Nekromanti dnd

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Monopol (OT)

Nej nej nej, Hasse. Man ska ta och köpa Vattenverket och Elverket. Sen stänger man av strömmen och vattnet till motspelarna.
Försök driva hotell utan el och vatten du! :D


Storuggla, utpressare
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Monopol (OT)

"Försök driva hotell utan el och vatten du! :D"

Inga problem, man säger bara istället att hotellet är ett miljövänligt litet pittoreskt vandrarhem där man fär hämta sitt vatten själv./images/icons/smile.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Det har du rätt i (NT)

NT betyder No Text, så därför sjunge jag en liten sång:

Under en filt i Madrid
ligger en flicka på glid
tittar på mannen bredvid
under en filt i Madrid.

Bakom ett berg i Geneve
där får en moder ett brev
från hennes dotter på glid
under en filt i Madrid.

Framför en stolpe i Bonn
sitter det nu inte nån
endast en tom La Garonne
framför en stolpe i Bonn.

Men där i vindarnas drev
fladdrar ett brev från Geneve
postat nån gång i Bretagne
doftar av billig champagne.

På en bordell i Borås
smörjer en herre sitt krås
bakom ett skjul i Tasjkent
där står ett fönster på glänt.

Någon har kastat ett skal
genom en jak i Nepal
ingenting är som det skall
solen är blott en marschall.

Själv är jag blott en kostym
mamma är bara parfym
pappa förspiller sin tid
under en filt i Madrid.

Under ett lakan i Prag
där ligger en kvinna och jag
sängen är full av resår
sången jag sjunger är svår.

Omöjlig att komma ur
jag vet då fan inte hur
orden får snart inte rum
jag får väl sjunga mig stum.

Tonerna trängs i min gom
sätt mig på tåget till Rom
låt mig få sluta min tid
under en filt i Madrid!



Fint va?
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Tack Storuggla.

Tack Storuggla.

Det är ett av de finasta nutidsdikterna jag läst på länge.
Jag har pluggat Imperialism och kolonialism hela helgen,
så detta var smörkräm för ögonen och balsam för själen. /images/icons/love.gif

(Kauris, som själv kan behöva en filt i Göteborg)

Får jag kopiera dikten - till eget läsande???
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Din luring ;-)

Sätta NT i rubriken samtidigt som du tar med ett av Galenskaparnas bästa ögonblick. Nu blev jag ledsen i ögat./images/icons/sad.gif/images/icons/wink.gif

Fast det är å andra sidan dax att sluta denna OT-debatt innan Moderatorene kommer och smäller oss på fingrarna likt föräldrarna i Vilse i pankakan.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Monopol (OT)

Det är väl så man gör innan man har byggt sitt första hus... Jag har alltid tyckta att det är underligt att man kan kräva högre hyra för en parkbänk på Norrmalmstorg än för en bänk på Västerlånggatan. Nåja, här kommer itt förslag på hur man kan införa fler rollspelselement i Monopol:

1) Alla spelare ska skriva ett par rader om sin rollpersons... ehh... spelpjäs... personlighet, långsiktiga mål osv. Spelaren bör sedan spela sin pjäs i enlighet med dessa riktlinjer.

2) De olika spelpjäserna bör ha olika egenskaper; ryttarstatyn kan till exempel vara respektabel (klara sig bättre på den "finare" halvan av spelplanen) men sakna street cred (klara sämre på den billigare halvan), hunden behöver inte betala någonting vid el- eller vattenverket, men riskerar att bli bortschasad från lyktstolpar, skon kan övernatta gratis på järnvägsstationerna men har svårare att slippa ut ur fängelse osv.

3) Färdigheter! En pjäs med högt värde i "bluff" kan försöka smita från notan, en pjäs som har egenskapen "tur" kanske hittar en tidigare hotellgästs plånbok, en pjäs som är bra på "moderna handeldvapen" kanske kan... ja... ni vet

4) Fler tärningar! Visserligen anvämds ju redan ObT6 för förflyttningar, men det går säkert att hitta på användningsområden får de andra tärningarna också. Som jag brukar säga: "Det här är väl inget riktigt rollspel? Man använder ju inga tolvsidiga tärningar."

Dessutom borde man satsa lite mera på spelvärlden. Som det är nu är ju det hela bara en statisk bakrund som inte har någon annan funktion än att utgöra transportsträcka mellan olika dungeons... ehh... hotell, menar jag förstås. Knarklangare, gatumusikanter, trafikpoliser och andra normala inslag i gatubilden gör det hela mycket mer intressant. I min version av Monopol kryllar Fri Parkering av hemlösa och alkoholister, fängelserutan är skådeplats för vågade rymningsförsök och på lördagkvällarna samlas ungdomarna vid den närmaste Chans-rutan. Dessutom kan man åka tåg mellan stationerna.

-JPS-
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
hehe.

"1) Alla spelare ska skriva ett par rader om sin rollpersons... ehh... spelpjäs... personlighet, långsiktiga mål osv. Spelaren bör sedan spela sin pjäs i enlighet med dessa riktlinjer."

Det gäller då att man hittar på olika sätt spela monopol annars skriver alla att deras långsiktiga mål är att erövra världen.(äga allt) För att långa lite från dataspelen skulle man kunna ha lagspel, capure the flag, eller varför inte en gammal hederlig deathmatch/images/icons/devil.gif Fast detta nu blev det inte så rollspelsaktigt.


"2) De olika spelpjäserna bör ha olika egenskaper; ryttarstatyn kan till exempel vara respektabel (klara sig bättre på den "finare" halvan av spelplanen) men sakna street cred (klara sämre på den billigare halvan), hunden behöver inte betala någonting vid el- eller vattenverket, men riskerar att bli bortschasad från lyktstolpar, skon kan övernatta gratis på järnvägsstationerna men har svårare att slippa ut ur fängelse osv."

Tja strykjärnet skulle kunna få bygga ett extra hus på tomterna.


"3) Färdigheter! En pjäs med högt värde i "bluff" kan försöka smita från notan, en pjäs som har egenskapen "tur" kanske hittar en tidigare hotellgästs plånbok, en pjäs som är bra på "moderna handeldvapen" kanske kan... ja... ni vet"

Vi får inte glömma att ha med ett bra strids och magisystem för dem som ägna sig åt lite våld eller trolla bort sina motståndares byggnader. Skall helt klart vara ett system som använder T20:an.


"4) Fler tärningar! Visserligen anvämds ju redan ObT6 för förflyttningar, men det går säkert att hitta på användningsområden får de andra tärningarna också. Som jag brukar säga: "Det här är väl inget riktigt rollspel? Man använder ju inga tolvsidiga tärningar.""

Precis, hela register skall med. På ett chanskort kan det stå: Du har fyllt år inkasser 1T8 tusen lappar från dina medspelare. Eller du har vunnit på tippset inkassera 1T00 tusenlappar från banken. Eller 1T4 av dina hus har brunnit ned betala 10000/hus i självrisk. osv.


En sak till som man kan gör är att man skall utse en SL som ritar en ny spelplan för varje gång. sedan så kan rita dungeons som man kan gå in i via hotellen eller husen. Det kan medfölja några olika standarddungeons med spellådan samt några olika spelplaner.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: smutsrealism

Jag har spelat DnD ganska länge och har även ägt Eon sen det kom ut och skulle vilja sammanfatta det så här:

DnD kanske lämpar sig ör lite enklare spel, men Eon är inte särskilt krångligt heller om man väljer bort frivilliga regler. De två olika spelen har, tycker jag, sina ljuspunkter på två olika sätt:
Dnd är snabbt, roligt och man spelar oftast hjältar. Detta passar ofta bra på spelmöten och är väldigt roligt att spela.
I Eon däremot så får man lite tyngre regler, vilket drar ner spelfarten lite men dock inte mycket. Vad som jag tycker är kul i Eon däremot är att man kan, som motpol till DnD, spela mer "jordnära" personer som kan utvecklas till hjältar.

Att Eon skulle vara ett rullspel (som någon uttryckte det) är också litte diffust, eftersom några av de bätre Eon äventyren jag spelat har fokuserat mycket på rollspelande och inte så mycket på Slakta-massa-fula-monster.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: hehe.

Det gäller då att man hittar på olika sätt spela monopol

Jag ser Monopol RPG som ett gangsterspel, vilket torde märkas på mitt exempel ovan.
Gatuserierna delar in staden i stadsdelar, och de enskilda gatorna är...tja...gator, eller kvarter eller något. Helt oavsiktligt (från början alltså) stöder ju regelsystemet gängbråk! "The Sharks rule Innerstan, man! You Cats get yourselves off Centrum!"
Pjäserna skulle kunna vara olika arketyper som aspirerar på kontroll över staden: Hatt är den rike överklassnobben, Bil är en professionell lönnmördare (via Drive-By-grejen), Sko är en lodare med enormt kontaktnät, Strykjärn är en hård torped med basebollträ (behöver jag verkligen förklara den dåliga ordvitsen?) o.s.v.

Man kanske kan dela upp spelet i en rörelsefas och en handlingsfas? /images/icons/smile.gif Först slår man ObT6, sedan handlar man där man hamnat; handlingar såsom att slåss (om man är på samma ruta), köpa hotell, bränna hus o.s.v. . Givetvis måste man kunna ta över varandras "turf" med hejdukar och sådant.

/Feliath - måste nästan göra det för absurditetens skull
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: smutsrealism

Den här diskutionen om hur bra olika rollspel är känns lite gammal. Det kommer i slut ändan ned till tycke och smak. Alla tycker olika saker och sitta och hävda att det jag tycker är roligt skulle vara mycket bättre än vad andra tycker är roligt är helt meningslöst och om man tänker efter rätt sjukt.

Nu har den här tråden innehållit en lätt fascistisk kommentar...dvs att om man gillar DnD så är man en simpel människa. Nu går det ju att värdera och defeniera "simpel" precis på samma sätt som man värderar Eon och DnD. Men i slutändan så kommer det att tolkas som om man är en människa utan djup, bildning och säkert lite korkad.

Skulle Masten vara vänlig att tala om vad han menar. Jag gillar DnD och är därför i gruppen med "simpla" människor.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
om nu Eon är ett rullspel vad är dnd då?!!!

ta som exempel du kastar iväg en Fireball (5d6 - 10d6) bara de är mist fem tärningar, det finns värre spells också och tillsist hur mycket dungeons tabeller finns det inte i dmgn....
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: hehe.

Jag ser Monopol RPG som ett gangsterspel

Ja, eller åtmistone ett spel där man inte är så noga med att hålla sig till det som är lagligt. Gängbråk skulle ju kunna förklara varför det är så dyrt att bygga hus i innerstan också - de tär The Sharks som vill ha pengar för att det inte ska hända en "olycka". Om man vill borde man få bygga för halva priset, men då är risken ganska stor att husen brinner ner nån natt...

Man kanske kan dela upp spelet i en rörelsefas och en handlingsfas

Javisst! Och det tärningssystem som finns är ju idealiskt för strider; man slår 2T6, får man två sexor har man lyckats så bra att man får slå en gång till, men slår man två sexor nu också har man lyckats lite för bra - man drar till sig onödig uppmärksamhet och då hamnar man i fängelse (utan att passera gå).

-JPS- spelar skottkärra
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Eftersom jag är en simpel människa har jag fullständigt tröttnat på regelsystem som skall försöka vara så realistiska som möjligt (när jag var i 13-14-årsåldern försökte jag utveckla EDD till att bli realistiskt - det slutade bara med att det blev ospelbart). Dessutom är frågan om fantasyspel överhuvudtaget kan vara realistiska; magi och obskyra monster är knappast vad jag kallar realism, och sådant finns väl i Eon också.

Om man vill kunna hävda att det spel man spelar är realistiskt, är det bara att hävda att naturlagarna i t.ex. Oerth eller Toril är helt annorlunda än i den "verkliga världen". Människor kan bli fruktansvärt mäktiga och det naturliga urvalet leder inte till att en art blir dominerande etc.

/HUNK
 

MASten

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
31
Location
sthlm
Re: Toppen

för det första e ja femton. men de känns lite som om jag skulle ha en lingon vecka, men det beror nog mest på mina vänner

MAsten att vara eller att inte vara nörd, det är fågan.
 

MASten

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
31
Location
sthlm
Re: smutsrealism

jag är också en simpel människa, och visst jag kan ha dragits med av de andra i gruppen vad vet jag.
dnd har och är roligt men ibland känns det för torftigt.

MAsten
/att vara eller att inte vara nörd, det är frågan./
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: smutsrealism

/images/icons/scream.gif Eftersom det var jag som myntade ordet rullspel så får jag väl förklara...
/images/icons/frank.gifNej... Jag tänkte inte på EON... I själva verket hade jag Rolemaster i bakhuvudet... men jag tyckte inte det var värt besväret att börja diskutera vad jag [color:ff6666]inte</font color=ff6666> tycker om.
Då är det kuligare att prata om det man gillar; D&D t.ex.
<font face="Comic Sans MS">Jag tycker att var och en skall spela det rollspel man föredrar.</font face=comic>
Om det så är D20 i någon Magic-värld.
Det vore väl nåt?

Clas
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Dnd vs Eon!

Ja, jag har spealt både DD och Eon... Vår spelgrupp med mig som SL började september 2000 med 3ed. Sen dess har vi spelat tills i dag. Jag har också börjat med Eon. Och jag tyckte i början... Ne, det här är ju ett dröm spel! Aldrig har jag sett på maken! Men ack, det har jag! DnD är en klassiker och även om det efter ett tag saknar realism så är det ett av dem bättre spelen jag har spelat för efter "Vampire, Drakar och demoner, Star wars, eon och ett antal gratis rollspel" så är det alltid Dungeons and Dragons 3:ed som återkommer! Ett riktigt bra spel, även om alla dem andra är.
 
Top