D&D DnD - skvalkanalen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Kommer ni ihåg att jag pratade om att göra regler för gropkamp för ett tag sedan. Här kommer ett utkast. Kommentarer? Idéer? (Vill gärna ha fler saker publiken kan göra).

Friday Night Pit Fight

In FNPF one PC faces one monster in a pit. There is an audience, a referee, hotdogs, etc. Think of it as wrestling, but with sharp weapons.

What follows is a set of rules for stagning FNPF I DnD5.

FNPF is run as a combat, with some exceptions and special rules.



Basic combat rules
Initative is rolled as usual.

On your turn, you may take the Attack action (melee or unarmed only) and take your Bonus action (no spells!). You don’t have a Move. Reactions are used (no spells). Other actions are not allowed.



Special FNPF-actions
At the end of your turn, you may take a Special action. You may not take the same Special action that you took the last turn. A successful check gains you a Crowd die, representing the favour of the Crowd.

Action Roll and DC

Acrobatic Display DEX (Acrobatics), DC15

Athletic Display STR (Athletics), DC15

Incite Crowd CHA (Performance), DC15

Intimidate Judge CHA (Initimidation), DC15

Flamboyant Speech CHA (Persuasion), DC15

Taunt Opponent CHA (Deception), DC15

A Crowd die is a d8.

  • You may use a Crowd die to add to any Attack, Save or Ability Check you make. No check may benefit from more than one die.
  • You may use a Crowd die at the end of your turn to gain 1d8 Temporary Hit points.


Crowd Actions
On Initiative 20 (loosing ties), the Crowd takes a special Crowd action. The crowd always aids the combatant which currently has the lowest HP. On a tie, the Crowd takes no action. Hint: Let one or two other players take the role of the crowd.

To decide what action the crowd takes, roll 1dx on the table below.

Crowd Acton Table

1 – Barrage of food. Opponent gets Disadvantage on next Roll.

2 – Barrage of missiles. Make one Ranged Weapon Attack, +2 to Hit, range n/a, 2d4 bludgeoning damage.

3 – Wild cheering. Gain one Crowd die.

4 – Pit invasion. One Commoner storms the pit, supporting the combatant who made the roll. Roll Initiative immediately. It takes actions as a combatant and remains in the combat until dropped to 0 HP.
Så coolt! :D
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Du @anth du skrev en intressant sak i min Fizban-recension som jag gärna vill veta mer om (men som jag tycker blir lite OT i den tråden):

Boken är gjord på ett modernt sätt, precis som t.ex. Guildmasters' Guide to Ravninca.
Jag vill ha böcker så som de gjorde för 10+ år sedan.
Kan du utveckla det lite?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Testade FNPF ikväll, reglerna ovan med ett par mindre tweaks. Dvärgbarbar nivå tolv mot ork-gladiator (med motstånd mot vanlig skada som buff). Funkade hur bra som helst, engagerade alla fem spelare (en var dvärgen, en var orken, två deltog som planstormare och en spelade kommentator).
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du @anth du skrev en intressant sak i min Fizban-recension som jag gärna vill veta mer om (men som jag tycker blir lite OT i den tråden)
Kan du utveckla det lite?
Den nya trenden är att DnD5-böcker ska hjälpa spelledare och spelare att rollspela. Allt annat är oväsentligt och behöver inte vara med.

Ta t.ex. Guildmasters' Guide to Ravnica:
Ravnica är en stad.
Om jag köper en bok om en stad förväntar jag mig att den beskriver staden. Det gör den inte. Det finns inte ens en karta över staden. Istället finns massor med tips hur man rollspelar i staden. Men jag vill ha en bok ungefär som en Berlitz reseguide.
Jämför med hur de gamla boxarna till städerna Greyhawk och Waterdeep ser ut, med fantastiska kartor, samt texter som beskriver städerna - och inte en rad om hur man rollspelar i städerna.

Huvudsettingen i DnD5 får sägas vara Forgotten Realms.
Och hur hur ser boken "Forgotten Realms Campaign Setting" ut till DnD5.
Nä, just det. Det finns ingen FRCS till DnD5.
Det finns en tunn bok om Sword Coast - men om man vill vara någon annanstans än vid Sword Coast?

DnD5 är generellt "vi skiter i bakgrundshistorierna för olika platser för vi ska rollspela i nuet".

Fizbans' är suverän om man ska rollspela drakar - men jag saknar bakgrundstexterna om drakarna.

Inte en enda av de DnD5-böcker som hittills släppts har uppfyllt de förväntningar jag har om hur en rollspelsbok ska se ut.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Den nya trenden är att DnD5-böcker ska hjälpa spelledare och spelare att rollspela. Allt annat är oväsentligt och behöver inte vara med.

Inte en enda av de DnD5-böcker som hittills släppts har uppfyllt de förväntningar jag har om hur en rollspelsbok ska se ut.
Jag är med på vad du menar! För mig funkar mycket av settingmaterialet inte för att det saknar konkretion. Det är mycket text, men jag får inte veta saker som hur maktstrukturer ser ut, vilka resursers makthavare och organisationer har, vilka varor som fjärrhandlas, ens hur många som bor i de olika städerna. Det är typ samma sak som du saknar?

För mig gör detta att världen känns vag och formlös och svårbegriplig. I själva verket skulle nog flera äventyr - definitivt SKT - rasa samma om vi fick sådana detaljer. För det skulle bli uppenbart att Den vilda gränsens makthavare utan problem skulle kunna hantera jättekrisen och att några hjältar (på nivå ett!) inte har någon som helst meningsfull roll att spela. Jag saknar de där tabellerna i 3e DMGn där man kunde slå fram vilka klasser och nivåer invånarna i varenda bosättning i hela kosmos hade.

Varför gör Wizards så här? Jag tror inte det är ett misstag eller förbiseende. De har gått all in på förskrivna berättelser (i många fall omsminknade till sandlådor, men det är bara fejk alltihop, tom den sandlådigaste, ToA, är fjek) a la Dragonlance där alla RPs är hjältar (inte äventyrare, och absolut inte murder hobos) och en konkret värld gör det mycket svårare att skriva sådana äventyr för det uppstår oerhört lätt plotthål. Som det nu är kan man lätt stoppa in äventyr som mer bygger på någon slags "rule of cool" och "berättelsen före allt annat" än på en begriplig, koherent värld.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Medhåll, jag har aldrig fått en känsla för hur världen fungerar i DnD 5. Jag stirrar mig blind och känner mig ganska vilsen i den. Känns som det saknas en hel del för att göra världen levande på ett vettigt sätt eller få en uppfattning om hur den faktiskt fungerar. Det här gör att jag, som nu spelleder DnD 5, undviker allt vad frågor om värld heter för jag fattar verkligen inte hur världen är tänkt att fungera eller vara.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Medhåll, jag har aldrig fått en känsla för hur världen fungerar i DnD 5. Jag stirrar mig blind och känner mig ganska vilsen i den. Känns som det saknas en hel del för att göra världen levande på ett vettigt sätt eller få en uppfattning om hur den faktiskt fungerar. Det här gör att jag, som nu spelleder DnD 5, undviker allt vad frågor om värld heter för jag fattar verkligen inte hur världen är tänkt att fungera eller vara.
En reflektion jag gjort är att jag tycker äventyren som äger rum i en avlägsen, begränsad del av FR funkar bättre för mig än de som ligger mer mitt i smeten. Dvs ToA och RotFM lider mindre av det här problemet än SKT eller WDotMA. I de förra blir världen dels mer greppbar, dels så försvinner mycket om inte allt av problemet med att någon annan (troligen många andra) rimligen borde kunna lösa äventyret (i många fall utan att ens bli svettiga).
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
En reflektion jag gjort är att jag tycker äventyret som äger rum i en avlägsen, begränsad del av FR funkar bättre för mig än de som ligger mer mitt i smeten. Dvs ToA och RotFM lider mindre av det här problemet än SKT eller WDotMA. I dem blir världen dels mer greppbar, dels så försvinner mycket om inte allt av problemet med att någon annan (troligen många andra) rimligen borde kunna lösa äventyret (i många fall utan att ens bli svettiga).
Bra reflektion. Ska bära med mig den till framtiden. Det var en väldigt klok tanke.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Det här gäller specifikt 5th edition, och jag tillåter normalt sett inte multiclassing eller feats.

Jag grunnar på att låta vem som helst kunna memorera en besvärjelse. Inte kanske så mycket genom avsiktliga studier, även om det säker också kan vara en möjligt. Lite mer slumpmässigt så där, typ som att hitta en skatt eller en potion. Kanske genom att man lyckas läsa nån märklig inskription i ett gravvalv, eller man ber till en gud och får en välsignelse, eller typ att man hamnar mitt i en magisk storm eller något och blir laddad med magisk energi.

Eftersom det här kommer vara huvudsakligen DM-dikterat, kanske med ett element av slump, känner jag inget behov av superrobusta regler för detta, men lite riktlinjer är ju alltid kul.

Så jag tänker mig:

Det här betyder inte att vem som helst kan sätta sig med en magikers grimoire och lära sig en valfri spell i från den. Magiker tillbringar mycket tid med att studera och lära sig system för att kunna memorisera och kasta magi på ett kontrollerat och upprepningsbart sätt och deras grimoiars är baserade på dessa tekniker.

Magin är 100% Vancisk: så fort du slänger besvärjelsen så försvinner den ur ditt minne. Du minns effekten av den, och kanske ett luddigt minne av att ha fått smaka på sann kosmisk kraft, men du kommer aldrig kunna återskapa besvärjelsen från minnet.

Spell-list bestäms utifrån situationen, och det blir antingen en slumpad spell eller något som passar. Även cantrips är möjliga.

Maxnivå på besvärjelse är en tredjedel av karaktärens levels avrundat uppåt, och får inte överstiga karaktärens intelligensbonus. (som du har 0 eller mindre i intelligensbonus kan du inte memorisera någon alls på detta sätt) (Särskilda omständigheter skulle kunna överskrida detta).

I teorin är det här även applicerbart även på de som redan kan använda magi. Dessa kan möjligen (beroende på klass och typ av besvärjelse) ha en chans att faktiskt binda besvärjelsen på papper istället, för att sen ha tillgång till den som vilken besvärjelse som helst de har.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Det här gäller specifikt 5th edition, och jag tillåter normalt sett inte multiclassing eller feats.

Jag grunnar på att låta vem som helst kunna memorera en besvärjelse. Inte kanske så mycket genom avsiktliga studier, även om det säker också kan vara en möjligt. Lite mer slumpmässigt så där, typ som att hitta en skatt eller en potion. Kanske genom att man lyckas läsa nån märklig inskription i ett gravvalv, eller man ber till en gud och får en välsignelse, eller typ att man hamnar mitt i en magisk storm eller något och blir laddad med magisk energi.

Eftersom det här kommer vara huvudsakligen DM-dikterat, kanske med ett element av slump, känner jag inget behov av superrobusta regler för detta, men lite riktlinjer är ju alltid kul.

Så jag tänker mig:

Det här betyder inte att vem som helst kan sätta sig med en magikers grimoire och lära sig en valfri spell i från den. Magiker tillbringar mycket tid med att studera och lära sig system för att kunna memorisera och kasta magi på ett kontrollerat och upprepningsbart sätt och deras grimoiars är baserade på dessa tekniker.

Magin är 100% Vancisk: så fort du slänger besvärjelsen så försvinner den ur ditt minne. Du minns effekten av den, och kanske ett luddigt minne av att ha fått smaka på sann kosmisk kraft, men du kommer aldrig kunna återskapa besvärjelsen från minnet.

Spell-list bestäms utifrån situationen, och det blir antingen en slumpad spell eller något som passar. Även cantrips är möjliga.

Maxnivå på besvärjelse är en tredjedel av karaktärens levels avrundat uppåt, och får inte överstiga karaktärens intelligensbonus. (som du har 0 eller mindre i intelligensbonus kan du inte memorisera någon alls på detta sätt) (Särskilda omständigheter skulle kunna överskrida detta).

I teorin är det här även applicerbart även på de som redan kan använda magi. Dessa kan möjligen (beroende på klass och typ av besvärjelse) ha en chans att faktiskt binda besvärjelsen på papper istället, för att sen ha tillgång till den som vilken besvärjelse som helst de har.
Super coolt! Jag hade haft det utan en övre gräns och fullt vanciskt. Så man kan hitta vilda formler som episka skatter och så sitter de i ens huvud tills de använd en gång och sedan är de borta för alltid. Så du kanske är level 3 och har en Storm of Vengeance formel i skallen. Men bara en enda någonsin.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det här gäller specifikt 5th edition, och jag tillåter normalt sett inte multiclassing eller feats.

Jag grunnar på att låta vem som helst kunna memorera en besvärjelse. Inte kanske så mycket genom avsiktliga studier, även om det säker också kan vara en möjligt. Lite mer slumpmässigt så där, typ som att hitta en skatt eller en potion. Kanske genom att man lyckas läsa nån märklig inskription i ett gravvalv, eller man ber till en gud och får en välsignelse, eller typ att man hamnar mitt i en magisk storm eller något och blir laddad med magisk energi.

Eftersom det här kommer vara huvudsakligen DM-dikterat, kanske med ett element av slump, känner jag inget behov av superrobusta regler för detta, men lite riktlinjer är ju alltid kul.

Så jag tänker mig:

Det här betyder inte att vem som helst kan sätta sig med en magikers grimoire och lära sig en valfri spell i från den. Magiker tillbringar mycket tid med att studera och lära sig system för att kunna memorisera och kasta magi på ett kontrollerat och upprepningsbart sätt och deras grimoiars är baserade på dessa tekniker.

Magin är 100% Vancisk: så fort du slänger besvärjelsen så försvinner den ur ditt minne. Du minns effekten av den, och kanske ett luddigt minne av att ha fått smaka på sann kosmisk kraft, men du kommer aldrig kunna återskapa besvärjelsen från minnet.

Spell-list bestäms utifrån situationen, och det blir antingen en slumpad spell eller något som passar. Även cantrips är möjliga.

Maxnivå på besvärjelse är en tredjedel av karaktärens levels avrundat uppåt, och får inte överstiga karaktärens intelligensbonus. (som du har 0 eller mindre i intelligensbonus kan du inte memorisera någon alls på detta sätt) (Särskilda omständigheter skulle kunna överskrida detta).

I teorin är det här även applicerbart även på de som redan kan använda magi. Dessa kan möjligen (beroende på klass och typ av besvärjelse) ha en chans att faktiskt binda besvärjelsen på papper istället, för att sen ha tillgång till den som vilken besvärjelse som helst de har.
Är inte detta typ som Charms i DMG s 228? TWbtW använder Charms flitigt, det är coolt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Fråga: är hemkokta världar som sakta broderas ut när äventyrarna rör sig genom världen helt omoderna i 5E?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Fråga: är hemkokta världar som sakta broderas ut när äventyrarna rör sig genom världen helt omoderna i 5E?
Nej?

Ärligt talat tycker jag att det är den vinkeln alla grundböckerna har. Sen verkar det förvisso skiftat mer och mer åt att ha en officielt spelvärld (forgotten realms) allt eftersom de släppt fler moduler.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Fråga: är hemkokta världar som sakta broderas ut när äventyrarna rör sig genom världen helt omoderna i 5E?
Min känsla är att detta ändå är något som rekommenderas av åtminståne streamarna, CR, 3 Wheel och Dimension 20 har nämnt det i sina tips videos som en bra metod för nybörjare. Men samtidigt är ”World building” jättestort och alla vill göra det och snackar om det en massa. Så det känns som att folk ser det som något för nybörjare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nej?

Ärligt talat tycker jag att det är den vinkeln alla grundböckerna har. Sen verkar det förvisso skiftat mer och mer åt att ha en officielt spelvärld (forgotten realms) allt eftersom de släppt fler moduler.
Det tycker jag är en sanning med modifikation. Fizbans är settingneutral, men har med kort om drakar i FR, DL, GH och Eberron. TWbtW utspelar sig mest i Feywild, men är gjord så att det kan börja i vilken värld som helst. ToA är skrivet för FR, men har ett stycke om att stoppa in det i andra världar.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Min känsla är att detta ändå är något som rekommenderas av åtminståne streamarna, CR, 3 Wheel och Dimension 20 har nämnt det i sina tips videos som en bra metod för nybörjare. Men samtidigt är ”World building” jättestort och alla vill göra det och snackar om det en massa. Så det känns som att folk ser det som något för nybörjare.
Är inte Matt Colville inne på detta också. Han säger i alla fall att han hatar FR och aldrig har spelat i det (typ, i videon om Red hand of doom, tror jag).
 
Top