D&D DnDs framtid

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,582
Location
Umeå
Vart fick du dom siffrorna från? $6,4 miljarder i marknadsvärde och skulder på $6,1 miljarder från balansräkningen dom visade i videon.

Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
Jag fick dem från mitt tangentbord, faktiskt. 3 och 6 är ju ungefär samma.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,137
Location
Ludvika
Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
Goodwill ÄR ganska bissart:

"Goodwill refers to the value a company gets from its brand, customer base and reputation associated with its intellectual property. Goodwill is a long-term assets that generates value for a company over a number of years."

Det där är från en slumpmässigt vald sida som försökte förklara ämnet. Flera andra sidor beskrev det istället som 'skillnaden mellan säljpriset på ett företag, och summan av alla tillgångar minus skulder" typ.

Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Goodwill ÄR ganska bissart:

"Goodwill refers to the value a company gets from its brand, customer base and reputation associated with its intellectual property. Goodwill is a long-term assets that generates value for a company over a number of years."

Det där är från en slumpmässigt vald sida som försökte förklara ämnet. Flera andra sidor beskrev det istället som 'skillnaden mellan säljpriset på ett företag, och summan av alla tillgångar minus skulder" typ.

Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
Båda grejerna du hittade är i grunden rätt.

Goodwill uppstår i ett företags balansräkning i samband med förvärv av en annan verksamhet. Om man kör en fet reklamkampanj som gör att företaget blir superpopulärt kan det ändå inte räknas med förrän rörelsen säljs till någon annan.

Förenklat exempel:
Bolag A köper bolag B för 10 miljoner kronor.
Bolag B har tillgångar (inventarier, varulager, fordringar och pengar) värda 12 miljoner.
Men de har också skulder (till bank, leverantörer, skattemyndighet och personal) som uppgår till 8 miljoner.
Nettotillgångarna är därmed 4 miljoner kronor och Bolag A har alltså betalt 6 miljoner mer än vad det de köper på pappret är värt. Då blir det beloppet goodwill i balansräkningen.

Varför pröjsar man då mer än vad något på pappret är värt? Förmodligen för att man tror att den verksamhet man köper kommer att generera en massa pengar i framtiden. Kanske för att man har fantastiska relationer med kunder. Möjligen för att ens varumärke är känt över hela världen. Eller kanske för att man har ett patent som är grunden för ett läkemedel som kommer att bota svåra sjukdomar. Så goodwill är i grunden samlingspost för en massa olika grejer.

På senare år (läs åtminstone de senaste 15 åren) har större bolag vid förvärv blivit tvungna att precisera lite mer var värdet består i. Om du köper ett läkemedelsbolag kanske man fördelar övervärdet på "varumärken" och "patent", till exempel. Men ibland betalar man ändå mer än man kan värdera de tillgångarna till. Det kan t.ex. vara för framtida synergier eller att man tar över en organisation man tror kan åstadkomma storverk i framtiden. Men just sånt är svårt att precisera, så då kallas det goodwill.

Jag borde kanske exemplifierat med något spelrelaterat i stället för läkemedel... Skulle någon köpa Fria Ligan skulle den nog betala mer än värdet i bolagets balansräkning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,654
Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
Bortsett från att Trump har inte "köpt" någon goodwill, eller köpt sig själv. Man kan inte bara hitta på goodwill. Det blir goodwill när man faktiskt betalar mer för något, än det är värt på pappret.

Skulle någon köpa Fria Ligan skulle den nog betala mer än värdet i bolagets balansräkning.
Och det alldeles mest vanliga är ju att balansräkningen är lågt räknad. När ett bolag lägger ut pengar på något så skrivs kostnaden av direkt, på 3 år, på 5 år, ibland längre. Och när det är avskrivet så är det värdelöst, enligt balansräkningen. Så det kan ju finnas massa inventarier som är bokförda till 0 värde, men som har ett betydande värde för att driva verksamheten, eller på andrahandsmarknaden. Man kan ju ha lagt tid och pengar på utkast till spel, prototyper, illustrationer som är av betydande värde utan att de syns i bokföringen.

Så det är ju inte så att goodwill bara är hitte-på (som exemplet med Trump ovan lite skämtsamt antydde), utan mer en konsekvens av att balansräkningen (nästan) alltid underskattar ett bolags värde, på grund av bokföringslagarna, och det är rätt och rimligt att det är så.

Att man skulle få köpa något till bokföringsvärde är (nästan) lika långsökt som att man skulle köpa en aktie till nominellt värde.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
57
Så det är ju inte så att goodwill bara är hitte-på (som exemplet med Trump ovan lite skämtsamt antydde), utan mer en konsekvens av att balansräkningen (nästan) alltid underskattar ett bolags värde, på grund av bokföringslagarna, och det är rätt och rimligt att det är så.
Det framstår ju dock fortfarande som en högst osäker tillgångspost eftersom det inte går att särskilja bokföring av "verkligt" värde på bolag från förvärv av luftslott.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Det framstår ju dock fortfarande som en högst osäker tillgångspost eftersom det inte går att särskilja bokföring av "verkligt" värde på bolag från förvärv av luftslott.
Nja. Bolag måste löpande bedöma tillgångars värde för nedskrivningsbehov. Men i praktiken skulle jag säga att det finns en eftersläpning, d.v.s. att tillgångarnas värde skrivs ned senare än när man borde ha kunnat bedöma att de tappar i värde. Kruxet med goodwill är att man aldrig kan reversera en nedskrivning redovisningsmässigt. Tror man att den har tappat i värde en gång och gör en nedskrivning går det aldrig att ångra (detta skiljer sig från t.ex. fastigheter). Men generellt sett skulle jag säga att det är vanligare att goodwill undervärderas än övervärderas i bolags balansräkningar.

Trumps bolag är inte börsnoterade, som jag har förstått det. Så jag skulle inte dra några paralleller mellan Trumps bolag och Hasbro.

Om jag får tid och energi skall jag göra en enkel räkenskapsanalys av spelföretag med publika årsredovisningar:).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,137
Location
Ludvika
Det är väl ingen nyhet att Hasbro/WOTC börjat kolla på AI, men om det här uttalandet stämmer* kommer jag nog inte plocka upp något nytt D&D-relaterat även om de nu släpper SRD:erna för gammel-editionerna trots att jag inte är någon jättestor AI-motståndare.

*Som vanligt av mig overifierade källor




Länk till tweet (Tweet ej från Chris Cocks)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,619
Det är väl ingen nyhet att Hasbro/WOTC börjat kolla på AI, men om det här uttalandet stämmer* kommer jag nog inte plocka upp något nytt D&D-relaterat även om de nu släpper SRD:erna för gammel-editionerna trots att jag inte är någon jättestor AI-motståndare.

*Som vanligt av mig overifierade källor




Länk till tweet (Tweet ej från Chris Cocks)
Lite ironiskt efternamn på en snubbe som verkar var lite av en rövhatt
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Jag är sjukt mycket för om man lyckas skapa en rimligt bra SL-AI, eller bara designstöd för SL!

Och här finns ju inte ens frågan om upphovsrätt med, eftersom det är ens eget material. Vad ska problemet ens vara?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,049
Location
Umeå
Hmm... thousands of adventures, tens of millions of words. Det är inte särskilt mycket i AI-sammanhang. Jag antar att de vill kunna generera äventyr utifrån prompter (för de har knappast särskilt mycket material för att träna upp ett nätverk på att vara SL).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,137
Location
Ludvika
Hmm... thousands of adventures, tens of millions of words. Det är inte särskilt mycket i AI-sammanhang. Jag antar att de vill kunna generera äventyr utifrån prompter (för de har knappast särskilt mycket material för att träna upp ett nätverk på att vara SL).
Äventyrsgenerering är min misstanke också. Och eftersom det är Hasbro förutsätter jag att det inte bara är någon slags gratis onlineverktyg de tänker sig heller (det hade jag nog varit okej med, tror jag), utan ett sätt att producera köpeäventyr på för dem billigaste sätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Hmm... thousands of adventures, tens of millions of words. Det är inte särskilt mycket i AI-sammanhang. Jag antar att de vill kunna generera äventyr utifrån prompter (för de har knappast särskilt mycket material för att träna upp ett nätverk på att vara SL).
Vad man antagligen siktar på är att licensiera en existerande LLM och sedan ge den sitt D&D-material och rikta den mot spel. Håller med om att man inte får något språkresultat på den mängden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,013
Location
The Culture
Jag har ju svårt att tro att en AI som matas med tusentals D&D-äventyr kan skapa något bättre än de hobbyskapade tjänsterna som genererar en liten dungeon och en bakgrund genom att slumpa och byta ut ord.

Kanske i framtiden.

Annars läser man, som vanligt, mellan raderna att de försöker komma på sätt att skapa sämre produkter genom att låta bli att betala ut lön till riktiga människor.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,654
Alla pratar om AI. Alla stora företag ska investera i AI marknadsföra AI.

Här är från CrowdStrikes (företaget som sänkte hundratusentals Microsoftsystem igår, med stora konsekvenser och fara för liv och hälsa) föstasida:

1721466870942.png

Så AI i två rutor, och AI verkar vara i ett lager runt Single Agent (som orskade kraschen).

Kommer det göra AI mindre populärt bland investerare och analytiker.?
Troligtvis inte. Men om några år är det något annat, och idag är det ingen som pratar om Block Chain.

Man kan säkert få lite bild-och-text-generering i deras VTT och DnD Beyond.
Men någon avgörande eller revolutionerande AI tror jag inte att vi kommer få se från Wizards.

Däremot är jag helt övertygad att de kommer göra allt för att göra D&D till ett "dataspel" och att den/vi som vill spela med böcker och papper får se oss om efter något annat.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,063
Location
Smålands golvbrunn
Det jag tycker Professor Dungeonmaster sätter fingret på är följande. Rollspel är en hopplös produkt, folk köper regelböckerna och sen måste de inte köpa något mer. Min senaste DnD-kampanj körde jag med regelböcker trycka 1983 … Det är fullt fungerande regler, och den nuvarande ägaren av IP ”DnD” tjänade inte en cent.

Så hur tjänar man pengar på att äga DnD i en digital värld?

Prenumerationer och mikrotransaktioner. Det är DnDs framtid.

Eller rättare sagt: den kommersiella IPn DnDs framtid. Många kommer förhoppningsvis spela DnD på andra sätt.

Sen tror jag AI på sikt kommer att lösa problemet med att många vill spela, men få vill spelleda också. Eller att det är en slags quest för DnDs chefer i alla fall, att få bort flaskhalsen spelledare.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Sen tror jag AI på sikt kommer att lösa problemet med att många vill spela, men få vill spelleda också. Eller att det är en slags quest för DnDs chefer i alla fall, att få bort flaskhalsen spelledare.
Där har D&D fördelen att dungeoncrawls är så oerhört mycket enklare att spelleda än annat. Vi lär få en dungeoncrawl-SL-AI långt innan vi får en generell-SL-AI.
 
Top