D&D DnD - skvalkanalen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vet vi att det här är en av de två settingarna de pratat om?
Vi vet inte.

Det vi vet är att COVID-spöket ställer till det för DnD-produktionen, precis som det gör för många andra företag (pappersbrist, leveranssvårigheter o.s.v.)
Ex: Mordenkainen's Monsters of the Universe, som kommer i maj, skulle ha släppts i november och varit storsäljaren till jul.
Det betyder att WotC kommer att släppa produkter var och varannan månad tills de kommer ikapp sin produktcykel.
Så det är fullt möjligt att de släpper två settingböcker och en regelbok till hösten.
Dessutom skulle settingböckerna vara i ett "nytt format" och Radiant Citadel känns inte "nytt".

WotCs ledrådar är medvetet vaga - de är inte tänkta till att man ska räkna ut vad de betyder, utan de är till för att hålla intresset uppe i DnD-communityt.

Det vi däremot KAN vi vara säkra på är att UA-artiklar leder till böcker inom något år.

De släppte UA-artikeln "Draconic Options" och vi fick boken "Fizbans Treasury of Dragons"
De släppte UA-artikeln "Mages of Strixhaven" och vi fick boken "Strixhaven: a Curriculum of Chaos"

Sedan finns det två UA-artiklar som ännu inte blivit böcker:
- Travelers of the Multiverse
- Heroes of Krynn

Av vad jag vet finns UA-materialet "Travelers of the Multiverse" varken i Monster of the Universe eller i Radiant Citadel, men jag kan ha fel.
I sånt fall kommer det en Multiverse-setting till hösten.

Vi får se på fredag när WotC håller presskonferens.
(jag felöversatte "next friday" till "den här fredagen " förut)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Förvirrande det här.

Men det stämmer ju att detta inte är ett ”nytt format”, och inte heller är det en gammal setting. Och presskonferensen är imorgon. Ergo: Planescape kommer utannonseras imorgon!

Kanske.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Förvirrande det här.

Men det stämmer ju att detta inte är ett ”nytt format”, och inte heller är det en gammal setting. Och presskonferensen är imorgon. Ergo: Planescape kommer utannonseras imorgon!

Kanske.
Vi håller tummarna! Hoppas kan man ju alltid iaf... :LOL:
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag är väl ärligt inte så känslomässigt investerad i det här. Men jag vill inte att @God45 ska gråta en gång till!
Asch, 5e kan jag alltid tänka mig att spela. Mina kampanjer sträcker sig aldrig bortom lvl 7 eller så. Så att få Planescape i en ny utgåva till 5e hade jag inte sagt nej till.

Detta sagt så får jag erkänna att jag inte grävt i det gamla materialet. Det är nåt med längre rollspelstexter. Jag läser dem liksom inte. 1 page adventures verkar vara formatet för mig...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag är väl ärligt inte så känslomässigt investerad i det här. Men jag vill inte att @God45 ska gråta en gång till!
Om de publicerar mer Bleak Cabal material är jag nöjd! Hur kan jag inte gråta när de nekar mig mer info om de Chaotic Evil socialarbetarna?!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Asch, 5e kan jag alltid tänka mig att spela. Mina kampanjer sträcker sig aldrig bortom lvl 7 eller så. Så att få Planescape i en ny utgåva till 5e hade jag inte sagt nej till.
Great minds osv; så tänker jag också. Gärna 5e, men inte över nivå åtta typ. Och får vi nu Planescape så kanske jag köper det pga nyfiken. Min relation till Planescape består att att köpa Torment, spela tre timmar, tröttna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Och jag som trodde att de samlat att CE-byråkrater på Migrationsverket!
Planescape har en liten liberterian vinkel. Så socialarbetarna vara största grej är att de driver soppkök och ger de fattiga ställen att sova på är CE :p Velat spela en Socialdekreterare/antipaladin sedan jag läste det! :D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är mest intresserad av att få en riktig bok om Multiverse. Om det blir Planescape eller Spelljammer bryr jag mig inte om.
Jag har en kampanj som ligger på is sedan ett år tillbaka i väntan på en sådan bok.

Kommer det en sådan DnD5-bok kommer jag antagligen bli djupt besviken (det brukar jag bli) och så kommer jag använda de gamla ADnD2-reglerna istället. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är mest intresserad av att få en riktig bok om Multiverse. Om det blir Planescape eller Spelljammer bryr jag mig inte om.
Jag har en kampanj som ligger på is sedan ett år tillbaka i väntan på en sådan bok.

Kommer det en sådan DnD5-bok kommer jag antagligen bli djupt besviken (det brukar jag bli) och så kommer jag använda de gamla ADnD2-reglerna istället. :)
På vilket sätt tycker du det gamla materialet är bättre än det nya?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är mest intresserad av att få en riktig bok om Multiverse.
Spelar ni faktiskta kampanjer, där rollpersonerna reser mellan spelvärldarna och olika planes, ofta?
Eller är detta mest som bakgrund och kuriosa?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Planescape har en liten liberterian vinkel. Så socialarbetarna vara största grej är att de driver soppkök och ger de fattiga ställen att sova på är CE :p Velat spela en Socialdekreterare/antipaladin sedan jag läste det! :D
Tjena, det hade jag helt missat, USA alltså...

& ja min relation är att spela PT oändliga timmar, inte ens tittat i de gamla buckerna
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tjena, det hade jag helt missat, USA alltså...

& ja min relation är att spela PT oändliga timmar, inte ens tittat i de gamla buckerna
Det märks bara på ett par ställen så det stör inte egentligen. Jag bara tycker den delen är kul :p

Man, jag borde spela om PT igen :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Planescape har en liten liberterian vinkel. Så socialarbetarna vara största grej är att de driver soppkök och ger de fattiga ställen att sova på är CE :p Velat spela en Socialdekreterare/antipaladin sedan jag läste det! :D
Kan du expandera det här?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
På vilket sätt tycker du det gamla materialet är bättre än det nya?
Det är inte så att det gamla är bättre, men det var mer detaljerat.
Jag är en grognard. Jag vill ha detaljer. Detaljer som jag kan använda som skelett till mitt världsbygge.
Men WotCs policy är att inte göra böcker med detaljer, utan att ge rollspelstips.

Ex:

Sword Coast
Jag vill inte ha en bok om Svärdkusten, jag vill ha en kampanjbok om HELA Forgotten Realms.
Det har funnits till alla versioner från ADnD till DnD4 - men INTE till DnD5.

Ravnica
Jag vill inte ha en bok hur man rollspelar och skapar äventyr i en stad, jag vill ha en bok som beskriver HELA staden.
Det har funnits bra stadsmoduler till både Greyhawk och Waterdeep, men inte till DnD5.

Fizbans drakbok
Jag vill ha en drakbok som faktiskt beskriver hur drakarna ser ut.

Ravenloft
Jag vill ha en bok som beskriver hur en rollperson faller hela vägen från oskyldig till darklord, inte bara första steget.

***

Om det blir Planescape vill jag ha ett kort kapitel för VARJE plan (sist jag räknade var det runt 40 plan).
Och jag vill ha ett lååångt kapitel om Sigil.
Och jag vill att kapitlen förklarar de olika naturlagarna på planen (en av de roliga sakerna med att färdas mellan de olika planen är att det är helt olika världar med olika naturlagar för gravitation, tid, mat, o.s.v.
Och jag vill ha UTFÖRLIGA regler för hur man kan förflytta sig mellan de olika planen.

Om det blir Spelljammer vill jag ha MINST en sida var för VARJE skepp: inklusive ritningar, hur många människor och utrustning varje skepp kan ta, hastighet, skeppets beväpning och rustning.
Jag vill ha UTFÖRLIGA regler för hur strid i rymden går till.
Jag vill ha regler för hur skepp färdas i atmosfären på planeterna.
Jag vill ha tydliga regler för hur acceleration, höga hastigheter, gravitation och syreförbrukning fungerar.
Jag vill ha regler för hur pholgiston fungerar och hur man färdas mellan olika kristallsfärer.
Jag vill ha ett kapitel för varje kristallsfär (varje DnD värld: forgotten realms, greyhawk, dragonlance, eberron, dark sun, jorden,...) där varje planet och feature får minst en paragraf var.
Jag vill ha tabeller för avstånd (eller tid) mellan olika planeter / kristallsfärer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Kan du expandera det här?
The Bleak Cabal, eller the Bleakers, är Nihilister som inte tror det finns någon mening med universum. De försöker inte ändra det eller hitta någon mening eller skapa någon mening. Saker suger och är meningslösa, acceptera det eller inte. Deras högkvarter i Sigil är i The Gatehouse. Deras grej är ”Om det ändå är meningslöst kan man lika bra hjälpa folk”, så de driver Sigils mentalsjukhus och soppkök.

De är typ väldigt ledsna socialarbetare. De räknas av någon anledning som Evil.
 
Top