Nekromanti [DnD] Betala 5000 kr för en spelledare

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Intressant artikel om Dungeons & Dragons:
https://www.bloomberg.com/news/feat...ssional-dungeons-dragons-master-hosting-games

I den står bl.a.:
I USA är DnD så populärt att att vissa DM/SL kan ta upp till $500 för en 4-timmars spelsession.
Och att 40 miljoner människor spelar DnD minst en gång om året.

Finns det professionella spelledare i Sverige?
Någon som är förvånad över mängden spelare: 40 miljoner?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
För 5000pix skulle jag också kunna tänka mig att spelleda D&D. Förmodligen vilket spel som helst faktiskt. Hör av er.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Det var ju nån som annonserade sina tjänster som SL for hire för ett par år sedan. Någon i göteborg, tror ja
Tror inte det var en forumit, tror det bara var någon här som länkade till en hemsida.

För 1250 spänn i timmen skulle jag lätt preppa en bunt äventyr. Fördelen är ju om man har en bra kampanj kan man köra dem om och om igen i olika grupper, så man kan få ut mycket nytta av lite prepp.

Nån som är intresserad? jag är baserad i Ludvika, men kan tänka mig att lära mig Roll20 om det krävs ;)

=D
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Wow. 5000 pix är groteskt mycket pengar. Spelledare på roll20 brukar ta typ ett par USD per man, så typ en tjugondel eller så.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Rymdhamster;n329468 said:
Det var ju nån som annonserade sina tjänster som SL for hire för ett par år sedan. Någon i göteborg, tror ja
Tror inte det var en forumit, tror det bara var någon här som länkade till en hemsida.

För 1250 spänn i timmen skulle jag lätt preppa en bunt äventyr. Fördelen är ju om man har en bra kampanj kan man köra dem om och om igen i olika grupper, så man kan få ut mycket nytta av lite prepp.

Nån som är intresserad? jag är baserad i Ludvika, men kan tänka mig att lära mig Roll20 om det krävs ;)

=D
Axel från podden "vi spelar rollspel" har en sida där han erbjuder sina tjänster som SL.

http://spelledaren.se

Jag har ingen aning om den affären går lika bra som podden eller ej ...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det närmaste betalning jag kan komma på är att mitt gäng brukar bjuda den före detta forumiten Nightowl på sovplats, frukost, två hemlagade mål mat och sannolikt någon sötsak i utbyte mot en helgs spelledande.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
anth;n329466 said:
I USA är DnD så populärt att att vissa DM/SL kan ta upp till $500 för en 4-timmars spelsession.
Killen i artikeln kan det.

Notera var han är någonstans. Silicon Valley. Hans spelare jobbar på Google.

Han är inte representativ. De skriver om honom just för att han är ett extremfall.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
anth;n329466 said:
Intressant artikel om Dungeons & Dragons:
https://www.bloomberg.com/news/feat...ssional-dungeons-dragons-master-hosting-games

I den står bl.a.:
I USA är DnD så populärt att att vissa DM/SL kan ta upp till $500 för en 4-timmars spelsession.
Och att 40 miljoner människor spelar DnD minst en gång om året.

Finns det professionella spelledare i Sverige?
Någon som är förvånad över mängden spelare: 40 miljoner?
Med tanke på att USA har >0,3 gigafolk känns 40 megafolk som mycket, men inte orimligt mycket.

Jag känner inte till några professionella spelledare i Sverige. Även om svenska gamers räknas i kilofolk tror jag inte att antalet som är beredda att pynta för en SL är tillräckligt stort.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag tänker jämföra det här med prostitution. Det känns rättvist på något sätt. Du borde kunna hitta en gratis spelledare om du anstränger dig lite.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
318
God45;n329479 said:
Jag tänker jämföra det här med prostitution. Det känns rättvist på något sätt. Du borde kunna hitta en gratis spelledare om du anstränger dig lite.
Ja, eller lösa det själv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Eftersom D&D fått ett sådant uppsving de senaste åren killgissar jag att DM-tillväxten inte riktigt hunnit med.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Inte superviktigt kanske men rubriksättare är ju som dom är, läser man lite längre ner så ser man att kostnaden för 4h hemmaspel är 300$ och att de 500$ som nämns är för en DnD-baserad teambuildingevent för företag.

300$ är visserligen kanske också mycket pengar för att spelleda, men det är faktiskt nästan exakt vad musikerförbundet har som minimitariff för 4 timmars: "Dans, underhållning, teater, show, revy, bar, vård/sjukhus" och minimitariffen är alltså det som är tänkt att en okänd artist absolut minst ska fakturera.

Så jag tänker nog lite att om man ska ta betalt för det så är det inte alls några extrema summor. Och också antagligen ungefär vad man är tvungen att ta om man ska kunna leva på det med tanke på att det krävs förberedelser, och att det antagligen är väldigt svårt att få mer än 1 gig per kväll och 3-5 på en vecka.

Sen vet jag däremot inte om jag skulle vilja betala för en spelledare, jag gillar ju inte ens rollspel med spelledare särskilt mycket, men det är lite av en annan fråga. Jag tror inte heller att vi har några profesionella spelledare i Sverige, inte som lever på det iaf, däremot så tror jag att det finns några lajvpedagoger som i vart fall har det som sin huvudsakliga syssla att arbeta på lajvverkstaden, så det är ju iaf ganska nära.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Det är mycket pengar, men inte dyrt. "Dyrt" och "mycket pengar" är två olika saker. Jag håller på och tar MC-kort nu, och en mycket oengagerad lärare tar 1520 spänn för en lektion med tre elever samtidigt. Det är både dyrt och mycket pengar...

Så, kvalitetsunderhållning för en kväll för fem personer för en tusenlapp var, well, billigare än många andra former av underhållning (även om man bara inkluderar lagliga former av underhållning...).

Det sagt, skulle jag betala det? Nej, inte ens om det var ett annat spel än D&D. Jag gillar långa kampanjer, och det skulle bli för mycket pengar, och dessutom är jag "gör det själv när du kan", oavsett sammanhang (förutom sex).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rangertheman;n329475 said:
För $125 i timmen hade jag krävt Matt Mercer.
God45;n329479 said:
Jag tänker jämföra det här med prostitution.
Så att titta på Critical Role är rollspelarnas motsvarighet till att titta på porrfilm? :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mekanurg;n329474 said:
Med tanke på att USA har >0,3 gigafolk känns 40 megafolk som mycket, men inte orimligt mycket.

Jag känner inte till några professionella spelledare i Sverige. Även om svenska gamers räknas i kilofolk tror jag inte att antalet som är beredda att pynta för en SL är tillräckligt stort.
Personligen tycker jag det låter groteskt mycket.
Enligt google finns det 327M amerikaner, om 40M spelar DnD minst 1g/år betyder det 12,2 % av befolkningen.

Enligt SCB är Sveriges befolkning 10,23M, skulle 12,2 % spela rollspel 1g/år skulle det betyda att 1,24M svenskar spelar rollspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Troberg;n329491 said:
Så, kvalitetsunderhållning för en kväll för fem personer för en tusenlapp var, well, billigare än många andra former av underhållning (även om man bara inkluderar lagliga former av underhållning...)
Det är bra jäkla mycket dyrare än väldigt många andra former av underhållning. Även om man inkluderar olagliga sådanna.
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Med tanke på deras yrken, område och att dom antagligen inte har plats hemma att spela eller bor en bra bit bort så är det nog relativt 'billigt' för dom att få tillgång till både lokal att spela i samt en pålitligt SL som inte ställer in just innan. Misstänker också att eftersom man betalar så hittar nog inte spelarna på allt för många sista minuten ursäkter heller.

Dessutom har dom nog antagligen helt andra löner men även helt andra levnadskostnader än oss, och dollarn är också väldigt hög, så att 'översätta' kostnaden blir inte helt rättvisande. :D

Just plats att spela är ett återkommande problem för många av mina bekanta i USA, så även om dom skulle kunna hitta en av dom 40 miljoner som spelar till att spelleda för dom skulle de fortfarande kanske inte ha någonstans att spela. :D
 
Top