D&D DnD - skvalkanalen

De är typ väldigt ledsna socialarbetare. De räknas av någon anledning som Evil.
Förklaras det i din bok varför de är Onda? Undrar för jag gjorde en kort oogling o de sidor jag hittade tog upp att Bleakers kan vara vilket Aligment som helst (men av någon anledning inte Lag)
 
En intressant sak som inte nämnts om Radiant Citadel är att alla författare till äventyren är färgade, hälften är kvinnor och och många är LBTQ och att äventyren ska bygga på andra kulturer och myter än de vanliga (amerikanska/europeiska).
Jag tycker att det ska bli lite spännande att se om denna vinkling kommer att ge äventyr som inte "känns" som vanlig DnD.
 
Förklaras det i din bok varför de är Onda? Undrar för jag gjorde en kort oogling o de sidor jag hittade tog upp att Bleakers kan vara vilket Aligment som helst (men av någon anledning inte Lag)

Faktionernas högkvarter är på plan kopplade till deras alignment med typ ett undantag (the harmonium tror jag det är som erövrat ett helt prime material plane eller något, mindre koll där). Bleak Cabal högkvarteret utanför Sigil är i Pandemonium. Jag vet att det är i grundboken men det är mer om det i en av expansionsböckerna.

Bästa biten med dem är att spelar man en rullar man 1d20 varje dag. Rullar man 20 är man för deppig för att göra något om inte någon filosofiskt övertygar en om att det är värt att göra det (med noteringen att en annan gruppmedlema död i sig inte är en filosofisk anledning).
 
The Bleak Cabal, eller the Bleakers, är Nihilister som inte tror det finns någon mening med universum. De försöker inte ändra det eller hitta någon mening eller skapa någon mening. Saker suger och är meningslösa, acceptera det eller inte. Deras högkvarter i Sigil är i The Gatehouse. Deras grej är ”Om det ändå är meningslöst kan man lika bra hjälpa folk”, så de driver Sigils mentalsjukhus och soppkök.

De är typ väldigt ledsna socialarbetare. De räknas av någon anledning som Evil.

Alltså, hur gör jag för att gå med dem?
 
En intressant sak som inte nämnts om Radiant Citadel är att alla författare till äventyren är färgade, hälften är kvinnor och och många är LBTQ och att äventyren ska bygga på andra kulturer och myter än de vanliga (amerikanska/europeiska).
Har någon skämtat om att om de baserar äventyren lika mycket på dessa "andra kulturer och myter" som DnD brukar vara baserad på Europeisk kultur o mytologi så kommer det bara vara en fråga om annan scenografi över samma gamla vilda västern-ish värld? ;) :P
 
Spelar ni faktiskta kampanjer, där rollpersonerna reser mellan spelvärldarna och olika planes, ofta?
Eller är detta mest som bakgrund och kuriosa?
Njä.
Vi hade egentligen avslutat en kampanj och det sista de hittade var ett flygande skepp.
Sedan ville spelarna fortsätta med rollpersonerna så det var bara att börja planera för resor till andra världar.
Så hörde jag ryktena om att det skulle komma en multiplanar campaign setting så jag la min kampanj på is.
 
Det är inte så att det gamla är bättre, men det var mer detaljerat.
Jag är en grognard. Jag vill ha detaljer. Detaljer som jag kan använda som skelett till mitt världsbygge.
Men WotCs policy är att inte göra böcker med detaljer, utan att ge rollspelstips.

Ja, 5es moduler utmärks av en väldigt brist på konkretion. Det suger. Böckerna innehåller mestadels vaga beskrivningar. Vill jag ha fakta om FR får jag få till wikis på nätet.
 
För den som inte tycker att DnD5 har för lite regler och som har spelare som älskar att ta med sig alla djur de stöter på: en kickstarter med husdjursregler!

Mer intressant är kanske den här tevesändningen Wizards ska ha den 21 april, då vi äntligen får veta vilken nästa settingbook blir. Väl?
 
Det unika formatet?

Splicase med tre böcker a 64 sidor. En bok regler. En bok monster. En bok äventyr. En karta. En spelledarskärm.

Kommer 16 augusti.
 
Och i slutet av året kommer Dragonlance! Ett äventyr och ett ”boxed battle game”.

Dragonlance is coming back to D&D later this year! Battle for the world of Dragonlance across an adventure book and battle game that includes options to link them together as a new way to play D&D.
Dragonlance: Shadow of the Dragon Queen is an adventure book that tells a brand-new story at the beginning stages of the War of the Lance.
Dragonlance: Warriors of Krynn introduces a war game experience to D&D 5th Edition, featuring large scale military battles.
 
unknown.png
 
Om jag vill se life path-regler för OSRish spel, var skall jag kika då? Både för att göra oxh för att levla är av intresse.

Det närmaste jag kan komma på själv är Warhammer Fantasy Role Play.
 
Om jag vill se life path-regler för OSRish spel, var skall jag kika då? Både för att göra oxh för att levla är av intresse.

Det närmaste jag kan komma på själv är Warhammer Fantasy Role Play.

Det finns ett ganska dåligt i Pathfinder 1ed i Ultimate Campaign boken.

Det bästa jag vet om finns i Cyberpunk men det är ju tyvärr aggressivt inte fantasy.
 
Det finns ett ganska dåligt i Pathfinder 1ed i Ultimate Campaign boken.

Det bästa jag vet om finns i Cyberpunk men det är ju tyvärr aggressivt inte fantasy.
Tja, jag funderar på det till Köpman i Röd Zon, så att det inte är fantasy är inte så jättehemskt, vill mest kika på hur de satt ihop pusselbitarna.
 
Back
Top