D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tja, jag funderar på det till Köpman i Röd Zon, så att det inte är fantasy är inte så jättehemskt, vill mest kika på hur de satt ihop pusselbitarna.
Traveller med sitt karriärsystem, kanske? Det finns rollfigursgeneratorer online, det är jättekul att göra gubbar med dem.

Operation Fallen Reich, lifeboard.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Tittar på Xanathars's guide to everything o det bara känns som DnD borde byta namnet på Monk klassen till Martial-Artist eller Chi cultivator för det känns som det i praktiken är väldigt lite munklikt över de olika "Monastic Traditions" som presenteras där o grundboken.

Också, de har en slumptabell för det möjliga klostret som man som munk kan komma ifrån o jag måste säga att jag finner det roligt att alla klostren ligger i någon typ av extrem/hög fantasy miljö. Inte ett enda kloster som ligger i en stad, eller bara på en ö.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hoppla, jag missade helt det här. Är det här plus Dragonlance sista spiken i kistan för Planescape? (nånstans visste jag alltid att det aldrig kunde bli ett Planescape, det var en hägring i denna öken som är spelvärldar)
Det tror jag inte alls. Vi vet ju nu att DnD2024 inte kommer ha en setting, utan vara skrivet ur ett multiversum-perspektiv.

Tror också att jag läste någon tyckare som menade att den metafysik som redan finns på plats och som Speljammer fördjupar inte på något sätt är inkompatibel med Planescape. Eller så hittade jag just på det :unsure:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tittar på Xanathars's guide to everything o det bara känns som DnD borde byta namnet på Monk klassen till Martial-Artist eller Chi cultivator för det känns som det i praktiken är väldigt lite munklikt över de olika "Monastic Traditions" som presenteras där o grundboken.

Också, de har en slumptabell för det möjliga klostret som man som munk kan komma ifrån o jag måste säga att jag finner det roligt att alla klostren ligger i någon typ av extrem/hög fantasy miljö. Inte ett enda kloster som ligger i en stad, eller bara på en ö.
Jag tycker den ska heta ninja!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Det tror jag inte alls. Vi vet ju nu att DnD2024 inte kommer ha en setting, utan vara skrivet ur ett multiversum-perspektiv.

Tror också att jag läste någon tyckare som menade att den metafysik som redan finns på plats och som Speljammer fördjupar inte på något sätt är inkompatibel med Planescape. Eller så hittade jag just på det :unsure:
Hmm. Jag avundas dig din optimism.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hmm. Jag avundas dig din optimism.
Jag är också väldigt påhittig, och har svårt att skilja på mig själv och andra människor!

Planescape i all ära, själv hoppas jag på Dark Sun. Men givet att DnD blir mer och mer gladfantasy för varje dag som går, så gissar jag att Planescape är troligare än Dark Sun.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag är också väldigt påhittig, och har svårt att skilja på mig själv och andra människor!

Planescape i all ära, själv hoppas jag på Dark Sun. Men givet att DnD blir mer och mer gladfantasy för varje dag som går, så gissar jag att Planescape är troligare än Dark Sun.
Dark Sun är typ postapoc-öken-mad max-fantasy minus bilar och med annorlunda frisyrer, typ va?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Dark Sun är typ postapoc-öken-mad max-fantasy minus bilar och med annorlunda frisyrer, typ va?
Ja, och på ett sätt ligger det i tiden, för det är dit vi är på väg på riktigt.

Dark Sun kan också ses som en kritik mot beduinernas klädkultur. I en öken vill du inte bära vida, svala, vita kläder. Du vill smörja in dig i olja och vara naken, förutom ha en hjälm i metall på huvudet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ja, och på ett sätt ligger det i tiden, för det är dit vi är på väg på riktigt.

Dark Sun kan också ses som en kritik mot beduinernas klädkultur. I en öken vill du inte bära vida, svala, vita kläder. Du vill smörja in dig i olja och vara naken, förutom ha en hjälm i metall på huvudet.
Glöm inte en massa läder direkt mot huden, o omöjliga benpansar
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
- O hjälte! När jag lämnade Lorath i all hast glömde jag ättens stekspade. Jag och mina släktingar har samlat våra resurser och har fått i hop 100 guldmynt om stekspaden kan återbördas till oss. Kan ni ta på er detta rättfärdiga uppdrag?

- Lorath, är det samma Lorath som ligger vid Dolkstötskusten? Bortom eldjättarnas berg, dödens skog och de hemsökta slätterna?

- Oh, ni känner till platsen?

- Bara till ryktet. Samma Lorath som det med snabba hästar minst tar fyra månader att nå. Och då endast förutsatt att hästarna överlever det förgiftade gräset på de hemsökta slätterna, att man inte stöter på den grip som hemsöker dödens skog, blir uppäten av jättarna i bergen, eller konfronteras av de olevande styggelser som nu härskar över Dolkstötskusten.

- Densamma!

- Hundra guldmynt? Det låter rimligt. Tja, vi ses väl om ett år då.

- Trevlig resa, och glöm inte stekspaden.



Det kallades FedEx-quest när jag spelade med Gula Hjälmen. Finns det några hemligheter för att göra sådana intressanta att spela?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
- O hjälte! När jag lämnade Lorath i all hast glömde jag ättens stekspade. Jag och mina släktingar har samlat våra resurser och har fått i hop 100 guldmynt om stekspaden kan återbördas till oss. Kan ni ta på er detta rättfärdiga uppdrag?

- Lorath, är det samma Lorath som ligger vid Dolkstötskusten? Bortom eldjättarnas berg, dödens skog och de hemsökta slätterna?

- Oh, ni känner till platsen?

- Bara till ryktet. Samma Lorath som det med snabba hästar minst tar fyra månader att nå. Och då endast förutsatt att hästarna överlever det förgiftade gräset på de hemsökta slätterna, att man inte stöter på den grip som hemsöker dödens skog, blir uppäten av jättarna i bergen, eller konfronteras av de olevande styggelser som nu härskar över Dolkstötskusten.

- Densamma!

- Hundra guldmynt? Det låter rimligt. Tja, vi ses väl om ett år då.

- Trevlig resa, och glöm inte stekspaden.



Det kallades FedEx-quest när jag spelade med Gula Hjälmen. Finns det några hemligheter för att göra sådana intressanta att spela?
Man använder det som ramberättelse! Påväg till Stekspaden hittar man den riktiga plotten.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
- O hjälte! När jag lämnade Lorath i all hast glömde jag ättens stekspade. Jag och mina släktingar har samlat våra resurser och har fått i hop 100 guldmynt om stekspaden kan återbördas till oss. Kan ni ta på er detta rättfärdiga uppdrag?

- Lorath, är det samma Lorath som ligger vid Dolkstötskusten? Bortom eldjättarnas berg, dödens skog och de hemsökta slätterna?

- Oh, ni känner till platsen?

- Bara till ryktet. Samma Lorath som det med snabba hästar minst tar fyra månader att nå. Och då endast förutsatt att hästarna överlever det förgiftade gräset på de hemsökta slätterna, att man inte stöter på den grip som hemsöker dödens skog, blir uppäten av jättarna i bergen, eller konfronteras av de olevande styggelser som nu härskar över Dolkstötskusten.

- Densamma!

- Hundra guldmynt? Det låter rimligt. Tja, vi ses väl om ett år då.

- Trevlig resa, och glöm inte stekspaden.



Det kallades FedEx-quest när jag spelade med Gula Hjälmen. Finns det några hemligheter för att göra sådana intressanta att spela?
Det bästa jag sett är knasiga föremål från udda SLP, men det har inte riktigt räckt hela vägen..
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
- O hjälte! När jag lämnade Lorath i all hast glömde jag ättens stekspade. Jag och mina släktingar har samlat våra resurser och har fått i hop 100 guldmynt om stekspaden kan återbördas till oss. Kan ni ta på er detta rättfärdiga uppdrag?

- Lorath, är det samma Lorath som ligger vid Dolkstötskusten? Bortom eldjättarnas berg, dödens skog och de hemsökta slätterna?

- Oh, ni känner till platsen?

- Bara till ryktet. Samma Lorath som det med snabba hästar minst tar fyra månader att nå. Och då endast förutsatt att hästarna överlever det förgiftade gräset på de hemsökta slätterna, att man inte stöter på den grip som hemsöker dödens skog, blir uppäten av jättarna i bergen, eller konfronteras av de olevande styggelser som nu härskar över Dolkstötskusten.

- Densamma!

- Hundra guldmynt? Det låter rimligt. Tja, vi ses väl om ett år då.

- Trevlig resa, och glöm inte stekspaden.



Det kallades FedEx-quest när jag spelade med Gula Hjälmen. Finns det några hemligheter för att göra sådana intressanta att spela?
Jag tycker det är den perfekta ingången till en sandlåda. Du har blorb-preppat hela De Fördömdas Ö och nu behöver du bara en bra anledning att skicka dit rollpersonerna.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Ja, man kan ju använda den enbart för en anledning att skicka rollpersonerna till en specifik plats och sen glömma bort den när ballare saker upptäcks, eller så gör man ett äventyr där Resan Är (det faktiska) Målet/Äventyret.
Du kan också binda ihop flera mindre fedex-quests (förslagsvis med några andra sorters quests inslängda emellan) som till en början verkar ganska random men som senare visar sig hänga ihop och avslöja Den Verkliga Plotten.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Eller så är det hela ett socialt äventyr, där det helt enkelt gäller för spelarna att ta sig från punkt A till punkt D o spelarnas interaktion med varandra o omgivningen är själva huvudäventyret, med monsterdödande som mer sido-grejer
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ääälskar sån här dedikation.
Den ultimata Spelljammer referens-guiden:

Ni som spelar något DnD5-äventyr bör undvika slutet på artikeln då det är spoilervarning då flera DnD5-produkter innehåller Spelljammer-referenser.
 
Top