Nekromanti [DnD] Betala 5000 kr för en spelledare

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Rymdhamster;n329468 said:
Nån som är intresserad? jag är baserad i Ludvika, men kan tänka mig att lära mig Roll20 om det krävs ;)

=D
Du får flytta tillbaka till Stockholm, bättre marknad här ;-). Vi behöver en SL till WFRP 4! Kompispris?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster;n329506 said:
Det är bra jäkla mycket dyrare än väldigt många andra former av underhållning. Även om man inkluderar olagliga sådanna.
Javisst, men min poäng var att det inte var tokdyrt. Feck, en rejäl vända på krogen och folk blåser mer än så...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Troberg;n329538 said:
Javisst, men min poäng var att det inte var tokdyrt. Feck, en rejäl vända på krogen och folk blåser mer än så...
Du har tydligen dyra vanor överlag. Jag kan räkna antalet gånger jag bränt tusen spänn eller mer på en krogrunda på ena handens fingrar, och ha fingerar över.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n329563 said:
Du har tydligen dyra vanor överlag. Jag kan räkna antalet gånger jag bränt tusen spänn eller mer på en krogrunda på ena handens fingrar, och ha fingerar över.
du har inte varit med på forumsölar där folk beställer in ölflaskor för 400 kr styck? :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n329506 said:
Det är bra jäkla mycket dyrare än väldigt många andra former av underhållning. Även om man inkluderar olagliga sådanna.
Nja.
Du kan inte jämföra äpplen med päron.
Jämför med underhållning med inhyrd personal som man betalar vettig timpenning för.

Jag tvivlar t,ex, på att ditt företag skulle hyra ut dig för mindre än 2000 kr/tim + MOMS
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster;n329563 said:
Du har tydligen dyra vanor överlag. Jag kan räkna antalet gånger jag bränt tusen spänn eller mer på en krogrunda på ena handens fingrar, och ha fingerar över.
Dyra krogrunder är inte min grej, men jag har andra hobbies som är dyra. Håller på att ta MC-kort (och letar redan efeter en andra MC...), har en 130W CNC-laserskärare, renoverar ett stort hus, var på Seden Rock (med stughyrning) nyligen osv.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Läser ni artikeln noga så står det att det är $350 för en kampanj. Tycker det kan vara värt både 5 och 6 tusen om SL lyckas klämma in Masks of Nyarlathotep på under 4 timmar!!!!

:wink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
anth;n329574 said:
du har inte varit med på forumsölar där folk beställer in ölflaskor för 400 kr styck? :)
Nu påstod jag inte att andra inte har bissart dyra vanor, utan att jag inte har det. Så frågan är snarare om DU har varit med på ett forumsöl där JAG beställt in ölflaskor för 400 kr styck? Nej? Trodde inte det heller =)

anth;n329575 said:
Jag tvivlar t,ex, på att ditt företag skulle hyra ut dig för mindre än 2000 kr/tim + MOMS
Oh you sweet summer child...

Mitt företag skulle ge dig minst två av mig för det priset.

Troberg;n329579 said:
Dyra krogrunder är inte min grej, men jag har andra hobbies som är dyra. Håller på att ta MC-kort (och letar redan efeter en andra MC...), har en 130W CNC-laserskärare, renoverar ett stort hus, var på Seden Rock (med stughyrning) nyligen osv.
Du har en en laserskärare. Men kostar den 5000 spänn att faktiskt köra i fyra timmar? Tvivlar på det, utan nu räknar du in inköpet av den också. Om du faktiskt köper in en människa för att ha som spelledare så snackar vi. Men då kommer vi nog defnitivt in på olagligheterna =D Och oavsett har du efter de där 4 timmarna fortfarande kvar laserskäraren och vad du än skar ut med den.

Och jag gissar att sweden rock + den tillhörande stugvistelsen varae betydligt mer än 4 timmar?

Resan till spelledarens lägenhet och hotellvistelsen i anknytning till det ingick knappast i de där fem tusen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Du missar poängen. Hobbies kostar. Vissa kostar mer. Vissa utövare är beredda att betala mer än andra. Jag vet folk som åker världen runt för att spela golf eller springa maraton. Jag skulle inte göra det, men jag kan inte heller kritisera dem för hur de spenderar sina pengar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Troberg;n329607 said:
Du missar poängen. Hobbies kostar. Vissa kostar mer. Vissa utövare är beredda att betala mer än andra. Jag vet folk som åker världen runt för att spela golf eller springa maraton. Jag skulle inte göra det, men jag kan inte heller kritisera dem för hur de spenderar sina pengar.
Jag tror du missar poängen =)

Bara för att det finns ännu mer bisarrt dyra hobbies där ute, så upphör inte 5000 spänn för fyra timmars spelledande vara dyrt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vilket för mig tillbaka till mitt första inlägg. Dyrt är en sak, mycket pengar en annan. Det är mycket pengar, men om det är dyrt eller inte är väl upp till var och en att bestämma, och en del tycker tydligen att det är värt det.

Sedan beror det också på hur professionell spelledaren är . Är det hand "dagjobb", dvs den syssla han lever på, så är det inte en oskälig timtaxa. Är det "för att finansiera den egna hobbyn", då kan jag tycka att det känns oskäligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Troberg;n329614 said:
Det är mycket pengar, men om det är dyrt eller inte är väl upp till var och en att bestämma
Vilket jag håller med om, och är inte alls hur det lät i ditt första inlägg =)

Att ta MC-kort anser jag till exempel vara mycket pengar, men det är inte dyrt (om man nu vill göra den distinktionen). I slutändan sitter du ju där med ett MC-kort (förhoppningsvis) och kunskap och möjlighet att åka hur mycket MC du vill.

Efter 4 timmars spelledande sitter du där med ett par goda minnen och inte mycket mer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster;n329621 said:
Efter 4 timmars spelledande sitter du där med ett par goda minnen och inte mycket mer.
Typ som en semesterresa, då? Upplevelser har också ett värde, oavsett om det är en safari, en helkväll på en strippklubb, att köra en Ferrari, att åka till England och se på fotboll, eller att spela. De är bara mer personliga, en persons "WOW!" är en annan persons "meh...". En del betalar för att bli piskade och pissade på av en latex-klädd kvinna, andra skulle betala för att slippa det. Oavsett, för någon finns värdet där.

Alltså, jag förstår vad du menar. Men, en del tycker att det är värt det. Jag håller med dig såtillvida att jag inte skulle betala för det, men samtidigt skulle jag utan att blinka kunna lägga samma belopp på något som intresserar mig, så jag kan inte riktigt kritisera de som tycker att det är värt det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker det är helt absurt att folk är villiga att betala än mindre kan tänka sig att ta betalt för att spela rollspel.

Rollspel är min hobby som jag delar med mina spelare ,jag är där för att jag trivs och för att jag har roligt och inte för att profitera på mina spelare .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Troberg;n329623 said:
Typ som en semesterresa, då?
Återigen är det en fråga om "bang for the buck". Väldigt få semesterresor kostar 1250 kronor i timmen =)

Resa till Paris, fredag till söndag inklusive flygbiljetter och hotellrum ca 2000 kronor (enligt nyss googlade priser). Lämnar 3000 spänn till mat, och då har du ändå fått ut en helg helg av det, snarare än bara fyra timmar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
1 250 i timmen är ett rätt normalt konsult-/revisorsarvode. Det är många som betalar för att få hjälp med t.ex. deklarationen eller bokföring antingen för att de inte klarar det själva eller för att de bedömer att det blir bättre med ett proffs. Kan mycket väl vara samma med en D&D-DM.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Rangertheman;n329651 said:
Det är många som betalar för att få hjälp med t.ex. deklarationen eller bokföring
Mmm... så får man ju räkna av kostnaden man sparade på att inte behöva betala straffavgifter på grund av felaktigt ifyllda blanketter också =D
 
Top