D&D DnD - skvalkanalen

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Och då för att driveby flyga, plocka upp den medvetslösa trollkarlen och bära bort denna så att den inte kan hela.
Och släppa ned den från hög höjd, alternativt använda dess kropp som vapen mot nästa magiker.
Så fundera redan nu på vad en kastad kropp gör i skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Och släppa ned den från hög höjd, alternativt använda dess kropp som vapen mot nästa magiker.
Så fundera redan nu på vad en kastad kropp gör i skada.
Ja! Äventyrare bowling! :D
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
När någon av av rollpersonerna eller deras allierade går ner lägger en bad guy invisibility på den sårade. Inget helande här inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Är ni i ett slutet utrymme? Stora faran med eldkastare i sådana är inte att man blir satt i brand, utan att elden konsumerar allt syre ....
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Är ni i ett slutet utrymme? Stora faran med eldkastare i sådana är inte att man blir satt i brand, utan att elden konsumerar allt syre ....
Jo, man tänker lite på hur folk i bunker ofta gav upp bara de körde lite demonstrativt med eldkastare framför.. alltså jag vet inte varför man ska trigga på just denna av alla orimligheter men att drakar eldar järnet i grottor känns just nu som en lite självdestruktiv hobby, givet då att drakarna i settingen andas syre och inte har har några specialtrick för att komma runt det där.. (Ja, de kan ju förstås vara köld-drakar eller ha nån annan breath weapon som inte käkar syre, men klassiska draken är ju ändå med eld, så...)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag tänker mig att de är som valar, stor kroppsmassa och hyperventilerar någon stridsrunda för att syresätta sig, blåser bort syret i luften med sin eld och cruisear genom angriparnas led medan de är vimmelkantiga och panikslagna. Visst, de skall andas, men det är ingen brådska.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Drakarna bör rikta 100% av sin uppmärksamhet mot att döda magiker först. Inte knocka. Döda. Är en magiker nere är typ ända gången en flygande drake bör nudda marken. Och då för att driveby flyga, plocka upp den medvetslösa trollkarlen och bära bort denna så att den inte kan hela.

GLÖM INTE DRAGON FEAR. Två drakar innebär saves mot bådas fear effekt.
Och släppa ned den från hög höjd, alternativt använda dess kropp som vapen mot nästa magiker.
Så fundera redan nu på vad en kastad kropp gör i skada.
De här två är riktigt onda, gillar dem skarpt.

Och vi glömmer inte Fear, för mina spelare är riktigt nojiga över den.

En sak de inte är ett dugg nojiga över är att ärkemagikern som tjänar drakarna kan fjärrskåda på dem. De har glatt struntat i detta faktum, som de vet om, och lagt en vecka downtime på att planera sin attack; bland annat så har barbaren med WIS save +1 fått gå runt själv och leta efter kartor. Så nu har hen pejlat in dem och drakarna vet vet att de håller på att planera en attack. Så jag lurar på om drakarna inte ska krascha rakt in i gruppens värdshus en vacker morgon. Jag har nämligen hört att drakar är rätt proaktiva. Och jag vill gärna se mina spelares miner när de inser vad som håller på att hända. Fast jag får nog nöja mig med en av drakarna, annars blir det massaker.

För övrigt är det blå drakar, så de skjuter blixtar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
De här två är riktigt onda, gillar dem skarpt.

Och vi glömmer inte Fear, för mina spelare är riktigt nojiga över den.

En sak de inte är ett dugg nojiga över är att ärkemagikern som tjänar drakarna kan fjärrskåda på dem. De har glatt struntat i detta faktum, som de vet om, och lagt en vecka downtime på att planera sin attack; bland annat så har barbaren med WIS save +1 fått gå runt själv och leta efter kartor. Så nu har hen pejlat in dem och drakarna vet vet att de håller på att planera en attack. Så jag lurar på om drakarna inte ska krascha rakt in i gruppens värdshus en vacker morgon. Jag har nämligen hört att drakar är rätt proaktiva. Och jag vill gärna se mina spelares miner när de inser vad som håller på att hända. Fast jag får nog nöja mig med en av drakarna, annars blir det massaker.

För övrigt är det blå drakar, så de skjuter blixtar.
Har drakarna anledning till att vilja döda rollpersonerna?
Kan de inte bara helt enkelt ta andra former och försöka distrahera dem? Erbjuda mäktiga föremål (förbannade? Eller sådana de själva är immuna mot) som betalning för (farligare än annonserat) uppdrag?
Genom att skicka iväg RP på dessa kanske gruppen helt enkelt glömmer bort drakarna, dör, eller tar hand om problem drakarna har, som gör drakarna mäktigare, utan att RP fattar vad som händer.

Och RP blir skitglada för alla sina magiska vapen som gör blixtskada...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har drakarna anledning till att vilja döda rollpersonerna?
Kan de inte bara helt enkelt ta andra former och försöka distrahera dem? Erbjuda mäktiga föremål (förbannade? Eller sådana de själva är immuna mot) som betalning för (farligare än annonserat) uppdrag?
Genom att skicka iväg RP på dessa kanske gruppen helt enkelt glömmer bort drakarna, dör, eller tar hand om problem drakarna har, som gör drakarna mäktigare, utan att RP fattar vad som händer.

Och RP blir skitglada för alla sina magiska vapen som gör blixtskada...
Ja, de vill döda eller skrämma bort rollpersonerna. Och jag vill få slut på kampanjen innan sommaren, så letar efter sätt att få fram ett avgörande.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Ja, de vill döda eller skrämma bort rollpersonerna. Och jag vill få slut på kampanjen innan sommaren, så letar efter sätt att få fram ett avgörande.
Då är det ju bara att ignorera det. Men sätt upp fällor på vägen som äter deras resurser.
Det kan ju vara så enkelt som fly-by attacker när de är några timmar bort. Flyg förbi, kvasta, dra därifrån. SpelarnaRollpersonerna kommer ju garanterat tro att det är dags för fight, eventuellt buffa, fixa, hela, preppa för att kunna attackera... och sen händer ingenting mer. Repetera 60 minuter senare när potions och liknande slutat verka.

Och gör det jävligt klart för dem att drakarna vet vad de sysslar med, om de nu ignorerat fjärrsyn-faran tidigare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Då är det ju bara att ignorera det. Men sätt upp fällor på vägen som äter deras resurser.
Det kan ju vara så enkelt som fly-by attacker när de är några timmar bort. Flyg förbi, kvasta, dra därifrån. SpelarnaRollpersonerna kommer ju garanterat tro att det är dags för fight, eventuellt buffa, fixa, hela, preppa för att kunna attackera... och sen händer ingenting mer. Repetera 60 minuter senare när potions och liknande slutat verka.

Och gör det jävligt klart för dem att drakarna vet vad de sysslar med, om de nu ignorerat fjärrsyn-faran tidigare.
Ja, det är en bra idé, det där med att låta drakarna gejma systemet liksom.

Tycker det är klurigt i ett spel som DnD5 att veta hur mycket man ska låta monstren tänka på sånt som Spell slots och Duration. Men vissa monster borde ju definitivt ha kunskaper om sånt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Ja, det är en bra idé, det där med att låta drakarna gejma systemet liksom.

Tycker det är klurigt i ett spel som DnD5 att veta hur mycket man ska låta monstren tänka på sånt som Spell slots och Duration. Men vissa monster borde ju definitivt ha kunskaper om sånt.
Blå drakar är väl typ magi-drakarna, så tänker att de borde ha koll ivf. De har dem ju själva så att säga. Och nu är det ju det episka slutet du ska köra, inte rövarna på level 1.

Vet du vad drakarnas eventualla skatter innehåller för föremål? Drakarna borde ju veta, så ligger det en staff of power där finns det ju 0 anledning att inte låta en av drakarna använda den, eller dricka de där potions of invulnerability, för att ta två exempel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Blå drakar är väl typ magi-drakarna, så tänker att de borde ha koll ivf. De har dem ju själva så att säga. Och nu är det ju det episka slutet du ska köra, inte rövarna på level 1.

Vet du vad drakarnas eventualla skatter innehåller för föremål? Drakarna borde ju veta, så ligger det en staff of power där finns det ju 0 anledning att inte låta en av drakarna använda den, eller dricka de där potions of invulnerability, för att ta två exempel.
Jag har en lista med resurser som står till drakarnas förfogande. Har dock inte slagit fram gammeldrakens skatt; det ska jag definitivt göra. Bra tips!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag grunnar på att nerfa "darkvision" på alla släkten* i Players Handbook** till att bara vara "night vision". Dvs man ser i "dim light" som om det vore "bright light", men man ser överhuvudtaget inte i mörker. Det är inget jag kommer göra under en pågående kampanj, utan inför en framtida kampanj jag ännu inte annonsera, och kommer i så fall meddela husregler i samma veva som jag annonserar kampanjen.

*Möjligen undantaget drow, inte helt hundra där.
**Jag kör bara med släktena ur PHB för rollpersoner

Jag tänkte inte ge dem någon kompensation för detta, utan är okej om det gör människor, halflings och dragonborn blir en smula bättre i jämförelse som en följd.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag grunnar på att nerfa "darkvision" på alla släkten* i Players Handbook** till att bara vara "night vision". Dvs man ser i "dim light" som om det vore "bright light", men man ser överhuvudtaget inte i mörker. Det är inget jag kommer göra under en pågående kampanj, utan inför en framtida kampanj jag ännu inte annonsera, och kommer i så fall meddela husregler i samma veva som jag annonserar kampanjen.

*Möjligen undantaget drow, inte helt hundra där.
**Jag kör bara med släktena ur PHB för rollpersoner

Jag tänkte inte ge dem någon kompensation för detta, utan är okej om det gör människor, halflings och dragonborn blir en smula bättre i jämförelse som en följd.
Alla borde göra detta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Drow ser ju extra dåligt i solljus för att kompensera för att de ser så bra i mörker, så de skulle man kunna behålla. Vill du se riktigt bra i mörker så får du leva med att inte vilja gå ut på dagen.
Yes, det var lite så jag tänkte också. Plus att det känns konstigt om vanliga drow inte kan se i mörker och jag ogillar om en PC-drow är allt för olik en NPC-drow. För övriga släkten är jag okej med att även NPC:erna blir av med darkvision. Tycker att underjordiska dvärgfästen ska vara upplysta =)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag grunnar på att nerfa "darkvision" på alla släkten* i Players Handbook** till att bara vara "night vision". Dvs man ser i "dim light" som om det vore "bright light", men man ser överhuvudtaget inte i mörker.
Så är det redan i d&d4* och det är ju den bästa versionen så det blir jättebra. Tanken där är att de flesta dungar är upplysta av fluorescerande svamp och det är en Grej** om det är kolsvart.

*) Du måste gräva i Dragon Magazine eller settingböcker för att hitta spelarraser med darkvision.

**) Som man pajade med sunrods som lyser upp allt man kan se i flera timmar för en billig penning men men.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så, jag är nyfiken på vilka här som spelar DnD5 just nu. Vilken kampanj, SL eller spelare, vilken rollfigur, etc?

Jag spelleder SKT+, pluset står för att jag ändrat rätt mycket och att kampanjen har en del trådar byggt kring rollfigurernas fluff. Vi har spelat 48 spelmöten på två och ett halvt år, och har nu ett eller max två möten kvar på själva SKT. Sen tillkommer ytterligare ett antal spelmöten för att knyta ihop rollfigurernas egna story arcs. Vi blir la klara till slutet av sommaren gissar jag. Kampanjen har involverat nio spelare genom åren, sex är aktiva just nu, en är inaktiv (drabbad av långtids-Covdid), två hoppade av rätt tidigt. Jag tycker att SKT är en rätt kass kampanj och har varit nära att lägga ned flera gånger, men vi har kul på spelmötena, mina spelare är engagerade, och nu är det så lite kvar att jag tror att jag kommer att ro i hamn den. Brottas nu med om jag pallar en DnD5-kampanj till. Vill hellre köra BECMI, men har inga spelare som är intresserade ...
 
Top