Nekromanti DoD 3 ED

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Jag undrar om någon har provat nya DoD 3 ed.
Jag har funderat på att köpa det men jag undrar hur stridssystemet är och hur får man XP.

Tycker ni att det är ett köpvärt spel eller skall man satsa på något annat spel...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Stridssystemet är rätt annorlunda mot tidigare upplagor. Den största förändringen är att man kör med cykliskt initiativ (man behåller samma initiativ striden genom om man inte gör något för att ändra det), vilket gör att den egentliga rondindelningen inte är så där fruktansvärt väsentlig. Det finns ingen deklarationsfas i rundorna - man säger vad man ska göra när det är ens egen tur. Detta, tillsammans med några mindre ändringar (t ex THAC0 har bytts ut mot en attackbonus och AC räknas upp) snabbar upp systemet avsevärt.

XP får man för att klara av utmaningar. Systemets grundläggande utmaning är givetvis att besegra monster, men det finns föreslagna regler för att ge XP för annat också. XP-systemet är baserat på att 13-14 utmaningar med samma nivå som gruppen ska räcka för att gå upp i nivå, och en utmaning på samma nivå som gruppen ska gå att klara av rätt lätt men konsumera en del (20-25%) av ens lättåterhämtbara resurser (spells, hit points o s v) - en utmaning som ska vara en jämn fight har snarare en nivå 2-5 steg över rollpersonerna.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För det första så är DoD 3ED gammalt som gatan.. 87 tror jag det kom...

Men jag antar att du syftar på d&d :o)

Och som jag misstänker att staffan redan har sagt så är det bra, en klar förbättring... lättare än föregåpngarna.. utan att dra ner den realism som finns där...

realismen är inte särskilt stor...

Men det är ett trevligt och relativt billigt spel... för en 600 så har du alla tre grundregler... lägg till 200 om du vill ha deras rollformulär och en spelledarskärm... faktiskt billigare än de flesta spel...

Dessutom kan tilläggas att man når nya höjder i sin extas när man ser layouten och alla härliga bilder... DEt är helt klart det snyggaste spelet på markanden med färgtryck på alla sidor....

Hmmmm tror jag är klar nu...

chrull
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
någon som *spelat* nya 3ed?

<I>Tycker ni att det är ett köpvärt spel eller skall man satsa på något annat spel...</I>

Om du ska sätta dina pengar på ett spel, och ett spel endast i vinter så tror jag nya Drakar och Demoner är ett bättre köp.

Jag köpte D&D 3ed men har inte prövat det än. Det funkar säkert, är väl rätt ql men...

Är det någon som har *spelat* nya 3ed? Vad gjorde ni för karaktärer och vad spelade ni för äventyr?

Hmmmm, oxå tycker jag att det är lite jobbigt när allt är på engelska, "det är tre bugbj.. eh.. buggbjör.. äsch, bugbears som står på vägen". =(
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Billigt? Heh!

"Men det är ett trevligt och relativt billigt spel... för en 600 så har du alla tre grundregler... lägg till 200 om du vill ha deras rollformulär och en spelledarskärm... faktiskt billigare än de flesta spel..."

Personligen tycker jag inte att 800 spänn för rollformulär, spelledarskärm och grundregler är särskilt billigt. Jag fick ge ca 400 för motsvarande uppsättning Star Wars 2nd Ed Revd&Expd, ca 500 för Shatterzone boxed edition plus spelledarskärm, och 400 för Babylon Project och Gamemaster Resource Kit.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Verkar helt okej

Jag har spelat 3rd ed, och jag måste tillstå att det ser ut att vara mycket bättre än AD&D. Om nu det säger så mycket... Vi hade en krigare, en bard, en tjuv, en sorcerer och en munk med i spelgänget. Munken och sorcerern var de mest banbrytande yrkena, men alla yrken har fått mycket mer kött på benen. De är inte lika begränsade, men begränsningarna finns fortfarande ej leveltak dock. Det trista är att erfarenhetspoängen fortfarande baseras på antal monsterfett man skurit loss. Vilket är spelets absolut största begränsning eftersom det leder till en allmän hack ´n slash - stämning bland spelarna, även om de försöker dölja detta bakom seriöst rollspelande.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Billigt? Heh!

Hmmm jag har inte införskaffat något av de spel du nämner... men jag kan ju ta andra exempel... få se nu... Vampire...
Regelboken : 300
PH : 260
SH : 260
Camarilla : 260
Sabbat : 260
summa : 1340
och då har man ingen skärm eller rollformulär...

Hmmm Tja.. Eon:
Regler : 280
Spelarens : 179
Krigarens : 199
rollformulär : 99
skärm : 99
Summa : 856

Fading suns:
Regler : 400
Players companion : 250
Gm screen : 120
summa : 770
och det utan skärm, och ingen spelledarbok... grundreglerna kan ju dock innehålla tillräcklig info, det vet jag inte..,

In nomine:
GM guide : 210
Skärm: 130
Spelare angelic : 230
Spelare corporeal : 230
Spelare infernal : 210
Summa: 1100
inga formulär...


Så där... nu har ni fått en marknadsundersökning också...

Av de spel jag har hemma, vilka inte är de jag har tagit upp här över... Så har jag garanterat fått mest för mina pengar när jag köpte d&D ...

Visst jag har också västmark... och något annat av dina egna... Helt gratis... men tyvärr så håller inte limningen så bra... :o)

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

Hmmm om du inte klarar av att det är engelska... ni kan inte spela många olika spel om det är ett krav att de är på svenska???

Nåja... jag har själv en gullig halfling rogue... vi har en barabar, en munk... en druid... som dock har försvunnit nu... rollformuläret alltså inte karaktären... :o(

Det funkar alldeles utmärkt...

chrull
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

<I>Nåja... jag har själv en gullig halfling rogue... vi har en barabar, en munk... en druid...</I>

En riktig karlakarl till barabar. (-:
Jag lyckades hamna i två nya D&D-gäng, men blev tvungen att avsäga mig det ena efter ett tag; spelar fn en half-elf ranger, level 2.

Har också märkt ett problem som råder just nu; eftersom de bara har släppt ett äventyr ännu så spelar <I>alla</I> 'The Sunless Citadel' - så folk från olika spelgrupper kan inte prata om sina spelsessioner utan att riskera att avslöja grejor för varandra.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

De släppte ett äventyr till Forgotten Realms också samtidigt som Monster Manual. Det är dock ett level 10-äventyr, så det är kanske inte lika många som spelat det...

Dessutom: även om Sunless Citadel är det enda generella äventyr WOTC har släppt hittills (kommer ett till i november) så finns det ju ett gäng andra företag som släppt d20-äventyr (d v s D&D-kompatibla) - Atlas Games med "Three Days to Kill" och Green Ronin med "Death in Freeport", plus några som finns på webben. WOTCs policy vad gäller äventyr är att de ska släppa åtta stycken småäventyr (modell Sunless Citadel) som ska täcka level 1-20, samt några få STORA äventyr (modell Night Below eller Axe of the Dwarvish Lords) - kanske ett varje eller vartannat år - och låta de som gör d20-saker täcka resten.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Faen vad dyrt!

"mmm Tja.. Eon:
Regler : 280
Spelarens : 179
Krigarens : 199
rollformulär : 99
skärm : 99
Summa : 856"


Håller inte med om att Krigarens Väg är en grundregelbok. Visst, den är nyttig, men inte nödvändig. Den känns snarare som gamla The Complete Fighter's till gamla AD&D. Inte heller är jag helt säker på att Spelarens Handbok är sådär nödvändig - det mesta som står däri står ju i regelboken.

Men vi kan väl fortsätta marknadsundersökningen:

Western: 298
Rollformulär: 79
Spelledarskärm: 198
S:a: 575

Neotech 2: 299
Rollformulär: 80
Spelledarskärm: 99
S:a: 478

Call of Cthulhu: 395
Keeper's Screen: 198
S:a: 593, dock utan rollformulär

Warhammer Fantasy Roleplay: 328
Screen&Reference Pack: 178
S:a: 506, även detta utan rollformulär

...faen vad dyra spel du spelar.

"Visst jag har också västmark... och något annat av dina egna... Helt gratis... men tyvärr så håller inte limningen så bra..."

Skyll dig själv om du limmar dåligt. /images/icons/wink.gif

Själv stoppar jag in sidorna i plastfickor som sedan föräras in i en pärm. Det håller bra mycket bättre.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Faen vad dyrt!

<I>Själv stoppar jag in sidorna i plastfickor som sedan föräras in i en pärm. Det håller bra mycket bättre.</I>

Bästa förvaring som finns - fast på en del skrivare vill trycket bli lite kladdigt så att sidorna fastnar i plasten efter ett par år.  Är man lite fattig kan pärm och 100 plastfickor vara en kostnad i sig självt, förstås.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Faen vad dyrt!

"Bästa förvaring som finns - fast på en del skrivare vill trycket bli lite kladdigt så att sidorna fastnar i plasten efter ett par år. Är man lite fattig kan pärm och 100 plastfickor vara en kostnad i sig självt, förstås."

Nope...bästa förvaringen som finns är att stoppa ner de i ett kuvert (utan plast). Men då finns visserligen problemet att man inte kan läsa sidan /images/icons/smile.gif

Detta gäller lite längre förvaring. Men vet man att i just denna plastficka skall jag bara ha sidan X ur Västmark och inte ta loss den därifrån. Så funkar det alldeles utmärkt. Fast spara orginalmediet (pdf-filen) så att om sidan X ändå råkar ut för ett missöde, så den blir svårläst, är det bara att skriva ut den på nytt, möjligen även att placera den i en ny plastficka.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Faen vad dyrt!

Visst.. det är väl dyra spel... jag tog inte upp n2, western och de andra för att de inte har någon motsvarighet till d&d spelar bok + sl bok...

Sen syftade jag inte bara på grundregler utan de böcker man behöver köpa för att få med allt man får i de tre d&d böckerna...

Och du kan ju inte komma och säga att det finns mcyket tips till SL i n2... eller?
Western vet jag inte riktigt, men i min gamal western fanns det tillräckligt med info till sl, men inte på långa vägar lika mycket som i dmg..

Om man skulle jämföra med gamla dod så skulle man ju vara tvungen att lägga till monster och magi boxen...

Dessutom så sa jag att det inte var de spel jag själv har som jag tog upp.. så deså...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: någon som *spelat* nya 3ed?

JAg har inte spelat sunless citadel. Inte heller three days to kill men nån i gruppen hade visst gjort det...

Vi spelar för närvarande night below konverterat till d&d3... det är där jag är min lilla rogue... tror det är level 3 nu... inte säker dock...

Det enda tråkiga beskedet jag har fått iom nya upplagan är det att de ska rata planescape... det är lite elakt...

chrull
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Faen vad dyrt!

<I>jag tog inte upp n2, western och de andra för att de inte har någon motsvarighet till d&d spelar bok + sl bok...</I> (snip)
<I>Western vet jag inte riktigt, men i min gamal western fanns det tillräckligt med info till sl, men inte på långa vägar lika mycket som i dmg.. </I>

Gamla Western hade ju i och för sig en 'Bok Ett' och en 'Bok Två' inuti boxen... Bara för att förekomma Tove & Anders: Nya Western har allt man <I>behöver</I> i grundboken - inklusive ett rollformulär för kopiering. SL-skärmar är mest en bekvämlighetsgrej; Westerns har en del medföljande material som bl.a innehåller utbyggnadsregler, men man överlever utan dem.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
SL Bok?

"jag tog inte upp n2, western och de andra för att de inte har någon motsvarighet till d&d spelar bok + sl"

Men EON har väl ingen SL-bok?

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag spelade igår ...

Stridssystemet är precis lika snabbt och enkelt som förr. Cykliskt initiativ är genialt. Critsystemet är inte farligt nog för att spela någon egentlig roll, men det blir roligare att slå högt.

XP får man genom att övervinna challenges. Ju svårare challenge desto fler XP. En challenge kan vara ett eller flera monster, men också en gåta, en fälla, eller en känslig politisk situation. Ovanpå detta kan man få s.k. story awards beroende på hur man rollspelat, hur man gått till väga i äventyret etc.

Jag tycker: KÖP!

/Dante

P.S. Jag spelar en (än så länge) 1st level druid med en bergsörn som animal companion. D.S.
 
Top