D&D DnD - skvalkanalen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Är inte Matt Colville inne på detta också. Han säger i alla fall att han hatar FR och aldrig har spelat i det (typ, i videon om Red hand of doom, tror jag).
Ja, det är sant! Han har rätt om Red hand of Doom också. FR är bara ivägen i den.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ja, det är sant! Han har rätt om Red hand of Doom också. FR är bara ivägen i den.
Alltså, RHoD är egentligen inte i någon setting. Visst, det finns notes om hur man kan placera den i FR, Greyhawk eller Eberron, men alla de alternativen kräver att man ändrar platsnamn och i vissa fall justerar geografin.
Gudarna som nämns är från Greyhawk, vilket geografiskt sett är den knöligaste kartan att försöka trycka in det här äventyret på...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag grunnade på att ändra på hur många föremål man kan vara "attunad" till från 3 till 1 + Charisma bonus (minst 1).

Är det dumt? Borde det vara något annat än Charisma? Int? Wis? Varför då?

Jag gillar tanken lite att magiska föremål liksom gillar en person och helt enkelt vill hänga med dem på något vis XD
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag gillar tanken lite att magiska föremål liksom gillar en person och helt enkelt vill hänga med dem på något vis XD
En fråga som jag funderar på då, förutsätter du att alla magiska items har ett medvetande? För i en värld där magiska föremål har ett medvetande kan jag helt köpa tanken om att det måste skapas en relation mellan föremålet och personen för bruk av föremålet, där karisma blir grunden för det hela. Karisma modifieringen kanske då är ett mått på hur många föremål rollpersonen kan bära på utan att skapa konflikter mellan de magiska föremålens olika personligheter. Karisman blir liksom ett mått på rollpersonens förmåga att även ha ett ledarskap att ena ett visst antal magiska föremål att arbeta mot samma mål.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Är det dumt? Borde det vara något annat än Charisma? Int? Wis? Varför då?
Hmm... en discord-discussion senare får mig att tro att det är dumt. Någon tog upp att det antalgigen skulle tendera att slå rätt hårt mot fighters och barbarians och sånna som lite behöver kunna använda coola magiska föremål för att tävla med de andra klasserna på senare levels.

Det föreslogs constitution istället, baserat på att Con är bra för typ alla, och det kan representera att det helt enkelt kostar på att hålla ett magiskt föremål knutet till sig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hmm... en discord-discussion senare får mig att tro att det är dumt. Någon tog upp att det antalgigen skulle tendera att slå rätt hårt mot fighters och barbarians och sånna som lite behöver kunna använda coola magiska föremål för att tävla med de andra klasserna på senare levels.

Det föreslogs constitution istället, baserat på att Con är bra för typ alla, och det kan representera att det helt enkelt kostar på att hålla ett magiskt föremål knutet till sig.
Koppla till proficiency bonus istället.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Jag gillar tanken lite att magiska föremål liksom gillar en person och helt enkelt vill hänga med dem på något vis XD
Kolla in Vestiges of Divergence från Critical Role:

The Vestiges are legendary artifacts that grow in power with the experience, force of will, and strength of character of the bearer. Many Vestiges, if sealed away or left without a worthy attuned individual for a period of time, will revert to their dormant state. A vestige in its dormant state still imbues power to the attuned, but with time, perseverance, and personal growth, the Vestige can regain access to some of its lost abilities by reaching its awakened state. Eventually, through extreme personal challenge, evolution, and achievement, the Vestige can reach its full potential in its exalted state.

Det är alltså föremål som med viljastyrka och stordåd kan fås att släppa mer av sin styrka till sin användaren. Barden i min kampanj spelar på ett minotaurhorn som är en del av en samling magiska föremål (en statyett som fungerar som resonanslåda t.ex.) och ju fler han hittar desto mäktigare blir hornet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kolla in Vestiges of Divergence från Critical Role:

The Vestiges are legendary artifacts that grow in power with the experience, force of will, and strength of character of the bearer. Many Vestiges, if sealed away or left without a worthy attuned individual for a period of time, will revert to their dormant state. A vestige in its dormant state still imbues power to the attuned, but with time, perseverance, and personal growth, the Vestige can regain access to some of its lost abilities by reaching its awakened state. Eventually, through extreme personal challenge, evolution, and achievement, the Vestige can reach its full potential in its exalted state.

Det är alltså föremål som med viljastyrka och stordåd kan fås att släppa mer av sin styrka till sin användaren. Barden i min kampanj spelar på ett minotaurhorn som är en del av en samling magiska föremål (en statyett som fungerar som resonanslåda t.ex.) och ju fler han hittar desto mäktigare blir hornet.
Magiska föremål med egen intelligens, viljestyrka och mål har funnits i alla DnD-versioner sedan 1974 - men det har ju inte riktigt med attunement att göra.

Konceptet "Vestiges" dök upp i DnD3.5-boken Tome of Magic, och sen igen i DnD5-äventyret Curse of Strahd - men det verkar inte riktigt vara samma sak som i Critical Role.
Här är det istället "resterna" av mäktiga varelser - mer ett eko av deras forna makt - som man kan sluta en pakt med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Magiska föremål med egen intelligens, viljestyrka och mål har funnits i alla DnD-versioner sedan 1974 - men det har ju inte riktigt med attunement att göra.

Konceptet "Vestiges" dök upp i DnD3.5-boken Tome of Magic, och sen igen i DnD5-äventyret Curse of Strahd - men det verkar inte riktigt vara samma sak som i Critical Role.
Här är det istället "resterna" av mäktiga varelser - mer ett eko av deras forna makt - som man kan sluta en pakt med.
Oh, det låter lite som Binders från 3.5! De var alltid coola men mekaniskt för weird för att vara riktigt kul i spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Oh, det låter lite som Binders från 3.5! De var alltid coola men mekaniskt för weird för att vara riktigt kul i spel.
Ja, Binder är klassen från Tome of Magic som skapade pakter med vestiges.
Finns in länken ovan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Koppla till proficiency bonus istället.
Det tråkiga med det är att det bara blir lika för alla. Rättvist, men tråkigt.

Mjöjligen skulle man kunna basera det på proff+bonus. Men det höjer ju taket väldigt mycket.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det tråkiga med det är att det bara blir lika för alla. Rättvist, men tråkigt.

Mjöjligen skulle man kunna basera det på proff+bonus. Men det höjer ju taket väldigt mycket.
Först säger du at CHA.mod. blir orättvist.
Sedan säger du att proficiency bonus blir rättvist, men tråkigt.

Du behöver inte hålla med, men jag hävdar att det är de orättvisa och obalanserade sakerna i ett rollspel som gör det roligt. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Först säger du at CHA.mod. blir orättvist.
Sedan säger du att proficiency bonus blir rättvist, men tråkigt.
Min invändning är det är tråkigt. Jag försökte ge dig en komplimang angående att det var rättvist istället för att bara negga =)

Problemet med cha-bonus är att det är orättvis mot fel håll ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Såg det här inlägget dyka upp på twitter. Det är ett förslag på en husregel som säger att om man kastar "polymorph" mot ett ovilligt mål, och målet klarar sin save, så studsar besvärjelsen tillbaka på en själv och man måste själv klara en save eller bli förvandlad till det tilltänkta djuret.

Jag tyckte att det lättkul, och tänkte lite spontant att man skulle kunna göra det till en allmän grej för alla besvärjelser. Att om offret lyckas med sin save så studsar den tillbaka.

Tänkte kanske i så fall begränsa det till att bara andra spellusers can göra det, kanske rent av begränsa det till faktiska "wizards", och att man måste lägga sin reaktion för att göra det.

Det här är bokstavligt talat bara vad som poppade upp i mitt huvud samma ögonblick jag läste inlägget, så det är inte direkt genomtänkt. Men tänkte slänga ur mig det höra vad era tankar om det hela är.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Såg det här inlägget dyka upp på twitter. Det är ett förslag på en husregel som säger att om man kastar "polymorph" mot ett ovilligt mål, och målet klarar sin save, så studsar besvärjelsen tillbaka på en själv och man måste själv klara en save eller bli förvandlad till det tilltänkta djuret.

Jag tyckte att det lättkul, och tänkte lite spontant att man skulle kunna göra det till en allmän grej för alla besvärjelser. Att om offret lyckas med sin save så studsar den tillbaka.

Tänkte kanske i så fall begränsa det till att bara andra spellusers can göra det, kanske rent av begränsa det till faktiska "wizards", och att man måste lägga sin reaktion för att göra det.

Det här är bokstavligt talat bara vad som poppade upp i mitt huvud samma ögonblick jag läste inlägget, så det är inte direkt genomtänkt. Men tänkte slänga ur mig det höra vad era tankar om det hela är.
Om man lyckas perfekt, tänker jag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, jag behöver fatta ett rätt stort beslut kring slutstriden i min kampanj, och behöver hjälp att tänka.

Så en av rollfigurerna är dotter till den här mörkalvsprinsen. Prinsen vill få tag på sin dotter och kidnappade för flera månader sedan en av dennes bekanta, en gnom vid namn Ledo. Grejen är att Ledo är en patetisk commoner, en alkoholiserad fegis (men en trevlig prick). Allt Ledo visste om dottern spillde han på en timme. Men prinsen behåller Ledo i fängelset, i hoppet att dotter ska försöka rädda honom så att han kan fånga in barnet.

Nu är det då dags, gruppen är redan inne i mörklavernas fäste. Och de har kläckt en rätt smart plan. Dagen innan de gick in berättade det för Ledo via Sänding att de är på väg och att de kommer att ta sig in via slavkvarteren. Förhoppningen var att Ledo skulle läcka detta till mörkeralverna. Det är så klart inte sant, de går in någon helt annanstans. Tanken är alltså att mörkeralverna ska samla resurser i slavkvarteren och därmed underlätta utbrytningen av Ledo mfl fångar (som är på ett helt annat ställe i staden) plus mordet på matriarken (ja, de har hög nivå).

Grejen är att jag har svårt att avgöra om mörkeralverna får reda på denna info. Jag kan ju säga att mörkeralverna sedan länge tröttnat på att roa sig med Ledo och att han bara ligger i sin cell som ett lockbete. Eller så kan jag säga att mörkeralverna plågar honom pga evil sadister på en mer eller mindre daglig basis, och att han alltså läcker.

Det här beslutet kommer att få ganska stor påverkan på hur kampanjens slutstrid kommer att utspela sig.

Hur skulle du tänka?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Min tanke hade varit att prinsen sedan länge tappat intresset, och kanske till och med glömt bort att Ledo sitter där i en fängelsehåla. Däremot har säkert några underhuggare fortsatt roa sig på olika sätt, och Ledo kan mycket väl ha berättat för underhuggarna vad han vet.

Frågan är då: skulle underhuggarna verkligen bara springa och rapportera detta? I min bok hade de snarare försökt använda detta för att klättra på stegen själv genom att arrangera ett eget bakhåll. Kanske tar de rent av med sig Ledo till bakhållet för att agera bokstavligt bete. Vilket kan vara kul när rollpersonerna bryter sig in och inser att Ledo nu är där de sa att de skulle anfalla XD

Men... eftersom jag har svårt att vara helt opartisk hade jag nog slagit någon slags tärning. Typ

1: Planen funkar perfekt
2-3: Planen funkar delvis (lite färre vakter på plats)
4-5: Planen funkar inte (ingen får reda på vad de skickade till Ledo, och allt är som vanligt)
6: Något går fel. En överambitiös underhuggare kliver in rör till allting.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hur skulle du tänka?
Alternativ 1: bedöm en sannolikhet att fångvaktarna frågar Ledo mer, och slå en tärning.
Alternativ 2: använd bakgrundskunskap om Ledo - är han en sådan att han kan tänkas aktivt försöka ge den här infon som ett sätt att ställa sig in hos sina plågoandar?
 
Top