Nekromanti DoD-äventyr värda att lira?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,545
Location
Stockholm
Om man bortser från Konfluxsviten, som alla verkar älska, och Den Nidländska reningen, som jag själv spelat för många år sedan, vilka officiella äventyr till före-Chronopia Drakar och Demoner tycker ni är bra (och varför)? Finns det några som är värda att spela idag, om man bortser från ren nostalgi?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Dilandau said:
Om man bortser från Konfluxsviten, som alla verkar älska, och Den Nidländska reningen, som jag själv spelat för många år sedan, vilka officiella äventyr till före-Chronopia Drakar och Demoner tycker ni är bra (och varför)? Finns det några som är värda att spela idag, om man bortser från ren nostalgi?
Jadå. De flesta av äventyren som getts ut är åtminstone hyfsade. Jag gillar Enhörningshornet en hel del och är fånigt förtjust i det kvasiepiska orginalregelanpassade Dödens väg. Maktens portar är ett stort och ganska roligt grottröj men inget speciellt utöver det. Jag gillar stuket på Marsklandet mycket också och även Barbia är helt ok.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulle jag vilja rekomendera Vildhjarta. Där har du en klurigt, enkelt(ifrån sl sett) att spela.
Det inehåller en del klur & sådan som jag skulle uppskatta som spelare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"vilka officiella äventyr till före-Chronopia Drakar och Demoner "

"Vildhjarta"

Fail.

---

:gremwink:

Med det sagt så är Vildhjarta väldigt bra, men jag undrar om vi inte hade en sån här tråd alldeles nyss, där folk rekommenderade gamla DoD-äventyr?

---

Länk:

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post626116

---

Krånglande forum! Den här posten var alltså ett svar till Johan K.
 
G

Guest

Guest
Det låg någon form av hype över Marsklandet när det kom, sen om jag skulle rekommendera det idag vet jag inte, dock har jag väldigt bra minnen av äventyret.

EDIT: Jag spelledde Svart Duell i fredags åt Han plus några spelare. Det var faktsikt riktigt roligt. Ok, visst var det hög nostalgifaktor över det hela så den rekommendation kanske inte platsar här... :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Lexx said:
EDIT: Jag spelledde Svart Duell i fredags åt Han plus några spelare. Det var faktsikt riktigt roligt. Ok, visst var det hög nostalgifaktor över det hela så den rekommendation kanske inte platsar här... :)
Svart Duell? Äventyret som är i samma häfte som Skönheten och Odjuret?

Det är den enda DoD-produkten jag äger öht. Ska lägga ut den och sälja nånstans i veckan tror jag dock...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,288
Location
Örebro
Jag håller med Han och rekommenderar Siratsias vita formelsamling som finns i Barbia i en av de trådarna som Han länkar till.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Siratsias vita formelbok i Barbiamodulen.

Jag gillade också Triangeldrama i Edelfara. Trots att det var litet och ganska enkelt. Men det var skön grisodlar feeling.

Torbjörn
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag skulle INTE rekommendera Nidländska Reningen, alldeles för rälsat och platt för min smak. Däremot är Konflux-sviten riktigt bra. Andra bra äventyr/äventyrsmoduler är Enhörningshornet, Marsklandet, Kandra, Krilloan. Även de två korta äventyren i Ereb Altor-boken är bra.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Jag skulle INTE rekommendera Nidländska Reningen, alldeles för rälsat och platt för min smak.
Håller helt med om detta. Nidländska Reningen var ju en av de stora "plottarna" i Ereb Altor men blev i mitt tycke inte speciellt lyckad. Tyvärr var alltför rälsad.

Torbjörn
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tycker faktiskt att få äventyr från gamla DoD-tiden har så mycket att komma med. Däremot så skall man inte glömma Sinkadus-tidningen och det som publicerades där.
"Kurgal Svylses (stavas det så) Förbannelse" är ett äventyr som är genialiskt på ack så många sätt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Dilandau said:
Om man bortser från Konfluxsviten, som alla verkar älska, och Den Nidländska reningen, som jag själv spelat för många år sedan, vilka officiella äventyr till före-Chronopia Drakar och Demoner tycker ni är bra (och varför)? Finns det några som är värda att spela idag, om man bortser från ren nostalgi?
Som alltid föreslår jag Sarkath Hans Gravvalv. Ingen nostalgifaktor, enbart ett välskrivet och engagerande äventyr.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Torbjörn said:
Håller helt med om detta. Nidländska Reningen var ju en av de stora "plottarna" i Ereb Altor men blev i mitt tycke inte speciellt lyckad. Tyvärr var alltför rälsad.
Rälsningen är illa nog, men det som störde mig mest var att de platser som man förväntades besöka inte var vare sig bra eller intressant beskirivna och att kampanjen knappt hängde ihop. Dåligt genomtänkt helt enkelt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
I skuggan av en ros var det första köpta äventyret jag spelledde. Jag kan också rekommendera det, och har tänkt köpa Krilloanboxen flera gånger, trots att jag inte spelar DoD längre.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Vitulv said:
I skuggan av en ros var det första köpta äventyret jag spelledde. Jag kan också rekommendera det, och har tänkt köpa Krilloanboxen flera gånger, trots att jag inte spelar DoD längre.
Det är ett av de få äventyr som jag inte läst. Har du lust att spoila rejält?
Med Spoiler alltså.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Om vi snackar Sinkadusäventyr vill jag slå ett slag för Den nedbrunna fatburen i ett tidigt nummer av tidningen. Jag lät äventyret utspelas i Jordaushur och det funkade utmärkt.

Torbjörn
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Enhörningshornet!
- Av Christer Regebro

Varför?
Jo, för det första är det välskrivet. Det innehåller alla sina bitar och man hänger verkligen med. Det är lite så där skrivet "in i minsta detalj"-bra. Jag älskar detaljrikekdomen och det ständiga försöket till att verkligen föra ett lättjobbat "manus" till SL. Sedan, ja storyn är kanske inte den mest orginellaste (men ganska på sitt vis), men den är skön, den är bra och håller helt klart i alla väder. Alla händelser är underhållande och känns meningsfulla och stämningsgivande, både för SL att skapa och för spelarna att uppleva. Det är många händelser och många bitar också. Det känns inte tråkigt och dött en endaste minut i Enhörningshornet. Så är det bara! :gremlaugh:
 

Chryssophylax

Veteran
Joined
9 Oct 2008
Messages
2
Location
Aspudden
HÄRSKARSERIEN hette en äventyrstriologi. Det var årtionden sen jag spelade det men jag har för mig att vi gillade det då. Är det någon som minns detaljerna? Bör det rekomenderas?
 
Top