Nekromanti DoD 3 ED

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag är rädd att du har fel ...

»Nya Western har allt man behöver i grundboken […]»

Nya Western har banne mig MER än man NÅGONSIN behöver i grundboken. Jag älskar bakgrundsmaterial och häpnade när jag läste Western första gången – där finns ju mer bakgrundsjox än i Pendragon.

/Dante

P.S. Western kan man läsa som man läser vilken populärhistorisk bok som helst. Coolt! D.S.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Jag är rädd att du har fel ...

Misstänkte det...

western verkar vara ett utmärkt spel... har bara inte ork att kasta upp pengar och tid på det också... inte nu i alla fall

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: SL Bok?

nej.. en den innehåller väl lite info till spelledaren nånstans? ... jag vet inte då vi slutade spela efter att ha genomlidit lite fighting scener på tre timmar... då tröttnade vi...

chrull
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gamla DoD

Visst.. det är väl dyra spel... jag tog inte upp n2, western och de andra för att de inte har någon motsvarighet till d&d spelar bok + sl bok...

Jag misstänker att de spel som är uppdelade på D&Ds vis tenderar att vara dyrare så din marknadsundersökning kanske är litet missvisande?

Om man skulle jämföra med gamla dod så skulle man ju vara tvungen att lägga till monster och magi boxen...

Eh? varför det? Det fanns väl magi och monster i grundreglerna?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Gamla DoD

Min lilla undersäkningar tar upp det man behöver köpa i några spel för att komma upp i samma info man får i d&d ...
Och om man ska jämföra gamla dod och d&d utan magibox och monsterbox så hamnar man på typ.. halva playershandbook..

Jag syftar INTE till grundregler... jag menar att man får jefligt mycket för de 600 kronorna man lägger på de tre d&d böckerna...

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

De ratar i stort sett alla världar till 3e... kvar är Greyhawk (som lämnas över till RPGA för att de ska köra Living Greyhawk där, och där generiska äventyr är placerade) och Forgotten Realms (flaggskeppet). Dragonlance kommer de att ge ut fler romaner till, och eventuellt kommer det en världsbeskrivning när de är klara med den senaste världsomvälvningen (War of Souls), men inte mycket mer.

Vad gäller Planescape så har de planer på att göra en Manual of the Planes som främst kommer att fokusera på att hjälpa DM att designa sin egen kosmologi, men kommer att använda Planescape som ett exempel. De kommer kanske också att göra andra saker som har med planen att göra, men den speciella Planescape-atmosfären är nog tyvärr borta :(

Personligen saknar jag mest Dark Sun och Al-Qadim, men det är ju bara lilla jag.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

jo... förresten... kan inte du förklara greyhawk för mig?

för det första.. vad finns detg att köpa? .. vad är det?

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

Greyhawk är en av de äldsta, om inte *den* äldsta kampanjvärlden till D&D (första publikationen var nån gång i början av 70-talet - Dave Arnesons Blackmoor-kampanj var antagligen före, men jag tror GH publicerades först). Det är en tämligen standardiserad fantasy-värld enligt D&D-modell, kanske på grund av att den och D&D utvecklats parallellt.

De saker som finns att köpa nya just nu är förmodligen främst Player's Guide (översikt över världen), The Adventure Begins (rätt detaljerad titt på the Free City of Greyhawk med omgivningar, lite grann om resten också men inte mycket som inte står i Player's Guide), The Scarlet Brotherhood (en titt på en av Greyhawks elakare skurkorganisationer samt riket de bor i), Against the Giants (kombination av äventyr och beskrivning av landet Geoff som är erövrat av jättar), och några äventyr - allt till gamla AD&D-upplagan.

Till nya D&D finns än så länge bara The D&D Gazeteer, som jag inte kan rekommendera med gott samvete - jag har inte läst den, men enligt uppgift ska det vara en starkt nedbantad variant av The Living Greyhawk Gazeteer som kommer i november. Living Greyhawk Gazeteer är nog det jag skulle rekommendera för att få en bra titt på världen (riktpriset är $26.95, så den landar väl på 270-350 kr här). Sedan kan man leta reda på websiten för det/de område(n) man är intresserad av och lära sig mer där - WOTC har lämnat stora delar av Greyhawk till RPGA som låter olika regioner i den riktiga världen ta hand om olika regioner i Greyhawk. Du kan hitta mer om Living Greyhawk på <A HREF="http://www.wizards.com/rpga" target="_new">http://www.wizards.com/rpga</A> om du letar runt lite.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

tackar...

living greyhawk gazeteer? kommer det bli en box eller ?

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

Nix... boxar kostar massvis med kosing att göra, så det blir en 192-sidors bok i stället.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

låter bra... alla hardback böckerna ser ju lite roligare ut i hyllan :o)

Väntar nu spänt på en pärm med d&d motiv med plastfickor i... så alla lösblad kan hamna nånstans... dessutom behöver man ju nånstans att ha skärmen.... :o)

chrull
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Det är ännu billigare

För D&D 3E behöver du bara Player's Handbook. Allt anat är optional, det finns nog med regler och monster i PH till att slå de flesta andra "kompletta" regelsystemen på marknaden.

Summa: 199 spänn för ett komplett rollspel.

N.
 
Top