Nekromanti DoD 7 Trudvang?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Men det finns ju regler för att slå den sortens slag (minns inte vilken sida, har inte böckerna här). I grund och botten ska du slå 10 eller lägre. Sedan modifieras det värdet av eventuella särdrag som passar in.

Och inget fel i att vara gammalmodig, bara så länge du inser att du mest verkar beklaga dig över presentationen, inte över reglerna i sig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
Silwer said:
Jo men vem fasen frågar spelandes sin RP hur stark är du?
Sånt lösr ju sig självt, man svarar ju inte jo jag har styrka 15, då är man en idiot imho:)
Har du aldrig varit med om att spelarna har frågat om varandras siffror?

Har du aldrig varit med om att spelarna presenterat sina rollpersoner för varandra?

Jag tycker att det är en viktig del i att beskriva sig själv (eller åtminstone som rollperson).

/Han som även tänkt skriva något om att det är en rätt bra riktlinje för spellearen också, utifrån hur spelledarpersoner ska reagera eller var någonstans denna ska sätta motståndet till rollpersonerna
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Inte "in character", utanför spel självklart och då är det väl ok att snacka siffror.

Sen har jag såklart varit med om att spelarna pratat siffror i speltid med, men de får de ångra:)

Även din andra pukt håller dåligt, man kan beskriva hur man ser ut, vad man har på sig och vad man spelar utan att säga en enda siffra mer än kanske längden eller nåt.

Fast ala DoD7 kansk man ska säga lång som en halv stör och bred som 2 3kilos gäddor.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
Silwer said:
Inte "in character", utanför spel självklart och då är det väl ok att snacka siffror.

Sen har jag såklart varit med om att spelarna pratat siffror i speltid med, men de får de ångra:)

Även din andra pukt håller dåligt,
Jag förstår inte varför min första punkt håller dåligt, när du håller med mig. Som jag skrev i det tidigare inlägget så tycker jag att det är rätt fett lätt att veta när man ska snacka in character och utanför.

man kan beskriva hur man ser ut, vad man har på sig och vad man spelar utan att säga en enda siffra mer än kanske längden eller nåt.

Fast ala DoD7 kansk man ska säga lång som en halv stör och bred som 2 3kilos gäddor.
I DoD6 så beskrev en spelare sig som "Jag är stor och lång, ungefär så lång som man kan bli", eftersom det inte fanns någon storlekstabell över hur lång man var. :gremsmile: Jag tycker åtminstone det är självklart att beskriva sina värden för de andra om rollpersonen är ny. Fast jag föredrar hellre när någon säger "Jag är Mästare i Lönndom och Rutinerad spanare" än "Jag har 17 i Lönndom och har Vaksamhet 14". Detta gäller givetvis även för grundegenskaper. "Hur snygg är du? Jag har Karisma 17", liksom. Hur många gånger har man inte hört det meningsutbytandet? :gremsmile:

Som redan skrivet är det också väldigt bra för en ny spelledare som tar tag i rollspelet, att få veta vad värdet egentligen innebär. När jag läste Feng Shui och det stod att rollpersonernas värden går mellan 10-15 och att ett proffs har värde 9 var det väldigt beskrivande för mig som spelledare vad spelet handlade om. Många rollspel har inte sådana här beskrivningar. Då får man också spelare som köper 23 i sin färdighet, då de inte har en referensmall till vad som är "normalt".

Fast vi kan väl enas om att vi har olika perspektiv på detta? :gremsmile:

/Han som kände att han hamnade lite utanför ämnet
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Ja för sjutton det är bara en diskusion.

Själv är jag lång som ett slagbord och väger väl ungefär som en 45 tekannor.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Silwer said:
Hmm jag fördrog det gamla systemet med färdighetsvärde som man sen isf kunde splitta på för att utföra fler manövrar, iofs tog det inte hänsyn till hur smidig man var eller hur man var klädd.

Äsch, hur fasen ska jag göra.
Vilket gammalt system menar du? DoD6 första eller EDD?

I DoD6E så har man FV i vapen/sköld, som man sedan lägger ihop med sin Stridskapacitet. Sedan fördelas detta över de handlingar man tänker göra under striden. Antingen spontant efter behov eller efter fasta anfalls- och pareringskombinationer (som i DoD6). Färdigheten Rustningsvana avgör hur tunga rustningar man kan bära utan att få minus på cl, förflyttning och initiativ (man orkar köra med sånt).
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Jag får nog också kolla in DoD6E - har hållit mig långt väck i ren besvikelse på att dom lade in levlar i vad som en gång i världen var ett skinande exempel på att även en otränad individ kan vara livsfarlig om man hade tur/otur. Har börjat samla ihop mina resurser för att dra igång en gammaldags högfantasy-kampanj, med mycket ErebAltor-inspiration. Vore trevligt om jag kunde använda mitt gamla material till det nya systemet...
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Khyron:

Gammalt DoD-material funkar helt ok till DoD6/DoD6E med några modifikationer och är rätt enkelt att konvertera. I sin helhet är det endast att lägga till de två nya grundegenskaperna Percepetion och Spiritus. Sedan räkna ut Stridskapacitet och räkna om KP. Sedan är det ganska klart för att köra. Magi funkar dock lite annorlunda men är inte heller något problem att överföra. Det är smidigare när varje besvärjelse inte är en färdighet.

Dock lägger DoD6E till lite onödigt många färdigheter men det är bara att husregla/ignorera/baka ihop de mest ologiska. (exempelvis varför måste man ha "Kunskap om Religion" när "Teologi" ger i princip samma kunskap plus har en mer spelteknisk användning).

Besvärjelserna är mer eller mindre detsamma som funnits med i tidigare DoD-grundregler plus många fler hämtade från DoD Magi-boxen.

Det går ganska enkelt att ändra om religionerna då det bara är att välja vilka maktböner man anser passa religionen.

Har själv tänkt använda DoD6E anpassat till Ereb Altor/Trakorien när jag kör Konfluxsviten.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Wulfrik: ja du har klart bra åsikter.
Tyvärr äger jag inte DoDE, men jag får leta upp den, folk verkar sälja av sig nya DoD grejor billigt.

Det här ska nog gå tror jag.

Alltså många menar tat jag bara är larvig över petitesser, men jag tycker du belyser det hela på ett jävla bra sätt, Tack.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Bara kul om man kan vara till hjälp =)

Jag skaffade nyligen ett ex från collectorspoint.se . Tror det typ bara var för ca 150 spänn. Helt överkomligt enligt mitt tycke. Jag spelar inte DoD6E just nu, även om jag nog hellre skulle vilja. Spelar DoDT, vilket jag gillar. Men det är mer av ett helt eget spel och har faktiskt inte riktigt vant mig vid det "nya Trudvang" då jag finner det lite svårspelat när det kommer till äventyrskapande. DoD6 och DoD6E känns mer som gamla hederliga DoD men förnyar ändå och gör flera matnyttiga tillägg till spelet, även om man inte kör i Trudvang. System för gudomliga förmågor är ju återindroducerat, något som endast fanns med i allra första DoD.
 
Top