D&D DnD - skvalkanalen

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
- O hjälte! När jag lämnade Lorath i all hast glömde jag ättens stekspade. Jag och mina släktingar har samlat våra resurser och har fått i hop 100 guldmynt om stekspaden kan återbördas till oss. Kan ni ta på er detta rättfärdiga uppdrag?

- Lorath, är det samma Lorath som ligger vid Dolkstötskusten? Bortom eldjättarnas berg, dödens skog och de hemsökta slätterna?

- Oh, ni känner till platsen?

- Bara till ryktet. Samma Lorath som det med snabba hästar minst tar fyra månader att nå. Och då endast förutsatt att hästarna överlever det förgiftade gräset på de hemsökta slätterna, att man inte stöter på den grip som hemsöker dödens skog, blir uppäten av jättarna i bergen, eller konfronteras av de olevande styggelser som nu härskar över Dolkstötskusten.

- Densamma!

- Hundra guldmynt? Det låter rimligt. Tja, vi ses väl om ett år då.

- Trevlig resa, och glöm inte stekspaden.



Det kallades FedEx-quest när jag spelade med Gula Hjälmen. Finns det några hemligheter för att göra sådana intressanta att spela?
Stekspaden har en egen vilja. En otrevlig sådan.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
(nästan) En gång i veckan, 4-5h sessions under 10 månader, men nu så är vi klara med Rime of the Frostmaiden. Det var sjukt jävla episkt. Särskilt sista sessionen: intriger, kaos, dubbla naturliga tjugor vid kritiskt läge (precis som i Curse of Stradh). Det är något visst när alla ställer sig upp runt bordet och skriker. Det får man ändå ge 5E. Vi slutade på level 10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I samband med att Spelljmmer kommer i höst har någon sammanställt alla Spelljammer-monster som kom till ADnD2 (när det begav sig sist).
Min gissning är att endast en bråkdel av dess kommer att finnas till DnD5.
Om någon tänker spelleda en Spelljammer-kampanj är detta en guldgruva om man vill överraska* sina spelare med unika monster.

A-G https://www.enworld.org/threads/monsters-of-spelljammer-part-1.688694/
G-P https://www.enworld.org/threads/monsters-of-spelljammer-part-2.689031/
Q-Z https://www.enworld.org/threads/monsters-of-spelljammer-part-3.689361/

*Förutsatt att spelarna inte spelade Spelljammer på 1990-talet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, jag behöver en husregel för nivådräning för gammel-DnD som är snällare än "bli av med en nivå" (för jag tycker att det suger med nivådränering och är för snäll för att vilja ha med det). Kanske gör sådana monster högre skada? Eller så är det bara tillfälligt? Någon som känner till någon husregel eller kan tänka ut en snabbt? Jag vill alltså att monstren ska vara farliga, bara inte äta hela nivåer av erfarenhet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Äta upp Hit Dice?

Eller om det också är för elakt (eftersom det är merparten av en level i gam-DND), så kanske bara 1 HP. Varje leveldrain sänker HP med 1 permanent (tills man får nån slags passande restoration på sig).

Sänker både nuvarande och max-HP.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Okej, jag behöver en husregel för nivådräning för gammel-DnD som är snällare än "bli av med en nivå" (för jag tycker att det suger med nivådränering och är för snäll för att vilja ha med det). Kanske gör sådana monster högre skada? Eller så är det bara tillfälligt? Någon som känner till någon husregel eller kan tänka ut en snabbt? Jag vill alltså att monstren ska vara farliga, bara inte äta hela nivåer av erfarenhet.
Atribrut drännering? Äta lite styrka eller karisma?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Atribrut drännering? Äta lite styrka eller karisma?
Hmm, man kanske ska porta över Pendragons Stat loss table till DnD ... ? (Både Gygax och Stafford var ju väldigt mycket anything goes så de skulle säkert le åt en sådan sak från rollspelshimlen).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Okej, jag behöver en husregel för nivådräning för gammel-DnD som är snällare än "bli av med en nivå" (för jag tycker att det suger med nivådränering och är för snäll för att vilja ha med det). Kanske gör sådana monster högre skada? Eller så är det bara tillfälligt? Någon som känner till någon husregel eller kan tänka ut en snabbt? Jag vill alltså att monstren ska vara farliga, bara inte äta hela nivåer av erfarenhet.
Kanske temporär level drain i striden, men lättare att få effekt? Så att så fort man får en träff av ett sådant monster tappar man en level, minst.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tänker också någon temporär effekt, som en förbannelse eller sjukdom av något slag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
För level drain ersättning skulle jag köra på samma effekt som Poisoned, alternativt Exhaustion level 1-3.

Angående Spelljammer så ser jag mest fram emot de fysiska skeppsmodellerna och kör envist vidare med 2nd ed för mina kampanjer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tyckte det här verkade häftigt och det kommer som kickstarter den 30 augusti.

Underland - a weird spin of the Underdark
om jag förstod rätt ska reglerna vara anpassade till Levelup5e, en variant på DnD5, men jag antar att det är tillräckligt likt för att jag ska kunna använda det med vilka DnD-regler som helst.

 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ok, här kommer lite semesterslött skval från Basses trädkoja:

Jag har börjat titta i AD&D 1st edition. I och för sig med stor hjälp av kunniga nördar i diverse youtubekanaler och via Osric, vilket hjälper.

Och jag har börjat tycka att också de mest förstockade och klumpiga regler helt plötsligt är rimliga och användbara.

Konkret exempel: weapon speed och weapon length.

More posts will probably follow.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Och jag har börjat tycka att också de mest förstockade och klumpiga regler helt plötsligt är rimliga och användbara.

Konkret exempel: weapon spead och weapon length.

More posts will probably follow.
Ja, efter en så här teaser måste du skriva mer. Vi förväntar oss det!
 
Top