Nekromanti DoD 7 Trudvang?

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Har tänkt börja köra rollspel igen efter några års frånvaro.

Ville ha nåt nytt på svenska.

Har alltid haft svårt för Eon av många skäl, det tycks vara det samma som det alltid varit, dock har det klart markerade regler med stats odv.

Nåväl tillbaks till DoD 7 världen och sagostämningen är ju kanon, men reglerna är för mig obegripliga.

Jag fattar färdighetssystemet men skapande av rollpersoner med enbar + och minus på sina stats är värdelöst och definierar rollpersonen dåligt imho, jag kommer från den gamla skolan och vill ha riktiga stats som visar hur just min RP är STY 15 FYS 12 ja ni hajar.

Finns det några mer avancerade system som man kan avända till Trudvang? finns eller fanns ju nåt Expert system mins jag.

Eller ska jag ge upp DoD?

Visst jag kan ta fram mit gamla EDD igen, men jag tänkte liksom förnya mig, jag är ingen regelgalning så D20 är inget för mig, men jag är absolut ingen friformare och tyvärr ligger ju DoD 7 nåra det, dåligt definierade mått och värden på tammef-n allting.

Hur göra, alla svar beaktas :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Har du testat DoD6 då? Det är ju mer eller mindre EDD fast med Trudvang och mer regelbök. Om du kan hitta den reviderade utgåvan torde den väl vara mumma.


Storuggla, eller missade jag något
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Jag tycker du ska göra ditt bästa för att rota reda på ett ex av den reviderade utgåvan av DoD6 (den som det står 61-1010 på ryggen på).

Om det inte går så tycker jag du ska skaffa Saga. Eftersom du tänker köra i Trudvang och inte Sagas egen värld så klarar du dig långt med den nerbantade versionen av regelboken som finns för gratis nerladdning på Saga Games hemsida. Dessutom finns det färdigt material för att just köra Trudvang med Sagas regler. Länk nedan.

Klicka på mig!

/Anders
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Jag äger första versionen som kom ut i början av 2000-talet då jag var aktiv fortfarande, så tyvärr har jag ingen reviderad upplaga eller den expertbok som dök upp.

Vad är bättre i den reviderade upplagan av DoD 6 än den gamla förstaupplagan jag har då?
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Tack för den infon, jag ska kolla upp detta.

För som sagt var jag helt borta ur rollspelssvängen när den reviderade DoD 6 utgåvan kom.
Jag äger bara den första tyvärr.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Det enkla svaret är att man slängt ut levelsystemet och istället återgått till ett förbättringssystem som mer påminner om Expert från 80-talet. Man ändrade även en del annat. Frågar du mig så är den reviderade utgåvan, tillsammans med tilläggsboken "Drakar och Demoner Expert - Rollpersonen" (6-8010), den överlägset bästa av alla DoD-versioner någonsin.

/Anders
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Trist att jag missade det tåget då.

Nåväl jag får leta efter nån som säljer begagnat.
Kan man på nåt lätt sätt se att det är en reviderad upplaga, eller är den lika som den äldre utseendemässigt?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Omslagen är inte likadana. Sedan, som sagt, så har de olika nummer på ryggarna. Den reviderade heter 61-1010, medans den förstautgåva du har heter 6-1011.

/Anders
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Får kolla in Saga reglerna först och leta lite efter den där upplagan.

Jag är helt enkelt så fast i det gamla BRP systemet i grunden, jag har lätt att referea till allt helt enkelt nåt som jag helt saknar med DoD 7.

Det är stämningen och världen jag gillar bara.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
För som sagt var jag helt borta ur rollspelssvängen när den reviderade DoD 6 utgåvan kom.
Jag äger bara den första tyvärr.
Min hyllning av den reviderade utgåvan till trots, så vill jag bara påpeka att jag inte tycker att den första 6:an är helt kass. Det är ett helt ok system, ifall man inte har problem med levels, vars stora fel i de äldre DoD-fansens ögon mest bestod i att den skiljde sig ganska markant från tidigare versioner. Man kände helt enkelt inte igen sig.

/Anders
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Jo jag stoppade där jag med, jag var gammal EDD anhängare till slutet.
Jag äger Dod 91 varianten men använde det aldrig, Chronopia avskydde jag och koopplade totalt bort Target Games från sinnet.

Sen kom då Riotminds DoD 6 så jag blev nyfiken och köpte det och den monsterbok som fanns, men jag liksom du kom inte överens riktigt med levelsystem, jag har aldrig varit någon fan av D&D osv, de är väl ok spel men det är för mycket siffror och XP hir och dit helt enkelt.

Så vi fortsattae några år till med EDD innan spelgruppen sprack pga barn osv, nu är folk lite äldre igen och har lite fritid igen så då tänkte jag börja köra nåt nytt och inte allt för främmande.


Jag ser på detta forum att en massa andra spel är intressanta, nån DoD avdelning finns inte alls.
Så vad spelar folk idag, vad är liksom inne då jag förstår att Dod är helt ute iaf.?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vad folk spelar idag? Det är svårt att säga, men jag skulle säga Dungeons and Dragons, World of Warcraft eller... eh... poker.


Storuggla, sorgligt men kanske sant
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,502
Location
Helsingborg
Silwer666 said:
Jag fattar färdighetssystemet men skapande av rollpersoner med enbar + och minus på sina stats är värdelöst och definierar rollpersonen dåligt imho, jag kommer från den gamla skolan och vill ha riktiga stats som visar hur just min RP är STY 15 FYS 12 ja ni hajar.
Fast EDD använder ju endast de fulla värdena till initiativ och styrkekrav. Till resten används en skala mellan 1-4 för normala rollpersoner. Med andra ord tycker jag inte direkt att det är såå stor skillnad.

Själv har jag byggt en actionvariant av BRP-systemet med namnet Matiné. Jag började med 91;an, byggde om den men kom på att jag byggde om systemet att efterlikna EDD, snackade med folk här på forumet som hjälpte mig med idéer, kastade ut den simulerande designen ("klarar du att lyckas?") och började istället simulera matinéhjältar där systemet fokuserade på att spelarna ska förklara sina handlingar ("på vilket sätt lyckas du?"). Genesis hjälpte mig att beskriva systemet som "Matiné är som Drakar och Demoner, om Drakar och Demoner vore en äventyrsfilm med Errol Flynn i huvudrollen".

Om inte det systemet tilltalar dig borde du kika på redan nämnda Saga Trudvang.

/Han som egentligen inte vill förknippa Matiné med DoD för det skapar bara fel förväntningar, men systemet använder sig av samma regelmotor
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Låter tråkigt, Eon har sin plats ser jag, men som sagt jag är personligen mot det systemet, jag gillar inte kewl grabbiggrjen, äh det är svåprt att förklara.

Man känner direkt att det vänder sig till yngre i första hand, världen är en typisk psedomedeltid variant 1A.

D&D D20, snälla hjälp folk, de har blivit galna.

Jag anser att det gjorde att en massa skräpskit kom ut bara för att det var kompatibelt, GURPS fanns ju redan, nä D20 är inte min grej.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Jag ska kolla ditt system med.

edit: kolla och kola är inte samma sak:)
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Det är för tungt baserat på sina regler, det är segt helt enkelt.
Jag tycker världen är den typiska hopplocket utan direkt nån känsla, typ här bor minotaurerna bla bla bla

Snabbt ska systemet var och en mått av slump där tärningsslag kommer in, så vill jag ha.

Spelvärlden måste jag känna nåt för annars orkar jag inte sätta migf in i det då det är jag som är SL i 100%

Jag vill inte hoppa på er som gillar Eon, det är er sak, det funkar för er.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Ok, Hur mycket har du läst om mundana ju mer man läser desto unikare känns världen. Men trudvang är också enormt bra värld
och jag håller med dig om att DoD:7s regler är diffusa och obalanserade, främst strid har bara läst igenom Sagas regler
(vääldigt) snabbt, men dem verkar bra till trudvang.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Ja doD 7 gör mig förvirrad, jag vet att folk inte gillar BRP reglerna idag, de är för orealistiska osv, men de kunde vara jäkligt snabba, det gick undan och stannade inte upp in nån jäkla strid som i Western där man fick hålla på en halvtimma med en pistolduell.
Omöjligt att träffa typ, fan va jag hatade de stridreglerna de hade:)

Mundana har jag läst igenom och det ger mig ingen bättre känsla än säg Ereb Altor, det käns som klassisk fantasy.

Inget fel med det, men jag är tagen av Trudvangs mystik helt enkelt, stämningen, de djupa skogarna, att spelaran kanske tom tror att det inte existerar alver, de har aldrig sett nån dvärg.

Börjar det rasa ur massor med magiska grejor och en orch i varje buske, det är inte min grej käns det som.
 
Top