D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Använd den nya boken, "The Wild Beyond the Witchlight", så kan han spela Lille Skutt istället för Skalman. :)

Det fattas bara en björn-furry-ras nu, så kan man spela Bamses Äventyr.
...

Du skämtade inte.
Precis. ”A death priest of Tiamat” eller hur det nu stod.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det fattas bara en björn-furry-ras nu, så kan man spela Bamses Äventyr.
Det kan du redan nu - med en pytteliten husregel.
Bamse är lykantrop, en varbjörn.
Husregeln är att han inte förvandlas av månen, utan av honung.
Behöver jag nämna att varbjörnar är Neutral Good?

Bamse, världens snällaste björn lykantrop.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har nu läst nästan hela TWBtW - den är riktigt bra, kanske inte bättre än ToA, men det mest originella 5e-äventyret av alla jag känner till. Det har delvis förändrat min syn på hela spelet! Ska försöka skriva en i alla fall halvambitiös recension i nästa vecka.

Det kom en Unearthed Arcana häromdagen. Den heter Travelers of the Multiverse och erbjuder sex spelbara folkslag: astralalv, robotgnom, giff, hasozee, plasmaoid och thri-kreen. Så vi kan nu vara typ säkra på att en av de stora settingböckerna som kommer 2022 kommer att bli Planescape eller Spelljammer!? Spekulera på!

Min SKT-kampanj har nu kommit upp i 60 spelmöten. Gruppen är på nivå tolv och är bisarrt mäktiga, det är snart bara demonfurstar som kan hota dem känns det som eller flockar av drakar eller vampyrer. Flera av dem vet inte hur de ska spendera sin knep/grundegenskapshöjning för deras gubbar redan är så bra. Jag känner att 5e hade varit mycket bättre om de hade halverat hur mäktiga rollfigurer är vid varje nivå - nivå tio känns som nivå 20.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du hann före mig:
Det kom en Unearthed Arcana häromdagen. Den heter Travelers of the Multiverse och erbjuder sex spelbara folkslag: astralalv, robotgnom, giff, hasozee, plasmaoid och thri-kreen. Så vi kan nu vara typ säkra på att en av de stora settingböckerna som kommer 2022 kommer att bli Planescape eller Spelljammer!? Spekulera på!
Och så kommer Mordenkainen's Monsters of the Multiverse den 25 januari.

Även om min favorit är Spelljammer tror jag det blir Planescape - för den är myckert större (Spelljammer är väldigt smal).

Däremot hoppas jag och tror på att Astral Plane kommer att göras om till Astral Sea där det flyger runt Spelljammerskepp.
Bara jag får Spelljammerskepp så är jag nöjd. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Det kom en Unearthed Arcana häromdagen. Den heter Travelers of the Multiverse och erbjuder sex spelbara folkslag: astralalv, robotgnom, giff, hasozee, plasmaoid och thri-kreen. Så vi kan nu vara typ säkra på att en av de stora settingböckerna som kommer 2022 kommer att bli Planescape eller Spelljammer!? Spekulera på!
Blir sjukt sugen på planescape alltså! Hade varit guld.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Alltså, alla de raserna är traditionellt knutna till Spelljammer. Men det är en på många sätt starkt begränsad setting. Att göra den mer "planar" hade varit en logisk utveckling. Å andra sidan har vi inte sett några tecken på koncept som traditionellt är associerade med Planescape.

Så min spaning är att vi inte får någon av dessa settings rakt-upp-och-ned i sin gamla form, utan snarare något halvnytt som kombinerar bitar ur båda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Alltså, alla de raserna är traditionellt knutna till Spelljammer. Men det är en på många sätt starkt begränsad setting. Att göra den mer "planar" hade varit en logisk utveckling. Å andra sidan har vi inte sett några tecken på koncept som traditionellt är associerade med Planescape.

Så min spaning är att vi inte får någon av dessa settings rakt-upp-och-ned i sin gamla form, utan snarare något halvnytt som kombinerar bitar ur båda.
What can change the nature of a setting?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan du förklara hur de hänger samman?

Jag tror absolut att satsar på det breda - så Planescape då!
De yttre planen (astral plane, seven heavens, nine hells,...) och de inre planen (etheral plane, elemental planes,...) fanns redan 1977 i ADnD PHB. Och 1987 kom boken Manual of the Planes som beskrev alla yttre och inre planen, samt beskrev hur man kunde färdas mellan olika material planes (Greyhawks Oerth, Forgotten Realms Toril och DragonLances Krynn på den tiden).
Planescape från 1994 byggde bara vidare på den tradition som redan fanns.

Spelljammer, från 1989, var däremot något helt nytt, fantasy in space, som inte liknande någonting annat.

Kort sagt: Planescape passar in i befintlig DnD-kosmologi, det gör inte Spelljammer.

Det klassiska omslaget från den ursprungliga Manual of the Planes föreställer en Astral Dreadnaught, som inte helt oväntat finns på Astral Plane.
Astral Dreadnaught finns också på omslaget till TVÅ DnD5-böcker: Mordenkainen's Tome of Foes och Mordenkainen's Monsters of the Multiverse.

Spelljammer beskriver hur man tar sig mellan olika material planes, kallade crystal spheres, som Forgotten Realms, Greyhawk, DragonLance, vi något som kallas phloghiston.
Det beskriver dock INTE hur man tar sig till de inre eller yttre planen - och vi har en bok och en UA-artikel som innehåller namnet Multiverse.

Å andra sidan har flera saker från Spelljammer-skepp dykt upp i DnD5, här är en länk som går igenom dem:
(spoilervarning, många av sakerna dyker upp sent i flera DnD5-äventyr)
Ni kan även se introt till Baldurs Gate 3 som visar en Nautiloid som helt uppenbart färdas mellan olika världar och inte i rymden som de gjorde från början.
(en Nautiloid ser ut som det up-och-nervända skalet till våra vanliga sniglar: Vinbergssnäckor, med tentakler istället för snigel, och byggs av Mind Flayers)

Jag tror att det blir Planescape, men att de lånar in Spelljammerskeppen som ett sätt att färdas genom Astral Plane. Det är konsistent med tidigare publicerat DnD5-material.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Intressant sammanställning @anth. Listan du länkar till är inte komplett ens, det finns ytterligare en sak i Rime of the Frost Maiden:
en kraschad nautolid med gnom-flayers. Ordet ”spacefaring” nämns i beskrivningen. Och det finns laserpistolen!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Håller på att läsa ToA nu. Än så länge tycker jag det är sjukt bra! Har läst ca 70 sidor.
Hoppas inte själva dungeonen tar för mycket utrymme i slutet. Det är hexkräl jag är mest sugen på!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Håller på att läsa ToA nu. Än så länge tycker jag det är sjukt bra! Har läst ca 70 sidor.
Hoppas inte själva dungeonen tar för mycket utrymme i slutet. Det är hexkräl jag är mest sugen på!
Den tar mkt utrymme. Och är inte alls lika bra som hexkrälet. Men hexkrälet tycker jag är riktigt bra. Men det är eg ett point-crawl.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kära hive-mind. En spelare i min grupp vill ta följande knep ur en UE, på nivå tolv.
Dragon Wings
Prerequisite: Dragonborn
You sprout draconic wings. With your wings, you have a flying speed of 20 feet if you aren’t wearing heavy armor and aren’t exceeding your carrying capacity
Ska jag säga ja eller nej. (Kan tillägga rollfiguren det gäller är den svagaste i gruppen).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag tycker flygande är helt OK att kunna på L12.

Vid Exploration är det ett bra sätt för spelarna att få känna att de lättare kommer förbi hinder som var jobbiga på lägre nivåer.

I Combat kommer ju alla med ranged attacks att prioritera flygande mål. ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Js, flygande på nivå 12 är liksom något man kan få ett magiskt föremål som gör. Jag hade låtit spelaren få vingarna.
 
Top