Det är ju fint, men jag såg inget om ny mekanik eller vägledning för ett mer samskapande spelande, snarare en inriktningsförändring mot mer OSR:igt designande (det gillar jag förvisso!). Men "cooperative DM:ing" kändes som enormt överdriven marknadsföring med tanke på förflyttningen, brukar väl kallas "one shots" till vardags
Nej, men det är alltså en liten nyhetsnotis om några uttalanden de gjort som tyder på en riktningsförändring.
Jag tyckte det var intressant, för det tyder på ett skifte i tänket inom världens största rollspelsproducent, och jag tyckte det kan vara intressant att spekulera i vad det kanske innebär.
Att kalla det för "spelledarlöst samberättande" var ju ganska uppenbart en clickbait-hyperbol, det är ju därför jag öppnade med "nej självklart inte".
Det finns ju massor av saker i rollspelshobbyn som är etablerade som norm sedan decennier tillbaka men som de som skapar (och inte sällan de som spelar) DnD knappt verkar ha hört talas om, eller som i vart fall ofta är ytterst frånvarande i deras produktion.