera i linje med modern BRP - pendragonslag mm. Närmaste andra inspiration är OpenQuest (därav namnet)
-Jag har försökt att förenkla där jag kan - jag försöker altlid välja det mest slimmade alternativet och tar också vissa friheter för att förenkla
- Halvlösning på STO (är ej en GE, men det finns ett indikativt värde)

Jag är ungefär klar, och tar gärna korr

?https://docs.google.com/document/d/1MuxTaku6qKsWDqvLQx-OjN9hCvU-q5YuH9gfj5O_piA/edit?usp=sharing
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Peter;n215976 said:
OQDoD - nu Monster och Människor - kommer från samma ambition.

Jag har kanske inte utgått specifikt från 87an - snarare alla versioner av svarta lådan.

Skillnader:
- Det är inte en ren port of DoD, utan ett försök att uppdatera i linje med modern BRP - pendragonslag mm. Närmaste andra inspiration är OpenQuest (därav namnet)
-Jag har försökt att förenkla där jag kan - jag försöker altlid välja det mest slimmade alternativet och tar också vissa friheter för att förenkla
- Halvlösning på STO (är ej en GE, men det finns ett indikativt värde)

Jag är ungefär klar, och tar gärna korr

?https://docs.google.com/document/d/1MuxTaku6qKsWDqvLQx-OjN9hCvU-q5YuH9gfj5O_piA/edit?usp=sharing
Bara skummat igenom väldigt snabbt men såg färdigheten idrott hos stråtrövaren men kan inte se den i listan över färdigheter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Paal;n215998 said:
Bara skummat igenom väldigt snabbt men såg färdigheten idrott hos stråtrövaren men kan inte se den i listan över färdigheter.
Tack, fixat.

Det är en legacy-grej. Jag hade slagit ihop hoppa, klättra etc i en färdighet. Men efter närmare eftertanke lät jag allt täckas av SMI-slag eftersom jag vill GE mer utrymme
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Kunde jag inte fynda i den befintliga bildskatten skulle jag göra nya bilder, och de skulle vara svart vita.

 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Håller helt med - fast jag tycker att just de där (grym snygga som de är) är lite för serietidningsaktiga. På något sätt känns de mer DnD3.5 än gamla DoD.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
(Håller med om serietidningsassoiciationerna. Jag hade nog siktat mer på svenskt grisodlande i högkontrast.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
En liten röst i mitt bakhuvud tycker att det är det här Fria Ligan skall göra med sitt kommande Nils Gullikssonspel :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
P.s. och vad som helst är ju bättre än min fula clipart :/
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Peter;n216152 said:
En liten röst i mitt bakhuvud tycker att det är det här Fria Ligan skall göra med sitt kommande Nils Gullikssonspel :)
Det tror jag med, låter också så när de snackat om det i sin pod. Om inte annat lär de väl notera vissa av reaktionerna på DoD Retro...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Peter;n216152 said:
En liten röst i mitt bakhuvud tycker att det är det här Fria Ligan skall göra med sitt kommande Nils Gullikssonspel :)
Bifur;n216166 said:
Det tror jag med, låter också så när de snackat om det i sin pod. Om inte annat lär de väl notera vissa av reaktionerna på DoD Retro...
Nu har jag inte läst någonting om det nya Nils Gullikssonspelet och inget ont om Fria Ligan - men jag tror att de är precis lika dåliga på att göra retrospel som Riotminds.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Jag tror snarare att de kommer att köra M0-systemet till fantasysetting, vilket kan bli coolt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Låter sannolikt. Oavsett är det kul att de gör ett fantasy-försök efter Svavelvinter (som väl aldrig riktigt lyft trots att det är ett riktigt bra spel).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Det känns ju snarare som att det var efterkommande produkter (både Ligan och bredare rollspelsboomen) som överskuggade det.

Vad som vore grymt är om NG-spelet har en spelmekanik som är kompatibel med Svavelvinter men mer traditionellt äventyrsinriktad (så att man enkelt kan spela i Trakorien).
 
Top