D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,261
Location
Trakien
Jag kör mörkeralverna som ett fascistiskt matriarkat, och underhuggarna är (eller spelar i alla fall) lojala; att de skulle göra någon egen grej funkar inte.

Alternativ 1 har jag inte tänkt på. Men. Ledo har många brister och dåliga räddningskast, men har är vänfast; han skulle inte skvallra av sig själv.

Ja, tärning är det det lutar åt. Det som gör det svårt är att slutstriden blir enklare att köra och troligen coolare om Ledo inte har läckt, men å andra sidan är det ju kul att spelarna får något för att de försöker vara smarta.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,261
Location
Trakien
När jag ändå håller på att spamma här kan jag passa på att tipsa den rollspelshistoriskt intresserade att en av spelarna i Tom Moldvays och Lawrence Schicks DnD-kampanj på 70-talet, i det som senare blev världen Mystara, har lagt ut en massa material på google drive. Läs mer på ENworld.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,184
Jag hade låtit drowerna få infon för det är en cool smart plan. Det är säker någon av dem som torterar fångar utan anledning bara för att. Eller låter ungdomarna över på sådana.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
2,368
Jag kör mörkeralverna som ett fascistiskt matriarkat, och underhuggarna är (eller spelar i alla fall) lojala; att de skulle göra någon egen grej funkar inte.

Alternativ 1 har jag inte tänkt på. Men. Ledo har många brister och dåliga räddningskast, men har är vänfast; han skulle inte skvallra av sig själv.

Ja, tärning är det det lutar åt. Det som gör det svårt är att slutstriden blir enklare att köra och troligen coolare om Ledo inte har läckt, men å andra sidan är det ju kul att spelarna får något för att de försöker vara smarta.
Jag gillar att slå tärning, oftast 1T6, med hastigt tillyxade odds, när jag är osäker på nåt sånthär. Om jag direkt blir väldigt missnöjd med resultatet är det ju oxå ett svar - jag brukar isf betrakta resultatet som rådgivande. ;)

Jag kör även det för saker i spel där jag inte omedelbart tycker det ena eller andra är ett givet resultat - ofta låter jag spelarna slå, och kallar det ett turslag. Då gäller det att slå högt på 1T6, så berättar jag oddsen i förväg. Ibland har de bara tur på 6, ibland är det från 2 eller 3, med kanske lite extra flyt på 6.

I just ditt specifika fall finns det väl antagligen en del mellanlägen, där RPna får en bonus för sin smarta plan utan att det vänder upp och ner på allt. Kanske har informationen orsakat oreda, spridda resurser osv, utan att man gått "all-in" på att lita på infon. Generellt brukar jag dock som SL vilja låta det löna sig att ha smarta, kul, väl genomförda planer. Eller planer som iaf är en av tre där..
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,261
Location
Trakien
Generellt brukar jag dock som SL vilja låta det löna sig att ha smarta, kul, väl genomförda planer. Eller planer som iaf är en av tre där..
Precis! I det här fallet var det dock lite lurigt, eftersom få saker gör mörkerlaver så rädda som en potentiellt slavuppror/befrielse (det är svårt att upprätthålla sin grimdark image när man måste diska själv) vilket innebär att de ökade vaksamheten riskerade att göra huvuduppgiften svårare.

Jag gjorde så att jag bestämde att gnomen läckte (typ enligt @God45 s förslag), men slog 1d8 för hur många timmar det tog från gruppen kontaktade honom till det att mörkeralverna fick info. Det blev 7, vilket betydde en timme innan gruppen gick in. Läget är nu sådant att det är tämligen kaotiskt i staden, där mörkeralverna har svårt att förstå vad det är som pågår.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,057
Man ska alltid belöna spelarna för smarta planer imo. Men det betyder ju inte att alla smarta planer fungerar på bästa möjliga vis varje gång. Att de nu skapat kaos och oordning kan ju mycket väl leda till deras nederlag, istället för lata vakter som är där de förväntas vara springer det nu budbärare runt hela staden med nya order - tex.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,057
Såg det här inlägget dyka upp på twitter. Det är ett förslag på en husregel som säger att om man kastar "polymorph" mot ett ovilligt mål, och målet klarar sin save, så studsar besvärjelsen tillbaka på en själv och man måste själv klara en save eller bli förvandlad till det tilltänkta djuret.

Jag tyckte att det lättkul, och tänkte lite spontant att man skulle kunna göra det till en allmän grej för alla besvärjelser. Att om offret lyckas med sin save så studsar den tillbaka.

Tänkte kanske i så fall begränsa det till att bara andra spellusers can göra det, kanske rent av begränsa det till faktiska "wizards", och att man måste lägga sin reaktion för att göra det.

Det här är bokstavligt talat bara vad som poppade upp i mitt huvud samma ögonblick jag läste inlägget, så det är inte direkt genomtänkt. Men tänkte slänga ur mig det höra vad era tankar om det hela är.
Fick mig att fundera: finns det några bra regler kring magiska dueller i någon d&d-version? Som inte gör det helt omöjligt att spela magiker/inte spela magiker eller gör magiska strider till helt ointressanta för alla andra dvs.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,261
Location
Trakien
Man ska alltid belöna spelarna för smarta planer imo. Men det betyder ju inte att alla smarta planer fungerar på bästa möjliga vis varje gång. Att de nu skapat kaos och oordning kan ju mycket väl leda till deras nederlag, istället för lata vakter som är där de förväntas vara springer det nu budbärare runt hela staden med nya order - tex.
Som läget är nu har de delvis skjutit sig själva i foten (strike team Eiliestraee som skulle befria slavarna utanför staden misslyckades delvis pga mörkalverna började föra in dem i staden) samtidigt som de nu (tillsammans med strike team Bruenor/Drizzt, också utanför staden) har satt igång stök på tre olika ställen, och skapat så mycket brus att mörkalverna har svår att fatta vad det är som pågår. I militära termer är de nu innanför mörkeralvernas beslutsscykel. Om de agerar snabbt nästa möte kan de angripa matriarken - och kanske döda henne.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
1,550
Fick mig att fundera: finns det några bra regler kring magiska dueller i någon d&d-version? Som inte gör det helt omöjligt att spela magiker/inte spela magiker eller gör magiska strider till helt ointressanta för alla andra dvs.
Det finns ganska avancerade regler för detta i Dungeon Crawl Classics.
Om du anser att DCC är "någon D&D-version".. det är upp till dig!
Jag har inte provkört de reglerna, jag skulle tro att de med viss anpassning skulle kunna användas i andra versioner.

I DCC slår man alltid en tärning för att se hur bra det går att kasta en spell. Om det går riktigt dåligt "förlorar" man den för resten av dagen. Annars kan man fortsätta. Jag vill minnas att detta är ganska inkorporerat i duell-reglerna, och man får fundera hur man gör i "vanliga" D&D där man bara har ett antal spells per dag.

Men man måste ändå ställa frågan: om man har 2 spells memorerade - hur länge kan man ägna sig åt magisk duell? Och om man inte har någon spell memorerad - och alltså inte har någon magisk potential - hur kan man då delta i en magisk duell?
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,261
Location
Trakien
Det var som tusan. Har de sagt nåt om det blir nån slags sneak peak på nya? Eller vad som motiverar priset - för billigt är det ju inte.
Jag tror inte vi vet mer än vad som sägs i videon, och den har jag inte titta på. Det spekulerades i
om det i tråden på ENworld tyckte jag att jag såg.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,634
Location
Fjollträsk
Jag antar att Starter Set är en viktig inkörsport till DnD och då vill man att den ska hamna bland nyheter.
Jag tycker att det kommit nya boxar (starter/essentials/stranger things) ungefär vart annat år.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,634
Location
Fjollträsk
Är thri-kreen under copyright eller kan andra använda dem?
Av vad jag vet är thri-kreen, precis som displacer beast, mind flayer och carrion crawler inte OGL, d.v.s. man får inte använda de namnen.

Men man får fortfarande använda varelserna, det är bara att döpa om dem.
Displacer beast, mind flayer och carrion crawler finns i flera OSR produkter, dock inte under de namnen.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,184
Thri-Kreen är också typ bara green martians från John Carter böckerna så de kan du använda istället! Eller byta namnet.

Displacer beasten är stulen från novellen Black Destroyer där de kallas Coeurl vilket är vad Pathfinder kallar dem så de har bara straight up Displacer Beasts de med. Så de går också att använda.
 

Gamiel

Hero
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,477
Location
Stockholm
Thri-Kreen är också typ bara green martians från John Carter böckerna så de kan du använda istället! Eller byta namnet.
Håller inte med. De är noterbart olika väsen, bara för att de båda är gröna o har fyra armar gör dem inte typ samma sak
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,184
Håller inte med. De är noterbart olika väsen, bara för att de båda är gröna o har fyra armar gör dem inte typ samma sak
Deras barn grej är samma och de är båda weirdos i swords and sandals setting. Men sure, Kreenerna är lite insektigare.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,634
Location
Fjollträsk
Thri-Kreen har inget med Green Martian att göra.
Ja, det finns likheter, men det finns också skillnader: t.ex. att green martian är dubbelt så stora och dubbelt så starka.

Sedan får man problem med namnet:
1. Thri-Kreen är inte gröna.
2. Thri-Kreen har inget med mars att göra.

Thri-Kreen går även under nanet Mantis Warrior, på samma sätt som Illithider går under namnet Mind Flayers (alla dessa är copyrighted).

Jag skulle valt Mantis People (som inte är copyrighted), eller Insectoids.
 

Gamiel

Hero
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,477
Location
Stockholm
Förre 3:ed så illustrerads de med gräshoppa liknande ben o en bakdel som var bönsyrsa/gräshoppa liknande. Man kanske kunde använda något alternativt namn på gräshoppa för deras namn?
 
  • Like
Reactions: PAX
Top